Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk rs125! Skal se nærmere på problemet når bilen (hvit Ford Scorpio '88) kommer tilbake fra en kort tur på Lillehammer. Den er tilbake i garasjen imorgen håper jeg. Antar jeg velger følgende metode for lakkpleie for den nærmeste framtiden (da økonomien er stram nettopp nå): vask (Autoglym Bodywork Conditioner) - tørk (Autoglym pusseskinn) - clay (riccardo (kjøpes nu!)) - lakkrens (Autoglym Paint Renovator eller Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner når jeg går tom for Autoglym) - polering (Autoglym Super Resin (har igjen mye enda, og er forøvrig veldig fornøydmed denne, men er villig til å prøce Megs dersom noen anbefaler å teste..) - lakkforsegling (Autoglym Extra Gloss Protection (veldig fornøyd) - Meguiars NXT Tech Wax 2.0 (Kjøpes snart!). Hva tror du, rs125?

 

Tror forøvrig klokken på denne tråden går feil med en time?

Endret av jocborgen
Lenke til kommentar

et spørsmål til til de som kan det, hva er egentlig forskjellen på polering og voks?

leste om det i første tråden, men klarte liksom ikke helt å forstå det, jeg er da en av de som trodde dette var det samme, men det står ikke noe eget om voksing der..

 

av de produktene under her så kan jeg da bare vokse?

 

og rekkefølga på bruken vil bli?:

 

-vask

-clay

-vask om nødvendig

-scrathx

-vask og tørk

-voks

 

??

post-126182-1207374443_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det er rekkefølgen slik:

- Vask

- Clay

- Lakkrens

- Polering

- Lakkforsegling

- Voks

 

Les rs125's siste innlegg så ser du rekkefølgen på forsegling og voks (naturlig og syntetisk). Jeg er en av de som også trodde voks og polish var samme ting til nå nylig. Polishen har kanskje en mildt slipende effekt?

 

Edit: Flott pakke du har fått deg forresten!

Endret av jocborgen
Lenke til kommentar

rs125: Av carnuba voks hadde jeg valgt Poorboys Natty's. Denne gir MYE for pengene.

 

Jeg har hørt at det er prosentandelen av carnauba som avgjør hvor god voksen er og at de "billige" carnaubavoksene bare inneholder ned til 5% så produsenten kan selge de som carnaubavokser. Swissvax har for eksempel rundt 30% i sin billigste modell til rundt tusenlappen. Regner med det samme gjelder for erkerivalen Zymöl...

Turtle Wax har en voks som inneholder carnauba sin Platinum Collection. Det var denne jeg hørte dette om. Jeg har derfor tenkt som så at dersom produsenten ikke skryter av mengden grisedyr carnauba i voksen, så er det fordi det er for lite av den til å skryte...

 

Men spørsmålet er da: er egentlig carnaubavoks det beste eller er de syntetiske bedre? Og har mengden carnauba så mye å si for resultatet eller er det bare fancy og påvirker prisen? Burde man da helst smøre inn bilen sin i ren carnauba liksom (for de som har råd til dette)?

 

Bør man legge på et lag av hver (syntetisk først) for å oppnå optimalt resultat?

 

En annen ting jeg lurer på er når bør man påføre vinyl-"melk" i denne rekkefølgen vi har snakket så mye om? Kommer den inn mellom vask-tørk-clay og lakkrens, eller venter man til før polish, eller senere? Når tar man vinduene?

 

Har forresten investert i en Autoglym Car Glass Polish. Dette er et poleringsmiddel som er mildt slipende (Obs! Obs!). Den fjerner alt av dritt, trafikkfilm og tjære (for de som enda røyker i bilen). Et utrolig produkt som etterlater vinduene krystallklare. Anbefales å prøve! Koster rundt en hundrings for ei flaske som er like drøy som poleringsmiddelet til lakken. Har ikke sett den hos Statoil enda, men jeg tror kanskje man får den hos NAF's nettbutikk.

 

Edit: Jeg kom på en ting til jeg lurer på. Bruker alle i forumet høytrykksvasker? Jeg har til nå bare brukt hageslange og tenkt at det er mengden og ikke trykket som teller, men jeg ser resultatet er mye bedre etter en spyling med høytrykk.

 

Hva slags spyler anbefales, og hvor mye må man forvente å betale for en som skal duge til så og si daglig bilvask? Hvor mye liter i minuttet bør den levere og hvor stort trykk bør den klare? Jeg ser Clas Ohlson har noen fra CO/TECH (samme som lager den populære Cyclo-kopien?) til 898,- men denne leverer 6 liter i minuttet og er ikke det for lite?

Endret av jocborgen
Lenke til kommentar
Svarer til tanngarden

 

 

:thumbup:

 

edit: tegnefeil! ScratchX før voks :p

 

 

takker for fint svar, det var en enkel redigering som jeg skal klare å følge tenker jeg..

 

lurer da bare på om det vil ha mye for seg å polere?(siden jeg da bare har voks) eventuelt ossen polish er å anbefale til det jeg har?

Lenke til kommentar
Edit: Jeg kom på en ting til jeg lurer på. Bruker alle i forumet høytrykksvasker? Jeg har til nå bare brukt hageslange og tenkt at det er mengden og ikke trykket som teller, men jeg ser resultatet er mye bedre etter en spyling med høytrykk.

 

Hva slags spyler anbefales, og hvor mye må man forvente å betale for en som skal duge til så og si daglig bilvask? Hvor mye liter i minuttet bør den levere og hvor stort trykk bør den klare? Jeg ser Clas Ohlson har noen fra CO/TECH (samme som lager den populære Cyclo-kopien?) til 898,- men denne leverer 6 liter i minuttet og er ikke det for lite?

Om man vasker bilen regelmessig tror jeg ikke det er nødvendig med høyttrykksspyler. Kan sikkert være greit å bruke om bilen er veldig skitten, men ville heller satset på en foam gun om man vasker bilen hver eller annenhver uke.

 

Biltema har jo forresten en høyttrykkspyler til 399,- som leverer 5,5L i minuttet med samme effekt, men høyere trykk enn Clas sin.

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar

Ok, noen med handelsefaringer derifra?

 

Jeg har en helt ny bil, 1 uke gammel, og skal kjøpe en del pleieprodukter. Autogeeks hadde gode priser så legger nok en ordre derifra. Jeg har tenkt å vokse bilen om 6 måneder og kjøper da like godt vokseproduktene nå.

 

I denne sammenhengen lurer jeg på hva forskjellen er på Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 og Meguiar’s NXT Generation Tech Wax Paste og hva bør jeg velge for mitt bruk?

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Det panseret ser ut som det har fått gjennomgått nok;)

 

Når det gjelder uttrykkene polering og voks, går disse veldig om hverandre. Ikke rart når f.eks Autoglyms Super Rensin Polish, eeegentlig bare er en slags voks med litt rensemidler i seg.

 

Jeg liker å holde meg til definisjoner. Polering er mild sliping av en overflate. Altså enten sliping for å fjerne riper, "appelsinhud", oksidert lakk eller bare for å fremme glansen.

 

Voksing er når man påfører voks. Voksen renser ikke lakken, heller ikke sliper den. Den fyller porene i lakken, og legger seg i et lag over lakken. Dermed blir lakken slett og frastøter seg vann og skitt.

 

Det finnes også såkalte AIO's, altså All In One. Disse er nesten alltid syntetiske og har litt rens og kanskje slipemidler i seg. Disse fungerer godt på ny bil, men kan aldri måle seg med ordentlig polish.

Eksempler på AIOs er: Alt fra Turtle, AutoGlym UDS, SRP. Meguiar's NXT Wax, Klasse AIO, Pinnacle XMT 360, Duragloss TPP.

 

-----------------

 

Carnuba innhold har nok litt å si. Men det har også mye å si hvordan voksen er satt sammen, det finnes mange andre aktive ingredienser og oljer i en voks som gjør resultatet bedre.

Den første forskjellen man ser er hvor motstandsdyktig lakken er. Vann preller av lettere jo mere carnuba det er. I visse tilfeller kan også carnuba øke levetiden.

Men store deler av det er markedsgimmick. Jo mer carnuba det er, jo dyrere er voksen, men igjen er den mer forseggjort og utviklet. Fordelen med carnuba er at den er en av de hardeste voksene, og veldig lett å jobbe med.

 

På papiret er syntetisk voks bedre enn carnuba, den holder lengre, fyller like godt, og gir like god shine. Men carnuba gir en spesiell, varm, dyp, naturlig shine. Dette greier ikke den syntetiske, og derfor vil carnuba alltid være noe for den spesielt intresserte.

Litt sånn som LP plater vs CD plater.

 

Legg et lag med syntetisk lakkforsegling først, også carnuba over. Så vedlikeholder du carnuba-laget. Da får du en skarp shine fra lakkforseglinga, og den dype, varme, naturlige shinen fra carnuba. Og når carnubalaget blir slitt bort, ligger lakkforseglingslaget igjen og beskytter.

 

---------------

Du trenger ikke høytrykkspyler nei, men det anbefales. Men vannmengde har mye å si, ca 400L/t er å anbefale. Ytelse på ca 120-140bar anbefales. Høytrykk tar skitten lettere, noe som gjør vasken mer skånsom. En stor fordel er at du kan bruke skumlanse og underspylingsrør på høytrykksspylere. Kärcher anbefalse, god kvalitet og mye utstyr.

 

Når det gjelder rekken på hvordan ting gjøres, så er vaskeprosessen min slik:

 

-Avfetting, hvis nødvendig

-Spyler av med vann

-Dekk - og felg - vask

-Motorvask og dørkarmvask - spyles av.

-Skumlegging av hele karosseriet, la stå litt

-Spyler av med vann.

-Vasker med 2-bøtte metoden. Spyler av for hver seksjon

-Tar utvendig vindusvask

-Spyler av bilen grundig, åpner dørene og spyler i dørkarmene for å fjerne skum.

-Clay

-Spyler av enda en gang, hvis det er nødvendig.

-Tørk. Kan gjerne bruke Quick Detailer eller Spray Voks til dette.

-Plastfornyer på utvendig sort plast. Samme med dekksidene. Felgvoks på felgene.

 

Så med de neste stegene, hvis de er nødvendige:

-Rubbing, ikke alltid viktig.

-Lakkrens, ikke alltid viktig. Ikke nødvendig hvis du rubber først.

-Litt grov polish, kun nødvendig hvis du har stygge merker, f.eks etter rubbing.

-Fin finnishing polish eller Glaze. Nødvendig hvis du vil øke glansen og kanskje fjerne noen defekter. Dette steget klargjør lakken for beskyttelse, kan gjøres for hånd.

-Lakkforsegling

-Vente 24 timer. Kun nødvendig med 20min ventetid hvis man bruker Chemical Guys JetSeal 109.

-Voks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...