Gå til innhold

EOS 400D/30D eller D40x/D80


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg lider! Valgets kvaler er utagerende påtrengende og jeg sitter her og leser til øynene blir store og våte av alt jeg har lyst på av fotoutstyr. Desverre er det bare pappaen til vokalisten i Trang Fødsel som driter penger så jeg må sette begrensninger. Og som overskriften tilsier er det 4 kamerhus jeg tenker på.

 

Jeg ber om forlatelse fordi forumet nok engang blir belemret med en Canon vs. Nikon tråd men jeg må ha hjelp til å velge riktig. Jeg hadde i utgangspunktet allerede bestemt meg for D400 men etter en fullstendig gjennomlesning av denne testen ble jeg i tvil. 400D er testens minste kamera og mennesker med store hender vil få problemer sies det (med litt flere ord enn dette). Jeg er 1,92 og alt på meg er :blush: ... Altså, jeg er i tvil.

 

Jeg har av en eller annen grunn foretrukket Canon fremfor Nikon i de fleste år og jeg har prøvd hatt begge produsenters analoge SLR for noen år tilbake. Da Canon introduserte EOS var det først og fremst designet som tiltrakk meg, de myke linjene i huset fremfor Nikons noe kantete utseende på f. eks. F401 eller F601. Nå er jeg noen år klokere og har andre kriterier ved valg av kamera. Derfor spør jeg dere, hvilken av disse 4 kombinasjonene ville dere valgt dersom budsjettet var 11.000,-

 

1) 400D

EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM

BG-E3 Batterigrep

Samlet pris: 10.693,-

 

2) 30D

Canon EF 50mm f/1.8 II

Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2

Samlet pris: 10.943,-

 

3) D40X

Nikkor AF 50mm f/1.4D

Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC

Samlet Pris: 10.473,-

 

4) D80

Nikkor AF 50mm f/1.4D

Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2

Samlet pris: 11.009,-

(Alle priser i flg. Akam.no 16/6)

 

Og, ville dere valgt bort noen av objektivene til fordel for andre (fortsatt med tanke på at budsjettet er 11.000,-) ?

 

 

Jeg vil senere gå til anskaffelse av blitz og bedre optikk men dette er alle objektiver som brukerne selv har vurdert som gode i forhold til prisen. Og dermed dukker flere spørsmål opp. Jeg er rimelig godt kjent med objektivserien til Canon men hvor står Nikon i forhold til f.eks disse 2 fra Canon's L-serie:

 

17-40 f/4L USM

70-200mm f/4L USM

 

Med disse 2 i kombinasjon med forslag 1 eller 2 burde jeg vel være godt dekket?

 

Avslutningsvis bør jeg nevne at jeg liker aller best macro-/nturfotografering i tillegg til at barna og hunden min er yndede motiv og jeg har satt mine ben i en blenderåpning før så jeg kan l i t t om fotografering men vil bli bedre

 

 

mvh,

 

Han Derre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du hatt dSLR før? Hvis ikke er vi nogenlunde i samme situasjon. Personlig har jeg valgt bort Canon 30D og Nikon D80 da jeg er nybegynner og har ingen behov for så bra kamerahus. Som du kanskje vet så er det optikken som gjelder. Canon 400D prøveholdt jeg i forleden og det er ikke ord for hvor ekkelt det ligger i hånden.

 

Hvis jeg var deg ville jeg vurdert Nikon D40 framfor D40x. Forskjellene er marginale, mest på papiret. Skal du forstørre til mer enn A3 eller croppe mye i PS, så velg D40x. Nikon D40 er helt nydelig på de fleste områder for en nybegynner/amatør. Foruten prisen på 4 høvdinger så er det lite å utesette på det utenom få AF-S objektiver på markedet for tiden. Med tanke på budsjettet ditt så har du her råd til ekstra optikk som 55-200mm VR som visstnok har fått mye skryt. Evt. Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM i tillegg. Da har du to gode objektiver som du kan bruke på et fremtidig og bedre kamerahus.

 

Men som sagt så skriver du lite om dine fotokunnskaper, men om du er relativt fersk er hvertfall D40 mitt valg. Etterhvert kan du heller oppgradere til avtakeren til D200.

Lenke til kommentar

Kjøp et brukt 20D istedenfor 30D. Da har du plutelig noen tusen til å kjøpe optikk for.

50mm 1.8 er et kjempeobjektiv til prisen, men ikke så mye mer. Dessuten er den for trang til å være normalobjektiv.

 

Brukt 20D = 5000,-

28mm 2.8 = 1800,-

Brukt 85mm 1.8 = 2500,-

50mm 1.8 II = 900,-

Totalt 10200,-

 

Egentlig ville jeg valgt 20D med 24-105 f/4, og selvom det sikkert går litt over budsjettet får du veldig mye for pengene :)

Lenke til kommentar

20D er jo bra det, men det kommer jo litt an på hva trådstarter er ute etter. Etter hva jeg har hørt i forumet og enkelte fotobutikker så anbefales D40 framfor D40x og EOS 400D, men dette er jo såklart litt subjektivt. En ting som er sikkert er at D40 gir deg pr i dag mest valuta for pengene, og yter vel så godt som D40x og 400D.

Lenke til kommentar

For 11.000,- får du Pentax K10D, DA18-55 og Tamron 70-300 hos Fotovideo. Et helt greit kamera, men du får f.eks. bildestabilisering med som du ikke har hos dine alternativer.

 

I tillegg ville jeg også kikket litt på Sony og Olympus sine kameraer. I ditt prisnivå får du mye bra som nødvendigvis ikke er Canon eller Nikon.

Lenke til kommentar
For 11.000,- får du Pentax K10D, DA18-55 og Tamron 70-300 hos Fotovideo. Et helt greit kamera, men du får f.eks. bildestabilisering med som du ikke har hos dine alternativer.

 

I tillegg ville jeg også kikket litt på Sony og Olympus sine kameraer. I ditt prisnivå får du mye bra som nødvendigvis ikke er Canon eller Nikon.

8876467[/snapback]

 

 

Har selv kjøpt sony alpha med 18-70 kit linse + gps til 6 lapper. Har kjøpt brukt 50mm 1.7 til 1200 og venter på en minolta 70-210mm F4. Alt dette kommer på til sammen 8800,-. Fortsatt har du da penger igjen til mer glass..... er strålende fornøyd. Ser at det er glasset som teller... har flere linser i kikkerten. Dessuten er stabilisering i huset genialt. Se nærmere på pentax og sony er mitt tips..

Lenke til kommentar

Jeg stusser veldig over alternativ 2 og 4 - flotte kamerahus, men ingen vidvinkel eller normaloptikk, og en temmelig lusen billigtele? Jeg ser jo at du har erfaring med speilrefleks fra før av - er du klar over at en 50mm på dslr gir utsnitt tilsvarende 75mm på film?

 

Pakke 1 og 3 er ikke akkurat vinnere, de heller. Canons 17-85 skal være nokså dårlig optisk og Sigmas 18-125 er ikke det skarpeste glasset i skuffen. 50/1.4 vil ikke autofokusere på D40 (men du får visuell fokusindikasjon i søkeren), og er altså en kort tele, ikke en normal. Går du for Nikon, så ta med kitobjektiv - Nikons 18-70 er god som gull. 18-55 er helt ok, men yter ikke noen av husene full rettferdighet.

 

Du må aldri finne på å kjøpe 400D eller D40 uten å prøveholde. Jeg syns ingen av dem ligger godt i hånden, selv om 400D uten sammenligning er værst - det virker ikke som om det har vært tenkt ergonomi i det hele tatt. Pentax K10D må med i vurderingen. Jeg prøveholdt for moro skyld 400D, D40, 30D, D80 og K10D i dag (har D200 og D70), og K10D er klart best - nesten på høyde med D200.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding Moestue!

 

Jeg har hatt 3 forskjellige Olympus Camedia kameraer (C-5050, 7070 og 8080) og er godt fornøyd men jeg savner mulighetene en speilrefleks gir. Tenker da først og fremst på hastighet. Hastighet i lukkertid, fokusering, bilder i serie. Men ja, jeg er en total nybegynner når det gjelder digital speilrefleks men har hatt analog tidligere.

Jeg ønsker ikke i så stor grad å oppgradere så fort det kommer nye modeller selv om jeg nok kan spare noen tusenlapper på en D40 som du sier. Tusenlapper som kan brukes på bedre optikk. Aller mest sikler jeg nok på D80 og 30D og å kjøpe brukt er ikke aktuelt.

Fotografering er en hobby som bare har vokst seg større i interesse, ikke minst når man har fått bildekritikker på diverse fora som inspirerer. Triksing og eksperimentering med blenderåpning, ISO og lukkertider begynner å sitte i hodet og jeg føler tiden er inne til å ta skrittet videre og la kompaktkameraet gå i arv til junior.

 

Tolker jeg deg rett mener du jeg bør gå for 55-200VR samt Sigma sin 30mm f/1.4 i stedet for de to jeg satt sammen med D40x, korrekt? I så fall havner jeg på over 12.000,- De 4 megapixlene som D40x gir mer enn D40 vil jeg, som du ganske riktig antar, bruke i ps. Jeg skal uansett kikke nærmere på de to du nevnte men jeg har nok bestemt meg for ett av de 4 husene jeg har nevnt i tillegg til at jeg skal kikke nærmere på K10D.

 

Jurgis:

 

Du lister kun opp objektiv med faste brennvidder. Er det et bevisst valg? Jeg kommer ikke til å kjøpe brukt hus men er ikke fremmed for tanken på å kjøpe brukte objektiv om jeg kommer over gode kjøp.

 

StigVidar:

 

Joda, kikket på testen til Pentax K10D og likte det jeg leste. Spesielt det om magnetisk bidestabilisator i huset. Jeg har allikevel ikke følt det som noe savn hittil all den tid jeg alltid bruker stativ når jeg skyter "planlagte" motiv. Men før jeg tar min endelige beslutning når det gjelder hus skal jeg selvfølgelig ta en tur til velutstyrt fotobutikk som fører alle merkene og kjenne på, ta på, prøve og ellers prøve meg frem for å gjøre meg trygg i mitt valg. Så langt har jeg kun holdt meg til Canon og Nikon for det er hus jeg har hatt før, dog kun i analog konfigurering. K10D er vel det eneste huset som jeg kunne tenke meg å kikke nærmere på i tillegg til de 4 i første post.

 

klyts:

 

Kall meg gjerne en gammel krakk men Sony har jeg ikke engang vurdert. Sony er en alldeles glimrende produsent av videokameraer, tv, hi-fi og annen forbrukerlektronikk men hos meg faller de desverre gjennom når det gjelder kamerahus.

 

Anew:

 

Du har helt rett. Ergonomi har ikke vært vurdert annet enn utfra testene jeg har lest. Derfor har jeg som du ser i alternativ 1 valgt batterigrepet i tillegg siden 400D så tydelig kritiseres for at det lite og med et kronglete grep for oss med større hender enn japanere flest.

Jeg er klar over Cropfaktoren ja men om jeg kommer til å velge alternativ 2 er det neste jeg skal kjøpe 17-40 f/4L USM for å dekke vidvinkelbehovet. Men hvilket objektiv burde jeg heller velge nå etter din meming?

 

Hva med dette oppsettet:

 

30D

EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM

Samlet pris: 11.026,-

 

Jeg takker dere alle for tilbakemeldinger!

 

Mvh,

 

Han Derre

Lenke til kommentar
Derfor spør jeg dere, hvilken av disse 4 kombinasjonene ville dere valgt dersom budsjettet var 11.000,-

 

< snipp >

 

Og, ville dere valgt bort noen av objektivene til fordel for andre (fortsatt med tanke på at budsjettet er 11.000,-) ?

Jeg ville stått mellom følgende pakker:

 

1)

Nikon D80 kamerahus

Tamron 17-50 f/2.8

 

2)

Nikon D80 18-70-kit

Sigma 70-300 APO

 

3)

Pentax K10D/Samsung GX-10 18-55kit

Pentax/Samsung 50-200 f/4-5.6

 

Sannsynligvis hadde jeg endt opp med pakke 3, og hvis økonomien var en veldig viktig faktor, Samsung-utgaven. I EU-utgave får man kitet til 7700 kr, og teleobjektivet får du til 1500.

 

Pakke 1 er også meget bra, men mangler teleobjektiv. Hvis man kan legge på en tusenlapp på 10400 kr som denne pakken koster (JapanPhoto), er jo det mulig, ellers kunne det ventet.

 

Pakke 2 er alternativet hvis du må ha et bra normalobjektiv, og et teleobjektiv med en gang, f.eks. at du kjøper det før du skal på en reise...

 

Jeg synes ikke 30D svarer seg i pris, hovedfordelen er 5b/s seriehastighet som de andre ikke kan matche. Det er et bra kamera, men jeg synes ikke man får nok igjen for pengene (med mindre man allerede har mye bra Canon-optikk da!).

Lenke til kommentar

1)

Nikon D80 kamerahus

Tamron 17-50 f/2.8

 

Pakke 1 er også meget bra, men mangler teleobjektiv. Hvis man kan legge på en tusenlapp på 10400 kr som denne pakken koster (JapanPhoto), er jo det mulig, ellers kunne det ventet.

 

Jeg synes ikke 30D svarer seg i pris, hovedfordelen er 5b/s seriehastighet som de andre ikke kan matche. Det er et bra kamera, men jeg synes ikke man får nok igjen for pengene (med mindre man allerede har mye bra Canon-optikk da!).

8877068[/snapback]

 

Nei jeg har ikke noe optikk i det hele tatt men jeg digger rått muligheten for 5b/sek. Det er vel dét jeg kikka mest på ved dette kamerahuset. Er forskjellen verdt prisen spør dere? Vel, jeg ser mulighetene som ligger i det kontra 3b/s samt at hurtigste lukkertid på dette huset er 1/8000 så for meg er det verdt prisen.

:thumbup:

Og så er det jo gamle Canon-preferanser i blodet. Rart med der der gitt, blir liksom ikke kvitt det helt.

 

Når det gjelder pakke 1 kan jeg klare meg uten tele inntil videre, jeg ville savne en vidvinkel mer om jeg hadde valgt en tele enn omvendt tror jeg.

 

Mvh,

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Det var bevisst å ramse opp fastoptikk istad ja. Nettopp fordi jeg føler man får mest for pengene, selvom jeg ikke har et eneste et selv. Så koster ikke utstyret mitt 11 tusen heller.

Står fortsatt ved brukt 20D og 24-105. Det kan du få for 12000 brukt, og du kommer garantert til å bli fornøyd. Ingen problemer med å handle brukt hus, har selv gjort det med begge mine og et til onkelen min. Bare kjøp av noen som har fått gode tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Det var bevisst å ramse opp fastoptikk istad ja. Nettopp fordi jeg føler man får mest for pengene, selvom jeg ikke har et eneste et selv. Så koster ikke utstyret mitt 11 tusen heller.

Står fortsatt ved brukt 20D og 24-105. Det kan du få for 12000 brukt, og du kommer garantert til å bli fornøyd. Ingen problemer med å handle brukt hus, har selv gjort det med begge mine og et til onkelen min. Bare kjøp av noen som har fått gode tilbakemeldinger.

8877192[/snapback]

 

Hvor har du handlet? Foto.no?

 

Mvh,

 

Han Derre

Lenke til kommentar

Du burde ta deg en tur til en fotosjappe. Du kommer helt sikkert til å luke ut noen kameraer du ikke liker slik at valget blir litt enklere. Følg magefølelsen.. hvilket merke vil du ha mellom nevene? Du sier du ikke vil ha brukt kamerahus, og da er det vel bare D40x og D80 fra Nikon som er aktuelt til budsjettet. D80 er vel kanskje å foretrekke da D40x er en litt "luremodell" spør du meg. Det virker som du vil investere i litt skikkelige saker, og da er vel valget Canon 30D, Nikon D80 og Pentax K10D om du skal holde deg til ca 10 000. Stikk å hold i de 3 så vil jeg tro at valget ditt klarnes ;)

 

Og en ting til... er gjerne litt lettere å først velge kamerahus for å så bestemme seg for optikk og tilbehør. Blir litt lettere for din del.

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Men hvilket objektiv burde jeg heller velge nå etter din meming?

8877028[/snapback]

Som det alt er foreslått her, så er Tamrons 17-50/2.8 et klart førstevalg som normalzoom for Canon-folket. Optisk sett holder den svært høy standard. Med den kan du også vurdere å droppe 50/1.4, om du ikke er ute etter ekstremt selektiv fokus. Tar jeg ikke mye feil, så vil Tamronen også være bedre enn 17-40L på alt annet enn byggekvalitet (ren gjetning!).

 

Nikons 18-70 er så god at de fleste kan leve lenge med kitoptikk, men det er ikke tvil om at den nevnte Tamronen har ett og annet ekstra å by på - som konstant f/2.8.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Du burde ta deg en tur til en fotosjappe. Du kommer helt sikkert til å luke ut noen kameraer du ikke liker slik at valget blir litt enklere. Følg magefølelsen.. hvilket merke vil du ha mellom nevene? Du sier du ikke vil ha brukt kamerahus, og da er det vel bare D40x og D80 fra Nikon som er aktuelt til budsjettet. D80 er vel kanskje å foretrekke da D40x er en litt "luremodell" spør du meg. Det virker som du vil investere i litt skikkelige saker, og da er vel valget Canon 30D, Nikon D80 og Pentax K10D om du skal holde deg til ca 10 000. Stikk å hold i de 3 så vil jeg tro at valget ditt klarnes  ;)

 

Og en ting til... er gjerne litt lettere å først velge kamerahus for å så bestemme seg for optikk og tilbehør. Blir litt lettere for din del.

8877318[/snapback]

 

Takker Moestue! Ja jeg er helt enig. Det er så mange meninger om mangt at jeg sitter her og blir bare mer og mer forvirret. Heldigvis har Japan Foto en filial her i Fredrikstad så på mandag tar jeg turen og ser om jeg kan få bestemt meg for ett av husene om ikke annet. Jeg er forøvrig enig med deg, valget står nok mellom D80/30D med K10D som en solid "dark horse".

 

Mvh,

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
Men hvilket objektiv burde jeg heller velge nå etter din meming?

8877028[/snapback]

Som det alt er foreslått her, så er Tamrons 17-50/2.8 et klart førstevalg som normalzoom for Canon-folket. Optisk sett holder den svært høy standard. Med den kan du også vurdere å droppe 50/1.4, om du ikke er ute etter ekstremt selektiv fokus. Tar jeg ikke mye feil, så vil Tamronen også være bedre enn 17-40L på alt annet enn byggekvalitet (ren gjetning!).

 

Nikons 18-70 er så god at de fleste kan leve lenge med kitoptikk, men det er ikke tvil om at den nevnte Tamronen har ett og annet ekstra å by på - som konstant f/2.8.

8877343[/snapback]

 

Jeg har bitt meg merke i at veldig mange nevnte det objektivet i tråden "hvilket objektiv kan du ikke klare deg uten" ja. Skal teste det sammen med D80, 30D og om det finnes til D10K.

 

Mvh,

 

Han Derre

:p

Lenke til kommentar
Takker for tilbakemelding Moestue!

 

Jeg har hatt 3 forskjellige Olympus Camedia kameraer (C-5050, 7070 og 8080) og er godt fornøyd men jeg savner mulighetene en speilrefleks gir. Tenker da først og fremst på hastighet. Hastighet i lukkertid, fokusering, bilder i serie. Men ja, jeg er en total nybegynner når det gjelder digital speilrefleks men har hatt analog tidligere.

Jeg ønsker ikke i så stor grad å oppgradere så fort det kommer nye modeller selv om jeg nok kan spare noen tusenlapper på en D40 som du sier. Tusenlapper som kan brukes på bedre optikk. Aller mest sikler jeg nok på D80 og 30D og å kjøpe brukt er ikke aktuelt.

Fotografering er en hobby som bare har vokst seg større i interesse, ikke minst når man har fått bildekritikker på diverse fora som inspirerer. Triksing og eksperimentering med blenderåpning, ISO og lukkertider begynner å sitte i hodet og jeg føler tiden er inne til å ta skrittet videre og la kompaktkameraet gå i arv til junior.

 

Tolker jeg deg rett mener du jeg bør gå for 55-200VR samt Sigma sin 30mm f/1.4 i stedet for de to jeg satt sammen med D40x, korrekt? I så fall havner jeg på over 12.000,- De 4 megapixlene som D40x gir mer enn D40 vil jeg, som du ganske riktig antar, bruke i ps. Jeg skal uansett kikke nærmere på de to du nevnte men jeg har nok bestemt meg for ett av de 4 husene jeg har nevnt i tillegg til at jeg skal kikke nærmere på K10D.

 

Jurgis:

 

Du lister kun opp objektiv med faste brennvidder. Er det et bevisst valg? Jeg kommer ikke til å kjøpe brukt hus men er ikke fremmed for tanken på å kjøpe brukte objektiv om jeg kommer over gode kjøp.

 

StigVidar:

 

Joda, kikket på testen til Pentax K10D og likte det jeg leste. Spesielt det om magnetisk bidestabilisator i huset. Jeg har allikevel ikke følt det som noe savn hittil all den tid jeg alltid bruker stativ når jeg skyter "planlagte" motiv. Men før jeg tar min endelige beslutning når det gjelder hus skal jeg selvfølgelig ta en tur til velutstyrt fotobutikk som fører alle merkene og kjenne på, ta på, prøve og ellers prøve meg frem for å gjøre meg trygg i mitt valg. Så langt har jeg kun holdt meg til Canon og Nikon for det er hus jeg har hatt før, dog kun i analog konfigurering. K10D er vel det eneste huset som jeg kunne tenke meg å kikke nærmere på i tillegg til de 4 i første post.

 

klyts:

 

Kall meg gjerne en gammel krakk men Sony har jeg ikke engang vurdert. Sony er en alldeles glimrende produsent av videokameraer, tv, hi-fi og annen forbrukerlektronikk men hos meg faller de desverre gjennom når det gjelder kamerahus.

 

Anew:

 

Du har helt rett. Ergonomi har ikke vært vurdert annet enn utfra testene jeg har lest. Derfor har jeg som du ser i alternativ 1 valgt batterigrepet i tillegg siden 400D så tydelig kritiseres for at det lite og med et kronglete grep for oss med større hender enn japanere flest.

Jeg er klar over Cropfaktoren ja men om jeg kommer til å velge alternativ 2 er det neste jeg skal kjøpe 17-40 f/4L USM for å dekke vidvinkelbehovet. Men hvilket objektiv burde jeg heller velge nå etter din meming?

 

Hva med dette oppsettet:

 

30D

EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM

Samlet pris: 11.026,-

 

Jeg takker dere alle for tilbakemeldinger!

 

Mvh,

 

Han Derre

8877028[/snapback]

 

 

Hei. jeg regner med du vet at det er sony som lager bildebrikkene som står i nikon sine speilreflekskamera... og at et sony kamera har mye god arv fra mnolta?

Lenke til kommentar
Hei. jeg regner med du vet at det er sony som lager bildebrikkene som står i nikon sine speilreflekskamera...  og at et sony kamera har mye god arv fra mnolta?

8877801[/snapback]

 

Hmm.. på den måten kan Nikon konsentrere seg på andre ting enn bildebrikke, sette sammen knall kameraer :D En annen ting.. menn vil gjerne ha ei skikkelig børse, og Sony er dessverre ikke oe typisk børse-kamera.

Endret av moestue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...