Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen. Fantastisk tråd dette her. Masse inspirasjon! Jeg er ute etter en DA-maskin a'la Porter Cable / Ultimate Detailing Machine, men ville helst hatt til 230V og slippe omformer. Noen som vet når de evt. kommer hit og hva prisen blir? Finnes det noen andre anbefalinger kanskje?

Lenke til kommentar

Meguiar's G220 har allerede kommet til UK. Da trenger du bare overgang, eventuelt bytte ledning. Den skal også komme til Norge, vet bare ikke helt når. Denne er identisk med UDM.

 

Ellers så har du de billige fra Biltema og Clas Ohlson.

 

Skal du ha dyrere, finnes Cyclo og Flex 2-hodet.

Flex nyeste har fått utrolig mye skryt. Den er over dobbelt så sterk som en Porter Cable, og er bedre bygd, slik at den ikke rister så veldig.

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/inde...9a5dae7534b4d4b

Lenke til kommentar

Hehe, Ja det skal nok være litt fortjeneste... Jeg så man kan kjøpe UDM direte fra hjemmesidene deres, men siden jeg ikke fant noen 230V versjon enda orket jeg ikke bry meg med å regne på det. Spørs om det blir en bestilling fra UK imorgen. Jeg skal sove på det og vurdere å vente på "norsk" versjon. Hvor vil det lønne seg å bestille clay fra hvis jeg kun skal ha den? Og hvilken type er å anbefale?

Lenke til kommentar
Hehe, Ja det skal nok være litt fortjeneste... Jeg så man kan kjøpe UDM direte fra hjemmesidene deres, men siden jeg ikke fant noen 230V versjon enda orket jeg ikke bry meg med å regne på det. Spørs om det blir en bestilling fra UK imorgen. Jeg skal sove på det og vurdere å vente på "norsk" versjon. Hvor vil det lønne seg å bestille clay fra hvis jeg kun skal ha den? Og hvilken type er å anbefale?

 

Skal du bare ha clay, anbefaler jeg en norsk side. Og de finnes det ikke mange av, men man har jo scandicshine.no. De selger også den beste clayen, Riccardo ;)

Lenke til kommentar

Kan andre såkalte "wet waxes" fungere også? Jeg investerte nylig i en Turtle Wax It Wet, men var skuffet over resultatet. Kanskje den kan brukes til dette, så innkjøpet ikke var totalt bortkastet da? Mye digg på denne scandicshine.no... Mye merker jeg aldri har hørt om, men mange av prisene tilsier at det må være bra forde :)

Lenke til kommentar

Wax it wet skal nok gjøre samme nytten ja ;)

 

Det fine med ScandicShine er at daglig leder først startet med bilpleie på hobbybasis, for så å bli profesjonell. Han har de produktene han liker i butikken, noe som gjør at han kan gå god for de. Prisene blir kanskje litt høye ja, pga at det meste kommer fra USA, pluss at han skal ha fortjeneste.

 

ScandicShine har det perfekte produktspekteret for meg i alle fall.

Lenke til kommentar

Nå har jeg nettopp sittet i tre timer og gnikket på en hvit Ford Scorpio fra 1988. Brukte Autoglym Paint Renovator etterfulgt av Autoglym Super Resin Polish. Ble ganske fornøyd med resultatet. Motiverende når man ser forskjell for hvert tak man tar.

 

Men hvordan bruker man egentlig lakkrens for hånd?

 

Jeg brukte en Wax Appplicator fra Turtle Wax (de små gule i skumgummi med logo på som selges "overalt"). Tok på litt Paint Renovator og begynte å gni suppa inn i lakken. Hardt trykk på riper og stygge flekker, svakere trykk på vanlig "død" lakk (og dette var det mye av på denne bilen!). Etter å ha gnikket på et lite område (delte panseret i fire omtrent), buffet jeg med en microfiberklut og fikk en matt, lett klebrig overflate deretter påførte jeg Super Resin Polish, som jeg tok av med en ny MF-klut.

 

Er dette riktig framgangsmåte med lakkrens for hånd tro?

Lenke til kommentar

Hei alle sammen og riktig god helg. Jeg har et problem med denne Scorpioen jeg har jobbet på i to dager nå. Det virker som det er noen små metalliske kuler (0,5mm i diameter) som er brent fast i lakken her og der. Mest på panseret og fronten. Min teori er at bilen har stått i nærheten av en vinkelsliper eller noe. Kulene lar seg fjerne ved å pirke med neglen, men de etterlater sorte hull i lakken. Noen råd til hvordan jeg fjerner dette? En annen ting jeg lurer på er rekkefølgen på lakkpleie. Er det slik (?): vask-tørk-clay-polering-lakkforsegling-voks? Eller skal lakkforsegling og voks bytte plassering? Er Meg's NXT Tech Wax den beste voksen til en grei penge (med grei penge mener jeg under fire hundre per stk, og ikke i Swissvax-nivå)? Hva er forskjellen på NXT Tech Wax og NXT Tech Wax 2.0 egentlig? Det ble en del spørsmål da, men det er sikkert noen der ute som har svarene ;)

Lenke til kommentar

Hmm.. Små kuler.. Det kan være skummle greier ja. Burde gå av med clay. Hvis det ikke går av med clay, må du nesten pirke det bort. Selvfølgelig kan du bruke lakkrens, men metallbitene vil nok sette seg i puten og lage riper etterpå.

 

Sorte hull? Altså hull i lakken ned til grunninga?

 

Du trenger ikke å tørke bilen før clay, gjør som du vil. Noen liker å vaske etter clay, og det kan være lurt noen ganger, da det kommer "skittvann" på lakken. Mens noen andre bare tørker over med MF.

 

Etter clay kommer eventuelt rubbing og lakkrens. Etter følger polering, lakkforsegling og voks.

 

Lakkforsegling og voks kan bytte plass. Men, syntetiske midler fester seg ikke over naturlige midler. Så hvis du legger carnuba voks og lakkforsegling over, vil ikke lakkforseglinga feste seg. Naturlige produkter fester seg over syntetiske.

Du kan f.eks legge NXT Wax - Lakkforsegling - Carnuba voks.

 

Men best resultat blir med lakkforsegling nærmest lakken, fordi den gir lakken en skarp, "crisp" shine. Voksen gir dybde og wetlook.

 

Forskjellen på NXT og NXT 2.0 er at 2.0 inneholder mer fyller. Den dekker altså over ripene bedre. Den varer også lengre, enda det ikke er noen forbrukere som har rukket å bekrefte dette enda. NXT Wax er god i sin prisklasse, men jeg liker Klasse AIO og Pinnacle XMT 360 bedre.

Av carnuba voks hadde jeg valgt Poorboys Natty's. Denne gir MYE for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...