Gå til innhold

EOS 400D/30D eller D40x/D80


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg lider! Valgets kvaler er utagerende påtrengende og jeg sitter her og leser til øynene blir store og våte av alt jeg har lyst på av fotoutstyr.

8875510[/snapback]

 

 

8877028[/snapback]

 

 

Hei. jeg regner med du vet at det er sony som lager bildebrikkene som står i nikon sine speilreflekskamera... og at et sony kamera har mye god arv fra mnolta?

8877801[/snapback]

 

Selvom det er Sony som leverer bildebrikkene i Nikon så leverer Nikon bedre bilder, det tror jeg de fleste er enig med meg i. Er ikke bare brikken som har å si.... er endel ikke ubetydelig glass foran der også.

 

 

Jeg ville valgt dette:

Canon EOS 30D

Canon EF 50mm /1,4 USM

 

Nå vet ikke jeg hvordan du vil komme til å bruke ditt kamera, men for meg så er hastighet på kamera veldig viktig og mulighetene er så mye større med et raskt kamera. Kan tilføye at jeg hadde en D80 en helg her for noen uker siden, og den ga meg absolutt ikke den kvalitetsfeelingen jeg får av Canon. F.eks så synes jeg JPG-filene fra D80 var ussle. Men dette kan nok være mye pga at jeg ikke kjenner Nikon kameraene særlig godt.

 

Mvh

Ståle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Jeg lider! Valgets kvaler er utagerende påtrengende og jeg sitter her og leser til øynene blir store og våte av alt jeg har lyst på av fotoutstyr.

8875510[/snapback]

 

 

8877028[/snapback]

 

 

Hei. jeg regner med du vet at det er sony som lager bildebrikkene som står i nikon sine speilreflekskamera... og at et sony kamera har mye god arv fra mnolta?

8877801[/snapback]

 

Selvom det er Sony som leverer bildebrikkene i Nikon så leverer Nikon bedre bilder, det tror jeg de fleste er enig med meg i. Er ikke bare brikken som har å si.... er endel ikke ubetydelig glass foran der også.

 

 

Jeg ville valgt dette:

Canon EOS 30D

Canon EF 50mm /1,4 USM

 

Nå vet ikke jeg hvordan du vil komme til å bruke ditt kamera, men for meg så er hastighet på kamera veldig viktig og mulighetene er så mye større med et raskt kamera. Kan tilføye at jeg hadde en D80 en helg her for noen uker siden, og den ga meg absolutt ikke den kvalitetsfeelingen jeg får av Canon. F.eks så synes jeg JPG-filene fra D80 var ussle. Men dette kan nok være mye pga at jeg ikke kjenner Nikon kameraene særlig godt.

 

Mvh

Ståle

8878324[/snapback]

 

Glasset er helt klart ikke ubetydelig. Tror ikke zeiss/sony og minolta noen sinne har ligget noe bak canon der. Signalbehandlingen er nok litt forskjellig. Når det er sagt så er jo ikke alpha noe proff hus. Det er et "rimelig" hus. Blir spennde å se hva som kommer fra sony.

 

Og om en ser på hastighet ved raw format som burde vere av interesse for de med interesse for foto så er både pentax k10d og sony alpha langt foran d80 og eos400.

(snakker ikke her om kamera i proffklassen).

Batteri kapasiteten er også bedre på pentax og sony.

 

Her er forøvrig link til raw sammenligning mellom eos30 og alpha i digital photography review.

Sammenligning med nikon 200 i samme test. Det burde slå beina under en del påstander

http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra100/page26.asp

Endret av klyts
Lenke til kommentar
  :D En annen ting.. menn vil gjerne ha ei skikkelig børse, og Sony er dessverre ikke oe typisk børse-kamera.

8878075[/snapback]

 

Der er jeg helt enig!

Har nettopp vært en tur hos Japan Foto og fått kjenne på alle modellene som har vært foreslått i denne tråden og kan oppsummere følgende:

 

EOS 400D

Uaktuell pga. ergonomi selv med BG E3

 

D40/D40X/K10D/Alpha

Lav "børsefaktor"

 

D80

Høy "børsefaktor", nydelig ergonomi, kjennes deilig tungt (og stabilt), 10MP og skyhøy kvalitets- og "MÅ HA" følelse

 

30D

Samme som D80, kommandohjul, 5 b/sek, 1/8000 sek

 

Størrelsen og utseendet på D80/30D alene oser av kvalitet. Begge "satt" godt i hånda og jeg er ikke i tvil om at de ekstra kronene investert i ett av disse husene vil gjøre meg trygg på at jeg har valgt riktig. Ja, klart jeg kunne kjøpt brukt og putta flere kroner inn i objektiv men jeg har ikke tenkt å bytte ut huset så fort det kommer en nyere evt. oppgradert modell. Jeg vil ta tiden nå til å lære kameraet å kjenne og kommer til å kjøpe langt bedre objektiv så fort økonomien/dragen tillater det. Heldigvis er hun av den "teknologi-blinde" sorten som blondiner flest så med hjelp av denne tråden bør jeg være sikret tenker jeg...

:devil:

 

Selvom det er Sony som leverer bildebrikkene i Nikon så leverer Nikon bedre bilder, det tror jeg de fleste er enig med meg i. Er ikke bare brikken som har å si.... er endel ikke ubetydelig glass foran der også.

 

 

Jeg ville valgt dette:

Canon EOS 30D

Canon EF 50mm /1,4 USM

 

Nå vet ikke jeg hvordan du vil komme til å bruke ditt kamera, men for meg så er hastighet på kamera veldig viktig og mulighetene er så mye større med et raskt kamera. Kan tilføye at jeg hadde en D80 en helg her for noen uker siden, og den ga meg absolutt ikke den kvalitetsfeelingen jeg får av Canon. F.eks så synes jeg JPG-filene fra D80 var ussle. Men dette kan nok være mye pga at jeg ikke kjenner Nikon kameraene særlig godt.

 

Mvh

Ståle

8878324[/snapback]

 

Enig! Dessuten skjer det en del signalbehandling etter bildebrikken også. Og som du så riktig påpeker, hastigheten på kameraet er viktig, så også for meg. Det lille ekstra som 1/8000 gir i kombinasjon med 5 b/sek er antakeligvis det som gjør at valget faller på 30D fremfor D80. Ankepunktet er færre MP men sammenlignet med hastighet rangerer jeg hastighet som viktigere enn flere pixler. Kvalitetsfølelsen ved D80 og 30D rangerer jeg likt men siden jeg har hatt en forkjærlighet for Canon før er det nok Canon som leder p.t.

Når det gjelder valg av objektiv må jeg igjen si meg enig, men det må nok vente litt. Jeg har mulighet til å få kjøpt dette objektivet fra Tamron billig av en bekjent. Objektivet har kun vært i bruk en måned og ha har skutt 3-400 bilder med det så det er som nytt. Han skal ha 2.500,- for det.

:p

 

Dermed ble budsjettet sprengt og jeg havnet 229,- over men det kan jeg leve med!

:w00t:

 

Mvh,

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

 

D40/D40X/K10D/Alpha

Lav "børsefaktor"

 

Mvh,

 

Han Derre

8887033[/snapback]

Hva... En anelse fornærmet her nå, når du sier det er lav børsefaktor på Pentax K10D

 

Tror uansett en evt "børsefaktor" ligger mer i det ytre enn det indre... Vegt / solid byggkvalitet + merke/navn.. Og der er det vel høyere "børsefaktor" på alle de gamle "store" i tiden med analog speilrefleks.

Lenke til kommentar

 

D40/D40X/K10D/Alpha

Lav "børsefaktor"

 

Mvh,

 

Han Derre

8887033[/snapback]

Hva... En anelse fornærmet her nå, når du sier det er lav børsefaktor på Pentax K10D

 

Tror uansett en evt "børsefaktor" ligger mer i det ytre enn det indre... Vegt / solid byggkvalitet + merke/navn.. Og der er det vel høyere "børsefaktor" på alle de gamle "store" i tiden med analog speilrefleks.

8887299[/snapback]

 

Mulig en av oss har misforstått litt nå. Men jeg er enig, det går på det ytre, på merkevarenavnet, på "skrytefaktor" rett og slett. Børsefaktor og skrytefaktor er vel to sider av samme sak.En Lada har med andre ord ikke like høy børsefaktor som en Ferrari Scaglietti 612. Når det er sagt ble vel dette ordet innført i tråden med et lite glimt i øyet og jeg har ikke ment å fornærme noen. Har jeg gjort det beklager jeg!

:dontgetit:

 

Mvh,

 

Han Derre

Lenke til kommentar

 

D40/D40X/K10D/Alpha

Lav "børsefaktor"

 

Mvh,

 

Han Derre

8887033[/snapback]

Hva... En anelse fornærmet her nå, når du sier det er lav børsefaktor på Pentax K10D

 

Tror uansett en evt "børsefaktor" ligger mer i det ytre enn det indre... Vegt / solid byggkvalitet + merke/navn.. Og der er det vel høyere "børsefaktor" på alle de gamle "store" i tiden med analog speilrefleks.

8887299[/snapback]

 

Hehe. enig. virker som enkelte er mer interessert i show off en foto. Sikkert trivelig å rusle rundt på karl johan å vifte med kamera. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg Pentax fan, men etter hva jeg har hørt anser jeg K10D som å være "ei skikkelig børse". Kraftigere kamerahus skal en lete lenger etter i klassen 10.000 kr, og merket Pentax er kjent for å være et kamera for de spesielt interesserte... Skikkelig børse med andre ord.

 

400D derimot er jo bare plast, så jeg skjønner ikke hvorfor han derre Han Derre synes dette er en børse.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg Pentax fan, men etter hva jeg har hørt anser jeg K10D som å være "ei skikkelig børse". Kraftigere kamerahus skal en lete lenger etter i klassen 10.000 kr, og merket Pentax er kjent for å være et kamera for de spesielt interesserte... Skikkelig børse med andre ord.

 

400D derimot er jo bare plast, så jeg skjønner ikke hvorfor han derre Han Derre synes dette er en børse.

8887690[/snapback]

 

 

Enig. for min del er egentlig alle kamerahus grei nok så lenge de er ok å holde i og fungerer greit (de gjør de fleste). Det som er mer avgjørende for min del er hva man setter på huset av optikk. Det er jo i de fleste tilfelle også det som avgjør kvaliteten på bildene i tillegg til å skyte i RAW format i steden for JPG.

Lenke til kommentar

Jepp, det var det jeg sa. Jeg klarer tydeligvis å provosere så la meg fortsette: 400D er et kjerringkamera for de med små, nette pianofingre, ikke for sånne som eter Lyn og ...

:eek:

 

Nuvel, jeg har tydeligvis misforstått meningen med børsefaktor. Børse er altså en tung ting, solid byggekvalitet, den er for spesiellt interesserte og har ingen ting med gjenkjennelse eller merkevare å gjøre. Da er jeg enig med kritikerne her og oppgraderer K10D til en Bofors-killer.

Om jeg kommer til å sprade opp og ned Karl Johan med den fiine, nye supertele-linsa mi så spiller det antakeligvis liten rolle hvilket navn som står på huset. Jeg vil tro de fleste andre på paradegaten anser meg for å være en komplett idiot uansett. Er man idiot om man velger 30D fremfor K10D forresten?

 

Mvh,

Han Derre

Lenke til kommentar
Er man idiot om man velger 30D fremfor K10D forresten?

8895114[/snapback]

Tja... Man blir i det minste ekskludert fra MENSA... ;) 30D er bedre enn K10D på to ting - seriehastighet (veldig viktig for noen, og potensielt nyttig en gang i blant for alle) og klasseledende støyegenskaper (men også K10D er veldig god). K10D er sjefen i gata på robusthet og er vel en kandidat for tidenes mest geniale kamera når det kommer til brukervennlighet og lure funksjoner. Litt som Subaru Impreza var før Solberg begynte å ratte den - en "kjennerbil" (og antitesen til EOS 400D -dslr'ens svar på Toyota Corolla? :roll: ).

 

Forøvrig overhører jeg ofte folk som hvisker seg imellom når jeg kommer trekkende med D70 og Sigma 70-300: "det kaller jeg zoom!" Det viser jo bare hva mannen i gata vet om "børsefaktor"... :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Er man idiot om man velger 30D fremfor K10D forresten?

8895114[/snapback]

K10D er sjefen i gata på robusthet og er vel en kandidat for tidenes mest geniale kamera når det kommer til brukervennlighet og lure funksjoner.

8895217[/snapback]

 

Så du mener at K10D er mer robust enn 30D?

30D er også meget brukervenlig og alt er flott plassert på kamera..

Lenke til kommentar

Frem til i år har jeg vært klar i min mening om at 20D/30D har vært den konsumentmodellen med best ergomi (kanskje med unntak av D200, men jeg bruker jo 20D, og er klart partisk her). I dag må jeg si at jeg kanskje mener at det er K10D. Jeg har tafset litt på det, og kombinasjonen av dedikert rawknapp (veeeldig nyttig), samt svært lure nyskapninger innen program-moduser og et godt grep, gjør at K10D har inntatt tronen som kongen på haugen.

Hva jeg hadde valgt av mitt eget kamera (i form av oppgraderingen 30D), D200 eller K10D/GX10 er jeg ikke sikker på i dag, men jeg tror det hadde blitt sistnevnte søstermodeller. Det eneste som taler i mot det valget for min del, er min store kjærlighet til Canons større formater (1,3-crop og FF).

Av de tre alternativene er det faktisk bare en ting som er sikkert, og det er at jeg hadde neppe valgt D200 nytt. Da hadde jeg heller spart et par måneder til, og kjøpt en Fujifilm Finepix S5 Pro.

 

Edit: Det å ta med D200 og S5 Pro er ganske OT, men de bør jo være med i diskusjonen når denne klassen er oppe til debatt.

S5 Pro gjør meg litt våt i både øyne og .....

Hvorfor leser vi så lite om det huset her på forumet. Det er jo bare aldeles :love:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Så du mener at K10D er mer robust enn 30D?

30D er også meget brukervenlig og alt er flott plassert på kamera..

Bedre med tanke på vær og fuktighet i hvert fall... Kall det gjerne 'robusthet'. Når det gjelder slag og støt er de vel temmelig like. Ergonomisk liker jeg K10D bedre, men det er jo både en smaks- og vanesak... 30D er ikke dårlig, og trenger man 5b/s seriefoto, er det også det rimeligste alternativet. Trenger man det ikke, synes jeg man får mer igjen for pengene med K10D...
Lenke til kommentar

Og når det er sagt, så må jeg jo si meg helt enig med k-ryeng i påstanden om at K10D gir absolutt mest for pengene, uansett hvilken klasse man vurderer. Eneste som kan toppe Pentax her, må evt være hvis Aronsen A/S finner det for godt å sende ut Samsung GX 10 ut på markedet med en superpris for å få entusiastene til å velge utradisjonellt. En tusenlapp i prisforskjell burde få mange til å tenke seg litt om.

Det er jo litt kult å spankulere over Torgallmenningen med en skikkelig "børse" fra Korea, he he he. Det blir som en Kia konstruert av Porsche, produsert med samme strenge krav til byggkvalitet.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
S5 Pro gjør meg litt våt i både øyne og .....

Hvorfor leser vi så lite om det huset her på forumet. Det er jo bare aldeles  :love:

Jo, det er fint :o) Synd det ikke har 5b/s, men da hadde kanskje Nikon ikke latt dem bruke D200 som utgangspunkt. Men det er et spennende kamera, og det er veldig fint at noen tør å tenke annerledes. Hører ikke mye om Sigma-kameraene heller, og de er minst like spennende!
Lenke til kommentar
Eneste som kan toppe Pentax har, må evt være hvis Aronsen A/S finner det for godt å sende ut Samsung GX 10 ut på markedet med en superpris for å få entusiastene til å velge utradisjonellt.

Det er jo EU-modell, men du får K10D-kit med 18-55 til 7700kr hos Pixit. Dét er en utrolig bra pris for et utrolig bra kamera...
Lenke til kommentar
S5 Pro gjør meg litt våt i både øyne og .....

Hvorfor leser vi så lite om det huset her på forumet. Det er jo bare aldeles  :love:

Jo, det er fint :o) Synd det ikke har 5b/s, men da hadde kanskje Nikon ikke latt dem bruke D200 som utgangspunkt. Men det er et spennende kamera, og det er veldig fint at noen tør å tenke annerledes. Hører ikke mye om Sigma-kameraene heller, og de er minst like spennende!

8897549[/snapback]

 

Sigma kameraene er det ikke mye spennende med. For det første _må_ en bruke Sigma objektiver. Sigma objektiver kjøper ikke jeg av prinsipp. Brent barn lukter svidd, osv.... Dessuten fikk ikke det nye Sigma kameraet akkurat rosende omtale i siste Fotografi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...