Gå til innhold

Hvilken integritet har vi i forbrukerspørsmål?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan ikke la dette stå ubesvart. For det første er det langt i fra en naiv holdning. Det er en realistisk holdning. Og din sammenligning med forum i forskjellige nettaviser bare viser hvor dårlig argument det er. HW.no er faktisk et av norges mest "seriøse" fora på nett. Jeg har fulgt med både hw.no og diskusjoner på db, vg, aftenbladet, itavisen samt digi helt siden starten. Og jeg kan fortelle deg at alle de andre er mye verre på det du diskuterer her enn hw. Gjengs over er det slik at:

 

1) Det modereres og sensureres over en lav sko. Det er ikke uvanlig at det forsvinner innlegg som avisen/moderatoren er uenig i uten at det opplyses eller gis noen form for forklaring.

 

2) Moderatorer kommer svært ofte med svært så subjektive utsagn

 

3) Svært mange bedriver en form for "sensur" og bestemmer selv hvilke artikkler brukere skal ha lov å diskutere.

 

HW.no skiller seg klart ut fra mengden. Man får lov å diskutere det man vil, og man blir ikke sensurert bare fordi man ikke har en "mainstream" mening. HW.no har funnet en svært bra ballansegang mellom yttringsfriheten og sensur av oppfordring til lovbrudd, personangrep, etc.

Moderatorene på forumet er svært flinke til å si fra om når noe fjernes, og hvorfor. Gjengs over er moderatorene også svært flinke til å diskutere saker de er uenige i, og være åpne for at det finnes andre meninger.

 

Selvsagt har HW.no et redaktøransvar, men som alle offentlige fora på nettet er de hverken innhabile eller åpner for yttringsfrihet. Forumet er privat og det er opp til eierene å bestemme hva som skal diskuteres, hva som er tillatt, etc. Ergo kan man ikke påberope seg yttringsfrihet.

 

Og hva angår nettaviser. Tror du de er særlig opptatt av innhabilitet? Ta f. eks. alle bloggene på dagbladet hvor det skrives over en lav sko om alle tabbene vg har gjort, hvor dårlig vg er, hvordan deres skribenter har tabbet seg ut, etc.

Hvor ofte kan man lese en artikkel i en eller annen nettavis om en journalists erfaring med et firma når det kommer til forbrukerspørsmål. Det er ikke så altfor sjeldent skal jeg si deg.

 

Du må gjerne kalle meg naiv, men hw.no er faktisk etter min mening det forumet i Norge som til nå har klart å holde seg mest seriøst. Har du et konkret eksempel på noen som har klart det bedre så må gjerne komme med det.

8835768[/snapback]

 

Godt å se at noen klarer å holde en tanke gjennnom mer enn en setning og argumenterer fornuftig og gjennomtenkt for et annet syn!

 

Jeg er i det store og hele enig med deg i den beskrivelsen du har av hva som er realistisk og hvordan verden ser ut på nettet forøvrig. Men du bommer på et vesentlig punkt: Jeg har ikke sagt det er bedre andre steder, heller ikke at det er like bra andre steder. Jeg er fullstendig klar over hvor mye søppel det er rundt omkring og særlig i de store nettavisene.

 

Men: det betyr ikke at hw-nettverket bør tillate seg å snuble i unødvendige detaljer. Det synes jeg de gjør med det regelverket de har for moderatorer og som Dotten argumenterer for over. Jeg har forståelse for mange av hans argumenter også, men det betyr ikke at jeg synes det er klokt av hw-nettverket å ikke ta tilstrekkelig på alvor de problemstillingene som dukker opp.

 

Det hadde vært så utrolig enkelt å ikke snuble ved å ikke tillate moderatorer å moderere tråder de selv er deltakere i, og å ikke tillate moderatorer å delta i tråder hvor deres arbeidsgiver (eller konkurrenter) blir diskutert. Før noen faller for fristelsen: Jeg mener som tidligere nevnt at dette skal gjelde i tråder hvor det er naturlig at det kan oppstå habilitetsproblemer, ikke om det er spørsmål hvor nærmeste butikk av en eller annen type befinner seg.

 

For å være helt konkret om hva jeg mener er problematisk:

 

En bruker stiller spørsmål om hvor man bør kjøpe en bestemt vare. En moderator jobber i et firma som selger denne varen og anbefaler å gå til sitt firma, fordi de har spesielt god service og godt utvalg.

 

Slike saker dukker opp med (u)jevne mellomrom og jeg mener det er problematisk av de grunner som er nevnt tidligere: en moderator har en spesiell rolle og mange vil nøle med å stille de nødvendige spørsmålstegn ved råd som blir gitt, særlig om vedkommende moderator heller ikke har informert om hvem som er hans arbeidsgiver.

 

Dette er utrolig lett å unngå og jeg er som sagt overrasket over at ikke hw-nettverket tar de enkle grepene de kan for å unngå slike situasjoner. Det vil øke troverdigheten til hele nettverket.

Lenke til kommentar
Først vil jeg si at jeg synes det er synd at diskusjonen ensidig sporet inn på brukermoderatorene sin rolle, dette var ikke min intensjon med å starte denne tråden. Min intensjon var å diskutere generelt om vår integritet i forbrukerspørsmål, noe jeg synes er meget viktig. Når tråden har utviklet seg slik, så har jeg likevel noen synspunkter på det som er diskutert her :hmm:

 

Så er det store spørsmålet: Hva er koplingen mellom HW nettverket og diskusjon.no? Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke vet hvilken kopling som er her. Men dersom dere driver medievirksomhet, og dere også anerkjenner pressens etiske normer, så skal man ikke se bort fra at det kjeklulf påpeker faktisk er korrekt. Selv om brukermoderatorene er ulønnete og gjør dette av egen fri vilje, så har de redaksjonelle oppgaver og kan sensurere og påvirke innholdet. Det betyr at det kan oppstå interesse konflikter ift de redaksjonelle oppgavene.

 

Dersom dere anerkjenner pressens etiske normer ( Vær varsom plakaten), så mener jeg at det kjeklulf påpeker faktisk er meget viktig å forholde seg til. Jeg tviler ikke på at brukermoderatorene gjør en utmerket jobb, men det hviler et større ansvar på dem enn en vanlig bruker, nettopp fordi de har redaksjonelle oppgaver.

8836663[/snapback]

 

Siden jeg er en av de som har hatt fokus på moderatorenes rolle i dette får jeg vel bare beklage at de ikke har kommet flere synspunkter på vanlige brukeres rolle. Ellers: Godt med litt støtte fra en som ser det i litt større perspektiv. :)

Lenke til kommentar
For å være helt konkret om hva jeg mener er problematisk:

 

En bruker stiller spørsmål om hvor man bør kjøpe en bestemt vare. En moderator jobber i et firma som selger denne varen og anbefaler å gå til sitt firma, fordi de har spesielt god service og godt utvalg.

8836802[/snapback]

Har dette faktisk skjedd? Isåfall er det klare brudd på retningslinjer, både moderators interne og forumets hovedretningslinjer.

 

Ser du slikt så send inn dette til [email protected], så skal de selvfølgelig se på det - men, ikke kom med eksempler i aktuell tråd, da vi har her en generell diskusjon framfor diskusjon av enkeltsaker :).

Lenke til kommentar
@Dotten

Så er det store spørsmålet: Hva er koplingen mellom HW nettverket og diskusjon.no? Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke vet hvilken kopling som er her. Men dersom dere driver medievirksomhet, og dere også anerkjenner pressens etiske normer, så skal man ikke se bort fra at det kjeklulf påpeker faktisk er korrekt. Selv om brukermoderatorene er ulønnete og gjør dette av egen fri vilje, så har de redaksjonelle oppgaver og kan sensurere og påvirke innholdet. Det betyr at det kan oppstå interesse konflikter ift de redaksjonelle oppgavene.

 

Dersom dere anerkjenner pressens etiske normer ( Vær varsom plakaten), så mener jeg at det kjeklulf påpeker faktisk er meget viktig å forholde seg til. Jeg tviler ikke på at brukermoderatorene gjør en utmerket jobb, men det hviler et større ansvar på dem enn en vanlig bruker, nettopp fordi de har redaksjonelle oppgaver.

8836663[/snapback]

 

Jeg kan svare på dette. Koplingen mellom HW nettverket og diskusjon.no er tett, rett og slett fordi Diskusjon.no er en del av nettverket. Forumet oppstod i sin tid som et forum av hw.no, noe som over årene har utviklet seg. Forumet har en ansvarlig redaktør (Stefan N. Halck). Det meste av avgjørelser vedrørende forumet er delegert til forumstyret, som består av 9 administratorer. Her finner man bl.a. redaktører og journalister fra hver enkelt site i nettverket (Akam, Gamer, Hw.no, Kulturo, Amobil og Amotor) samt to representanter fra Diskusjon.no (undertegnede og Simen Olsen) og en fra drift (Tor Henning Ueland). Vi har ingen agenda som sier vi skal ta hensyn til våre annonsører o.l. Hver og en representant stemmer utifra hva han mener er riktig. Men den øverste ansvarlige har som alltid siste ord om han skulle velge å bryte inn. Jeg kan vel si såpass at den dagen vi skal sensurere på vegne av våre annonsører er den dagen jeg leverer min oppsigelse. Jeg frykter ikke akkurat at den dagen skal komme :)

 

Ansvaret hviler på ansvarlig redaktør og til dels forumstyret. Begår en brukermoderator en redaksjonell feil ihht de føringer som er gitt så er det vi som har ansvaret og vi som vil sørge for å ta de nødvendige skritt for å rette opp feilen. En brukermoderator kan ikke stilles til ansvar (i hvert fall om man tenker juridisk). Vi anerkjenner oss et redaksjonelt ansvar og tar dette meget alvorlig. Det er derfor vi er langt flinkere til å ta oss av saker vedrørende eksempelvis de to kjendisene som ble anklagd for voldtekt, spredning av bilder som er stjålet (Conradi et godt eksempel) samt at vi er meget obs på personvernet både til brukere og andre privatpersoner. Vi sletter slike brudd på personvernloven og vær-varsom plakaten langt mer effektivt og hurtig enn hva nettforumene til bl.a. de store avisene gjør. Dette selv om vi er Norges soleklare nr.2 i størrelse når det kommer til forum. Vi kan takke våre brukermoderatorer for at vi har mulighet til akkurat dette.

 

Redaktøransvar på nettforum er et omstridt tema og det er stor uenighet om hvor mye ansvar man faktisk har. Jon Bing har belyst temaet ganske bra;

 

http://www.nettskriving.no/redansvar/2005/06/793777.shtml

 

http://www.nettskriving.no/redansvar/2005/06/793778.shtml

 

Vi diskuterer dette mye internt og det jobbes kontinuerlig med å styrke det redaksjonelle og forhindre at forumet blir en friplass unntatt fra vanlig og god presseetikk. De endelige valgene her er det Stefan N. Halck og forumstyret som står for.

 

Det er viktig å påpeke at vi lenge har diskutert internt flere aspekter rundt det redaksjonelle ved å ha et diskusjonsforum. Dette er ikke noe vi tar lett på.

 

Som nevnt tidligere er det begrenset hvor mye krav vi kan sette til frivillige arbeidere. Vi har en ansvarlig redaktør, som også er ansvarlig redaktør for HW-nettverket. Brukermoderatorene følges opp og jeg må si de er store ressurser når det kommer til å bedre det som går på det redaksjonelle.

 

Jeg har tipset vår ansvarlige redaktør om denne tråden, så han vil nok få med seg de bekymringer som er reist. :)

 

 

Men: det betyr ikke at hw-nettverket bør tillate seg å snuble i unødvendige detaljer. Det synes jeg de gjør med det regelverket de har for moderatorer og som Dotten argumenterer for over. Jeg har forståelse for mange av hans argumenter også, men det betyr ikke at jeg synes det er klokt av hw-nettverket å ikke ta tilstrekkelig på alvor de problemstillingene som dukker opp.

 

Jeg kan garantere deg at vi tar problemstillingen meget alvorlig. Når vi utnevner brukermoderatorer så har vi også tillit til at de klarer å skille mellom når det er riktig av dem å moderere og ikke. Feil kan alltids forekomme og da er det avgjørende at vi fanger dette opp og forsøker å bedre oss. Ingen kan være feilfri og våre brukermoderatorer gjør faktisk langt mer enn hva som kreves av dem. Ideelt sett skulle det gjerne vært slik at vi hadde større krav, mitt prinsippielle ståsted når jeg selv var brukermoderator kom vel klart frem her, i en tråd som omhandler nøytraliteten til moderatorene. Men det blir rett og slett litt vel mye å kreve av noen som jobber frivillig. Vi kan gjerne terpe på at moderatorer skal bli flinkere til ikke å moderere i diskusjoner de selv er delaktig i, men her mottar vi særdeles få klager på at slikt forekommer.

 

Vi kan alltids diskutere internt om vi skal stille enda strengere krav men det gjelder å være realistisk her og vi må innse at vi ikke kan stille alt for mange krav til brukere av forumet som gjør en jobb frivillig uten å få så mye som en julepresang for jobben. Integriteten er avgjørende og det messes om akkurat dette til det uendelige internt.

 

 

Slike saker dukker opp med (u)jevne mellomrom og jeg mener det er problematisk av de grunner som er nevnt tidligere: en moderator har en spesiell rolle og mange vil nøle med å stille de nødvendige spørsmålstegn ved råd som blir gitt, særlig om vedkommende moderator heller ikke har informert om hvem som er hans arbeidsgiver.

 

Dukker det opp saker hvor det kan stilles spørsmål ved om moderatoren ikke følger de føringer som er gitt så er løsningen å sende en e-post til [email protected]

 

Nå venter sengen, fortsett gjerne å spørre om det man måtte lure på og kom med de ønsker man har. Jeg har som nevnt tipset vår ansvarlige redaktør og jeg vil tipse resten av forumstyret. Det er viktig å ha et stadig fokus på problemstillinger som her luftes :)

 

Edit: For å unngå misforståelser, så påpekes det ar moderatorer som brukere forholder seg til retningslinjene som tilsier;

 

Dersom du er ansatt av et firma, og diskuterer på forumet angående saker som f. eks varer dere selv fører, firmaet du er ansatt i eller konkurrenter av dere, skal det informeres tydlig om at du faktisk er ansatt av nevnte firma. Du trenger altså ikke opplyse om dette konstant, men kun når det gjelder saker som er relevante ovenfor firmaet du er ansatt i.

 

Noe mer enn dette anser vi det ikke på det nåværende tidspunkt å kreve av våre moderatorer. Er det her du kjeklulf vil ha strengere krav når det kommer til moderatorer?

Lenke til kommentar
*snip snap*

8835768[/snapback]

 

Godt å se at noen klarer å holde en tanke gjennnom mer enn en setning og argumenterer fornuftig og gjennomtenkt for et annet syn!

 

Jeg er i det store og hele enig med deg i den beskrivelsen du har av hva som er realistisk og hvordan verden ser ut på nettet forøvrig. Men du bommer på et vesentlig punkt: Jeg har ikke sagt det er bedre andre steder, heller ikke at det er like bra andre steder. Jeg er fullstendig klar over hvor mye søppel det er rundt omkring og særlig i de store nettavisene.

 

Men: det betyr ikke at hw-nettverket bør tillate seg å snuble i unødvendige detaljer. Det synes jeg de gjør med det regelverket de har for moderatorer og som Dotten argumenterer for over. Jeg har forståelse for mange av hans argumenter også, men det betyr ikke at jeg synes det er klokt av hw-nettverket å ikke ta tilstrekkelig på alvor de problemstillingene som dukker opp.

 

Det hadde vært så utrolig enkelt å ikke snuble ved å ikke tillate moderatorer å moderere tråder de selv er deltakere i, og å ikke tillate moderatorer å delta i tråder hvor deres arbeidsgiver (eller konkurrenter) blir diskutert. Før noen faller for fristelsen: Jeg mener som tidligere nevnt at dette skal gjelde i tråder hvor det er naturlig at det kan oppstå habilitetsproblemer, ikke om det er spørsmål hvor nærmeste butikk av en eller annen type befinner seg.

 

For å være helt konkret om hva jeg mener er problematisk:

 

En bruker stiller spørsmål om hvor man bør kjøpe en bestemt vare. En moderator jobber i et firma som selger denne varen og anbefaler å gå til sitt firma, fordi de har spesielt god service og godt utvalg.

 

Slike saker dukker opp med (u)jevne mellomrom og jeg mener det er problematisk av de grunner som er nevnt tidligere: en moderator har en spesiell rolle og mange vil nøle med å stille de nødvendige spørsmålstegn ved råd som blir gitt, særlig om vedkommende moderator heller ikke har informert om hvem som er hans arbeidsgiver.

 

Dette er utrolig lett å unngå og jeg er som sagt overrasket over at ikke hw-nettverket tar de enkle grepene de kan for å unngå slike situasjoner. Det vil øke troverdigheten til hele nettverket.

8836802[/snapback]

Takk :)

 

Jeg skjønner godt hva du mener, og er delvis enig med deg til tider. Det som for min del blir litt vanskelig i den debatten er skillet mellom moderator og vanlig bruker. Så lenge man ikke krever at vanlige brukere oppgir sitt arbeidssted/yrke så blir det feil at man skulle kreve det av moderatorere også. F. eks. finnes det arbeidsgivere som ikke vil at ansatte opplyser om hvor de jobber på nettet. Selv har jeg venner som har blitt bedt om å fjerne opplysninger om hvor de jobber fra diverse fora, deres private nettside, etc. da firmaet mener at det blir feil å blande privaten og jobben på den måten. (Om det er rett eller ikke er egentlig ikke spørsmålet her, sånn er det bare). Særlig med tanke på at moderatorene tross alt jobber frivillig uten å tjene noe, og bør dermed selv kunne velge hvor mye av deres privatliv som skal blottlegges.

 

Personlig vil jeg ikke se det som noe annerledes at en moderator fremmer sin egen arbeidsgiver enn at en vanlig bruker gjør det. Alle vil naturlig være subjektive i slike saker. Om noen stoler mer på en moderator enn en vanlig bruker vil det til syvende og sist etter min mening være deres egen feil. Da har man ikke utøvd kildekritikk slik man burde.

 

Om en moderator derimot driver sensur f. eks. av kritikk av sin arbeidsgiver, er dette meget alvorlig, og etter min mening burde dette medføre umiddelbar avskjed.

 

Om en moderator skal få lov å modrere en tråd han selv deltar i spørs vell på modereringen. Det å fjerne spam, ot og lignende bør jo egentlig ikke være et problem. Jeg antar at det finnes logger over hva som blir gjort, og dersom en moderator gjør noe feil vil vell naturligvis brukeren som er "krenket" rapportere. Her er det dog kritisk at det faktisk taes tak i, og saken ordnes opp. Derimot vil situasjoner som f. eks. medfører advarsler, utestengelse e.l. håndteres annerledes i en tråd hvor moderator deltar aktivt i selve debatten. Da bør man muligens ha et system hvor en annen moderator "ko-signerer".

Lenke til kommentar

At man ikke skal moderere en tråd man er subjektiv deltager i er et viktig prinsipp som moderatorer gjør sitt ytterste til å følge.

 

Dette løses ofte på vårt interne forum med tråder av type "Tråd XXX, har noen forslag til løsning her?" - hvor så en annen moderator kan komme med feedback og så gjennomføre, slik at det blir mest mulig objektivt.

 

Eller så kommuniserer vi på lynmeldingstjenester, det fungerer ofte greit :).

Lenke til kommentar
Som nevnt tidligere er det begrenset hvor mye krav vi kan sette til frivillige arbeidere. Vi har en ansvarlig redaktør, som også er ansvarlig redaktør for HW-nettverket. Brukermoderatorene følges opp og jeg må si de er store ressurser når det kommer til å bedre det som går på det redaksjonelle.

 

Først og fremst godt å se at en som er ansvarlig faktisk tar de prinsippielle spørsmålene på alvor. Det har ikke vært overvekt av det blant øvrige ansvarlige her hittil.

 

Alle forstår at det er begrenset hvilke krav dere kan stille til frivillige moderatorer. Men de kravene jeg har foreslått er ikke mye. Det er faktisk forsvinnende lite. Det betyr heller ikke at moderatorer får noen munnkurv. Om en moderator som er ansatt i Lef-Kjøp eller liknende uttaler seg om hvilke bildekk han bruker i Bil-forumet tror jeg de fleste bryr seg minimalt om det. Det er snakk om de tilfellene hvor en moderator aktiv er deltaker i og modererer i tråder som omhandler sin egen arbeidsgiver.

 

Dette har det vært tilfeller av og det har vært tatt opp med forumstyret uten at det har skjedd noe.

Edit: For å unngå misforståelser, så påpekes det ar moderatorer som brukere forholder seg til retningslinjene som tilsier;

 

Dersom du er ansatt av et firma, og diskuterer på forumet angående saker som f. eks varer dere selv fører, firmaet du er ansatt i eller konkurrenter av dere, skal det informeres tydlig om at du faktisk er ansatt av nevnte firma. Du trenger altså ikke opplyse om dette konstant, men kun når det gjelder saker som er relevante ovenfor firmaet du er ansatt i.

 

Noe mer enn dette anser vi det ikke på det nåværende tidspunkt å kreve av våre moderatorer. Er det her du kjeklulf vil ha strengere krav når det kommer til moderatorer?

8837931[/snapback]

Det er helt korrekt. Jeg behøver vel ikke gjenta hvorfor og hvilke krav. ;) Det er også et uomtvistelig faktum at det den delen av retningslinjene du henviser til har blitt brutt svært mange ganger av brukermoderatorer. Diskusjoner rundt dette på generelt grunnlag har blitt stengt.

Lenke til kommentar
Det er helt korrekt. Jeg behøver vel ikke gjenta hvorfor og hvilke krav. ;) Det er også et uomtvistelig faktum at det den delen av retningslinjene du henviser til har blitt brutt svært mange ganger av brukermoderatorer. Diskusjoner rundt dette på generelt grunnlag har blitt stengt.

8838555[/snapback]

 

Jeg mener at mods som er ansatt i en butikk, bør kunne få uttale seg, med de begrensninger som ble nevnt over.

Selv om parten unektelig ikke er objektiv, kan vedkommende sitte på relevant informasjon og erfaring, og bør kunne slippes til, så lenge regelverket følges.

Derav konkluderer jeg med at dagens regler er hensiktsmessige.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Nå er det jo sånn at ingen her inne er objektive, alle har sin egen mening, og de som spør om råd bør aldri ta svarene de får for god fisk.

Jeg for en nekter å oppgi hva jeg jobber som, hvem jeg evt kjenner på innsiden av diverse butikker/firma'er og annen personlig info, folk som tar mine råd til seg, bør gjøre det fordi hva jeg sier høres fornuftig ut, andre deler min mening (og det fortsatt høres fornuftig ut) eller at de har sett svar fra meg i andre tråder som har stemt med hva de føler er riktig.

 

Om jeg hadde aktivt drevet reklame for en butikk, ville brukere flest fersket meg i det, og forhåpentligvis ville de sagt ifra i tråder jeg prøvde å reklamere i. Men mulig jeg forventer for mye av den gjennomsnitlige forbrukeren.

 

Om du ikke kan stole på at en mod ikke sensurerer bort ting om sin arbeidsgiver, eller kommer med direkte usanne ting, burde ikke personen være en mod (min personlige mening). Men de må få komme med sin mening som alle andre, da de som oss andre er brukere her med mye info om alt mulig rart.

 

Så lenge forumets regler følges, ser jeg heller ikke noe problem med at de administrerer tråder de er aktive i, men at de bør ha litt selvkritikk, så de ikke fjerner et innlegg bare fordi de ikke liker det. Noe som igjen går på at vi må kunne stole på de som sitter med makt her.

 

Men det er nå bare min mening, jeg skjønner at enkelte andre ikke føler de kan stole på mods, og kanskje helst kunne tenkt seg at de kun drev med administrering.

 

(sier ikke at mods ikke gjør feil, og at de da ikke skal straffes, men ingen grunn til å bli paranoid heller)

 

Ikke verdens mest ryddige post, men følte jeg måtte få sagt litt før jeg tusser i seng. 4.5time til klokka ringer :wallbash:

Lenke til kommentar
Nå er det jo sånn at ingen her inne er objektive, alle har sin egen mening, og de som spør om råd bør aldri ta svarene de får for god fisk.

Jeg for en nekter å oppgi hva jeg jobber som, hvem jeg evt kjenner på innsiden av diverse butikker/firma'er og annen personlig info, folk som tar mine råd til seg, bør gjøre det fordi hva jeg sier høres fornuftig ut, andre deler min mening (og det fortsatt høres fornuftig ut) eller at de har sett svar fra meg i andre tråder som har stemt med hva de føler er riktig.

 

Dette har vi allerede vært innom tidligere: Ingen råd her er verdt mer enn papiret de ikke er skrevet på, såfremt ikke den som gir rådet over tid har vist at haun har spesielle kunnskaper om det emnet. Derfor bør alle være forsiktig med å lytte for mye til det som blir skrevet. Det som skiller en moderator fra en vanlig bruker er at vedkommende har blitt tildelt en ansvarlig rolle og det er uklokt for hw-nettverket å la disse uttale seg om saker som angår sin egen arbeidsgiver. Det går først og fremst ut over hw-nettverket selv.

Om jeg hadde aktivt drevet reklame for en butikk, ville brukere flest fersket meg i det, og forhåpentligvis ville de sagt ifra i tråder jeg prøvde å reklamere i. Men mulig jeg forventer for mye av den gjennomsnitlige forbrukeren.

 

Det tror jeg også og jeg tror den gjennomsnittlige forbruker er smart nok, og hvis han ikke er det går det mest utover ham selv. Problemet er at folk ikke sier fra når det gjelder en moderator. Jeg har ved en kort sjekk funnet over 30 innlegg fra en moderator hvor han omtaler sin egen arbeidsgiver uten å informere om at han jobber der. Allikevel har ingen sagt fra. Det er problematisk, først og fremst for hw-nettverket.

Om du ikke kan stole på at en mod ikke sensurerer bort ting om sin arbeidsgiver, eller kommer med direkte usanne ting, burde ikke personen være en mod (min personlige mening). Men de må få komme med sin mening som alle andre, da de som oss andre er brukere her med mye info om alt mulig rart.

Det er klart de ikke bør være moderatorer da men så lenge det blir sett gjennom fingrene med at moderatorer deltar med tvilsomme innlegg om sin egen arbeidgiver eller kommer med nedsettende innlegg om konkurrenter (selv etter henvendelser til forumstyret) viser det at hw-nettverket ikke helt tar problemet på alvor selv de påstår det.

Så lenge forumets regler følges, ser jeg heller ikke noe problem med at de administrerer tråder de er aktive i, men at de bør ha litt selvkritikk, så de ikke fjerner et innlegg bare fordi de ikke liker det. Noe som igjen går på at vi må kunne stole på de som sitter med makt her.

 

Personlig vet jeg av erfaring at flere av moderatorene opptrer uryddig. Det er for eksempel slik at innlegg som er uenig med en moderator ofte blir slettet med ulike begrunnelser. Moderatorene beskytter hverandre fremfor å se nøytralt på hva som er saklig. Moderatorer svarer ikke på henvendelser på PM, begrunner ikke saklig hvorfor de har moderert noe. Du må for eksempel unngå å si fra om en moderator har gitt dårlige råd i en sak, da risikerer du advarsel og at innlegget blir slettet.

 

Du har helt rett i at vi må kunne stole på de som har myndighet her. Da hjelper det ikke om en moderator gjentar om igjen og om igjen "stol på meg!" når det har vist seg mange ganger at vedkommende ikke er til å stole på. Jeg har en lang rekke meldinger i innboksen min nå fra folk som har opplevd det samme men som ikke gidder/tør/vil si fra. Folk som har sagt fra før men hvor tråder har blitt stengt, eller folk som har fått advarsler og innlegg slettet. Jeg har også et par fra moderatorer som truer med utestengelse hvis jeg skriver mer om dette og som nekter å svare på spørsmål.

 

Så til det evinnelige spørsmålet som alltid noen kommer med: Hvorfor er du her da hvis det er så ille? Det er ikke så ille. Forumet er av og til til nytte men stort sett benytter jeg tiden til å svare på problemer folk har med ting jeg selv har greie på. Det er nyttig for meg for å finne løsninger på problemer som jeg kan ha nytte av i arbeidssammenheng. De fleste moderatorene er behagelig nok fraværende den meste av tiden men av og til gjøres det ting som svekker min tillit til hw-nettverket.

 

For at hw-nettverket skal overleve over tid handler alt om troverdighet. At annonsører stoler på at de opptrer ryddig, at lesere stoler det journalistene skriver, at forumbrukere stoler på at moderatorer opptrer ryddig. På de to siste punktene er det potensiale for virkelig forbedring og jeg håper det gjøres konkrete tiltak for å forbedre det. Etter å ha lest igjennom innleggene fra en del moderatorer her er jeg ikke helt overbevist om at det er vilje til å endre på noe.

 

Dotten har vært ryddig og saklig men jeg sitter litt igjen med følelsen av at man sier: "Dette er viktig for oss, fint at dere sier fra!" men når det kommer til stykket så er det bare fine ord for å overbevise seg selv og oss om at alt er vel. Denne diskusjonen er da heller ikke ny, den har kommet og gått med jevne mellomrom i mange år. Hw-nettverket er ferdig med barneskolen og videregående, nå er det på tide å ta en høyere utdanning og opptre som en profesjonell aktør på alle nivåer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er nok greit/mest rett at tråden er flyttet til kategorien her (Tilbakemeldinger om forumet).

Tråden blir mer og mer en diskusjon om moderatorers rolle.

@Kjekulf:

Det du tar opp er ikke uviktig.

Jeg er langt på vei enig i mye av det du skriver, men har som tidligere nevnt latt dette ligge.

Noen tanker har dog slått meg av og til:

Det kan av og til virke som enkelte moderatorer har litt for mye "lyst" til å være moderatorer. Graulasjonsinnlegg hver gang en ny moderator er valgt er for meg uforståelig. Likeledes valget av enkelte av forumsdeltakere (til moderator).

Det bør være minst mulig moderering. Moderatorer bør helst ikke delta like aktivt som vanlige brukere. Sletting av innlegg er en uting, og bør heller erstattes med "tilsnakk" i PM. Ved gjentatt dårlig oppførsel utestengelse i kortere/lengre tid (som nå).

De trådene som utarter kan heller stenges (som nå), eller flyttes til en ny kategori - "Kverulanter/kranglefanter". :)

Lenke til kommentar

Det er helt absurd at du har mottatt trusler om utestengelse pga av dine innlegg (eller fremtidige) i denne tråden, kjeklulf, og viser helt klart hvorfor det det er viktig å belyse denne prinsipielt viktige problemstillingen. Her er jeg 100% med!

 

Videre, for å følge opp. Har man kritikk mot moderator/forum skal dette gjøres skjult overfor resten av brukerne. Dette er forståelig om det går på personlige brølere (dårlig oppførsel osv.) og ikke har allmenn interesse. Om det derimot er relevant for både tråd, emne og helt åpenbart interessant for resten av brukerne, er dette en måte å styre debatten på som ikke smaker godt. Greit, det er et "privat" forum med sine regler, men det må være opplagt at det skader mer enn hjelper. Og å ta det opp i denne delen av forumet begrenser jo helt klart frekvensen av lesere, ettersom det sannsynligvis ikke er den mest populære. Gjør oppmerksom på at jeg mener her kun saker som er relevante for resten av brukerne, og for det eventuelle tema. Normalt oppegående mennesker liker ikke å bli utestengt fra prosesser som har betydning for prinsipielt viktige spørsmål! Ellers trenger jo forumet selvsagt sin tilbakemeldingsdel, det er ikke det jeg sier.

 

Når det gjelder denne tråden har vel den dessverre utspilt sin opprinnelige rolle. Håper noen tar opp saken igjen i webshop-delen, ettersom det er et viktig tema. Her er flere aspekter nevnt. Som riktig er, kan noen fort bli for ”forbrukervennlige”, som kan føre til at den ulykksalige kan få villedende råd, og sitte hardere i klisteret. Samtidig er det flere gjengangere som ofte gjør det vanskelig for den uheldige å få helt enkle og greie råd, og gjør det ubehagelig å ta opp saken sin her. Om dette er fordi man er tilknyttet en webshop/butikk på en måte, eller assosierer seg selv med denne, pga egen arbeidssituasjon eller lignende vet ikke jeg, men noen ganger kan man få en mistanke (fælt ord).

 

Siden jeg sjelden bidrar på forumet vil det ikke ha så mye å si, men siden flere har lagt ut sine roller her, kan jo jeg ta min del. Har hatt mangeårig erfaring med salg og kundebehandling i en helt annen bransje, rettet kun mot næringsliv. Her har jeg også hatt grafisk design (på pc!) og pcsupport internt på huset. Ikke all verden av en maskinpark, men har selvsagt hatt en del med div. webshops og leverandører å gjøre i denne sammenheng. Har altså befunnet meg både foran og bak ”disken” når det gjelder kundebehandling. I dag holder jeg på med helt andre ting (musikk bl.a.), og er en helt vanlig kunde hos butikkene. Ingen tilknytning til noen webshops/butikker, og har heller ikke hatt noen problemfylte saker med noen av de, hverken i jobbsammenheng eller privat. Altså ingen boikott på gang. :)

Edit: Skrivefeil (helt sikkert ikke alle). Intet opprinnelig budskap redigert

Endret av Extantitus
Lenke til kommentar
Det som skiller en moderator fra en vanlig bruker er at vedkommende har blitt tildelt en ansvarlig rolle og det er uklokt for hw-nettverket å la disse uttale seg om saker som angår sin egen arbeidsgiver. Det går først og fremst ut over hw-nettverket selv.

 

Retningslinjene gjelder også for brukermoderatorer og de har som alle andre lov å uttale seg selv om man jobber i butikk. Så lenge det skjer i tråd med retningslinjene. Dette er ikke en rettighet vi har fratatt brukere det øyeblikk de er blitt brukermoderatorer. Du kan gjerne mene dette er en feil praksis fra nettverkets side (og jeg kan gjerne nevne problemstillingen for de ansvarlige) men det blir feil å kritisere moderatorer for å forholde seg til de føringer de har fått.

 

Det tror jeg også og jeg tror den gjennomsnittlige forbruker er smart nok, og hvis han ikke er det går det mest utover ham selv.  Problemet er at folk ikke sier fra når det gjelder en moderator. Jeg har ved en kort sjekk funnet over 30 innlegg fra en moderator hvor han omtaler sin egen arbeidsgiver uten å informere om at han jobber der. Allikevel har ingen sagt fra. Det er problematisk, først og fremst for hw-nettverket.

 

Om du mener det finnes 30 innlegg fra en moderator som strider med retningslinjenes #7 så kan du rapportere dette ved å sende en mail til [email protected]. Vi har ikke funnet slike brudd på retningslinjene vedrørende våre brukermoderatorer og vi har så langt ikke funnet grunn til å refse noen eller frata noen moderatorer statusen grunnet et slikt brudd. I hvert fall ikke i min tid.

 

Det er klart de ikke bør være moderatorer da men så lenge det blir sett gjennom fingrene med at moderatorer deltar med tvilsomme innlegg om sin egen arbeidgiver eller kommer med nedsettende innlegg om konkurrenter (selv etter henvendelser til forumstyret) viser det at hw-nettverket ikke helt tar problemet på alvor selv de påstår det.

 

Vi gir ikke våre brukermoderatorer munnkurv om slikt. Eksempelvis butikkdiskusjoner så er det ofte en medvirkende årsak til at man får moderatorstatusen at man viser kunnskap og delaktighet i butikkdiskusjoner. Om moderatorer med ett ikke skal få lov å diskutere det man er mest engasjert i (og som også er grunn til at man blir moderator) blir temmelig bakstreversk og mot sin hensikt. Vi ønsker aktive brukermoderatorer og det blir et tap for forumet om vi med ett skal gi dem munnkurv i temaer som opptar dem mest. Hva blir det neste? Skal vi nekte en moderator som er sosialist å diskutere i tråder som omhandler SV? Eller nekte dem å snakke negativt om FRP? :)

 

Vi har et krav til våre moderatorer om at de følger interne føringer og moderer utifra retningslinjene. Og selvfølgelig at man opptrer i tråd med retningslinjene. Klarer moderatorene det så har vi ingen betenkeligheter og de har vår fulle tillit. Så kan gjerne arbeidsgiverne deres kreve at de ikke deltar på forumet i diverse diskusjoner, det blander vi oss rett og slett ikke opp i.

 

Personlig vet jeg av erfaring at flere av moderatorene opptrer uryddig.

 

Utifra de klager som kommer inn så er vår konklusjon at vi er meget tilfreds med moderatorene og de opptrer nesten utelukkende ryddig. Vi er stolt over den frivillige innsatsen som legges til grunn og den meste av kritikken er urettmessig mot moderatorene. Som oftest dreier det seg om brukere som veksler moderatorenes føringer med moderatorenes person. Nevnte Alastor er eksempelvis en som moderer i tråd med hva han får beskjed om og det er vel ingen andre moderatorer som så ofte sjekker med administrator og spør etter råd og tillatelse til å skrive diverse ting. Jeg nevner Alastor med navn fordi han har blitt tema tidligere i tråden (noe som er beklagelig). Enhver som har tittelen "brukermoderator" har vår fulle tillit. Alastor er så absolutt en av dem.

 

Om man har noe å utsette på enkeltmoderatorer så skal dette tas på e-post til forumstyret (ikke pm til andre moderatorer, eller pm til administrator, vi må ha klagene i systemene våre). Videre diskusjon rundt enkeltmoderatorer i denne tråden (eller andre) er ikke ønskelig og i strid de krav som stilles for å fremme klager.

 

 

Det er for eksempel slik at innlegg som er uenig med en moderator ofte blir slettet med ulike begrunnelser. Moderatorene beskytter hverandre fremfor å se nøytralt på hva som er saklig. Moderatorer svarer ikke på henvendelser på PM, begrunner ikke saklig hvorfor de har moderert noe. Du må for eksempel unngå å si fra om en moderator har gitt dårlige råd i en sak, da risikerer du advarsel og at innlegget blir slettet.

 

Innlegg som slettes blir det fordi de strider med forumets retningslinjer. Som oftest er det off-topic. Om noen moderatorer ikke opptrer saklig så send saken videre til [email protected].

 

Dotten har vært ryddig og saklig men jeg sitter litt igjen med følelsen av at man sier: "Dette er viktig for oss, fint at dere sier fra!" men når det kommer til stykket så er det bare fine ord for å overbevise seg selv og oss om at alt er vel. Denne diskusjonen er da heller ikke ny, den har kommet og gått med jevne mellomrom i mange år. Hw-nettverket er ferdig med barneskolen og videregående, nå er det på tide å ta en høyere utdanning og opptre som en profesjonell aktør på alle nivåer.

8842751[/snapback]

 

Når det kommer til ord vs. handling så er både jeg og mine kolleger trygge på at vi både opptrer seriøst og at vi stadig ser etter forbedring. Aldri før har det tidligere blitt satset så mye på forumet og når vi ser på konkurrentene så er vi milevis foran når det kommer til både redaksjonelt ansvar og redaksjonell effektivitet. Dette kan vi nesten utelukkende takke et fantastisk moderatorteam for som står på og jobber frivillig. De er opptatt av å lære av feil og integriteten de utviser er vi meget tilfreds med.

 

Her kan du gjerne være uenig, vi kan ikke være enige om alt heller. Men jeg tviler på at det noensinne har eksistert et bedre moderatorteam og jeg tviler sterkt på at man finner et norsk forum som er mer seriøst og som er mer fokusert på å ivareta både troverdighet og integritet. Det er blant annet derfor vi benytter oss av forumets brukere til å hjelpe til med service, support og redigering (les; brukermoderatorene). Så får vi bare stå på for å bli enda bedre!

 

Hver og en av våre lesere får selv avgjøre om vi er noen som kan "walk the talk", for å si det slik.

 

 

Det er helt absurd at du har mottatt trusler om utestengelse pga av dine innlegg (eller fremtidige) i denne tråden, kjeklulf, og viser helt klart hvorfor det det er viktig å belyse denne prinsipielt viktige problemstillingen. Her er jeg 100% med!

 

Det eneste grunnlaget noen trues med utestengelse er hvis man ved flere anledninger bryter forumets retningslinjer og ikke viser noen vilje til å følge de føringer som er satt opp får å benytte seg av det tilbudet Diskusjon.no er :)

 

Videre, for å følge opp. Har man har kritikk mot moderator/forum skal dette gjøres skjult overfor resten av brukerne.

 

Det er fult mulig å diskutere forumets regler eller moderatorteamet som helhet. Vi ber faktisk om tilbakemeldinger (blant annet her). Så den påstanden der medfører ikke riktighet.

 

Enkeltavgjørelser og enkeltmoderatorer skal man ta på e-post til forumstyret, eventuelt på pm med den aktuelle moderator. Vi har ingen ønsker om at forumet skal benyttes som en form for gapestokk overfor brukere som trår frivillig til for forumet. Dette regner jeg med de fleste forstår. Moderatorer opplever både hets, trusler og sverting i stor skala til tider og også de må vernes om. Det er forumstyret som avgjør om noen har trådd over streken.

 

Og å ta det opp i denne delen av forumet begrenser jo helt klart frekvensen av lesere, ettersom det sannsynligvis ikke er den mest populære. Gjør oppmerksom på at jeg mener her kun saker som er relevante for resten brukerne, og for det eventuelle tema. Normalt oppegående mennesker liker ikke å bli utestengt fra prosesser som har betydning for prinsipielt viktige spørsmål! Ellers trenger jo forumet selvsagt sin tilbakemeldingsdel, det er ikke det jeg sier.

 

Skal vi (moderatorer og administratorer) få med oss de tilbakemeldingene som kommer så må vi samle dem et sted. Derav "tilbakemeldinger. Om de blir spredt rundt hele forumet med sine 200+ kategorier så vil ikke budskapet nå frem. Enkelt og greit.

 

Dette er grunnen til at vi ikke tillater diskusjon rundt moderatoravgjørelser i tråder med et helt annet tema. Ikke for å tie i hel noe, men rett og slett sørge for at vi får det samlet på et sted slik at vi kan bruke tilbakemeldingene til å gjøre forumet bedre og til å ta lærdom. :)

 

Når det gjelder denne tråden har vel den dessverre utspilt sin opprinnelige rolle, og håper noen tar opp saken igjen i webshop-delen,

 

Du har kanskje rett i at den har sklidd ut i flere retninger, men så tok første innlegget opp flere problemstillinger. Men om ikke annet kan vi skille ting ut og diskutere parallelt i mer enn en tråd :)

Lenke til kommentar
Retningslinjene gjelder også for brukermoderatorer og de har som alle andre lov å uttale seg selv om man jobber i butikk. Så lenge det skjer i tråd med retningslinjene. Dette er ikke en rettighet vi har fratatt brukere det øyeblikk de er blitt brukermoderatorer. Du kan gjerne mene dette er en feil praksis fra nettverkets side (og jeg kan gjerne nevne problemstillingen for de ansvarlige) men det blir feil å kritisere moderatorer for å forholde seg til de føringer de har fått.

Jeg har da først og fremst heller ikke kritisert moderatorene men nettverket. Jeg skrev: ...det er uklokt for hw-nettverket å la disse uttale seg...

 

Når det er sagt bør også moderatorene se at det er viktig, av de grunner jeg og andre har nevnt flere ganger tidligere.

 

Om du mener det finnes 30 innlegg fra en moderator som strider med retningslinjenes #7 så kan du rapportere dette ved å sende en mail til [email protected]. Vi har ikke funnet slike brudd på retningslinjene vedrørende våre brukermoderatorer og vi har så langt ikke funnet grunn til å refse noen eller frata noen moderatorer statusen grunnet et slikt brudd. I hvert fall ikke i min tid.

Det har vært rapportert og visstnok vært tatt opp med vedkommende men uten tydelig endring.

Vi gir ikke våre brukermoderatorer munnkurv om slikt. Eksempelvis butikkdiskusjoner så er det ofte en medvirkende årsak til at man får moderatorstatusen at man viser kunnskap og delaktighet i butikkdiskusjoner. Om moderatorer med ett ikke skal få lov å diskutere det man er mest engasjert i (og som også er grunn til at man blir moderator) blir temmelig bakstreversk og mot sin hensikt. Vi ønsker aktive brukermoderatorer og det blir et tap for forumet om vi med ett skal gi dem munnkurv i temaer som opptar dem mest. Hva blir det neste? Skal vi nekte en moderator som er sosialist å diskutere i tråder som omhandler SV? Eller nekte dem å snakke negativt om FRP? :)

Å være engasjert er bra. Å være delaktig er bra. Å kommentere sin egen arbeidsgiver eller konkurrenter er ikke bra. Jeg tror du også forstår at jeg snakker om de som er ansatt i bedrifter som arbeider med det nettverket har fokus på, og hvor motivene oppfattes som uklare. Hva en eller annen moderator mener om partipolitikk har ikke noe med den bedriften de er ansatt i å gjøre. Hva en moderator som jobber i Lef-Kjøp mener om hvor det er best å handle mobiltelefoner har noe med bedriften å gjøre og det som er nettverkets fokus. Derfor er det problematisk.

Vi har et krav til våre moderatorer om at de følger interne føringer og moderer utifra retningslinjene. Og selvfølgelig at man opptrer i tråd med retningslinjene. Klarer moderatorene det så har vi ingen betenkeligheter og de har vår fulle tillit. Så kan gjerne arbeidsgiverne deres kreve at de ikke deltar på forumet i diverse diskusjoner, det blander vi oss rett og slett ikke opp i.

Da mener jeg du har feil fokus. Hvilken tillit dere har til dem er ikke så veldig interessant. Det er hvilken tillit kundene har som betyr noe.

Utifra de klager som kommer inn så er vår konklusjon at vi er meget tilfreds med moderatorene og de opptrer nesten utelukkende ryddig. Vi er stolt over den frivillige innsatsen som legges til grunn og den meste av kritikken er urettmessig mot moderatorene. Som oftest dreier det seg om brukere som veksler moderatorenes føringer med moderatorenes person. Nevnte Alastor er eksempelvis en som moderer i tråd med hva han får beskjed om og det er vel ingen andre moderatorer som så ofte sjekker med administrator og spør etter råd og tillatelse til å skrive diverse ting. Jeg nevner Alastor med navn fordi han har blitt tema tidligere i tråden (noe som er beklagelig). Enhver som har tittelen "brukermoderator" har vår fulle tillit. Alastor er så absolutt en av dem.

Det kan være mange årsaker til at kritikken ikke kommer frem, som nevnt tidligere. Jeg har flere meldinger innkommet på PM som viser at dere ikke har så god grunn til å være tilfreds som det du er. Resten av avsnittet taler forøvrig for seg. Det er fortsatt ikke deres tillit som er interessant.

 

Innlegg som slettes blir det fordi de strider med forumets retningslinjer. Som oftest er det off-topic. Om noen moderatorer ikke opptrer saklig så send saken videre til [email protected].

Dette er et definisjonsspørsmål. Det er mange måter å oppfatte retningslinjer og regler på. Jeg har fulgt med lenge nok til å vite at grensen for off-topic er en ting om man er uenig med en moderator, en helt annen ting om man er uenig med andre.

Når det kommer til ord vs. handling så er både jeg og mine kolleger trygge på at vi både opptrer seriøst og at vi stadig ser etter forbedring. Aldri før har det tidligere blitt satset så mye på forumet og når vi ser på konkurrentene så er vi milevis foran når det kommer til både redaksjonelt ansvar og redaksjonell effektivitet. Dette kan vi nesten utelukkende takke et fantastisk moderatorteam for som står på og jobber frivillig. De er opptatt av å lære av feil og integriteten de utviser er vi meget tilfreds med.

 

Her kan du gjerne være uenig, vi kan ikke være enige om alt heller. Men jeg tviler på at det noensinne har eksistert et bedre moderatorteam og jeg tviler sterkt på at man finner et norsk forum som er mer seriøst og som er mer fokusert på å ivareta både troverdighet og integritet. Det er blant annet derfor vi benytter oss av forumets brukere til å hjelpe til med service, support og redigering (les; brukermoderatorene). Så får vi bare stå på for å bli enda bedre!

 

Hver og en av våre lesere får selv avgjøre om vi er noen som kan "walk the talk", for å si det slik.

Dette er en bekreftelse på at vi ikke snakker samme språk. Jeg har ved mange anledninger opplevd at integriteten blant enkelte er så som så, og at evnen til selvkritikk og læring er minimal. Enkelte PM-er mottatt fra moderatorer tyder også på det, også knyttet til denne tråden.

Det eneste grunnlaget noen trues med utestengelse er hvis man ved flere anledninger bryter forumets retningslinjer og ikke viser noen vilje til å følge de føringer som er satt opp får å benytte seg av det tilbudet Diskusjon.no er :)

 

Det er fult mulig å diskutere forumets regler eller moderatorteamet som helhet. Vi ber faktisk om tilbakemeldinger (blant annet her). Så den påstanden der medfører ikke riktighet.

8847371[/snapback]

Dette er igjen det samme som nevnt over. Grensene brukes ulikt i forhold til hvem man er uenig med eller diskuterer med. Det hjelper ikke at du gjentar at det ikke er sånn.

 

Når det gjelder tilbakemeldinger har det også der vært tilfeller hvor tråder har blitt stengt selv om det diskuteres på generelt grunnlag. Begrunnelser som "dette er ferdig diskutert" etter tre poster og deretter trusler om utestengig er latterlig. Det finnes nok av eksempler på at verden ikke ser ut slik du ønsker den skal se ut. Jeg tviler ikke på dine intensjoner men praksisen pr i dag er ikke tillitvekkende blant i hvertfall en del av deres kunder. Det er det utrolig lett å gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Det har vært rapportert og visstnok vært tatt opp med vedkommende men uten tydelig endring.

 

Jepp, det ble tatt opp samtidig som du laget tråden din. Jeg beklagde, selv om forumstyret kom til enighet om at jeg ikke hadde gjort noe galt.

 

Det sa jo kilogram selv :).

 

Når det gjelder den diskusjonen du hevder var på generellt grunnlag, husker jeg at du nevnte det gjaldt EN spesifikk moderator, før du senere dro fram to spesifikke eksempler (direkte linker til innleggene) på forespørsel fra en annen bruker. Kilogram ga deg så tilbakemelding på disse, og stengte tråden som løst med tilbakemelding på en spesifikk sak.

 

Han oppfordret deg så til å ta å sende pm til han dersom du var misfornøyd med stengningen. Jeg hørte ikke noe mer etter dette, så jeg kan ikke si noe om hvorvidt du sendte pm til han som du ble bedt om eller ei.

 

Aktuell tråd:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=7363139

 

Har det vært noen generelle diskusjoner, så kjenner jeg ikke til disse, finner du noen linker så post de gjerne :).

 

EDIT: For å kommentere det ang trusler. Du fikk en advarsel (dette er ikke det samme som en trussel, advarselssystemet vårt kan du lese mer om i forumets retningslinjer) for å diskutere hvorvidt jeg drev med reklame midt i en annen tråd som handlet om nyttårssalg, selv etter at en moderator (ikke jeg) ba deg ta det på pm eller skrive en rapportering. Du fikk altså ikke advarsel for å ta opp noe du ikke likte, men for å gå off topic i en tråd, for så å ignorere en henstilling fra moderator om å sende pm/rapportere istedet.

 

Å kalle dette for trusler om utestengelse for å ta opp saker på forumet er altså da ikke riktig :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Siden du og Dotten har bedt om en diskusjon på generelt grunnlag lar jeg være å kommentere det som har med navngitte moderatorer å gjøre. Det er din side av saken.

 

Du tar forøvrig fullstendig feil i forhold til en av sakene det dreier seg om. Siden jeg antar at samme regler gjelder for deg som for andre som ikke følger moderatorers oppfordring regner jeg med at ditt innlegg vil bli fjernet.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Ja, dette er min side av saken, slik jeg har opplevd den. Du og Dotten regner jeg med vil fortsette å diskutere generelt utover morgendagen, nå har jeg fått sagt mitt i tråden.

 

EDIT: Send gjerne hva som jeg har skrevet som er feil på pm til meg og ikke minst hvorfor, så skal jeg selvfølgelig fjerne den delen dersom det faktisk viser seg at jeg tar helt feil. Hvem vet, kanskje vi begge har rett?

 

Igjen: Jeg forsøkte bare å beskrive min side av saken her. Uansett hvor generell du har sagt du skal være, så har din side av saken kommet fram den og :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...