Gå til innhold

Grafisk og spill - fra CRT til LCD. Hjelp!


Ratleto

Anbefalte innlegg

Jeg blir gaaaaaal!

 

Har en veldig fin Hyundai P910+ (19" CRT) som desverre holder på å gå mot slutten av levetida si. Så da vurderer jeg å kjøpe meg en flatskjerm... eller? Man blir jo helt gal av å prøve å finne en passende skjerm.

 

I alle fall, jeg skal bruke skjermen til vanlig kontor/nett-ting, men primært til grafisk og spill. Står vel 50/50 på hva som er viktigst av spill og grafisk. Skjermen må dessuten ikke være glossy, eller hva det heter (ikke ha glassplate over skjermen).

 

Jeg har kikka mye på Samsung 226BW, men der et er det nå altså FIRE (!!) forskjellige utgaver av samme skjermen (S-panel, C, A og nå også CPT, ref denne sida). :nei: Så kom jeg nettopp frem til at L226WTQ-SF måtte jo være tingen. Grensa på hva jeg vil bruke ligger på maks 4000,-. Men så viser det seg at det er TN-panel, og det er jo bare 6-bits, er det ikke? Da er jeg jo like langt...

 

Så hva velger man da? Ny CRT til LCD LED kommer til overkommelige priser? Eller MÅ jeg opp ett hakk, til 24" for å få noe som virkelig er bra? Acer AL2423Ws e.l.? Ser at Samsung også på 245B kun har 160 graders innsynsvinkel, noe som jeg vil tro er alt for lite på en så stor skjerm.

 

 

Tor Atle - som har gått seg vill i flatskjermjungelen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er kresen på bra lys og farger akkurat som meg. Når det kjem til arbeid med grafikk så finner eg enda per dags dato LCD heilt ubrukeleg.

 

Sitter enda på CRT og har veldig lyst å bytte den ut sidan den er bare 19" :p Men eg velger å vente litt til heller. Om kanskje 5 års tid så finnes det ein skjerm som har bra pris og kan levere like bra bilete som ein CRT. Eg håper på det ijallefall.

Lenke til kommentar

Mesha: Fordi? Hadde vært fint med en begrunnelse. Er veldig tvilende pga. det de skriver på denne sida.

 

Cleric23: Eh. Her jeg sitter med maskinen er det altfor lyst til at jeg kan det. Så det blir uten.

 

siDDIs: Tror kanskje jeg ikke er fullt så kresen som deg, da det hadde vært kult med widescreen på desktopen og i spill, men det ser jo dårlig ut.

 

Ingen andre som har noe fornuftig å komme med? Har altså virkelig gått meg vill i flatskjermjungelen. :p:)

Lenke til kommentar

 

225BW er jo bare en dårligere utgave av Samsung sin nye 226BW da...

 

Skal helst ha 22 tommer, så da faller mange bort. HP og Apple sin på den lista blir altfor dyre. :)

 

En kamerat skal kjøpe BenQ-skjerm nå. Kanskje jeg skal prøve den før jeg bestemmer meg for noe...

 

Ta fortsatt gjerne imot råd.

Lenke til kommentar

Skal vi se. Da har jeg funnet ut litt info.

 

TN-panel er ut - samme hvor bra folk mener skjermen måtte være. Det er kun 6 bits pr farge, og da sitter man med reelt 0,26 millioner farger istedet for 16,7 millioner. STOR forskjell.

 

Har prøvd å bruke prisguiden for å finne andre paneler, men det mangler MYE info på dette. Så jeg kom over denne supre oversikten: Panelsøgning

 

Info om TFT fra Wikipedia.

 

Denne anbefalingssida skal jeg kikke nøye på nå: flatpanels.dk

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Jeg tror "alle" 22" har tn-paneler. Men TN-paneler finnes også i 8bit i nyere skjermer. Lurer på om ikke lg'en har det faktisk. Jeg tror du vil få best bilde fra en bra 20" 4:3 skjerm med 1600*1200 oppløsning. Med S-IPS/mva/pva panel.

 

Dessuten lurer jeg på hvordan du klarer å få 6bit=1.67m farger. 8bit=16.7millioner farger, siden 8bit*3farger=24bit. 2^24=16.7m farger

 

6bit*3farger=18bit=2^18= 262144farger

 

Dessuten så kan det hjelpe om du cleric23 leser hele første post før du svarer. Han skriver jo spesifikt at han ikke skal ha glossy belleg, og likevel så anbefaler du det... :hmm:

 

Ellers så burde du se etter NEC og Eizo, de lager generelt de beste skjermene ifh. til bilderedigering o.l.

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Jeg tror "alle" 22" har tn-paneler. Men TN-paneler finnes også i 8bit i nyere skjermer. Lurer på om ikke lg'en har det faktisk. Jeg tror du vil få best bilde fra en bra 20" 4:3 skjerm med 1600*1200 oppløsning. Med S-IPS/mva/pva panel.

 

Har kommet frem til at Acer har flere med A-PVA på 22 tommer. Men flere av dem er gamle, og har ikke DVI.

 

Hvilke modeller har da 8-bits TN? Det tror jeg det er umulig å få oversikt over. :(

 

Dessuten lurer jeg på hvordan du klarer å få 6bit=1.67m farger. 8bit=16.7millioner farger, siden 8bit*3farger=24bit. 2^24=16.7m farger

 

6bit*3farger=18bit=2^18= 262144farger

 

Sorry. Jeg som rota. Er retta nå.

 

Ellers så burde du se etter NEC og Eizo, de lager generelt de beste skjermene ifh. til bilderedigering o.l.

8921207[/snapback]

 

Problemet er at jeg skal BÅDE bilderedigere OG spille. Er visst en vanskelig kombinasjon det. :!:

Lenke til kommentar
JMdata selger påent bruke CRT skjermer med triniton bilderør (som jeg har hørt er veldig bra) fra 595 for 21" og 795 for 22". De skal jo være veldig gode, og kanskje de passer til ditt bruk. Prisen kan man i hvertfall ikke klage på.

 

her er linken

8921216[/snapback]

 

Mm. Er klar over firmaet. Bor i Trheim, og sist jeg sjekka, så sendte dem ikke ting i posten... Har dog familie i Vestfold som kan få videresendt en evt. skjerm.

Lenke til kommentar
JMdata selger påent bruke CRT skjermer med triniton bilderør (som jeg har hørt er veldig bra) fra 595 for 21" og 795 for 22". De skal jo være veldig gode, og kanskje de passer til ditt bruk. Prisen kan man i hvertfall ikke klage på.

 

her er linken

8921216[/snapback]

 

Mm. Er klar over firmaet. Bor i Trheim, og sist jeg sjekka, så sendte dem ikke ting i posten... Har dog familie i Vestfold som kan få videresendt en evt. skjerm.

8921468[/snapback]

 

Jeg mener de skal sende, men jeg har aldri bestillt fra dem, så er ikke sikker. De skal også være grei nettbutikk, så lenge det ikke skjer noe med produktene. De suger visst på service. Så vær forberedt på at du kan få litt problemer hvis det skjer noe med det du bestiller, men så lenge det ikke oppstår noen broblemer, så skal de være OK.

Lenke til kommentar

Beste lcd for både grafikk og spill vil være Nec 20WGX2 Pro uten tvil, etter de reviews jeg har lest. Og jeg har lest titalls reviews i jakten på det beste kompromiss. Koster noe over 4 tusen.

 

8 bit panel og testet til under ekte 10ms. Holder sikkert i lange baner, om du ikke spiller fps spill på høyt nivå.

 

Jeg har ikke testet skjermen selv, men alt later til at det blir denne skjermen jeg vil gå for, om jeg ikke finner noe bedre innen tidlig neste uke.

 

siDDIs:

Å vente i 5 år er da strengt tatt idioti om du er misfornøyd med løsningen du har nå. Lykke til med 5 nye år med 19" utdatert crt.

Lenke til kommentar
Beste lcd for både grafikk og spill vil være Nec 20WGX2 Pro uten tvil, etter de reviews jeg har lest. Og jeg har lest titalls reviews i jakten på det beste kompromiss. Koster noe over 4 tusen.

 

8 bit panel og testet til under ekte 10ms. Holder sikkert i lange baner, om du ikke spiller fps spill på høyt nivå.

 

Jeg har ikke testet skjermen selv, men alt later til at det blir denne skjermen jeg vil gå for, om jeg ikke finner noe bedre innen tidlig neste uke.

 

siDDIs:

Å vente i 5 år er da strengt tatt idioti om du er misfornøyd med løsningen du har nå. Lykke til med 5 nye år med 19" utdatert crt.

8921943[/snapback]

 

Har nettopp funnet ut det selv. Har liksom lagt til side NEC litt fordi de ikke har 22-tommere. 24-tommeren blir altfor dyr. Dessuten er den antakelig hakket for treg (16 ms istedet for 12, begge har 6 ms gtg, tror jeg)

 

Spiller ikke FPS på høyt nivå, nei. Men liker best FPS-spill, da.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
siDDIs:

Å vente i 5 år er da strengt tatt idioti om du er misfornøyd med løsningen du har nå. Lykke til med 5 nye år med 19" utdatert crt.

8921943[/snapback]

Du må ikkje påstå at eg bør bytte til ein lausning som eg er faktisk enda meir misfornøgd med?

 

Valget mitt blir nok å skaffe seg 22-24" CRT frå Ebay i mellomtida, det blir uansett dyrt :(

Lenke til kommentar

Ser ut som NEC-skjermen har kontrastbelegg/glassplate/glossy overflate, men da får jeg bare prøve det og se om det fungerer her likevel. Så, foreløpig ser det ut som om det blir NEC-skjermen i alle fall. Nå skal jeg ta meg pause fra å lete etter ny flatskjerm... til i morra ellerno. :)

Lenke til kommentar

Den NEC skjermen, det er 2 modeller som er veldig like, er rangert som nummer 4 etter topp spillskjermer i serie som vx og bf serie fra henholdsvis viewsonic & samsung. Så den bare BØR være bra.

 

Bra grafiske skjermer er regnet for å være f.eks eizo og nec, det er liksom de 2 selskapene som produserer kvalitets skjermer. Så jeg tror grafikk på den er meget behagelig.

 

Hadde det ikke vært for input lag som er på min samsung 215tw hadde jeg vært kjempefornøyd med den. Å se på grafikk på den ble en ny opplevelse.

Så 215tw minus input lag, ville vært midt i blinken. Så klart i forhold til hva man kan forvente å få pr.i dag.

 

Det som teller er jo å ha en skjerm som man kan gjøre alt det man vil med, uten å være ukomfortabel med skjermen på enkelte områder.

 

Jeg har bl.a. en crt Dell P1110 21" som jeg tror er nok den beste spill skjermen du kan få, iom. at lysheten på denne skjermen på laveste innstilling, er sammenlignbarter som å skru opp til max på hvilken som helst normal skjerm. Bare det at den beholder noe mer av kontrasten =D

 

siddis:

Hva slags 19" crt skjerm har du?

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...