Gå til innhold

Nikon D40 eller Canon 400D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om et sted i Oslo-området hvor de har Nikon D40 inne? Har bare fått skjekket Expert (Bonus, var utsolgt på alle) og Fotovideo (utsolgt, men skulle få inn på mandag).

 

I utgangspunktet hadde jeg lyst til å kjøpe på Expert på grunn av prisen, men det spørs om jeg ikke må krype til korset og kjøpe et dyrere sted...

Endret av jepser
Lenke til kommentar
Ok, svarte heller.  :blush:  Jeg tar meg sjøl i nakkeskinnet litt her nå. Nå har jeg også lyst på D80.

:laugh:

 

Beklager, det var ikke meningen min å gjøre noen misfornøyd med kameraet sitt. Jeg ville bare poengtere at det finnes saklige grunner utover e-penis for å velge dyrere kamerahus ;)

 

Hvis du er fornøyd med D40 så langt og ikke har noe spesielt bruk for fastoptikk eller annen ikke-AF-S-optikk (Nikon har så langt gjort en dårlig jobb med å slippe AF-S-fastoptikk) så synes jeg godt du kan beholde D40en til du blir litt mer erfaren og Nikon gir ut D80s eller D90 eller whatever :p Hvis du skal bytte så vil jeg si det bør være på grunn av ergonomien. Hvis D40 er såpass krøkkete å holde at du merker du ikke tar så mange bilder som du ønsker, så bør du helt klart vurdere noe annet. Hvis du synes det er helt greit å holde selv om det er litt lavt, så er det nok ikke så farlig.

 

Autofokuspunkter er ikke så viktig... du ender nok raskt opp med å primært bruke senterpunktet uansett og eventuelt fokuslås for å rekomponere bildet etter å ha fokusert. Autofokussystemet er ikke så smart at det gjør noe, og har en tendens til å fokusere på småting som står nært fotografen snarere enn hovedmotivet som kanskje er litt lenger vekke.

 

Men jeg forstår godt trangen... selv sitter jeg akkurat nå og klår på et MB-D80 batterigrep som jeg plukka opp fra Mamoz på vei til jobb. Så slipper jeg forhåpentligvis senebetennelse neste gang jeg skal ta noen hundre bilder i portrettformat i løpet av et seminar :p

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Ok, shit heller, da sitter jeg her med et D80. Og det er din feil Strupstad! :angry::wallbash: (Ikke din forresten, Sutekh :)

 

Neida, takk skal du ha. Det føles bedre å kunne ha muligheten til å kjøpe fastoptikk osv. nå. Jeg likte heller aldri mytene om at 6mp ikke er godt nok for enkelte forstørringer, om enn det er særlig sant (kanskje litt). Men tenk bare HVIS du tar århundrets blinkskudd, føles det bedre å ha det i 10mp enn 6. Eneste er at det ble litt mer å drasse på enn det hendige D40, eller 400D for den saks skyld (.....haha, der redda jeg meg inn til topic :))

 

:lol:

Endret av Opticane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...