Gå til innhold

Hva gjør egentlig montør?


Anbefalte innlegg

Skal nå flytte og har for tiden nextgentel.

Ser på sidene dems at jeg får gratis flytting om jeg binder meg i nye 12 måneder,

men ser også at jeg må ha en montør hjem til meg siden det ikke er fasttlf på stedet jeg flytter til, hva gjør egentlig montøren? er dette noe jeg kan gjøre selv?

Det har jo tidligere hvert fasttelefon i leiligheten, men er jo som skrevet over ikke tilstedet nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De kobler litt i kontakta samt kobler deg til på sentralen.

8876620[/snapback]

 

Det som er av ledninger i leiligheten kan jeg jo koble helt fint selv, og hvorfor må dem koble meg til i sentralen? har jo hvert fasttlf der tidligere, eller tar de rett og slett og kobler av i sentralen idet du sier opp fasttlf?

Lenke til kommentar
Det som er av ledninger i leiligheten kan jeg jo koble helt fint selv, og hvorfor må dem koble meg til i sentralen? har jo hvert fasttlf der tidligere, eller tar de rett og slett og kobler av i sentralen idet du sier opp fasttlf?

8876671[/snapback]

 

De kobler ikke vekk linja fra tlf-sentralen når du sier opp telfonen men skal du ha ADSL så må du kobles opp mot NGT sin DSLAM.

Er linja OK så gjør ikke montøren noe hjemme hos deg.

Lenke til kommentar

De kan jo alltids koble opp linjen uten å komme på besøk, men oddsen for at den da ikke virker er ganske stor. Det er ikke alltid slik at det går en sammenhengende ledning fra huset/leiligeten og til sentralen. Det er som regel et par koblingsskap imellom og der må montøren koble ting sammen slik at riktig par inn går mot riktig par ut. Går dette galt havner du et helt annet sted (eller ingensteder). For å få dette til er det ikke uvanlig at de må sette på en liten sender inne hos deg slik at de kan spore signalet og finne igjen ditt trådpar ute i den store jungelen.

Lenke til kommentar
de drikker kaffi mens de koser seg med kabal på en bærbar pc.

8899910[/snapback]

Spillte heller UFO. Enemy unknown jeg... :tease:

 

Desverre hadde jeg alt for lite tid til å gjøre dette da.

 

Men tilbake OT. Vist det ikke har vært linje der på en stund er det lite sansynelig for at det går en hel linje fra kontakten og tilbake til sentralen, og enda mindre sansynlig at denne linjen er koblet til NGT sin DSLAM.

 

Så en montør må iallefall ut å koble linjen inne på sentralen mellom "din" ende og mot NGT sin DSLAM. Mest sansynlig må montøren også ut og koble linjen igjennom i et par koblingspunkter.

Lenke til kommentar
Spillte heller UFO. Enemy unknown jeg...  :tease:

8995868[/snapback]

 

Hmm du har ikke en disketsasjon? har orginaldisketter her og manual og eske ja hele pakka ;) men disketstasjon... nei slikt har jeg kastet : :cry:

Endret av eJoJ
Lenke til kommentar

hm... huske når eg fikk adsl... hadde slik gammal tlf kontakt, men det var gjort på få minutter og koble om på tlf ledninga ja.

 

Pulsen var litt høg da eg var ferdig og koble, veit jo aldri!

 

Var i allefall blå og rød ledning som skulle brukes, og dei skal kobles i midten på rj45 pluggen. Kva ledning som er på kva plass var vist ikkje så nøye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...