Gå til innhold

Får jeg noe sosialstønad?


Anbefalte innlegg

Har ikke helt begrepet på hva er forskjellen mellom sosialstønad og trygd og hva annet man evt kan få? Kan noen i korte drag si forskjellen og hvem de er beregnet på?

 

Jeg har akkurat mislykket i å få ferdig en masteroppgave ved UiO. Har ca. 400 000 i studielån. Eier egen bolig til ca. 1,5 millioner kjøpt av mine foreldre. Har en bil til ca.30 000. Og 30-40 000 kr på konto. Hva har jeg "krav" på, evt. hva kan jeg forvente å få av sosiale stønader el.l.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det var egentlig noe slikt jeg kunne tenke meg. Men hva er forskjellen på meg og en som leier? Istedet for husleie betaler jeg kommunale avgifter og vedlikehold på rekkehuset. Blir det bedre at jeg selger og leier?

 

F.eks. har naboen vært trygdemisbruker i flere tiår. Han eier tilsvarende rekkehus som meg. Ikke noe galt med han, står opp tidlig og jobber rundt huset ofte. Han har tre båter. Er han dårligere stilt enn meg?

 

Er det luksus å eie et rekkehus på 80 kvm? Jeg har jo ingenting å leve for da, nå blir det slutt på studielånet så de 30 000 på bok spises jo opp fort. Hva da? Er det meninga jeg skal spise opp gresset i haven da og plante kål der?

 

Ja, jeg kan skaffe en jobb, men 1. det kan ta litt tid, 2. får ikke noe lønn der første måneden likevel.

Endret av FranzJosef
Lenke til kommentar
Og 30-40 000 kr på konto

Disse må du bruke opp først. Du kan også søke bostøtte hvis du ikke har inntekter nok. En billig bil kan man beholde og en vanlig bolig "må" ikke selges. Dog en millionvilla vil blitt sett som luxus ;)

 

Ta en prat med sosialkonsulent.

Lenke til kommentar

Regner med at naboen din har kommet under folketrygden på ett eller annet vis.

Veien dit er lang og krunglete men så lenge han har en valid grunn så betaler staten for han.

 

Har selv søkt om sosialstøtte da jeg var lærling.

Bodde 5 mil unna jobben og brukte bil fram og tilbake for å komme på jobben.

Fikk beskjed om å flytte og selge bilen.

Bil kunne man ikke ha om man fikk sosialhjelp.

Var ingen dyr bil heller (8000.-)

Lenke til kommentar

Hvorfor kan du ikke få deg en jobb som alle andre da?

Eventuellt fullføre mastergraden din sammen med deltidsjobbing.

 

Dersom du har både Hus og Bil får du neppe støtte fra staten fordi du er fattig, så med mindre du lider av sykdom så ser jeg ingen annen utvei for deg enn å starte å jobbe.

 

Sitat fra Engedal kommune sin webside om Sosialstønad:

 

Forutsetninger: Ikke kan sørge for sitt eget livsopphold

 

Målgruppe: De som ikke kan sørge for sitt livsopphold.Generelt: Det må framlegges dokumentasjon på den økonomiske situasjonen, både inntekter og utgifter. Andre muligheter blir vurdert. Andre offentlige støtteordninger må også vurderes, slik som bostøtte. Prosedyre: Søker på skjema som fås på sosialkontor.Sjekkpunkter: Må legge med dokumentasjon på inntekter, utgifter, gjeld og formue.

 

Slik jeg har forstått det er "Trygd" bare et generelt begrep for flere forskjellige typer utbetalinger fra trygdekontoret, som kommer av diverse livssituasjoner som arbeidsledighet, yrkesskader, invaliditet ol.

 

se http://www.norge.no/temaside/tema.asp?id=14

Endret av radivx
Lenke til kommentar
Har selv søkt om sosialstøtte da jeg var lærling.

Bodde 5 mil unna jobben og brukte bil fram og tilbake for å komme på jobben.

Fikk beskjed om å flytte og selge bilen.

Bil kunne man ikke ha om man fikk sosialhjelp.

Var ingen dyr bil heller (8000.-)

 

Alle sakene er behovsprøvde og ytelser vil variere fra kommune til kommune.

Har sett tildels store forskjeller mellon disse.

 

Folk som jeg kjennet til med periodvis sos-støtte hadde familie med barn.

Disse vil få "lettere" tilgang til støtteordninger.

 

Virker for meg som de enslige og ungdom får noe "hardere medfart" fra de offentlige ;

Lenke til kommentar
Hvorfor kan du ikke få deg en jobb som alle andre da?

Eventuellt fullføre mastergraden din sammen med deltidsjobbing.

 

Dersom du har både Hus og Bil får du neppe støtte fra staten fordi du er fattig, så med mindre du lider av sykdom så ser jeg ingen annen utvei for deg enn å starte å jobbe.

 

 

se http://www.norge.no/temaside/tema.asp?id=14

8825270[/snapback]

 

Ventet på den. Derfor skrev jeg:

Ja, jeg kan skaffe en jobb, men 1. det kan ta litt tid, 2. får ikke noe lønn der første måneden likevel.

 

Dette er jo selvfølgelig snakk om midlertidig. Systemet legger jo opp til at alle skal i jobb, selv de kronisk syke skal ideelt sett bli bedre og alle stønader er jo i utgangspunktet midlertidig.

Lenke til kommentar
Alle sakene er behovsprøvde og ytelser vil variere fra kommune til kommune.

Har sett tildels store forskjeller mellon disse.

 

Folk som jeg kjennet til med periodvis sos-støtte hadde familie med barn.

Disse vil få "lettere" tilgang til støtteordninger.

 

Virker for meg som de enslige og ungdom får noe "hardere medfart" fra de offentlige ;

8825298[/snapback]

Selvsagt, har du barn stiller saken seg svært annerledes, men som enslig så gir de ikke støtte til mere en et absolutt minimum.

 

Men når det er sagt så gir faktisk sosialkontoret sosiallån om det dreier seg om en forbigående økonomisk krise.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Som mange sier så får du nok ingenting så lenge du har penger å bruke selv. Hadde du vært blakk en måned eller noe til du fikk deg jobb og lønn ville kanskje sossen gi deg småpenger til livsopphold i en begrenset periode. Men det er lov å prøve, varierer fra kommune til kommune/saksbehandler til saksbehandler...

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat mislykket i å få ferdig en masteroppgave ved UiO.

8825144[/snapback]

"Akkurat mislykket i å få ferdig en masteroppgave"? Da har du vel en Bachelor da, og høyere utdanning enn de fleste jobbsøkere. Du vil ikke ha det minste problem med å få deg jobb, om ikke akkurat innenfor ditt fagfelt. Så kan du evt pusse på masteren mens du jobber.

 

"Får jeg noe sosialstønad" - makan til holdning! Sosialhjelp er ment for de svakeste i samfunnet, de uten noe sikkerhetsnett, og slett ikke for folk med utdanning, eget hus, foreldre med penger osv. Og bare drit i hva naboen din driver med, konsentrer deg om å gjøre det beste ut av din egen situasjon. Trygdemisbrukere er IKKE gode forbilder!

 

Har selv slitt med å bli ferdig med utdanning og jobbet innimellom, og kjenner mange som har vært i samme situasjon, så du er ikke alene.

Lenke til kommentar
Bruk de 30-40K til å betale litt ned på lånet. Da har du ingen penger, og stiller sterkere om du vil søke om støtte.

8831802[/snapback]

 

Hvis man er arbeidsledig kan man søke på avdrags- og rentefritak for studielånet, og dette blir alltid innvilget, så det trenger ikke trådstarter å bekymre seg om. For det andre har han en formue på 1.5 millioner kroner, hvis det er slik at han fullt ut eier huset foreldrene kjøpte til ham. Hvis han realiserer formuen (selger huset) vil han ha nok penger å leve for i årevis fremover, og kvalifiserer følgelig ikke til sosialhjelp.

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat mislykket i å få ferdig en masteroppgave ved UiO.

8825144[/snapback]

 

"Får jeg noe sosialstønad" - makan til holdning! Sosialhjelp er ment for de svakeste i samfunnet, de uten noe sikkerhetsnett, og slett ikke for folk med utdanning, eget hus, foreldre med penger osv. Og bare drit i hva naboen din driver med, konsentrer deg om å gjøre det beste ut av din egen situasjon. Trygdemisbrukere er IKKE gode forbilder!

 

Har selv slitt med å bli ferdig med utdanning og jobbet innimellom, og kjenner mange som har vært i samme situasjon, så du er ikke alene.

8829865[/snapback]

 

Dersom jeg faktisk er pengelens er jeg like "svak" i samfunnet, selv om jeg har mer i topplokket enn mange som lever på staten. Jeg tror også at jeg ikke får noe, men er ikke helt enig i at alle yngre uten unger ikke skal ha krav på det sikkerhetsnettet. Din vrede skapes ikke av min holdning, den skapes kun av at det misunner deg bare tanken på at jeg skulle få penger for å gjøre ingenting og ikke du. Men det er menneskelig, jeg tenker også sånn om folk som går på trygd, alle gjør det. Uansett hvor tåpelig det er. Jeg tror hvis du gikk gjennom lista fra sosialkontoret og besøkte hver og en ville du finne mange du ikke unnet trygd. Nå stilte jeg i hovedsak spørsmålet på prinsipielt grunnlag, og jeg var spent på å høre hvordan slike ting fungerer og gjerne noens erfaringer.

 

Men at jeg skal blåse unna huset for å leve på de pengene blir jo for dumt, slik tviler jeg på at det fungerer. Jeg har en samboer og vi lever 2 personer på 80 kvm. Det finnes ikke luksus ved det. Det at jeg skulle selge unna det ville være å gjøre staten en bjørnetjeneste. Staten er interessert i at jeg skal klare meg godt, være en god borger og så fort som mulig gjøre meg klar for arbeidsmarkedet. Hvis jeg får beskjed om å selge unna huset (og jeg faktisk måtte det) ville jeg bruke masse tid på det og flytte og generelt få mye forstyrrelser i livet og sjansene for at jeg ville gå på en smell øke. Staten tjener på at folk bor i trygge boliger og har et ryddig og trygt liv. Nå snakker vi selvfølgelig ideelt sett, når dette er sagt tror jeg heller ikke det er noen FORDEL at jeg har hus.

Lenke til kommentar

Som sagt, trådstarter, fokuser på din egen situasjon og ikke alle andres. Hev blikket, og kvitt deg med misunnelsen overfor dem som mottar trygd og sosialstønad. De fleste av dem trenger det.

 

At du skulle gå på en "smell" pga flytting er det dummeste jeg har hørt, dere er to voksne uten forsørgeransvar! Du har nok også misforstått Statens oppgaver, de har ikke noe ansvar for å opprettholde din formue (bolig). Å eie egen bolig er ikke noen menneskerett. Og du har alle muligheter til å fortsette å eie boligen ved å få deg en jobb.

 

Du har ikke oppgitt om du har tenkt å jobbe eller gjøre ferdig masteren. Hvis du har psykiske problemer pga studiet eller andre ting vil jeg anbefale deg å oppsøke lege. En av mine medstudenter slet med depresjoner og gikk til lege etter oppfordring fra veileder, han fikk medisinsk behandling som ga umiddelbar effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...