Gå til innhold

1300 kroner; Dyrt for støvfjerning på D50?


Anbefalte innlegg

Da har jeg nettopp fått tilbake kameraet mitt etter å ha levert det inn til støvfjerning hos Nikon.

 

Regningen hadde havnet på 1300 kroner. Da jeg leverte inn kamera ville jeg KUN ha fjerning av støv fra Cmos, og på regningen stod dette:

 

 

"Arbeidsrapport

Demontert og feilsøkt.

Tatt våtrens av Cmos

Testet, ingen feil fremommet"

 

I fotobutikken sa de at det ville koste 4-500 kroner.

Er det urimelig pris på 1300 kroner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk det gratis... Kjøpte hos JP, så mulig det er noe som gjøres gratis?

8969626[/snapback]

 

 

Japan Foto?

Det er utrolig bra service isåfall! Men er det en skikkelig rens, eller er det en sånn rens som de kan gjøre på den lokale fotobutikken for 200 kroner? Da jeg gjorde det på fotobutikken her i Molde ble det nesten mer støv på bildene.

Lenke til kommentar
Jeg fikk det gratis... Kjøpte hos JP, så mulig det er noe som gjøres gratis?

8969626[/snapback]

 

 

Japan Foto?

Det er utrolig bra service isåfall! Men er det en skikkelig rens, eller er det en sånn rens som de kan gjøre på den lokale fotobutikken for 200 kroner? Da jeg gjorde det på fotobutikken her i Molde ble det nesten mer støv på bildene.

8969721[/snapback]

 

Jeg betalte ikke noe for at sensoren ble renset for støv.

Lenke til kommentar

Jeg vil si ut ifra arbeidsraporten at du har betalt for noe du ikke har bedt om. Du bad om støvfjerning og KUN dette. Her har det tydligvis skjedd en komunikasjonsfeil da de helt tydlig har feilsøkt på kameraet som om det var noe galt med det. Dette var jo ikke tilfellet av det jeg kan forstå. Av den jobben de har gjort, så ser det ikke ut som om de har gjort en særlig god jobb med støvfjerninga heller.

Butikken sa også at det ville komme på ca.4-500 kroner. Da kan de ikke plutselig kreve 1300.

Krev penger tilbake.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar
Enig med siste taler. Dette synest jeg var både elendig rensing og veldig dyrt. Ta med bilder tilbake og reklamer .Krev penger tilbake for alt utenom rens...

8970398[/snapback]

 

Da er klage m/bilde sendt til Camera og Videoteknikk AS. Drar på ferie i morgen og prøver å sjekke jevnlig hva de svarer =)

Lenke til kommentar

Vær obs på at de flekkene der også kan være støv på linsa, både ytre og "indre" glass som står inn mot kamerahuset. Det er ellers ikke noe problem å visuelt se om det er støv på sensoren; aktiver avansert meny hvis den ikke er på, finn "mirror lock up"/speillås(?), fjern objektivet og trykk på utløseren, nå skal du kunne se bildebrikka.

Lenke til kommentar
Vær obs på at de flekkene der også kan være støv på linsa, både ytre og "indre" glass som står inn mot kamerahuset.

8970859[/snapback]

 

 

Absolutt ikke, litt støv på glasset vil du ikke kunne se i det hele tatt. Og om du hadde hatt støvkorn stort nok til å synes, vil det ikke se sånn ut. Det vil se mer ut som lyse diffuse partier, siden støv på glass vil være alt for langt unna fokusplan til å tegnes skarpt, slik støv på bildebrikken gjør.

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar
Vær obs på at de flekkene der også kan være støv på linsa, både ytre og "indre" glass som står inn mot kamerahuset.

8970859[/snapback]

 

 

Absolutt ikke, litt støv på glasset vil du ikke kunne se i det hele tatt. Og om du hadde hatt støvkorn stort nok til å synes, vil det ikke se sånn ut. Det vil se mer ut som lyse diffuse partier, siden støv på glass vil være alt for langt unna fokusplan til å tegnes skarpt, slik støv på bildebrikken gjør.

8971007[/snapback]

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Eksempel på støv på det indre glasset på kitobjektivet på en D50.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
Vær obs på at de flekkene der også kan være støv på linsa, både ytre og "indre" glass som står inn mot kamerahuset.

8970859[/snapback]

 

 

Absolutt ikke, litt støv på glasset vil du ikke kunne se i det hele tatt. Og om du hadde hatt støvkorn stort nok til å synes, vil det ikke se sånn ut. Det vil se mer ut som lyse diffuse partier, siden støv på glass vil være alt for langt unna fokusplan til å tegnes skarpt, slik støv på bildebrikken gjør.

8971007[/snapback]

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Eksempel på støv på det indre glasset på kitobjektivet på en D50.

8971665[/snapback]

 

 

Det der ser ut som vanlig bildebrikkestøv for meg...

 

Det er rett og slett ikke fysisk mulig at støv i et objektiv synes på den måten.

Lenke til kommentar

Fra håndverktjenesteloven, som gjelder i slike saker:

 

§ 7. Plikt til å frarå.

 

(1) Dersom tjenesteyteren før avtale er inngått eller før arbeidet er påbegynt, må anta at prisen for en reparasjon vil stå i misforhold til det tingen er verd i reparert stand, eller for øvrig at tjenesten ikke vil bli til rimelig nytte for forbrukeren, skal tjenesteyteren orientere forbrukeren om det.

 

(2) Dersom tjenesteyteren under utføringen får grunn til å anta at prisen vil bli betydelig høyere enn forbrukeren måtte vente, eller grunn til å tvile på om forbrukeren fortsatt har interesse av å få tjenesten utført som forutsatt, skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren. Er forbrukeren ikke å treffe eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed, skal tjenesteyteren stanse arbeidet dersom dette må antas å være i forbrukerens interesse.

 

§ 8. Unnlatt fraråding.

 

(1) Har tjenesteyteren ikke underrettet forbrukeren eller stanset arbeidet i samsvar med § 7, og det må antas at forbrukeren ellers hadde latt være å bestille eller hadde avbestilt tjenesten, kan tjenesteyteren ikke kreve betaling i videre utstrekning enn om forbrukeren hadde latt være å bestille eller hadde avbestilt.

 

Her står det enkelt og greit det at når du har blitt forevist en kostnad på 500,- - og det koster såpass mye mer, og de IKKE har stoppet opp og informert deg om det, har du krav på å kun betale det du har blitt forespeilet!

 

CASE CLOSED.

 

EDIT: Når det i tillegg ikke er gjort skikkelig, sier loven dette:

 

§ 17. Når foreligger mangel.

 

(1) Mangel foreligger dersom tjenesten ikke fører til det resultatet som forbrukeren i samsvar med §§ 5, 6 og 9 (3) har rett til å kreve eller som ellers er avtalt. Mangel foreligger likevel ikke dersom avviket skyldes forhold på forbrukerens side.

 

§ 21. Forbrukerens krav ved mangler.

 

(1) Ved mangel kan forbrukeren

(a) holde betalingen tilbake etter § 23,

(b) kreve mangelen rettet etter § 24, eller om mangelen ikke rettes, kreve prisavslag etter § 25 eller heve avtalen etter § 26, og

© kreve erstatning etter § 28.

 

(2) Om krav mot andre enn tjenesteyteren gjelder § 2

 

(Les de aktuelle paragrafer om man ønsker utdypelse på hva man kan gjøre).

 

Altså - du kan dermed kreve at de renser på nytt, kostnadsfritt, eller kreve pengene igjen om de ikke klarer å rense raskt for deg.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Det er da veldig så skråsikre folk skal være her da...

 

Jeg trodde også jeg hadde støv på sensoren, men da jeg åpnet speilet og kikket inn så var det ikke et støvkorn på brikka. Jeg hadde også lagt merke til at støvet kun var synlig ved veldig små blenderåpninger (det bildet jeg la inn er tatt ved f16). Jeg sjekket det bakre linseelementet, og der var det noen partikler som jeg fjernet. Dette løste problemet for meg. Faktisk trengte jeg ikke å rense sensoren en eneste gang på D50n i løpet av det snaue året jeg hadde det kameraet.

 

Se på bildet som trådstarter har postet. Blenderverdien er F36!. Ved en så ekstremt liten blenderåpning er dybdeskarpheten gigantisk. Så stor at støv på det bakre linseelementet kan vises på bildene? Jeg tør påstå det!

 

Faktisk er ikke dette noe jeg trekker rett ut av luften uten kilder. Riktignok er det opplest og vedtatt på de fleste forum som dette at støv inne i objektivet i de aller fleste tilfeller ikke vil påvirke bildene i nevneverdig grad. Det er jeg enig i - i de aller fleste tilfeller.

 

Se for eksempel

http://photography-on-the.net/forum/archive/index.php/t-162244.html

 

Jeg tillater meg å sitere:

The issue with the 17-85 canon IS is that the dust is getting into an area of the lens where a focal point exists. Some lenses have multiple focal points within them. These are just planes at which all the light rays converge to points at a specific plane, as in my little ascii drawing here (><) . The parentheses are optical elements. If you get dust in one of those areas and the dust is close enough to the focal point, then that dust is going to become visible to your eye because it is being photographed. This problem is especially apparent in wide angle lenses such as the 17-85 because as we all know, the wider your focal length, the deeper your depth of field. And this particular lens stretches the close focus a lot closer to the film plane than you would think. Not all lenses follow the 1/3rd-2/3rd rule for DOF. Infact some lenses actually extend your DOF up to 50% in front of your focus plane. I've even worked with a 16mm motion picture lens that had no focus adjustment because at its widest aperature the DOF started literally behind the film itself and extended to infinity

 

http://www.bobestrin.com/cleansensor.htm

Keep the rear glass element of your lens clean from dust as well as the rear lens cap. Dust on the rear element will show up in your images more than dust on the front of your lens.

 

Så trådstarter, sjekk det bakre elementet på linsa di. Det skader vel ikke å sjekke? Men jeg får vel ta mine forbehold, det er jo ikke fysisk mulig at det kan være årsaken...

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg lurer meg inn i støvdiskusjonen her, men å betale 1300 kr for en rensing av sensoren er rett og slett kriminelt etter min mening.

 

Jeg kjøpte et billig rensesett i utlandet som holdt til 3 rensinger for under hundrelappen. Det er ikke så skummelt å gjøre det selv som man skulle tro så lenge man bruker litt sunn fornuft.

Filteret som ligger foran sensoren er vel omtrent like hardt som glass så det tåler ganske mye uten å bli skadet.

Lenke til kommentar

Camera og Videoteknikk har nylig tatt over som verksted for Nikon Norge (Interfoto hadde det før). Der jeg jobber renser vi bildebrikken for 250 kroner, med våtrens (Sensor Swab), men en gang i blant ser det ut som kunden har helt Cola inn i huset, og da sender vi det videre til verksted for en skikkelig rens.

 

Jeg fikk også sjokk da vi fikk tilbake første rensede kamera fra Camera og Videoteknikk. Var omtrent samme pris som trådstarter. Dette kunne vi ikke godta på kundens vegne, så jeg ringte og ba om en forklaring. Enten det er nødvendig eller ikke, så åpner de visst kamerahuset, tar ut CCD brikka (de hadde skrevet CMOS på vår arbeidsrapport også... vitner om inkompetanse og uvitenhet om produktene vi stoler på at de skal kjenne godt nok til å reparere) for å være sikre på at de får renset den helt perfekt. De var ikke på noen som helst måte villige til å slå av litt på prisen. Så da må vi bare skuffe fremtidige kunder, med at det koster nesten 1500 kroner å få renset brikka i kameraet deres, hvis de har fått noe som sitter så hardt fast på brikka at vi ikke får renset det. Lang tid bruker de også.

 

Nå husker jeg ikke nøyaktig hva Interfoto gjorde for samme jobben, men jeg tror ikke jeg lyver om jeg påstår at det var ca. halve prisen hos dem. For det er ytterst sjelden at det er noen som helst grunn til å demontere kameraet for å få renset brikken. Kanskje i eksemplet over her, men det virket som de gjorde det uansett.

 

Men stort sett (i 90% av tilfellene), får vi renset brikken så godt det er mulig med Sensor Swab, og da slipper de unna med 250 kroner og noen minutters ventetid. Ofte hjelper det med en liten blåsebelg også, og da kan jo kunden fint gjøre det selv. Det kan man forøvrig gjøre med sensor swab også, men hvis man sjelden trenger å rense, så er det mye å betale for en pakke med flere rens (8-900 kroner). Mange er også redde for å gjøre noe feil, selv om det godt skal gjøres om man følger bruksanvisningen.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Afseth: Kunne du skrevet hvor man får sensorrensen for 250 kr? Slik at vi vet om et sted de ikke sender den inn til full-rens til 1300 kr.

 

Jeg mener å ha hørt (tv2 hjelper deg) at om du får et prisanslag for reparasjon av bil på en viss sum, og reparasjonen viser seg å koste vesentlig mer enn dette har du ikke plikt til å betale over anslagsprisen. Antar at det er det samme her.

(Vel.. Alastor sa vel det samme men pytt ;p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...