Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Jeg tror markedene har passert bunnen.

Sannsynligvis vil bankene i kommende årsregnskap rapportere om betydelige tap for usikret gjeld som det ikke har blitt gjort avsetninger for.

Hvilket vil være å fylle på bensin på bålet for hva som initierte finanskrisen.

 

Det ser ut som markedet ser en lysning og er istand til å se forbi dårlige nyheter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
5 fond dere ville satt pengene deres i nå?

 

Her er en oversikt over de beste aksjefondene hittil i år , men hva som er best for øyeblikket gir ingen garanti for avakstning i fremtiden. Det er ingen god strategi og hele tiden flytte pengene til fondene som er best for øyeblikket. Fondssparing er langsiktig, og man bør se på utsiktene i den bransjen fondene har sin hovedvekt i og også vurdere individuelle selskaper i porteføljen. Selv om man jo egentlig overlater slikt til fondsforvalteren når man sparer i fond, kan det være en fordel å undersøke litt selv også. Man bør i det minste gjøre en eller annen form for overfladisk fundamental analyse før man bestemmer seg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har sett litt på diverse fond å invistere noen kroner i, fra før av har jeg penger hos Skagen(Kon-tiki, global og vekst) og litt hos holberg Norge. Var inne og skjekket hos www.morningstar.no da jeg kom over dette fondet Schroder ISF China Opportunities I Acc, tydeligvis høy avkastning og hvis man tegner kurve for sammenligning mellom OSBX og dette fondet ser man klart en stor forskjell, så til spørsmålet; vil det være lurt av meg å invistere i dette fondet ?

Lenke til kommentar
Har sett litt på diverse fond å invistere noen kroner i, fra før av har jeg penger hos Skagen(Kon-tiki, global og vekst) og litt hos holberg Norge. Var inne og skjekket hos www.morningstar.no da jeg kom over dette fondet Schroder ISF China Opportunities I Acc, tydeligvis høy avkastning og hvis man tegner kurve for sammenligning mellom OSBX og dette fondet ser man klart en stor forskjell, så til spørsmålet; vil det være lurt av meg å invistere i dette fondet ?

 

Vet ikke noe om det fondet, men hvis du vil investere i et Kina-fond så er Oslo Børs (OSBX) åpenbart en helt irrelevant referanse.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har svært lenge vurdert å bytte noen av fondene mine.

Sitter i dag på Odin: Europa smb, Europa og Finland.

Skagen er selvfølgelig de som har trekt i meg, samt de marine fondene til Odin. I den senere tiden (6mnd) så er faktisk prosentvise oppgangen mye bedre på de jeg allerde sitter på. Er det dumt å hoppe over til skagen? De skal jo være blandt de beste forvalterene?

Samtidig har jeg sett over tid så er noen av odinfondene veldig bra også. Har vert i fond siden 2001 nå.

Foresten er ordet bytte litt feil, da jeg enkeltig har tenkt å plassere et beløp i 2 fond, for deretter starte mnd sparing på dem som jeg har på resten.

Var Skagen Kontiki og Vekst som var mest aktuelle da.

Jeg er både feig og grådig, måtte derfor gi meg med Aksjer. Nå innser jeg at jeg er forsent ute med disse 2 enkeltbeløpene også, men er ikke veldig bekymret da det er mye å hente enda.

Var så dum at jeg trodde på at Børsen ikke ville passer 270 før nyttår, men det så jo jammen svart ut også en stund.

 

En ting jeg reagerer litt på Kontiki er at i forhold til andre fond, så er de mye nærmere all time high kursen enn andre fond. En liten jævel i hodet mitt sier at det kan være at veksten ikke trenger å være like god fremmover, men dette er vell bare synsing.

Kan vekstmarkedet i Asia ha tatt seg en pause?

post-10572-1254240497_thumb.jpg

post-10572-1254240514_thumb.jpg

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
En ting jeg reagerer litt på Kontiki er at i forhold til andre fond, så er de mye nærmere all time high kursen enn andre fond. En liten jævel i hodet mitt sier at det kan være at veksten ikke trenger å være like god fremmover, men dette er vell bare synsing.

Kan vekstmarkedet i Asia ha tatt seg en pause?

Alt tyder vel på at veksten i vekstmarkedene kommer til å være sterkere enn veksten i de utviklede landene fremover. Vekstmarkedene må ikke tilbakebetale redningspakkene i årene som kommer, fordi de finansierte dem i større grad av sparepenger enn fra lånte penger, som f.eks. USA og England gjorde. Derfor har vekstmarkedene mer kapital frigjort til fremtidig vekst enn hva I-landene har. Tror at blant de norske fondene kan Skagen Kon-Tiki være et av de bedre alternativene i årene som kommer, men mye uforutsett kan skje som gjør disse gjetningene irrelevante.

 

Hadde sikkert fått bedre avkastning ved å sette pengene mine inn i Kon-Tiki enn ved å forvalte dem selv som jeg gjør nå, men det er jo så mye mer spenning i å forvalte dem selv. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

Har en del mellom 50.000 - 110.000 som ligger på høyrentekonto, men blir ikke mer enn ca. 2600 kroner minus skatt i renter hvert år. Så tenkte litt på aksjefond.

 

Har dere noen fond dere vil anbefale. Har ikke så mye peiling.

 

Kan jeg bruke nordnet.no? finne par aksjefond jeg vil investere i, og etter det sette inn penger?

 

Tenkte jeg skulle fordele over 4 aksjefond? 25% på hver.

25%: SKAGEN Kon-Tiki Acc ?

25%: ?

25%: ?

25%: ?

 

10 - 15% årlig avkastning hadde vært noe over 6 - 10 år(hvis det går bra fortsetter jeg).

Noen som vil forklare hvordan dette fungerer, og anbefaler?

 

Vil i begynnelsen sette inn 1000kroner og fortsette med 500 kroner i måneden. Kanskje sette inn 5-10000 ekstra innemellom.

 

Litt rotet post.

Mvh Singh

Lenke til kommentar

Jeg syntes indeksfond (ofte ETF - exchange traded fund) er det greieste. De følger indeksene blindt, du slipper en masse forvaltningsavgifter, og kan handles på børs. Aktivt forvaltede fond bygger på tanken om at forvalterne er flinkere enn markedet. En del er sikkert det, men jeg sier meg skeptisk og følger heller markedets generelle trend. Indeksfond blir stadig mer anbefalt av fagfolk.

 

 

Dnb Nor Obx følger OBX-indeksen på Oslo Børs, i praksis lik hovedindeksen. XACT Obx gjør det samme.

 

Jeg sitter for tiden i gull, som går svært bra. SPDR Gold Trust følger gullprisen.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg syntes indeksfond (ofte ETF - exchange traded fund) er det greieste.

Enig i at indeksfond er en god plan! Siden jeg har handlet fond i Skandiabanken tidligere tenkte jeg å ta en titt på de to indeksfondene de tilbyr. "KLP Aksje Global Indeks IV A Acc" og "KLP AksjeNorge Indeks II Acc". Da jeg sjekket ut de på Morningstar så jeg at førstnevnte var listet under "Forsikringsfond" til forskjell fra "Fond". Hva vil det si?

 

Dessuten har det fire streker på "Morningstar Kvalitativ Rating™", men bare to stjerner på "Morningstar Rating™". Burde det være en grunn til å ligge unna det?

 

Sistnevnte fond ser ikke ut til å være ratet av Morningstar, vet noen hva som er kriteriene for at de rates der?

Lenke til kommentar
Hei.

Har en del mellom 50.000 - 110.000 som ligger på høyrentekonto, men blir ikke mer enn ca. 2600 kroner minus skatt i renter hvert år. Så tenkte litt på aksjefond.

 

Har dere noen fond dere vil anbefale. Har ikke så mye peiling.

 

Kan jeg bruke nordnet.no? finne par aksjefond jeg vil investere i, og etter det sette inn penger?

 

Tenkte jeg skulle fordele over 4 aksjefond? 25% på hver.

25%: SKAGEN Kon-Tiki Acc ?

25%: ?

25%: ?

25%: ?

 

10 - 15% årlig avkastning hadde vært noe over 6 - 10 år(hvis det går bra fortsetter jeg).

Noen som vil forklare hvordan dette fungerer, og anbefaler?

 

Vil i begynnelsen sette inn 1000kroner og fortsette med 500 kroner i måneden. Kanskje sette inn 5-10000 ekstra innemellom.

 

Litt rotet post.

Mvh Singh

 

 

Aksjefond er lurt, her er fasiten for de siste 10 år:

 

"Gjennomsnittsavkastningen for de 161 norske fondene som har vært i drift hele tiåret viser en annualisert avkastning på 4,6 prosent, bare marginalt bedre enn den gjennomsnittlige bankinnskuddsrenten på 4,3 prosent."

 

Ingen spareform kan garantere 10-15% årlig over tid, det er derfor de fleste av oss må jobbe ved siden av...

Lenke til kommentar
Enig i at indeksfond er en god plan! Siden jeg har handlet fond i Skandiabanken tidligere tenkte jeg å ta en titt på de to indeksfondene de tilbyr. "KLP Aksje Global Indeks IV A Acc" og "KLP AksjeNorge Indeks II Acc". Da jeg sjekket ut de på Morningstar så jeg at førstnevnte var listet under "Forsikringsfond" til forskjell fra "Fond". Hva vil det si?

Hvis du klikker på "Mer" ligger AksjeNorge under vanlige fond også. Når det gjelder ratingen er MKR en mer eller mindre subjektiv vurdering av hvordan fondet er lagt opp og driver forretningene sine, mens MR er en objektiv vurdering av hvor godt de har gjort det sammenliknet med andre fond.

 

Når fondene ikke har MR er det vanligvis fordi de er for nye, mens MRK blir bare gitt til de fondene Morningstar av en eller annen grunn mener det er verd å undersøke grundigere.

 

Siden indeksfond bare følger indeksen vil MR vanligvis ligge omtrent midt på treet. I det siste ser det imidlertid ut til å ha lønt seg å ha aktiv forvaltning på globale fond.

Lenke til kommentar

Ingen har nevnet POstbanken Norge. Hvorfor?

Det er et aksjefond, knyttet til Oslo børsum og olje prisen.

Er det ikke veldig forutsigbart hvordan olje prisen skal utvikles kortsiktig i neste perioden?

 

og hvis mindighetene endelig bestemmer seg å svekke krone, da kan man håpe på en stor gevinst av å ha penger i det fondet.

 

Tenker jeg riktig?

Lenke til kommentar

Jeg anser Postbankens fond som temmelig middelmådige. Postbanken Norge er ikke spesielt billig, og aksjebeholdningen ser mer eller mindre ut til å replikere OSEBX-indeksen. Jeg vil derfor heller anbefale å kjøpe KLPs indeksfond. Hvis noe i aksjemarkedet er forutsigbart er for øvrig allerede prisene justert etter det.

Lenke til kommentar
Jeg anser Postbankens fond som temmelig middelmådige. Postbanken Norge er ikke spesielt billig, og aksjebeholdningen ser mer eller mindre ut til å replikere OSEBX-indeksen. Jeg vil derfor heller anbefale å kjøpe KLPs indeksfond. Hvis noe i aksjemarkedet er forutsigbart er for øvrig allerede prisene justert etter det.

 

 

OSEBX-indexen, har sine variasjoner og er mer dynamisk enn verdens market. Ved å leke med tallene på Oslo børsum kanskje kan man tjene mer?

Om Postbanken Norge er mediokritetisk, er jeg helt enig med deg.

Finnes det kanskje et biligere og kanskje mer risikabelt fond som er knyttet først og fremst til Norsk økonomi?

Lenke til kommentar
Kjøp Blackrock World Gold

 

Fond med gruveselskap med stor hovedvekt på gullbiten.

 

gullprisen fortsetter oppover.... :)

 

 

Gull = boble. Etter oppblåsningen av forrige gullboble mot 1980 raste gullprisen i 25 år. Nylig begynte gull å gå opp fordi mange gikk inn i gull pga. frykt. Nå er det ikke frykt lenger, bare grådighet fyrt opp av selve prisoppgangen. Lite reellt behov for gull, når prisoppgangen ikke holder prisoppgangen i gang er det lite som vil dempe fallet.

 

Les det du finner om bobler de siste 500 år hvis du er i tvil. Til forskjell fra mange bobler er denne klart identifisert før smellen.

 

Hvor mye det ev. er å hente før toppen vet ingen.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...