Gå til innhold

Påkjørsel, rundkjøring, delskyld?


Axentrix

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjørte i rundkjøring i sted, og en bil kjørte inn forran meg, så jeg ikke rakk å stoppe (vått føre, regn). Fikk en bulk midt forran på panseret, og litt på fangeren. Den andre bilen ble truffet ytterst på venstre hjørne på bakfangeren, men fikk lite skade.

 

Jeg mener skylden er hans, da han hadde vikeplikt, men han mener jeg kom for fort.

 

Hadde vi hatt forskjellige forsikringsselskaper, er jeg sikker på at han hadde fått skylden, men vi har samme selskap... Er sjanges "stor" for at selskapet sier at det er delskyld, for å slippe utgifter? Og, hvis det blir delskyld, er det da noen måte å klage på slike vedtak? Eksempelvis ekstern forsikringsagent ser på saken?

 

Noen som har erfaring på noe liknende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du kom någenlunde i fartsgrensa (altså ikke alt for mye over), og du var inni rundkjøringen før bilen som du krashet inni, så er det han andres feil. Han har vikeplikt for deg. Hvis han mener at du kom for fort (altså over fartsgrensa) så må han nok klare å dokumentere dette.

Lenke til kommentar
Det er den som er sist inne i rundkjøringa som har vikeplikt. Hvis du kommer fort, så kan du få vikeplikt for de fra høyre.

8844681[/snapback]

Huh?

Innkommende biler til en rundkjøring har da vitterlig vikeplikt for kjøretøy fra venstre i en rundkjøring, mao kan ikke innkommende bil kjøre inn før det er plass i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Kommer nok litt ann på hva som ble krysset av på skademeldingen :)

 

Når det samme skjedde min mor i januar fikk vi beskjed om at det ikke var tvil i saken, og at motparten var skyldig.

 

Hvis dere krysser av at du var inne i rundkjøringen, og motparten var på veg inn så er det nesten avgjort. Hvis motparten i tillegg krysser av at han/hun ikke overholdt vikeplikten har du saken på din side.

 

Så, hva ble krysset av? Og hvordan tegnet dere situasjonen på skjemaet?

Lenke til kommentar
Det er den som er sist inne i rundkjøringa som har vikeplikt. Hvis du kommer fort, så kan du få vikeplikt for de fra høyre.

8844681[/snapback]

Huh?

Innkommende biler til en rundkjøring har da vitterlig vikeplikt for kjøretøy fra venstre i en rundkjøring, mao kan ikke innkommende bil kjøre inn før det er plass i rundkjøringen.

8846855[/snapback]

Vikepliktskiltet i rundkjøringer betyr ikke "vikeplikt fra venstre". Det betyr vikeplikt for de som befinner seg i rundkjøringen (og det er sånn forsikringsselskapene praktiserer det).

 

Man kan godt lirke seg ut i rundkjøringen i 5 km/h og lovlig hindre de som kommer fra venstre i 50 km/h. Kravet er altså at sistnevnte kom sist til rundkjøringen, og dermed fikk vikeplikt for de som allerede var i rundkjøringen.

Endret av Dovrebanen
Lenke til kommentar
Det er den som er sist inne i rundkjøringa som har vikeplikt. Hvis du kommer fort, så kan du få vikeplikt for de fra høyre.

8844681[/snapback]

Huh?

Innkommende biler til en rundkjøring har da vitterlig vikeplikt for kjøretøy fra venstre i en rundkjøring, mao kan ikke innkommende bil kjøre inn før det er plass i rundkjøringen.

8846855[/snapback]

Vikepliktskiltet i rundkjøringer betyr ikke "vikeplikt fra venstre". Det betyr vikeplikt for de som befinner seg i rundkjøringen (og det er sånn forsikringsselskapene praktiserer det).

 

Man kan godt lirke seg ut i rundkjøringen i 5 km/h og lovlig hindre de som kommer fra venstre i 50 km/h. Kravet er altså at sistnevnte kom sist til rundkjøringen, og dermed fikk vikeplikt for de som allerede var i rundkjøringen.

8847538[/snapback]

 

 

hva faen :dontgetit:

 

finns da vel ikke tvil i denne saken? den andre bila var på vei inn i rundkjøringa å hadde vikeplikt for deg. prøver forsikringsselskapet seg på noe tull så nekter du, soleklart motparten sin skyld!

Endret av win32
Lenke til kommentar

Det står et skilt med vikeplikt rett før du kjører inn i rundkjøringen. Det betyr at du har vikeplikt for alle som befinner seg inni rundkjøringen, uavhengig av hvor de kommer fra, ikke bare de som kommer fra venstre.

 

http://www.wikene.no/index.php?option=cont...&id=12&Itemid=2

 

Saken er ikke soleklar. Den andre bilen ble truffet i bakfangeren, noe som kan tyde på at, dersom trådstarter har holdt høy fart i forkant av rundkjøringen, så var den andre bilen inni rundkjøringen først.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Vanligsvis vil man jo få vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen og de kommer helst fra venstre når man skal inn i en rundkjøring. Det er også mange andre ting som spiller inn, f.eks treffpunkt på bilen , det har litt å si om du treffer fremme på bilen som er på vei inn i rundkjøringen eller om du treffer bak. De ser på plassering i rundkjøringen når sammenstøtet skjedde og treffpunkt. Som eksempel på en sak kan jeg nevne om fronten din f.eks skulle treffe bakskjermen på en 12 meter lang buss som ikke er helt inne i rundkjøringen ennå, hva tror du forsikringselskapet konkluderer med da. Jeg vet at i rettsaker har det noen ganger blitt sett på hvem som var først inn men forsikringsselskapene liker ikke å legge noe særlig vekt på dette da det er noe som er vanskelig å føre bevis for , det blir påstand mot påstand.

Lenke til kommentar

så vidt jeg har forstått dette her, så kjørte trådstarter i rundkjøringen når en bil kjørte inn i rundkjøringen og trådstarter traff så den andre bilen i bakfanger.

 

reglene rundt dette sånn som jeg har hørt det er jo som de fleste sier: er du i rundtkjøringen har de som skal inn i rundtkjøringen vikeplikt for deg. men vis du gir full gass for å komme inn i en luke i rundkjøringen for så å måtte bremse ned for ikke å kolidere og når dette skjer får en person i rumpa vil det bli den som treffer deg sinn feil for du er allerede i rundkjøringen.

 

med dette mener jeg: alt har med plasseringen av bilene å gjøre. hvis han var helt inne i rundkjøringen når du kom som du selv sier ret rundt fartsgrensa og ikke klarte å stoppe grunnet føre som var vil nok du få skyld(da det er uaktsomt å ikke kjøre etter forholdene) hvis han ikke var helt inne i rundkjøringen når du traff ham så skal egentlig han få skylden.

 

men det er veldig mye synsing i saker som omhandler rundkjøringer, iallefall det jeg har hørt og forstått.

Lenke til kommentar
Så, hva ble krysset av? Og hvordan tegnet dere situasjonen på skjemaet?

8847411[/snapback]

Han ville ikke krysse av på hverken "brutt vikeplikt", eller "var på vei inn". Han krysset av på "var inne i", selv om jeg mente noe annet. Skrev derfor hva jeg mente var riktig i "uenighetsfeltet".

 

reglene rundt dette sånn som jeg har hørt det er jo som de fleste sier: er du i rundtkjøringen har de som skal inn i rundtkjøringen vikeplikt for deg. men vis du gir full gass for å komme inn i en luke i rundkjøringen for så å måtte bremse ned for ikke å kolidere og når dette skjer får en person i rumpa vil det bli den som treffer deg sinn feil for du er allerede i rundkjøringen.

Er enig i deffinisjonen at man har vikeplikt for folk inne i rundkjøringen, men når folk kaster seg forran, for å måtte bremse og dermed hindre den andre bilen, mener jeg det er brudd på vikeplikten, selv om man kanskje kan deffineres som "inne i rundkjøringen".

 

 

edit: Det var vikepliktskilt der han kom fra, foresten, hvis det har noe å si.

Endret av Axentrix
Lenke til kommentar

Forstår TS sin frustrasjon. Hvem så får skylden her er helt opp til "gudene" i forsikringsselskapet. Jeg tipper på skylddeling da dette blir billigst for selskapet.

 

Her i Stavanger kjører 80% av bilistene med "vikeplikt til venstre regel". Dvs at hvis du kommer inn i en rundkjøring etter en stopp (5-10 km/t) og får en på din venstreside som kommer inn i samme rundkjøring i 60 km/t så er det DU som er en total idiot. Dette medfører blink av fjærnlys, horn og en håndbevegelse. Jeg bare smiler og vinker tilbake og vet at jeg har loven på min side. En dag fikk jeg en ung mann i BMW etter meg, han fulgte etter meg helt til jobb og skulle si hva han mente om den slags oppførsel.

Lenke til kommentar
En dag fikk jeg en ung mann i BMW etter meg, han fulgte etter meg helt til jobb og skulle si hva han mente om den slags oppførsel.

8855887[/snapback]

Regner med du fikk satt han på riktig plass? :)

 

Men uansett, så har vi jo denne:

 

”Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.”

 

Det å alltid tviholde på rettighetene sine i trafikken kan være farlig det også, og bare det kan være ett lovbrudd.. selv hvor rart det enn høres ut.

 

Det å smyge seg inn i rundkjøringen rett før en som kommer til venstre er veldig lite aktpågivende, og du hindrer jo han som kommer til venstre, samt krasjer han i deg har du automatisk skylden.

Bulk i venstresiden i en rundkjøring, så har du skylden.. var det jeg lærte når jeg kjørte opp.

Man må egentlig ha videobevis for å bevise at man var først inn i en rundkjøring om man skal ha noen sjangse..

 

Men som jeg leser i denne tråden, så fungerer det vel ikke heelt slik ser jeg..

Det er nok av regler som gir skyld til begge sjåførene, så enkelte ganger handler det nesten bare om flaks.. :\

Endret av Steina
Lenke til kommentar
reglene rundt dette sånn som jeg har hørt det er jo som de fleste sier: er du i rundtkjøringen har de som skal inn i rundtkjøringen vikeplikt for deg. men vis du gir full gass for å komme inn i en luke i rundkjøringen for så å måtte bremse ned for ikke å kolidere og når dette skjer får en person i rumpa vil det bli den som treffer deg sinn feil for du er allerede i rundkjøringen.

Hvis den som treffer deg var i rundkjøringen før deg er det din skyld. Man skal ikke være til hinder for dem man har vikeplikt for. Det er man om man slenger seg inn rett foran, siden de plutselig vil få kortere strekning å bremse på.

Lenke til kommentar
reglene rundt dette sånn som jeg har hørt det er jo som de fleste sier: er du i rundtkjøringen har de som skal inn i rundtkjøringen vikeplikt for deg. men vis du gir full gass for å komme inn i en luke i rundkjøringen for så å måtte bremse ned for ikke å kolidere og når dette skjer får en person i rumpa vil det bli den som treffer deg sinn feil for du er allerede i rundkjøringen.

Hvis den som treffer deg var i rundkjøringen før deg er det din skyld. Man skal ikke være til hinder for dem man har vikeplikt for. Det er man om man slenger seg inn rett foran, siden de plutselig vil få kortere strekning å bremse på.

8857563[/snapback]

helt enig men har opplevd at en kamerat av meg fikk skylden når han kjørte på forkjørsvei og en bil heiv seg inn rett foran han og bråbremset så han ikke kunne ungå å kjøre i bilen. da sa forsikringsselskapet at han hadde skylden for han ikke holdt god nok avstand.

 

sånn som jeg ser det blir dette mye av det samme, og rundkjøringsulykkene som jeg har hørt om så har det vært mye sånn tolkning av reglene. helt feil men det er jo så.

Lenke til kommentar
helt enig men har opplevd at en kamerat av meg fikk skylden når han kjørte på forkjørsvei og en bil heiv seg inn rett foran han og bråbremset så han ikke kunne ungå å kjøre i bilen. da sa forsikringsselskapet at han hadde skylden for han ikke holdt god nok avstand.

Hvis han bråbremset rett etter å ha lagt seg inn burde kameraten din ikke gitt seg så lett. Forsikringsselskapene prøver seg alltid med løsningen som er billigst for seg selv hvis de tror de kan slippe unna med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...