Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

en ekte gentelman


Anbefalte innlegg

Hvis dama di står å skriker deg opp i trynet han du GARANTERT fortjent det.

 

Ellers er jeg enig med Iril på alt hun sier.

Flexo.. du virker veldig som at du mener mannen er "sjefen" og dama er en slave  :ermm:

8842053[/snapback]

Ja, ingen kvinner (eller menn) kunne funnet på å kjefte uten grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Iril. Det handler om å oppføre seg ordentlig og ha respekt for andre mennesker - både kvinner og menn. Det er en misforståelse at en gentleman bare er gentleman overfor det motsatte kjønn eller at man gjør det for å prøve å oppnå gunst hos kvinner. Man oppfører seg heller ikke høflig og vennlig for å få oppmerksomhet. Riktignok vil man sikkert få det i dag, fordi det er så uvanlig i våre dager. Hvis man legger seg litt i selen og ærlig forsøker å være en gentleman, vil man oppdage at øvelsen får deg til å reflektere mer over hva man gjør og ikke gjør i sosiale sammenhenger. Og dét er nyttig! :)

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at en gentleman idag er noe litt annet en det man kalte gentleman på 1800-tallet.

 

Tidligere tror jeg det ble lagt større vekt på manerer og at personen var dannet, kunne danse osv.

 

Idag føler jeg det er utvannet litt. Slike ting som å åpne dører, reise seg for damer som kommer til bordet eller går fra bordet, hjelpe dem med stolen osv. er typiske gentlemannstrekk. Handlingen bør være uselvisk og uten noen skjult agenda om å komme seg i buksene på noen. Det bør være en handling som viser hvem du er, ikke hvem du kan være for å oppnå noe.

 

Dette kan man selvsagt trekke over i diskusjonen om at enhver handling er egoistisk, men det synes jeg er OT her.

 

Men som en kammerat av meg som ble fortalt at han godt kunne være litt mer gentleman av en venninne svarte:

"Gentleman? Koffor ska eg være gentleman? Eg har dame eg!"

Lenke til kommentar
Dagens gentleman er vel en person som.

- Tar ut stolen for en knivve.

- ÅPner døren.

- Er alltid høffelig.

- Respekterer kvinnens verider.

- Offrer seg for dem. På alle måter, venner og familiie samt liv

Ikke EN linje uten norsk-feil! :roll:

8842019[/snapback]

Linje to, ingen norskfeil.

Endret av Okstad
Lenke til kommentar
Dagens gentleman er vel en person som.

- Tar ut stolen for en knivve.

- ÅPner døren.

- Er alltid høffelig.

- Respekterer kvinnens verider.

- Offrer seg for dem. På alle måter, venner og familiie samt liv

Ikke EN linje uten norsk-feil! :roll:

8842019[/snapback]

skal rette det men sry for at jeg har delvis dysleksi da.

Lenke til kommentar

hei ijen forum fålk!:)

 

dere har ikke sjønt hva jeg vil åpp med...

jeg er ikke etter å komme seg i buksene på noen..har et kvinfålk såm er gal etter meg...:D

spørsmålet mit var hvordan er en gentleman men svaret jeg fikk er: En gentleman er en høflig mann..er det et svar?..jeg er høflig hver dag på jobben..jobber på et verksted og føler meg ikke såm en gentleman.

jeg er mer ute etter gentlemannstrekk en å få meg kvinfålk får det har jeg..:D

 

sory får alle skrivefeil..

men jeg har en unsjuldning:D JEG ER IKKE NORSKE!:D

og den dagen DU lærer deg å skrive/snakke russisk så vil jeg og kunne flutende norsk:D

Endret av X-Mode
Lenke til kommentar
[snip]

8841689[/snapback]

Jeg åpner ikke dører for deg fordi du er jente men fordi jeg står lagelig til for å åpne døra. Om du står lagelig til så forventer jeg at du holder døra oppe for meg.

 

Jeg er en hyggelig og høflig ung mann med god oppdragelse og gode manérer. Fra min mor og far har jeg lært at kvinner ikke er hjelpesløse vesener som må passes på og oppvartes til en hver tid. Mamma lærte meg at hun kunne åpne døra selv, betale for seg selv og til og med dra ut sin egen stol(!). Jeg regner med at de fleste kvinner av i dag klarer det samme.

 

Når det er sagt, så vil jeg åpne døra for deg om jeg går først eller står lagelig til for døråpning. Men stolen din får du håndtere selv, du er da ikke imbesill?

Lenke til kommentar
spørsmålet mit var hvordan er en gentleman men svaret jeg fikk er: En gentleman er en høflig mann..er det et svar?..jeg er høflig hver dag på jobben..jobber på et verksted og føler meg ikke såm en gentleman.

jeg er mer ute etter gentlemannstrekk en å få meg kvinfålk får det har jeg..

8847032[/snapback]

Hvis du ikke føler deg som en gentleman, har du vel en idé om hvordan en gentleman skal være da?

 

Du ber om å få høre hva vi mener er "gentlemanstrekk" og noen er allerede nevnt ovenfor. Det er ikke enkelt å definere en gentleman ved å ramse opp en liste av dyder, fordi det er en måte å være på overfor andre, en måte å oppføre seg på i sosiale situasjoner, som best kan beskrives med god oppdragelse, mener nå jeg. Hvis man skulle liste opp alle gentlemanstrekk man kom på, ville det antagelig være mange man ikke kom på i farten og definisjonen ville da blitt ufullstendig allikevel. Mens god oppdragelse kan man gjenkjenne når man ser den.

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
[snip]

8841689[/snapback]

Jeg åpner ikke dører for deg fordi du er jente men fordi jeg står lagelig til for å åpne døra. Om du står lagelig til så forventer jeg at du holder døra oppe for meg.

 

Jeg er en hyggelig og høflig ung mann med god oppdragelse og gode manérer. Fra min mor og far har jeg lært at kvinner ikke er hjelpesløse vesener som må passes på og oppvartes til en hver tid. Mamma lærte meg at hun kunne åpne døra selv, betale for seg selv og til og med dra ut sin egen stol(!). Jeg regner med at de fleste kvinner av i dag klarer det samme.

 

Når det er sagt, så vil jeg åpne døra for deg om jeg går først eller står lagelig til for døråpning. Men stolen din får du håndtere selv, du er da ikke imbesill?

8847685[/snapback]

Jeg har aldri sagt at jeg ikke kan åpne døren selv.

Det er ikke det det er snakk om her.. Han spurte om hva som blir annsett som gentelman, og ikke hva vi jenter kan gjøre selv..

 

Det er helt klart at vi klarer å åpne døren selv, og dra ut stoler osv..

Men det er fremdeles ikke det det er snakk om!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...