Gå til innhold

Grafisk og spill - fra CRT til LCD. Hjelp!


Ratleto

Anbefalte innlegg

Da ble det NEC-skjermen, så får vi se om den er bra nok. Sjekka t.o.m. med nettbutikken før jeg bestilte, at de ikke ville være vanskelige på angreretten dersom jeg ser meg nødt til å bruke den. Vil selvfølgelig helst ikke det, men siden dette er min første LCD, så vil jeg teste ordentlig før jeg er 100% sikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jodler du ut når du får skjermen?

8941598[/snapback]

 

Å jadda. :)

 

Edit: Status på ordren er at den er pakket ferdig, og posten har fått beskjed om at den kommer (ifølge pakkesporinga). Er forresten Netshop jeg har bestilt hos. Hva tipper vi? At jeg har den på fredag?

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Tja. Vi får se. Ifølge pakkesporinga ble ikke pakken levert på Stokke postkontor før dagen etter jeg bestilte/at posten fikk beskjed om at pakkenummeret var aktivt. Men det er kanskje fordi jeg bestilte for sent på dagen. Var vel i 15.30-tida bestillinga gikk gjennom. Er sikkert i Oslo onsdag, Trondheim sentralt torsdag, og utlevering fredag. Hadde sikkert ikke fått pakka kjappere, selv om jeg evt. hadde tatt kontakt med en jeg kjenner i Posten. :) Ting må jo gjøres ordentlig - og tregt. :p :!:

Lenke til kommentar

Ting måtte gå sin gang hos Posten, ja. Hehe. Regna egentlig med det da.

 

Var innom Datakjeden idag og kikka litt på to skjermer som sto på samme maskin der. En wide fra LG og en 4:3 fra NEC. På de lyse fargene så jeg ingen forskjell den korte tida jeg var der, men jeg mener jeg så at NECen var bedre på mørke farger. Der NEC-skjermen viste sort og mørk, mørk grå, så viste LG-skjermen kun sort.

 

En kompis av meg, som driver med flat-TVer til daglig, fortalte det at jeg ikke kan regne med å se svakhetene på skjermen som kommer i morra, sånn med en gang. De ser jeg etterhvert som jeg bruker den. Får sitte mye foran skjermen de neste 14 dagene da. :p;)

Lenke til kommentar

Stemmer ganske bra faktisk med egne erfaringer, går gjerne noen dager før en begynner å legge merke til detaljene :) Så sant man ikke kjører en CRT like ved siden.

 

Det absolutt verste du kan utsette en LCD skjerm for idag er muligens det siste Thief spillet. Doom 3 blir ikke helt den riktige testen, der har man tross alt lommelykt. Ellers er kanskje det noe gamle Nocturne den ultimate LCD testeren - 16.7 millioner "farger" i grått, tror kun de som har spillt akkurat det spillet vil forstå den lille bemerkningen :)

Lenke til kommentar

Hva med å spare som en helt, til denne her . Har lest at den skal ha 1:1 pixelmapping og _INGEN INPUT LAG_. Som er mitt største ankepunkt ved LCD.. og så er det jo eizo, så jeg tipper fargene er finfin. Dyrt, men faen så herlig. Verdt å utsette en hw oppgradering eller to for denne (ihvertfall hvis du er som mange her inne og oppgraderer nesten for oppgraderingens skyld :p) - og så hvis den støtter pixelmapping og så kan du jo spille på en lavere oppløsning uten at bildet blir kornete...

 

http://www.hardware.no/nyheter/skjerm/eizo...bbel_hdmi/40379

Er en i diskusjonstråden som sier den er annonsert til like under 10k.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Hva med å spare som en helt, til denne her .  Har lest at den skal ha 1:1 pixelmapping og _INGEN INPUT LAG_.  Som er mitt største ankepunkt ved LCD..  og så er det jo eizo, så jeg tipper fargene er finfin.  Dyrt, men faen så herlig.  Verdt å utsette en hw oppgradering eller to for denne (ihvertfall hvis du er som mange her inne og oppgraderer nesten for oppgraderingens skyld :p) - og så hvis den støtter pixelmapping og så kan du jo spille på en lavere oppløsning uten at bildet blir kornete...

 

http://www.hardware.no/nyheter/skjerm/eizo...bbel_hdmi/40379

Er en i diskusjonstråden som sier den er annonsert til like under 10k.

8958130[/snapback]

 

Ja, den så rå ut den der, ja. Men nå oppgraderer jeg ikke for oppgraderingens skyld. Trodde det kom frem av første post... Min helt eksellente Hyundai P910+ har alvorlig hikke innimellom, så jeg MÅ skaffe meg en ny skjerm nå, desverre.

Lenke til kommentar

Nei, det skjønner jeg, jeg tenkte på oppgradering av tingene inni kabinettet :)

At det er folk som oppgraderer CPU osv over en lav sandal bare for å ha det nyeste, bedre å utsette oppgradering av 3500+ til 4000+ og ligge pengene i skjermen imho.

 

Sitter sjøl på gjerdet så det holder med en rotten 17" for tiden :nei: , irriterer meg så jævlig at man må gå på kompromisser uansett med LCD grunnet input lag. Har egentlig lyst på en 24", men disse er jo kronisk plaget. Drit å investere i noe til 7-8k og så så utvikler det seg til et irritasjonsmoment, er sensitiv på sånt :p.

Så jeg håper denne eizoen uten input lag blir relativt sindig priset.

Kraftig klokket Socket A systemet greier jeg fint å holde på en stund til bare jeg får en god skjerm.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Nei, det skjønner jeg, jeg tenkte på oppgradering av tingene inni kabinettet :)

At det er folk som oppgraderer CPU osv over en lav sandal bare for å ha det nyeste, bedre å utsette oppgradering av 3500+ til 4000+ og ligge pengene i skjermen imho. 

 

Sitter sjøl på gjerdet så det holder med en rotten 17" for tiden  :nei: , irriterer meg så jævlig at man må gå på kompromisser uansett med LCD grunnet input lag.  Har egentlig lyst på en 24", men disse er jo kronisk plaget.  Drit å investere i noe til 7-8k og så så utvikler det seg til et irritasjonsmoment, er sensitiv på sånt :p.

Så jeg håper denne eizoen uten input lag blir relativt sindig priset.

Kraftig klokket Socket A systemet greier jeg fint å holde på en stund til bare jeg får en god skjerm.

8959414[/snapback]

 

Det oppgraderingsopplegget der er ikke jeg en del av heller, men jeg byttet til C2D i fjor høst, og har ikke angret. Eller - jo litt. Hehe. Prisen på minnet jeg kjøpte koster vel nå under 1000,-, og jeg betalte 2500,-. :ohmy: :!:

 

Men hvorfor sitter du med en 17-tommer? Du får 19-tommers CRT til ca. 1500,- da. Jeg synes det er verdt det, selv om du sparer til den nye Eizo'n. Eller du kan sikkert på tak i en brukt 19-tommer CRT også, til en veldig billig penge.

Lenke til kommentar

Da er skjermen i hus, og førsteinntrykket er MEGET bra. Min første bekymring var glassoverflaten, og den gir en del refleksjoner, men ikke mer enn at jeg tror jeg skal overleve med det. :)

 

Fargene ser ut til å være veldig bra. Hvitt er hvitt i alle fall. Ser den gamle 17-tommeren jeg har på skrivebordet (ikke den gamle hovedskjermen), er LANGT fra så hvit som NECen er.

 

OK... den gamle 19-tommeren min var visste begynt å bli sliten... Får HELT andre detaljer i bildene tatt med mitt Canon EOS350D. Veldig lett å se nå hvilke bilder som er skarpe og ikke, i forhold til tidligere.

 

Hehe. Det første jeg måtte gjøre, forresten, var å sette ned følsomheten på musa. Hvis ikke er det ALT for langt over fra kant til kant. :D

 

Overgangen fra 4:3 til widescreen hjelper i alle fall godt på når man skal editere bilder. Ble plutselig plass til verktøy i tillegg til selve bildet.

 

...og der krasja Half-Life 2: Lost Coast så hard at jeg måtte slå av maskinen, og nå får jeg bare 1 langt og 3 korte beep fra BIOS...

 

Later...

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Da var Flatout 2 testa. Så helt i orden ut. Jeg merka ikke noe etterslep. Kunne faktisk kjøre det på 168x1050, og effekter på fullt på mitt Nvidia 7600GT. Trodde ikke det var så bra, det kortet. :)

 

Sjekka litt DVD-film (har ikke noe HD-DVD/Blueray her), og det så også bra ut. Mer detaljer enn før, og mer kornete, men det er vel neppe annerledes enn det jeg ville fått på en vanlig TV-flatskjerm heller.

 

Har sjekka DV-mode-knappen litt. Det er for å endre innstillinger kjapt på skjermen, mellom standard/text/movie/gaming/photo. For meg virker det som om standard ser best ut både til spill, film, bilder og tekst. Text blir gråere, movie blir rødere, gaming blir lysere, og photo mørkere.

 

Fortsatt veldig imponert over nivået på hvitt. Har derimot sett at sort langtifra er sort. Ser nesten litt blått ut, når skjermen er helt sort, men foreløpig plager det meg ikke. Ingen døde pixler som jeg kan se, heldigvis.

 

Såvidt testa S.T.A.L.K.E.R., og det så også helt fint ut.

 

Edit: Å fyttegrisen HL2 var lekkert... Sleit litt med "tearing" eller hva det kalles, men satte på vsync, og da ordnet det seg med en gang. Nok en gang overrasket over at skjermkortet hang med da. Alt på fullt i 1680x1050 - men ikke i Lost Coast (som nå funka fint). Da hjalp det ikke å skru ned på ting engang. Kom aldri opp i 30 fps. Hehe. Men men.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Grattis med ny skjerm! Har en kamerat som jeg tror har luktet lenge på den der, ingen tulleskjerm det der :) Og kontrastbellegget er jo litt interessant etter det jeg har forstått.

 

Hvis du har Farcry, anbefales det, hehehe... Fikk virkelig en A-HA! følelse første gangen jeg fyrte opp Farcry på LCD skjermene. Vannet, sanden, det var nesten som om sandkornene blinket og sa "Hallo!", en fantastisk demonstrasjon på hvor skarp LCD kan være :) Samme med strategispill som Command&Conquer. Du ser bokstavelig talt pikslene.

Lenke til kommentar
Hvordan er det å surfe med to vinduer ved siden av hverandre med 1600x1050?

 

Hadde du giddet å ligge opp et screenshot?

8963767[/snapback]

 

Skal vi se.

 

Med nettaviser med fast bredde gikk det ikke særlig bra.

 

post-31358-1183062121_thumb.jpg

 

Men med et par sider jeg har laget, som bruker variabel bredde, så det jo riktig så fornøyelig ut. :)

 

post-31358-1183062137_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Grattis med ny skjerm! Har en kamerat som jeg tror har luktet lenge på den der, ingen tulleskjerm det der :) Og kontrastbellegget er jo litt interessant etter det jeg har forstått.

 

Hvis du har Farcry, anbefales det, hehehe... Fikk virkelig en A-HA! følelse første gangen jeg fyrte opp Farcry på LCD skjermene. Vannet, sanden, det var nesten som om sandkornene blinket og sa "Hallo!", en fantastisk demonstrasjon på hvor skarp LCD kan være :) Samme med strategispill som Command&Conquer. Du ser bokstavelig talt pikslene.

8965466[/snapback]

 

Takk takk. :) Det kostet litt ekstra, men jeg tror det var verdt de ekstra kronene.

 

Kontrastbelegget plager meg overhodet ikke så lenge det er mye lyst i bildet. Er det veldig mye mørkt, ser jeg litt refleksjoner av ting, men jeg tror som jeg sa tidligere, at jeg skal overleve. :)

 

HL2 så i alle fall veldig bra ut. Får se om jeg gidder å installere Far Cry på maskinen igjen da (C&C er ikke min type spill). :)

 

Edit: Skriveleif

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...