Gå til innhold

Vi skal visst få oss hund.. hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fruen i huset har lyst på bikkje, heldigvis ikke en chiuaua, men en mellomstor en.

 

Noen som har noen gode forslag til en "kul" bikkje? personlig syntes jeg den som er med i frasier er dritkul!

Vet det er mange raser som sliter med kreft og sykdommer og sånt noe vi helst vil slippe unna. dyrlege er dyrt!

 

Har vært på div hundestevner før og har sett for meg et par raser, men jeg er helt blank! Vil gjerne ha en rein rase og sånn jeg har forstått på dama har prisen ingen betydning. er det dyrt? over 10 hakk?

 

Mine kriterier: den skal ikke sikle, mye personlighet og gjerne være litt smart, lett og lære triks osv. ikke et surrehode. vi er begge veldig aktive og bor nær marka så en sofagris er uaktuelt.

 

Dama har hatt 2 hunder før og hun brenner virkelig for de dyra der, jeg har aldri hatt hund før, men har sitti barnevakt osv.

Jeg er desverre utstemt i denne hunde debatten "om vi skal ha eller ikke" men jeg skal få siste ordet når det gjelder rase. Bare den er mellomstor er hun åpen for alt :D Jeg er egentlig bare redd for bilen min ellers er hund ingen dum ide.

 

Noen som har noen personlige erfaringer eller gode forslag? gjerne bilder.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den hunden i Frasier er en Beagle tror jeg, men de egner seg visst ikke så godt hvis du skal ha de løs i skog og mark fordi de forsvinner lett.

 

Labradorer er de eneste hundene jeg har litt snøring på, veldig kjekke hunder å ha med å gjøre. Eneste ulempen jeg ser der er at de er så fryktelig glad i mat. Men det gjelder nok flere raser.

Lenke til kommentar

Noen forslag:

 

Shetland sheepdog

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Shetland sheepdog

 

Str: Middels

Aktivitetsbehov: Middels

Pelslengde: Langhåret

Behov for pelsstell: Middels

Allergivennlig: Nei

 

Som rasens navn tilsier stammer den fra Shetlandsøyene. Historien forteller at sauefarmerne benyttet ganske små collie-lignende hunder til å gjete de hardføre shetlandsauene. "Shetlands collie", som hunden først ble kalt, hadde også et lokalt navn; "Toonie dog." Sauefarmerne der ønsket en liten hund som var modig, intelligent og robust. Meget viktig var også pelsen som gjorde at hunden kunne arbeide under alle værforhold.

 

Den lille hunden ble etterhvert en etterspurt vare, og etter at den ble innført i Storbritannia ble den godkjent som egen rase; "shetland sheepdog", eller "sheltie" i dagligtale.

 

En sheltie er våken, mild, intelligent, sterk og bevegelig. Den er hengiven og oppmerksom overfor sin eier, men reservert overfor fremmede. Den er likevel aldri nervøs.

 

Det bør tillegges at rasen er meget lærenem og har oppnådd mange gode resultater både i lydighet og agility. Dens vesen og den store personlighet gjør den meget populær også som kjærlig familiehund.

 

rase_34_2.jpg

rase_34_1.jpg

 

Manchester terrier

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Manchester terrier

 

Str: Middels

Aktivitetsbehov: Middels

Pelslengde: Korthåret

Behov for pelsstell: Lite

Allergivennlig: Nei

 

Manchester terrieren er et ideelt valg for den som ønsker seg en liten, hardfør hund, og samtidig er en sporty turkamerat. Den lever lenge (regn med 15 år), og er sjelden syk. Manchester terrieren passer best som familiemedlem.

 

Opprinnelse og historie: Manchester terrieren kan spore sine forfedre tilbake til den gamle jakthunderasen black-and-tan terrieren, som i Nord-England gikk for å være den beste rottehunden som fantes. Manchester terrieren var engang nær beslektet med en hvit engelsk terrier som nå synes å ha forsvunnet, antakelig pga. dens tendens til døvhet. Men manchester terrieren har utviklet seg til å bli en pålitelig selskapshund, som har beholdt sine jaktinnstinkter samtidig som den passer meget bra i et hjem hvor de vil ha en kvikk, livlig kjæledegge. Den er også ualminnelig snill mot barn.

 

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

 

Kooikerhund

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Kooikerhund

 

Str: Middels

Aktivitetsbehov: Middels

Pelslengde: Langhåret

Behov for pelsstell: Lite

Allergivennlig: Nei

 

En hund som er veldig lojal,men kan være litt resvert ovenfor fremmede. Blir raskt din beste venn. En aktiv og lettlært hund.

 

rase_317_2.jpg

rase_317_3.jpg

 

http://www.canis.no/oppdretter/rasebilder/rase_317_1.jpg

 

Irsk terrier

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Irsk terrier

 

Str: Middels

Aktivitetsbehov: Middels

Pelslengde: Strihåret

Behov for pelsstell: Middels

Allergivennlig: Nei

 

Rasens egenskaper: Irsk terrier er en glad, energisk, modig, og elegant terrier, bygd for fart. Den er litt av en våghals overfor andre hunder, men prøver alltid å unngå bråk når det er mulig. En Irsk terrier er svært vennlig og absolutt lojal og hengiven overfor mennesker. Irsk terrier er en middels stor, rektangulær hund, med en skulderhøyde på ca 46 cm. Pelsen er rød og stri og skal trimmes.

 

Litt historikk om rasen: Irsk terrier er en meget gammel rase fra Irland som ble godkjent som rase i 1880. Opprinnelig ble den brukt til å holde hjemmet fritt for rotter og rovdyr, og til jakt på rev, grevling og oter. Den ble også benyttet til fuglejakt. Senere har den hatt en allsidig bruk, som blant annet rapporthund under 1. verdenskrig, men brukes i dag mest som selskapshund.

 

rase_110_2.jpg

rase_110_1.jpg

 

Dansk-svensk gårdshund

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Dansk-svensk gårdshund

 

Str: Middels

Aktivitetsbehov: Middels

Pelslengde: Korthåret

Behov for pelsstell: Lite

Allergivennlig: Nei

 

Inntil for få årtier siden helt vanlig i Danmark og Sverige, især på gårdene. Rasen hadde mange og ulike funksjoner; holdt rotter og mus vekk fra fjøs og hus, var god vakthund, holdt reven fra hønsegården og var barnas glade lekekammerat. I takt med industrialiseringen stod denne lille og hardføre rasen i fare for å forsvinne, og et samarbeid mellom Dkk og Skk for å prøve å bevare rasen oppsto i 1985. Etter dette fikk den sitt eget navn : Dansk/svensk gårdshund.

 

Gårdshunden er lynrask, den har et velutviklet jaktinnstinkt og en god nese og er en eminent rottejeger. Man kan godt ha et par stykker sammen - gårdshunder slåss ikke. Tidligere gikk gårdshunden fritt rundt på gården uten å stikke av - det er ikke en streifehund, men tvertimot har den en sterkt utviklet territorialsans.

 

Gårdshunden er livlig og fortjener mye oppmerksomhet og engasjement. Det kan være dressur, lange turer eller agillity. Hunden er veldig lærenem og lydig, og lærer lett forskjellige kunster. Den kan hoppe veldig høyt, er stødig på beina og svært kjapp. Den er barnekjær og i det hele tatt en hund som fortjener en plass i en aktiv familie.

 

rase_54_1.jpg

rase_54_2.jpg

rase_54_3.jpg

 

Tekst og bilde Canis.no

Endret av rtr
Lenke til kommentar
Basenji, helt klart :)

8955737[/snapback]

Du anbefaler en urhund som har rykte på seg for å være vanskelig å trene, til førstegangseiere som virker som om de vil ha en hund som er enkel å jobbe med?

 

Også kalt lassie-hunden  :love:

8956467[/snapback]

Nei, Collie langhåret tenker du på :) Sheltie er den lille!q

Lenke til kommentar

Du anbefaler en urhund som har rykte på seg for å være vanskelig å trene, til førstegangseiere som virker som om de vil ha en hund som er enkel å jobbe med?

 

 

Dama hans har hatt to hunder tidligere, ergo hun må i hvert fall ha noe erfaring, han sier også selv at hun brenner virkelig for dette.

 

Og så lenge de setter seg inn hunden og læring, og er interessert i den ser jeg ikke noe problem for at de skal skaffe seg det man kaller "krevende" hund.

 

Hvis dù liker denne hunden, eller noen annen sort som mange vil kalle "krevende" Mekker'n så er det bare to go for it, hvis dere virkelig liker den.

Lenke til kommentar

Noen som har noen gode forslag til en "kul" bikkje? personlig syntes jeg den som er med i frasier er dritkul!

Vet det er mange raser som sliter med kreft og sykdommer og sånt noe vi helst vil slippe unna. dyrlege er dyrt!

 

 

Mine kriterier: den skal ikke sikle, mye personlighet og gjerne være litt smart, lett og lære triks osv. ikke et surrehode. vi er begge veldig aktive og bor nær marka så en sofagris er uaktuelt.

 

8952981[/snapback]

 

Den frasier hunden er som nevnt en Jack Russel Terrier, ikke en beagle. Jeg har en JRT tispe, og den fyller alle kriteriene dine. Men den kan være sta, og vansklig. Vi har heldigvis fått vår hund til å bli rolig og snill, men det tok LANG tid og et hav med tolmodighet. Man skal helst ha litt erfaring med hunder.

 

Noen anbefaller ofte Dansk-svensk gårdshund i stede. Men vil ikke si at de er noe bedre. Har møtt et par og de oppfører seg helt likt.

Lenke til kommentar
schaefer uten tvil, vi har en tispe, er snart 4år.

Hun er innehund men oxo glad i fjell og skog som vi tar turen til.

fikk oss en datter for 1 år siden og dem 2 er bestevenner :)

en hund du kan stole på ivertfall:)

8956449[/snapback]

 

Schæfer er vel ikke en mellomstor hund? De får ofte problemer med rygg og bakbein, og det finnes så mange av dem at det skal mye kunnskap til bare å velge riktig oppdretter.

 

Forslag: pinscher, cavalier king charles spaniel, japansk spisshund. Ellers er jo finsk lapphund noen søte bamser.

Lenke til kommentar
Den hunden i Frasier er en Beagle tror jeg, men de egner seg visst ikke så godt hvis du skal ha de løs i skog og mark fordi de forsvinner lett.
Hunden i frasier er ikke en beagle men en jack russell terrier eller også kalt JRT. :)

8955819[/snapback]

Oh, sorry. Vel, det jeg sa om Beagles gjelder fortsatt. :)

Lenke til kommentar

Det må jeg virkelig si! Takker for alle svar... dette ble nesten for mye på en gang :!:

 

Jeg må sette meg ned med fruen i morra og se litt igjennom her. dere har funnet veldig mange aktuelle bikkjer så takk for det :D

 

Fikk lyst på alle sammen! dette ble egentlig ikke noe letter :cry:

 

Hvordan er det med dressurkurs på JRT hund? hjelper det?

 

Kjenner et par oppdrettere som jeg tenkte og forhøre meg med når vi skal skaffe hunden. vet at man kan få mye rart eller feil som er katastrofale når det gjelder utstilling av bikkja. Dem har god oversikt og seriøse og useriøse oppdrettere da det virker som et hett tema!

 

Gjerne kom med flere forslag/erfaringer, takker for alt uansett :D

 

btw,

Møtte på en sinnsyk schaefer som holdt på og ta livet av meg da jeg var 7 år. Hunden var svensk og hadde vært nazi-hund i 5-6år. En norsk eier skulle prøve og få orden på bikkja, men det skar seg. Jeg fikk vel 4 bitt og måtte sy litt i underkant av 20 sting. Bikkja ble avlivet på stedet av en nabo som så det hele(så det jeg og, Pang! Pang! ) Fikk litt traumer av det som skjedde den dagen så en scheafer blir det nok ikke!

Jeg ble også sendt på rehab etter hendelsen hvor jeg var mye sammen med 2 scheafere et par dager i uken. Jeg vet det er noen kjempe snille hunder, men :no:

 

Synd at noen gjør sånn mot hunder. dyreplageri skulle vært straffa med døden! nå ble jeg skikkelig sur!

 

Edit: Leif :whistle:

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ser at du har fått bare eksempler på "litt" mandige hunder til nå. Så derfor må jeg bare anbefale min favoritthund. Jeg har ikke annen erfaring med den enn annenhånds, men den erfaringen er upåklagelig. :love:

Lenke til kommentar
Hvordan er det med dressurkurs på JRT hund? hjelper det?

 

8960297[/snapback]

 

Jada, vi har hatt vår på det. Den er faktisk den flinkeste hunden på kurset og tar alt med en gang. Det som er viktig er å få inn ett godt "nei" fra starten av og vise at du er eieren over den, ikke omvendt. :)

 

Edit: Fant noen bilder av vår JRT som kurslederen har tatt. Her er hun 4,5 måneder.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Gaia.JPG

Gaia%20og%20Molly_lek.JPG

Endret av Porsta
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg ikke lest hele tråden. Men hvor gamle er dere? har dere barn?

Ikke alle raser som er like glad i småbarn feks.

 

Bla litt i hundeboken og surf på nett etter mellomstore raser.

 

Skal dere ha en hund med mye eller lite pels stell?

Korthåret eller langhåret?

Vanskelig eller lett rase??

Skal vi ha en hund som trengt mye mosjon?

 

Mange spørsmål dere må stille dere selv før dere velger rase...

Lenke til kommentar

heisann!

jeg sier whippet whippet og atter whippet! det eneste du må tenke på når det gjelder denne rasen er at de har ekstremt lite pels, og bør ha dekken på seg på vinteren (trengs ikke hvis de er i aktivitet hele tiden)

Der et en utrolig alsidig rase, snill og grei, og verdens største sofagris i det ene sekundet, og tidenes jetfly an en hund i neste! :dribble:

de er edle og smidige, sikler ikke i det hele tatt, og peser også skjelden, plages lite av varmen! min liker seg best i sola i 25 varmegrader :!:

Vet mange mener dette er "pinglehunder" men det skal jeg løve deg at det IKKE er!! har selv en tispevalp på bare 4mnd, men hun hamler allerede opp med en bokser på et år, og en labrador på 10mnd! (og hun var den som var mest forsiktig i kullet)

de er også med på alt fra lange turer, trene lydighet og aguillety til utstilling og hjemmekos!

må bare få si at Whippeten er undervurdert :cool:

 

men uansett: lykke til med valpekjøpet, valp er bare det koseligste som er!

 

sjekk ut: www.myndeklubben.no

eller: www.whippetarkivet.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...