Gå til innhold

Siste stopp for gammel sliter + ny versjon


Anbefalte innlegg

Siden jeg har valgt den lettvinte vei i mine siste to tråder her i bildekritikken, så tenkte jeg å komme med noe som ikke er fra arkivet. De to forrige bildene var jo fra en gang i fjor, så ville det vært pinlig å ikke komme opp med noe nyprodusert. Bildet er tatt sist fredag ettermiddag, under en deilig vandretur med kamera.

Det er mulig jeg er sykelig opptatt av forfallet i kystkulturen, men det får så være. Jeg kan ikke noe for at jeg synes slik er estetisk, selv om det er litt trist også. "It's a sad and beautyfull world", for å sitere Roberto Benigni i filmen Down by Law. Det har han helt rett i.

 

Dagens objektiv :p er Sigma 18-50/3,5-5,6. Bildet er tatt på 18mm, blender var f/8 og lukkertiden var på 1/250s. Kamera var stilt inn på iso 100. Bildet er skutt i raw, konvertert i Lightroom, og det var i den prosessen det ble lagt til vignettering.

 

Vær så god :)

 

Edit: Er klar over den skarpt oransje dingsen i venstre kant. Burde jeg klonet bort den?

post-76334-1182729240_thumb.jpg

post-76334-1183138596_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da veldig dunkelt og undereksponert. Antar at det var meningen. Det bidrar hvertfall til den forfallende stemningen i det hele. Personlig hadde jeg valgt mer duse farger, men det er en smaksak. Syns ikke det oransje stjeler oppmerksomhet, jeg la ikke merke til det før det ble nevnt. Jeg ville heller tonet den ned enn å klone bort.

Stilig bilde, faktisk.

Lenke til kommentar
Bildet var egentlig nøytralt eksponert, men det gikk en liten mørk i meg da jeg satt foran pc'en. Jeg har derfor vært ganske radikal med å sette exp ned, kompensert med fill light, lekt litt med Vibrance osv osv.

Kult at dere liker det.

8938314[/snapback]

Spennende motiv, men det hadde vært gøy å se det i svart/hvitt også!

Du trenger faktisk ikke farger her, du kan kanskje fremheve motivet enda mer, prøv med ganske høy kontrast...

Ser nok forfallet godt selv om vi ikke ser rustfargene...

Viktig å få frem slike motiver i miljøet

Lenke til kommentar

Motivet er fint, men etter min smak gikk ikke eksperimentet med undereksponeringen i boks. Det blir for tungt og for mange gjengrodde detaljer (som hadde vært interssante å se). Ser for meg at rød-/rustfargen på skutesiden hadde vært virkelig livlig med en annen behandling.

Jeg synest vel også det hadde vært bedre å sett etter litt nærmere detaljer på båten, slik du har for god vane å gjøre, fremfor å velge å ta med hele sjarken i en komposisjon som kan bli litt statisk. Ser mange spennende mønster/linjer her. Regnet med du lusket rundt denne en liten stund, for her var det mye interessant å forsyne seg av :)

Lenke til kommentar

Kan jo prøve å legge ut en litt lettere variant senere. Skal være litt travel de nærmeste dagene, så jeg får se når jeg finner et øyeblikk. Jeg er fremdeles ikke vant med skjermen min, så det kan være at det er enda mørkere på deres skjermer. Jeg har faktisk grublet litt på det, så jeg må sjekke hvordan det ser ut på en annen monitor. Det er forøvrig meningen at dette bildet skal være litt trist og mørkt, for det er ikke bare en estetisk lek for meg. Jeg har en agenda med mye av det jeg presenterer.

Den oransje flekken liker ikke jeg heller, men den røde ledningen liker jeg. Det er liksom en symbolsk rød tråd som går gjennom hele bildet. Kanskje jeg skulle kalle bildet "En rød tråd", så får folk anledning til å gruble litt over symbolikken her.

Hvis jeg ikke får tid til å lette opp bildet i dag, så bumper jeg nok tråden litt senere i uken.

En s/h-versjon har jeg faktisk laget, og den fungerer helt flott. Mye bedre enn de som jeg laget fra sildemottaket, der tross alt fargene er viktige. Det er derfor mulig at jeg kommer med en slik også til slutt.

Lenke til kommentar
Kan jo prøve å legge ut en litt lettere variant senere. Skal være litt travel de nærmeste dagene, så jeg får se når jeg finner et øyeblikk. Jeg er fremdeles ikke vant med skjermen min, så det kan være at det er enda mørkere på deres skjermer. Jeg har faktisk grublet litt på det, så jeg må sjekke hvordan det ser ut på en annen monitor.

Har du PS tilgjengelig, så kan du i det minste kalibrere skjermen med Adobe Gamma. Det gjør i hvert fall en dårlig kalibrert skjerm bedre, selv om den ikke blir perfekt... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Kan jo prøve å legge ut en litt lettere variant senere. Skal være litt travel de nærmeste dagene, så jeg får se når jeg finner et øyeblikk. Jeg er fremdeles ikke vant med skjermen min, så det kan være at det er enda mørkere på deres skjermer. Jeg har faktisk grublet litt på det, så jeg må sjekke hvordan det ser ut på en annen monitor.

Har du PS tilgjengelig, så kan du i det minste kalibrere skjermen med Adobe Gamma. Det gjør i hvert fall en dårlig kalibrert skjerm bedre, selv om den ikke blir perfekt...

8940607[/snapback]

Jeg skal enten kjøpe meg et rimelig kalibreringsett, evt. leie det de har på utleie hos FotoVideo i Bergen. Det ligger litt inn i fremtiden. PS har jeg ikke på denne maskinen foreløpig, det er derfor den oransje flekken fremdeles er med i bildet.

Jeg får nok gjøre det som altid har gjort tidligere, å bli kjent med svakhetene til utstyret mitt. Jeg har aldri hatt skikkelig monitor, men etter litt justeringer av øynene mine (he he), så leverte jeg jo gode resultater sist gang jeg var aktiv også, etter en stund i alle fall. Nå kan jeg mye mer, så jeg bruker nok ikke like lang tid til å justere meg til forholdene.

 

Edit:

Ps: De er ikke umulig at vi er faktisk er uenige om hvordan bildet skal se ut. Det er nemlig ganske mørkt på min monitor også. Det finner vi ut etter hvert.

Det er altid et stort sjokk for meg når noen er uenige :innocent:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Mørkt og trist. Veldig passende!

 

Men du - kanskje i sort-hvitt? Da blir det fort enda tristere..

 

Og kanskje litt mindre båt og litt mere landskap? Jeg føler at båten er ensom og forlatt og trenger luft rundt seg for å bli enda tristere.

8940849[/snapback]

Det siste var ikke mulig, siden det er trangt om plassen på slike båtkirkegårder. De omkringliggende båtene var ikke mulig å implementere på en skikkelig måte.

 

S/h kan jeg godt komme med, som et eksperiment. Det er likevel farger som blir den ferdige versjonen. Jeg føler meg nemlig litt ferdig med å eksperimentere med forskjellige genre etter hvert, og jobber nå mer med rendyrking av min stil. De bildene jeg la ut i fjor vinter var et uttrykk for å eksperimentere med ting jeg i utgangspunktet ikke er så sterk på, så det prosjektet stilte seg annerledes.

 

Jeg begynner å bli mer og mer sikker i min stil, noe som er viktig for meg. Jeg har kommet frem til at jeg hovedsaklig er en fargefotograf, noe som blant annet er en filosofi som jeg har kommet frem til etter at jeg ble digitalfotograf. Derfor regner jeg med å få mer kritikk på bildene jeg presenterer fremover, fordi jeg kommmer til å forsøke å rendyrke stilen enda mer. Jeg kommer naturligvis også i fremtiden til å presentere bilder som er utenfor rammene av min stil, men håper at jeg finner motiver nok til det som man kan regne som mitt fotografiske livsverk. I den sammenheng har jeg vært mer tro mot min filosofi etter comebacket i sommer.

 

Jeg gleder meg forøvrig over all respons. Smaken er som kjent ikke lik hos oss alle, og etterhvert kommer nok også nye medlemmer av forumet til å bli like kjent med min stil som du, Riktig, ragamuffin, k-ryeng og alle andre eldre medlemmer av forumet er. Det finnes naturligvis også grunnlag for tekniske forbedringer av min stil, selv om hovedtrekkene ikke er åpne for forandring.

 

Takk for respons alle sammen. Ingen har for lite kunnskaper til å ha en mening om det jeg holder på med, så det er bare til å lufte sin mening, enten det er ren skryt, eller konstruktiv kritikk.

Lenke til kommentar

Jeg blir aldri helt fornøyd. No offense, altså. Som sagt - bildet er kult. Også sort-hvitt-versjonen din. Men hva med denne sort-hvitt-varianten? Jeg har vært så frekk å bearbeide bildet ditt: Jeg har jobbet litt med channel mixer, pluss skarpet opp littegranne med usm - begge delerfor å få frem teksturene i rusten.

 

post-90476-1182795765_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg blir aldri helt fornøyd. No offense, altså. Som sagt - bildet er kult. Også sort-hvitt-versjonen din. Men hva med denne sort-hvitt-varianten? Jeg har vært så frekk å bearbeide bildet ditt: Jeg har jobbet litt med channel mixer, pluss skarpet opp littegranne med usm - begge delerfor å få frem teksturene i rusten.

 

post-90476-1182795765_thumb.jpg

8943078[/snapback]

 

 

Nå er ikke jeg noen ekspert, langt i fra, men jeg likte dette bildet veldig godt i S/H og med denne kontrasten. Veldig dramatisk og rent.

/L

Lenke til kommentar

Det blir nok litt for mye kontraster og skarphet for meg. I disse seriene som jeg tar så fremelsker jeg tonene, og da beveger disse forslagene seg for langt fra min filosofi. Det kommer likevel til å ende opp i min portfolio som s/h også, men det blir ikke den versjonen som kommer med i den store boken om mitt livsverk om femti år.

Takker for at du tok deg brydderiet.

 

Edit: Jeg er nok litt sliten etter en trettende tur til Bergen, så jeg skal kanskje vente til i morgen med å vurdere forslaget. Det kan være noe i det Salvesen skriver, men nettet er for treigt nå til å laste ned bildet. Ha litt tålmodighet med meg, så skal jeg komme tilbake med en revidert vurdering.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Et riktig flott bilde, all kredit til fotografen for det! :thumbup: Når det gjelder s/h-variantene, likte jeg varianten til jpsalvesen best. Kanskje er jeg svak for sterke kontraster sånn generelt sett, men jeg synes uansett at detaljene kommer tydeligere fram her - ikke minst strukturen på himmelen.

 

Imidlertid er det mange fine farger i bildet som er dumt å gjemme, så jeg ville kanskje jobbet litt mer med fargevarianten også. Ser du skriver at du vil ha det litt mørkt og dystert, men for min del er det litt for mørkt slik det er nå...

 

Uansett et flott og spennende bilde som bare trenger litt mer etterbehandling. :)

 

Edit: Har du lysnet opp originalbildet siden du la det ut? Synes plutselig ikke det var så mørkt som jeg husket det... :hmm:

Endret av Superparanoid
Lenke til kommentar

Et meget godt motiv, jeg likte den den første fargeversonen best. Her ser man

"tidens tann" jobbe over tid med flere farge variasjoner i korrosjon og maling. Det at fotoet er noe mørkt synes jeg passer. Som "elsker" av klasiske båter synes jeg det er et noe trist syn. Denne klinker bygde trebåten har former og spring i skroget som jeg liker godt. Syntes det var en god jobb etter min smak.

Lenke til kommentar

Takker for all fin respons. Dette bildet tilhører en del av et større verk som jeg til stadighet jobber videre på, og filosofien er klar; dette er fargefotografier. Isolert sett så liker jeg også Salvesens s/h-versjon best, men er fremdeles sett så ønsker jeg å fremdyrke en tidskoloritt i bildene mine. Da skulle dette bildet ha lignet mest på et litt mykt bilde, kopiert på baryttpapir. Siden fargeversjonen er den riktige, så ha det egentlig lite å si.

Det med mørk vs lys skyldes nok at jeg ikke er vant med monitoren på laptop'en enda. Da jeg var en tur i Bergen så koblet jeg opp min gamle og vante monitor, og fant ut at kritikken er riktig. Derfor ligger det en ny og perfekt versjon ute nå, der jeg har fjernet den oransje detaljen også. Det ble forøvrig gjort i Gimp, siden jeg ikke har giddet å installere PS enda. Gimp fungerer helt greit det også, og anbefales på det varmeste for de som synes at betalingsprogrammene koster for mye. Last ned og jobb med bildene deres, folkens. Det koster ingen ting, og gir så og si de samme mulighetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...