Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Elendig hastighet på torrent - Ventelo struper?


Anbefalte innlegg

Har Ventelo ADSL med 3200/600 hastighet, ved nedlastning fra filservere ligger hastigheten normalt på ca 350kB/s. Hvis jeg derimot bruker torrent (Azeurus, Bittornado mfl) får jeg aldri høyere enn 50 - 60 kB/s, kan det være Ventelo som struper nedlastningen, er det flere med samme ISP som opplever dette??

 

Jeg har fulgt alle oppskrifter for portforwarding etc, har også testet med flere pc'er, både med Linux eller Windows osv, men opplever det samme uansett, har også tatt vekk router (Asus WL500GP) og koblet pc'en rett i modemet, men samme resultat.

 

Tips mottaes med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at de struper linja for torrents, men om du er i tvil så prøv med Protocol Encryption om klienten din støtter det. Vet at iallefall uTorrent gjør det.

 

Om du bruker Windows Firewall så kan det tenkes at du må manuellt "portforwarde" gjennom denne også. I teorien skal mange klienter kunne gjøre dette selv, men det er ikke alltid at den automatikken fungerer. Dette kan du gjøre manuellt ved å høyreklikke/properties på Network Connections i Control Panel :)

Lenke til kommentar
Du er klar over at du må forwarde porter fra modemet også? Altså ikke bare fra router?

8966195[/snapback]

 

Det er ikke riktig. Ventelo leverer ut et modem i bridge modus, og da får du offesiell ip på innsiden av modemet, og du slipper å forwarde porter. Men du må huske på at hastigheten kommer ann på hvor mange som deler.

 

En annen ting, har du noen lokal brannmur på maskinen din som kan sperre?

Lenke til kommentar

Ok, takk for tipsene, skal iallfall teste med utorrent. Har kun standard brannmur i XP + Norman Viruscontrol, men har testet med Azeurus under Linux, hastigheten er lik, og der er det ingen brannmur.

Såvidt jeg vet skal det heller ikke være nødvendig å forwarde porter fra modemet, det skal automatisk bridge med routeren.

Lenke til kommentar

Først av alt, vær SIKKER på at portene er forwardet som de skal. Å finne ut av dette er jo veldig enkelt om du bruker et bra torrent program slik som Utorrent (annbefalt) eller azureus. Begge disse har innebygde enkle tester som kan si deg om porten du bruekr er forwardet riktig eller ikke.

 

Om den ikke er det, så er det ikke merkelig i det heletatt at du har dårlig hastighet.

 

Jeg tviler sterkt på at ventelo struper torrent trafikk... bruk en annen port enn standard porten for å være på sikre siden.

 

Mål også at du fakitks kan bære den hastigheten som du ønsker å ha. f.eks. om du sitter på et trådløst nettverk og du aldri har testet den FAKTISKE hastigheten du har på det trådløse nettverket, så kan det fint være dårlig kontakt mellom PC og ruter som er kilden til problemet (og nei, selv om det står "utmerket signal" så betyr det ikke at du faktisk har god kontakt/hastighet).

 

Sist men ikke minst så går en torrent ikke noe raskere enn summen av de som laster opp, så du kan ikke forvente å få over 50KB/s på alle torrents sånn uten videre. Laster du derimot ned noe med f.eks. 100 seeds, så bør du dog få en god del mer som regel, så test til lsutt med en torrent som er så stor og populær som mulig. Siste utgave av en eller annen linux distro torrent bør sikkert fungere bra til dette ;)

 

Jeg tipper at problemet ligger i at porten du bruker ikke faktisk er forwardet jeg. Undersøk det først du.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Har Ventelo ADSL med 3200/600 hastighet, ved nedlastning fra filservere ligger hastigheten normalt på ca 350kB/s. Hvis jeg derimot bruker torrent (Azeurus, Bittornado mfl) får jeg aldri høyere enn 50 - 60 kB/s, kan det være Ventelo som struper nedlastningen, er det flere med samme ISP som opplever dette??

 

Jeg har fulgt alle oppskrifter for portforwarding etc, har også testet med flere pc'er, både med Linux eller Windows osv, men opplever det samme uansett, har også tatt vekk router (Asus WL500GP) og koblet pc'en rett i modemet, men samme resultat.

 

Tips mottaes med takk!

8965868[/snapback]

jeg har samme problemet bare att jeg har telenor basis å bruker liksys wrt54g v1

 

EDIT: åsså bruker jeg utorrent 1.6... er det noen som kan bruke fjern hjelp å åpne porter PLZ PM

Lenke til kommentar

Feil løst:

 

Har funnet årsaken, routeren min (Asus WL500GP) har en funksjon som heter 'Bandwith Management), denne var av en eller annen grunn stilt inn på å prioritere internett applikasjoner fremfor ftp......... endret dette, og fikk torrenthastigheter på 350kB/s!!

 

Case closed.......takk for alle tips uansett! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...