Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Slik?

Anten

<!--SKJUL BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('7d1a98694f2eb2dc212981134a90b63a')" style="font-weight: bold"><u>Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor</u></div><div class="spoilermain" id="7d1a98694f2eb2dc212981134a90b63a" style="display:none"><!--SKJUL END-->Tekst<!--SKJUL DIV--></div><!--SKJUL DIV-->

eller

<!--SPOILER BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('80bca666f05ed6f9158b9ba2f81804b7')" style="font-weight: bold"><u>Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor</u></div><div class="spoilermain" id="80bca666f05ed6f9158b9ba2f81804b7" style="display:none"><!--SPOILER END-->Tekst<!--SPOILER DIV--></div><!--SPOILER DIV-->

 

Ja, men det var da jævlig tungvint. Og hvor skriver man teksten?

Lenke til kommentar
Hvorfor blir vi forkjølet av å fryse?

Vi kan ikke bli forkjølet av kun å fryse. Uten påvirkning av smittestoff kan vi ikke bli forkjølet. Polfarere kan fryse ganske mye, men fordi det ikke finnes noe smitte (forkjølelsesvirus) i lufta rundt dem, så blir de ikke syke.

 

Så eneste måte å bli forkjølet på er å bli smittet av andre. Men de fleste av oss oppholder oss ofte på steder der det finnes smitte (på arbeidsplass, på skole, på bussen osv.). Og, som Mr. Crowley nevner, fordi kulde nedsetter immunforsvaret, så blir vi lettere syke av smitten når vi fryser.

 

Forkjølelse er i likhet med influensa virussykdommer. Vi får aldri samme virussykdom to ganger etter hverandre, for kroppen lager et antistoff mot viruset som blokkerer det, det er sånn vi blir friske, og dette antistoffet finnes i flere år i immunforsvaret vårt. Neste gang vi smittes av samme virus er vi dermed immune mot dette viruset og blir derfor ikke syke igjen. Dessverre for oss muterer virus ganske ofte, så neste vinter kan vi likevel bli syke, fordi immunforsvaret vårt ikke lengre gjenkjenner smitteviruset. Dessuten finnes det tusenvis av virusstammer, så det er lite trolig at vi kan bli immune mot alle varianter.

 

Antibiotika (bl.a penicilin) fungerer kun på bakterier, og ikke på virus. Å ta antibiotika mot forkjølelsese eller influensa er derfor nytteløst.

 

Mot virussykdommer kan man imidlertid lage vaksiner, som egentlig består av ødelagte/svekkede virus. Når disse sprøytes inn i kroppen begynner immunforsvaret å lage antistoffer mot viruset. Prosessen med å lage effektive antistoff kan ta et par uker, så det er viktig å få vaksinen i god tid før sykdommen begynner å spre seg i omgivelsene der man ferdes. Dermed er man immun når sykdommen begynner å bli spredd i omgivelsene.

 

Er man immun, da blir man ikke syk, enten man fryser eller ikke. Er man imidlertid ikke immun, så blir man altså lettere syk når man fryser. Men man kan altså ikke bli syk av frysing alene.

Lenke til kommentar

men, la oss si sån teoretisk.

Jeg beveger meg FORTERE enn lyset.

 

For hvis jeg beveger meg i 350000 km/s si vil ikke lysetnå dem?

 

Altså, det jeg sier, er at sånn teoretsik, vil de som er fremfor meg se meg til jeg har passsert dem. Stemmer dette, eller er jeg på bærtur?

Endret av GrumpY
Lenke til kommentar
men, la oss si sån teoretisk.

Jeg beveger meg FORTERE enn lyset.

Allerede i premissene for spørsmålet ditt gjør du det umulig å komme med et fornuftig svar, siden det er umulig å oppnå denne hastigheten for deg. Med andre ord er dette et "hvis det umulige var mulig"-spørsmål, noe som i og for seg er snedig nok, men altså umulig å svare på.

 

Riktignok er det det å akselerere over lyshastigheten som er umulig, hvis du har masse. Det har vært snakk om såkalte tachyoner, som er teoretiske partikler som beveger seg i overlyshastighet. Dette har imidlertid aldri blitt understøttet i praksis, og en del mener nok dette er litt useriøse spekulasjoner. Så det er fortsatt umulig å akselerere til overlyshastighet hvis du har masse, og det har du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...