Gå til innhold

Noen som har erfaring med Prometeia fra chip-con.com?


Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere litt etter hvert og tenkte på å bytte min P4-2,26 nå. Ny CPU koster meg fra 2.200 til 5.800.

 

Dersom jeg anskaffer Prometeia kjøleenheten uten kabinett, - får jeg montert det inn i mitt Liam Li PC75 servertower og det koster meg rundt 4.000. Så dropper jeg alt med vannkjøling, peltier osv. Sannsynligvis vil jeg kunne klokke P4-2,26 til langt over 3Ghz. Kanskje, - om gudene står meg bi, 3,4Ghz?

 

Uansett, jeg skal ha Dual DDR og jeg skal ha Prescott, men med Prometeia får jeg vel så mye ut av min nåværende P4 at jeg kan vente litt lengre med Prescotten. Da sparer jeg et par tre tusen på å utnytte prisfallet på prosessoren bedre, - vannkjølingen er i tillegg spart, og slik sett vil Prometeia-systemet bli sponset av nevnte innsparinger og blir slett ikke kortbart.

 

Og Prometeia-systemet vil vel gjøre Prescotten sprek også?

 

Hva syns du om opplegget?

 

Prometeia skal være en del bedre eller kraftigere enn VapoChill. Er det noen som kan fotelle om erfaringer med systemet? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå har jeg lest monteringsanvisningen til Prometeia og tittet i manualen, men jeg har ikke svar på dette med brukervennlighet.

 

Men er det noen som vet noe mere om systemet, - aller helst basert på erfaring da? Jeg tror jeg må ha det systemet ... :wink:

 

Nemlig :-?

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å gå for et slikt system selv, men det med brukervennlighet er basert på innlegg fra testere hos bl.a. www.ocshoot.no samt fra forumet der. Utifra det jeg kan se er det gjenngående temaet at det er dårligere isolert enn vapochill (Neoprene rundt sokkel). Det er derimot ikke så vanskelig å rette på, samt at en ikke får kjøpt Vapochill uten kabinettet (for lite plass til vannkjøling).

 

Kommer nok til å bygge et kabinett rundt Prometia, men da jeg også vil ha god kjøling av andre enheter i systemet (GPU/Chip/Ram/Video Ram).

Lenke til kommentar

Vel, jeg satser på å bruke min P4-2,26 først, - og sette det på et Asus P4G8X DeLuxe HK med Dual DDR.

 

Så har jeg tenkt på GeForce FX når systemer er kjørt inn, og jeg har minst 1GB DDR-PC3200 RAM til systemet. Jeg ser lite eller ingen grunn til å satse på noe ekstra kjøling på disse enhetene. -

 

CPU avgir ikke varme til omgivelsene i kassa, sjermkortet yter tilstrekkelig "default", og RAM'en trenger ingen kjøling uansett på de minnehastighetene som er aktuelle på Granite Bay-kortet,

max DDR-PC400, så hvorfor kjøle?

 

Men la oss holde kontakten og utveksle synspunkter og senere også gjerne erfaringer. :wink:

Lenke til kommentar

Vapochill koster ca 450 euro (PE)

Prometia koster ca 470 euro (black)

 

Link: http://www.asetek.com/default.asp?showPage...ion=1&menuID=-1

 

Som du kan lese der vil asetek først selge dette fra sin webshop i tre mnd. før de sender det ut til sine leverandører :(

 

Vet ikke hvor mye dette vil fordyre men regner med at systemet vil synke i pris når det blir tatt inn i Norge av en butikk?

Vel vel, jeg kommer ikke til å få råd før om 2-3 mnder så vi får se.

 

Dette lover godt da en endelig kan slippe å kjøpe et kabinett en ikke har bruk for (og eventuelt måtte selge dette uten kjøleenhet :-? ).

Lenke til kommentar

Selv xtremesystems måtte til slutt inrømme at vappo er det bedre alternativet, og at prommen har ett kondensproblem :roll:

 

Condensation: Lets talk condensation; I have to talk about this right now. I kid you not, I was just typing this up when my system froze, I reset it, only to get back into Windows and have it freeze up again. These are typical signs of condensation, the next thing you know, the system wont even boot. I have had plenty experience with this from using peltier cooling. I was using the Prometeia at the time by the way (LOL). Nothing against the Prometeia, I like it very much, but when I use an Intel motherboard I seem to get Condensation problems, I think it has something to do with the little stand offs on the Plastic Brackets, raising the brackets off of the motherboard a tad to high. I’ve never had a problem with it on my AMD systems.

 

I went and tore everything down and put it back in the VapoChill to finish the Review.

 

You can see where this is going, yes the Vapo has better Condensation Prevention with its heaters. Ah yes, safe and sound, doing some Folding as we speak at 3272 Mhz, temps are at 6c.

 

Resten finner du her.

Lenke til kommentar

Med tanke på dette:

 

"the bigger Prometeia compressor runs the CPU 16 degrees cooler the VapoChill."

 

Og siden prometeia ikke har varmeelement, er det kanskje ikke så rart?

 

Men og fikse kondensproblemet, ser jeg som en bagatell for en som har tenkt og bygge inn et løst kompressorkit i et kabinett. Smør litt vaselin på kritiske punkter, evt silikon-lim litt neopren fast, og det problemet er ute av verden.

Men for all del, denne enkle operasjonen er selvfølgelig ikke gjennomførbar for de med 10 tommeltotter.

Lenke til kommentar

Prometeia har varmeelement som i hovedsak leveres til deler av verden som har høy luftfuktighet.

 

Jeg skal ha tak i det, - selv om jeg ikke skal til tropiske strøk med systemet.

 

Men mitt system er bestilt, - og jeg tar det ovenfor til etterretning. Flere råd er velkomne ...

 

I mellomtiden prøver jeg å få tak i det varmeelementet som fins til systemet, - og som jeg nevnte ... :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...