Gå til innhold

Kan egentlig PC regnes som en spill konsoll?

Endrogaz

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg og noen "venner" på skolen krangler om at PC er spillkonsoll eller ikke.

Når jeg mener spillkonsoll mener jeg direkte...

Mitt svar)Nei.

Hva Mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror selve ordet "konsoll" i spillverdenen regnes som maskin som er laget for å spille spill på en TV med håndkontroll og som godt kan ha andre media funksjoner også men ikke nødvendig. Å kalle PC en spillkonsoll synes jeg blir helt feil å at det rette navnet blir spillmaskin (forutsatt at den kan kjøre spill såklart :p) :thumbup:

EDIT: Tipper de som driver dette forumet er enige de også siden PC spill har egen kategori og ikke ligger under konsoll avdelingen :)

Endret av XtaZ
Skrevet
Jeg tror selve ordet "konsoll" i spillverdenen regnes som maskin som er laget for å spille spill på en TV med håndkontroll og som godt kan ha andre media funksjoner også men ikke nødvendig. Å kalle PC en spillkonsoll synes jeg blir helt feil å at det rette navnet blir spillmaskin (forutsatt at den kan kjøre spill såklart :p:thumbup:

EDIT: Tipper de som driver dette forumet er enige de også siden PC spill har egen kategori og ikke ligger under konsoll avdelingen :)

8900315[/snapback]

Helt enig i det du skriver her XtaZ. :)

Skrevet (endret)

Spørsmålet er vel mer om begrepet spillkonsoll begynner å bli utdatert.

Ser en på markedet i dag er det vel egentlig bare Nintendo som produserer relativt rendyrkede spillkonsoller.

360en er HD-DVD/DVD spiller, IP-TV boks, digital filmutleie og MSN-klient så vel som spillmaskin, PS3 er en blu-ray/mediasentermaskin som også spiller spill, PSP er tilsvarende like mye en UMD/musikkspiller som spillkonsoll... Får inntrykk fra forumet at 360en eller PS3en utgjør hjertet i hjemmeanlegget til mange her, så en kan vel kalle dem hi-fi bokser også.

På andre siden ser du at PCen begynnner å få samme rollene. Med Windows Media Center har du plutselig også PCen koblet til TVen, og så vidt jeg vet er det et formelt krav for Games for Windows Live-spill at de skal støtte gamepad.

Mitt svar blir noe i de baner som "vet ikke".

Og spør noen meg hva en 360 eller PS3 er tror jeg svaret blir det samme.

Edit: Språkvask :innocent:

Endret av Cryovat
Skrevet

Ja enig. Jeg merker meg også noen ganger at noen lister opp både eksempelvis Commodore 64 og Amiga når de blir bedt nevne hvilke spillkonsoller de har hatt. Det blir jo også helt feil, disse er jo ment for alt mulig annet i tillegg til spill.

Skrevet

For meg så er forskjellen på en konsoll og en PC at konsollen (av samme merke) vil alltid ha samme hardware, mens en PC har nærmest ubegrensede kombinasjoner.

Utviklere for konsoll vil alltid ha samme utgangspunkt.

Skrevet

Man bør vel egentlig skifte uttrykk fra Console til Multimedia stasjon...

PS3en feks, kan kjøre Linux, og varer vel ikke lenge før en kan kjøre Linux spill på den, ok ikke optimalt, men teoretiskt mulig, ellers så finnes det Printserver PS3ere.

360 er genial den og, med veldig bra mulighet for internett spilling noe og multimedia.

PC'en blir mere og mere lik en console, bortsett fra det at du kan bytte ut invertaret til bedre og bedre, takket være det at software og maskinvare konstant har en forbedrings syclus.

Hvor lenge er det til vi har en oppgraderbar console (Multimedia stasjon)??

Skrevet

Jeg kommer forresten på CD32 i farta, som var en fullverdig Amiga-maskin, bare uten tastatur og mus. Om man koblet til slikt utstyr, så fikk man jo en fullt fungerende datamaskin, ikke bare en spillkonsoll. Så ja, en endring i hvordan man beskriver slike ting er vel på sin plass.

Skrevet
Jeg tror selve ordet "konsoll" i spillverdenen regnes som maskin som er laget for å spille spill på en TV med håndkontroll og som godt kan ha andre media funksjoner også men ikke nødvendig. Å kalle PC en spillkonsoll synes jeg blir helt feil å at det rette navnet blir spillmaskin (forutsatt at den kan kjøre spill såklart :p:thumbup:

8900315[/snapback]

Helt enig i det du skriver her XtaZ. :)

8900482[/snapback]

Jøss. Må være første gangen vi har vært enige :thumbup: hehe

Skrevet
Jeg kommer forresten på CD32 i farta, som var en fullverdig Amiga-maskin, bare uten tastatur og mus.  Om man koblet til slikt utstyr, så fikk man jo en fullt fungerende datamaskin, ikke bare en spillkonsoll.  Så ja, en endring i hvordan man beskriver slike ting er vel på sin plass.

8905103[/snapback]

Det finnes jo tastatur + mus som ekstrautstyr til flere av de rendyrkede spillkonsollene også. SEGAs Dreamcast har tastatur som optional tilbehør, PS2 får man vel også tastatur til, og muligens de andre i den generasjonen også...

Skrevet
Jeg kommer forresten på CD32 i farta, som var en fullverdig Amiga-maskin, bare uten tastatur og mus.  Om man koblet til slikt utstyr, så fikk man jo en fullt fungerende datamaskin, ikke bare en spillkonsoll.  Så ja, en endring i hvordan man beskriver slike ting er vel på sin plass.

8905103[/snapback]

Det finnes jo tastatur + mus som ekstrautstyr til flere av de rendyrkede spillkonsollene også. SEGAs Dreamcast har tastatur som optional tilbehør, PS2 får man vel også tastatur til, og muligens de andre i den generasjonen også...

8914205[/snapback]

Jo, seff får du det, men du kan ikke oppgradere maskinvaren i PS2.

Skrevet

Disse "vennene" dine, mener de at en mobil er en håndholdt konsoll, på lik linje med DS og PSP? Er iPod det også, siden man kan spille kabal på den?

Skrevet

8905103[/snapback]

8914205[/snapback]

Ja, jeg vet dette. Men meningen med posten min var å fremheve at vi kanskje skal endre måten vi beskriver disse maskinene på. De er ikke lenger spillkonsoller, men ei heller kan de vel kalles PC'er. Så de må kalles noe annet.

Skrevet
Disse "vennene" dine, mener de at en mobil er en håndholdt konsoll, på lik linje med DS og PSP? Er iPod det også, siden man kan spille kabal på den?

8914934[/snapback]

I følge Nokia er mobilen min en "multimedia computer". :hmm:

Skrevet

Sjølvsagt er ikkje ein PC ein spelkonsoll. Sjølv om dei har mykje til felles reint teknologisk, og delvis overlappande bruksområde, er der fleire vesentlege skilnadar, særleg på korleis dei blir satt saman og marknadsført. Ein PC er ei datamaskin til generell bruk, for alt frå arbeid til kommunikasjon til underhaldning. PCar kan du få i massevis av forskjellige konfigurasjonar, du kan sette dei saman sjølv, og du kan (stort sett) fritt oppgradere dei. Ein PC står vanlegvis på kontoret/ein annan "arbeidsplass". Ein konsoll derimot, er laga først og fremst for å vere ein underhaldningsboks. Han har ein fast grunnspesifikasjon, og generelt svært begrensa konfigurasjons-/oppgraderings-moglegheiter. Han har òg ein lågare terskel for bruk, er laga for å bli plugga inn i eit TV-apparat, og bli styrt frå godstolen.

Kay

Skrevet
Ein PC står vanlegvis på kontoret/ein annan "arbeidsplass". Ein konsoll derimot, er laga først og fremst for å vere ein underhaldningsboks. Han har ein fast grunnspesifikasjon, og generelt svært begrensa konfigurasjons-/oppgraderings-moglegheiter. Han har òg ein lågare terskel for bruk, er laga for å bli plugga inn i eit TV-apparat, og bli styrt frå godstolen.

Kay

8916829[/snapback]

Hva da med en Media Center eller MythTV-PC?

Skrevet
Ein PC står vanlegvis på kontoret/ein annan "arbeidsplass". Ein konsoll derimot, er laga først og fremst for å vere ein underhaldningsboks. Han har ein fast grunnspesifikasjon, og generelt svært begrensa konfigurasjons-/oppgraderings-moglegheiter. Han har òg ein lågare terskel for bruk, er laga for å bli plugga inn i eit TV-apparat, og bli styrt frå godstolen.

Kay

8916829[/snapback]

Hva da med en Media Center eller MythTV-PC?

8916974[/snapback]

Har ein slik ein fast grunnspesifikasjon? Er oppgraderingsmoglegheitene svært begrensa? Er brukarterskelen låg, som ein konsoll (dvs. ei ledning ei veggen->ei i TVen->ferdig)? Er speling i fokus? Kjem spela i esker der det står "Media Center" eller "MythTV-PC" oppe i hjørnet?

Kay

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...