Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir min aller første vårpuss om ganske lenge her oppe i kalde nord =/. Har lest og forstått det meste, men har ett spørsmål. Kan frontruta også ha såkalte twirls? Ser gjennom ruta spesielt på kveldstid mot lysstolper sånne spindelvevslignende sirkler (nesten hypnotiserende) og kan dette fjernes på noen måter?

Det kan la seg gjøre ja, men nesten verdt å sjekke ut hva du må ut for en ny frontrute. Sjekk ut i forsikringspapirene,, og se hvor mye du må betale i egenandel. Mest sannsynlig 2000kr. Da får du ei kless ny rute, og problemene er borte!

Det er kun steinsprut ruteskadeforskringen dekker. Dersom man får byttet ruta basert på at den er utslitt eller oppskrapet er det forsikringssvindel i et eller annet ledd (kan likegodt være selskapet som bytter ruta som skriver på skademeldingen at ruta er skadet av "steinsprut"). Forsikringsselskapene dekker bare skader som følge av "plutselig tilfeldig ytre påvirkning" på ruteskadeforskringen.

 

Det er veldig vanskelig å skrape opp ei frontrute. Dersom stripene ikke følger viserbladene (slitasje) eller er rette streker (is er skrapet av med annet enn egnet verktøy) er det veldig sansynlig at det kan renses vekk. Isåfall kan enten en glassrens, en glasspolish for hånd (litt mer aggressiv rensing) eller ved å bruke en nanosvamp (veldig effektiv).

 

I tillegg til riper kan man ha små hakk av steinsprut som ikke har gjort mer enn å lage et lite hakk i ruta (disse burde forsikringen kunne dekke forsåvidt..). Blir det mange nok av slike blir ruta veldig dårlig. Slike hakk kan ikke fikses.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Er jo ikke noe problem å få en "tilfeldig" steinsprut da! :) Alle og enhver vet vel fremgangsmåten på å få til dette.

 

Og jeg vil tro du har noe småsnadder av steinsprut på en 15år gammel rute?

 

Det er ihvertfall ganske sikkert at å bruke forsikringa di for å bytte rute er ganske lønnsomt! :) Noen steder har jeg hørt at også bytter ruta gratis (at de betaler egenandelen også). Dette kommer selvsagt an på hvor mye DE får for å bytte ruta av forsikringsselskapet.

 

Ang dette med glasspolish så tar det mye tid og krefter ja, og du må ha en maskin med fart i. Jeg så en video eller guide på hvordan man gjør dette, men husker ikke helt hvor. Men jeg tror produktene er ganske dyre, og du må jobbe de skikkelig inn.

Lenke til kommentar

 

Det er veldig vanskelig å skrape opp ei frontrute.

 

Kommer an på fabrikat/kvalitet...

Noen av de nye frontrutene som selges nå om dagen tåler omtrent ingenting før de får riper.

Tidligere herdet man frontruter, og da tålte de adskillig mer, men i disse dager er det som sagt veldig forskjellig hva de tåler.

Jeg har en relativt ny frontrute på arbeidsbilen som er helt full av riper, på tross av meget forsiktig skraping (takket være nanolotus) og hyppig bytte av vinduspussere.

 

Neste gang velger jeg et annet fabrikat på frontruten ;)

Lenke til kommentar

Ditec gjør man ikke selv nei, men det finnes mye som ligner.

Ditec er som mange andre lignende produkter; en lakkforsegling. Det man gjør før man legger på en slik, er rense lakken for alt av asfalt, nupper osv; så korrigerer man bort eventuelle swirls med polermaskin.

 

Det som skiller Ditec fra lakkforseglingene man får kjøpt ellers, er at det er en 2-komponent sealer som kun skal legges på med maskin, og med åndedrettsvern, hansker osv (omtrent samme utstyr som når man lakkerer)

 

Ditec blir veldig dyrt i lengden, men så slipper mansom oftest unna med én behandling i året (kommer an på kjørelengde osv)

 

Vanlig 1-komponent sealere som man legger på selv, holder opptil ca 6mnd med normal bruk av bilen (5000-10000km). Et eksempel på slike er Meguiar's MG 21 2.0

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er herlig med ny bil. wub.gifDSC_4999.JPG

DSC_5006.JPG

DSC_5003.JPG

DSC_5008.JPG

NXT 2.0 Tech Wax. wub.gif

 

Kun skikkelig vask og voks denne gangen. Får vente til det er grei ute-temperatur hele dagen før jeg drar fram poleringsmaskinen. Har et 5x5cm område på frontfangeren med hvite striper som må poleres vekk. Damen som hadde bilen før meg klarte å kræsje i lav fart på vei til forhandleren. wallbash.gifMen når ripene er så grunne at de ikke kjennes med neglen så bør det være uproblematisk å polere de bort.

 

Fins det noen enkel måte å ta parkeringsbulker på? Det var dessverre 5-6 parkeringsbulker på den.

 

Kazzper: mener å ha lest en god forklaring fra deg på hvordan man bruker lakkstift på småflekker uten å få for mye lakk. Husker jeg rett så var det å bruke tannpirker for å påføre farget lakk, og å våtslipe etterpå. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

For små bulker finnes det "avdragere" som baserer seg på et en kon-formet dings limes fast med termisk lim til lakken, og så dras bulken ut med en avdrager som festes til dingsen som er limt på lakken. Jeg har ikke peiling på hva dette kalles, men det er vel kanskje noen andrs om klarer å finne frem til det.

Lenke til kommentar

Hei, kunne en av dere eksperter sette sammen en fin pakke til meg, uten å ruinere meg? Har utstyr/værktøy, mangler kjemikalene.

 

Min polermaskin.

 

Bilen min, som den først og fremst skal brukes til, er en 11 år gammel Hyundai. Kunne nok trengt en god polish/lakkrens. Er ingen stygge riper i den men er litt uren i lakken.

 

Trenger iallefall clay, poleringspakke og shampo.

 

Vil ha alt fra samme butikk og det er ikke noe veldig hastverk, så kan godt bestille fra utlandet om det lønner seg.

Lenke til kommentar

For små bulker finnes det "avdragere" som baserer seg på et en kon-formet dings limes fast med termisk lim til lakken, og så dras bulken ut med en avdrager som festes til dingsen som er limt på lakken. Jeg har ikke peiling på hva dette kalles, men det er vel kanskje noen andrs om klarer å finne frem til det.

Dette tror jeg faktisk BilXtra eller Torshov har! Sett lignende sak, og den ser snerten ut. Om den funker, er dette en knallbillig bulk-reperasjon!

Lenke til kommentar

En sånn "bulk-utdrager" har de ganske riktig en enkel versjon av på Torshov, og den funker visst helt greit så lenge bulken er lett tilgjengelig og ikke er i en knekk, hjørne el.l.

 

Lakkstift er en liten "kunst," men absolutt ingen heksekunst :)

 

Har du grunning i en stift, og blandet base+klarlakk i en annen? Dette er den vanligste kombinasjonen.

 

I så fall er det å rense hullet godt, og hvis det ikke er helt ned til metallet så kan det være greit å pirke litt i grunningen med en nål el.l slik at lakken får bedre heft. Rens etterpå.

 

Tannpirker kan være greit, det kommer an på utforminen på skaden. Jeg bruker litt forskjellig; tannpirker, Q-tips, div små tynne pensler, osv. legg forsiktig og tynne lag, og vent noen minutter mellom hvert lag. Så bygger du opp med lakk til det er litt høyere enn lakken rundt. La den herde en dag eller to, så våtsliper du så det blir plant med lakken rundt, og polerer opp :)

Lenke til kommentar

Ja, hva sier dere kazzper eller rs125 (eller noen andre)? Jeg ser på en av de første postene i tråden med A3'n og Passaten; er det en god pakke?

 

Hei, kunne en av dere eksperter sette sammen en fin pakke til meg, uten å ruinere meg? Har utstyr/værktøy, mangler kjemikalene.

 

Min polermaskin.

 

Bilen min, som den først og fremst skal brukes til, er en 11 år gammel Hyundai. Kunne nok trengt en god polish/lakkrens. Er ingen stygge riper i den men er litt uren i lakken.

 

Trenger iallefall clay, poleringspakke og shampo.

 

Vil ha alt fra samme butikk og det er ikke noe veldig hastverk, så kan godt bestille fra utlandet om det lønner seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...