Gå til innhold

Nikon D40 eller Canon 400D?


Anbefalte innlegg

Hvis trådstarter ikke har kjøpt kamera enda, så har Expert kjempe tilbud på nikon D40 med FlashBack til 3990kr, altså 1000kr mindre enn de fleste andre butikker.

 

Ellers så ville jeg ha gått for EOS 400D, hvorfor? Har akkurat kjøpt det selv og utrolig digg. Neida, jeg tror det er viktig å se på hva du vil ha i et kamera, det jeg ser som noe negativt med nikon sitt kamera er at det ikke er fokus motor i kamerahuset som de dyrere modellene har, og man må gå for dyrere linser som har fokusmotor innebygd.

 

Tok meg 2måneder å bestemme meg ;)

 

Frankie

8871193[/snapback]

 

Det er en "gjeng" på forumet som er allergisk på grepet på EOS 400D - så det er godt å høre at det ikke gjelder alle. Personlig synes jeg kamerahuset på 350D (og 400D) er helt topp - poenget er å bruke et annet grep enn det man bruker på de store husene. Olympus E-400 eierene skjønner nok hva jeg prøver å si.

 

Når det gjelder D40(x), så tror jeg at de fleste kjøperne ikke anskaffer seg flere objektiver; så argumentet om at huset mangler innebygd autofokus motor er irrelevant. For de som trenger bedre optikk, vil sannsynligvis også velge seg et mer avansert hus, f.eks en D80.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neida, jeg tror det er viktig å se på hva du vil ha i et kamera, det jeg ser som noe negativt med nikon sitt kamera er at det ikke er fokus motor i kamerahuset som de dyrere modellene har, og man må gå for dyrere linser som har fokusmotor innebygd.

8871193[/snapback]

 

Som det har blitt nevnt flere steder i forumet så har heller ikke Canon fokusmotor innebygd i husene sine. Forskjellen er at Canon i all stillhet har hatt dette i flere år slik at de fleste objektivene har fokusmotor. De som velger D40 har sannsynligvis ikke behov for størst utvalg linser, da de heller ville valgt D80 eller D200.

Lenke til kommentar

Når det gjelder D40/D40X og objektiver, så leverer Nikon 23 AF-S objektiver og 3 teleconvertere som passer kameraene. I tillegg passer alle HSM objektivene til Sigma. Mener ca 14 Sigma objektiver passer.

Og flere objektiver kommer stadig til.

Så det er vel ingen grunn til bekymring over og anskaffe D40 som faktisk har omtrent like god bildekvalitet som Nikon D200.

Lenke til kommentar
Når det gjelder D40/D40X og objektiver, så leverer Nikon 23 AF-S objektiver og 3 teleconvertere som passer kameraene. I tillegg passer alle HSM objektivene til Sigma. Mener ca 14 Sigma objektiver passer.

Og flere objektiver kommer stadig til.

Så det er vel ingen grunn til bekymring over og anskaffe D40 som faktisk har omtrent like god bildekvalitet som Nikon D200.

Nå er det bare 13 av disse som koster under 6000 kr, og av dem igjen er flere utgåtte (24-85, 24-120VR bl.a.). Og av faste glass, er det to, Sigma 30mm f/1.4 og 150mm f/2.8 macro. Så hvis dét er et ønske, og det er det for en del, har man veldig lite å velge mellom. Joda, det kommer nok, men man blir for det første tvunget til å kjøpe nytt, og for det andre må man jo vente en stund både på lansering og at de kommer i butikken...
Lenke til kommentar
Som det har blitt nevnt flere steder i forumet så har heller ikke Canon fokusmotor innebygd i husene sine. Forskjellen er at Canon i all stillhet har hatt dette i flere år slik at de fleste objektivene har fokusmotor. De som velger D40 har sannsynligvis ikke behov for størst utvalg linser, da de heller ville valgt D80 eller D200.

"I all stillhet" er vel ikke helt rett, men da EOS-systemet ble lansert i 1987, kom det med fokusmotor i objektivene. Forskjellen er jo at da de "gikk over" skiftet de også fatning, slik at alle ble tvunget til å kjøpe nye objektiver uansett.

 

Men det er også noen som tenker som så at de kjøper D40, og legger heller mer penger i optikk (svært rasjonell og fornuftig tankegang). Da er det synd for dem at de ikke kan utforske fastoptikkens herlige verden, med autofokus hvis de ønsker det...

Lenke til kommentar
Da er det synd for dem at de ikke kan utforske fastoptikkens herlige verden, med autofokus hvis de ønsker det...

Hva med Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM?

Det er også det eneste rimelige alternativet, sammen med 150mm Macro (nevnt i innlegget før det du siterte). Ikke noe dårlig alternativ, men det er jo "trist" at Nikon ikke tilbyr noe selv... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Ser ikke helt problematikken din..

 

I første innlegg sier du at D400 med KIT-Linse til ca 6500 ligger noe over budsjettet ditt... --> Da blir det jo D40 som er i budsjettklassen

 

Value for money så er nok D40 kit til 3990,- med flashback det soleklare valget...

Kan du evt vente med å kjøpe en ekstra linse til du ser hva du trenger. Kanskje er det vidvinkel du heller vil ha osv...

Lenke til kommentar
står i kundeavise ja! var nede og kjøpte meg kamera hos expert, og så det i avisa som lå ved kassa.

 

8867079[/snapback]

Bra, da får jeg dra på Expert og hente en avis og dra til Elkjøp og kreve mellomlegget tilbake.. Takk!

8867128[/snapback]

 

Elkjøp har ikke prisgaranti, det er lefdal. Smarteste du kan gjøre er å steg1) returnere produkt til elkjøp 2) skaffe tilbud fra expert 3) dra til lefdal, kjøpe der og snu i døra også vise tilbudet og få 150% finnerlønn.

 

Om du viser tilbudet FØR du kjøper får du kun mellomlegget, om du viser den etter får du 150% av mellomlegget..

8867965[/snapback]

 

dette stemmer ikke lengre, ihvertfall ikke på Lefdal Alna. Snakket med en selger, og han sa at de ikke fikk lov til å fortsette med finnerlønnen heller (2 uker siden), men de solgte meg produktet jeg skulle ha til samme pris som konkurrenten...men ikke 150% desverre (for noen).

forøvrig så får du nok kameraet til samme pris som hos expert om du spør. de markedsfører ikke prisgarantien, men den fungerer fortsatt (gjelder både lefdal og elkjøp)

 

edit: nå som "alle" expert er tomme for kameraet, vær høfflig når du spør om å få mellomlegget tilbake. De har ikke plikt til å gjøre det om den ikke finnes på lager til prisen du sammenlikner med

Endret av deep750
Lenke til kommentar

Det skal følge med instruksjonsbok.

 

Det første kameraet jeg kjøpte fulgte instruksjonsbok med på svensk, men på det andre kameraet jeg kjøpte fulgte instruksjonsbok med på Norsk - heldigvis...

 

Eneste jeg nå kan savne er Norske menyer - kanskje vi skal sende en mail til Nikon og be de få inn dette :yes::roll:

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg tak i kameraet jeg også! :w00t:

 

Jeg gikk på Elkjøp og viste dem tilbudet fra Expert med 3999kr. Det var rett på sak, og jeg fikk kamera mitt. Det var kjempe en hyggelig kar som ekspiderte, og han snakket varmt om kameraet. Han kunne faktisk tenke seg et selv.

 

Jeg har nettopp koblet det sammen, og satt batteriet på lading. I kveld er det nok klart for første test! Jeg gleder meg veldig mye!

 

Manualen ligger vedlagt på en CD. Der ligger det en PDF fil. Den er ikke på mer enn 32 MB eller noe, så den drar du bare over på PCen din. Da er den tilgjengelig så ofte du måtte ha bruk for den!

Lenke til kommentar

Ja, jeg fikk med en skrevet manual på norsk - husker ikke hvor mange sider. Den har størrelse slik at den passer 100% oppi esken sammen med de andre tingene (cd'er etc.) - altså fyller den ut dette rommet.

 

Er sånn passe tykk, ikke kjempe tykk ikke kjempe tynn.

 

Også fikk jeg med en hurtigstartsguide - dette var ikke med fra det kameraet jeg kjøpte hos Elkjøp.

 

Den svenske manualen som jeg fikk med til det andre D40 var på svensk og den var også samme størrelse.

Lenke til kommentar
Hvis trådstarter ikke har kjøpt kamera enda, så har Expert kjempe tilbud på nikon D40 med FlashBack til 3990kr, altså 1000kr mindre enn de fleste andre butikker.

 

Ellers så ville jeg ha gått for EOS 400D, hvorfor? Har akkurat kjøpt det selv og utrolig digg. Neida, jeg tror det er viktig å se på hva du vil ha i et kamera, det jeg ser som noe negativt med nikon sitt kamera er at det ikke er fokus motor i kamerahuset som de dyrere modellene har, og man må gå for dyrere linser som har fokusmotor innebygd.

 

Tok meg 2måneder å bestemme meg ;)

 

Frankie

8871193[/snapback]

 

Det er en "gjeng" på forumet som er allergisk på grepet på EOS 400D - så det er godt å høre at det ikke gjelder alle. Personlig synes jeg kamerahuset på 350D (og 400D) er helt topp - poenget er å bruke et annet grep enn det man bruker på de store husene. Olympus E-400 eierene skjønner nok hva jeg prøver å si.

 

Tom

8872417[/snapback]

 

For å være helt ærlig, så har jeg vært kjempe allergisk mot grepet på 400D, syntes det var helt pyton hver gang jeg har vært i butikken. Syntes alltid at grepet på D80 var mye mer attraktivt. men det at kona mi har små fingre så var det 2månder frem og tilbake. Men etter å ha brukt kameraet en god uke nå så blir det bare mer og mer digg. Jeg ser det at å prøve et kamera i butikken gir en pekepin, men å bruke det over en lenger periode er mye bedre.

 

Syntes 400D blir bare bedre og bedre, og glemmer faktisk at grepet er så lite som det er i forhold til andre kameraer :)

 

Frankie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...