Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva slags effekt har kullsyre på tennene? Si f.eks. Farris.

Jeg håper virkelig ikke at tennene påvirkes av kullsyre i det hele tatt, for vi hver gang vi puster ut er en av gassene nettopp kullsyre. Kjært barn har mange navn sies det, og kullsyre er bare et annet (og foreldet) navn på karbondioksid, altså CO2. Riktignok er det sånn at når CO2 blir løst opp i vann, så blir vannet litt surere, men jeg tviler på om CO2-mengden i kullsyrevann gir en såpass sur virkning at det i seg selv skader tennene.

 

Når jeg nevnte at kullsyre er et foreldet navn, så er det altså fortsatt i live som norskt ord i forbindelse med leskedrikker, men ellers ikke (frosset CO2 kalles tørris). Svenskene bruker ordet fortsatt (kolsyre), også om drivhusgassen. Det var opprinnelig en mengde slike ord i norsk (svenskene bruker de fortsatt), bl.a syre for oksygen, vannstoff for hydrogen, kvelstoff for nitrogen og så videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor høyt trykk kan det oppstå i en forbrenningsmotor (Diesel/Bensin)?

Kom over denne tråden, hvor det står mye bra:

 

http://www.physicsforums.com/archive/index.php/t-236214.html

 

Dette kan sies å være en grei måte å regne det ut, selv om det ser ut som om han gjør et par feil:

From doing some digging around the web, I found that most engines are designed for PCP to occur around 10° - 15° ATDC. If we know the torque and the stroke we can work backwards to determine the amount of pressure the piston sees.

 

 

Example L91 (GM 1.6L) engine:

 

 

Bore & Stroke: 3.11" & 3.21"

 

 

CR: 9.5:1

 

 

Torque Peak: 107 Ft-Lbs @ 3600 RPM

 

 

Take the peak torque of 107 Ft-Lbs, divide that by half the stroke in feet, 0.13375' we get 800 POF (pounds of force). If PCP occured at 90° ATDC than we would only need 105.3 PSI to generate full torque. However as stated above engines are designed for PCP at 10° - 15° ATDC at which point we take the sin(10°) and get: 606.5 PSI or sin(15°) and get: 406.9 PSI.

 

So with this particular engine that is our range between 406.9 and 606.5 PSI.

 

Om vi går utifra at motoren fungerer slik: http://www.youtube.com/watch?v=1RTtpCGG-Bg

Da vil to og to stemple bidra med hele dreiemomentet. 107 Ft-Lbs er altså kraften av to stempler som går ned samtidig. Altså må vi dele trykket på to? (litt usikker)

 

406.9 PSI til 606.5 PSI /2 = 203 til 303 PSI ved maksimalt dreiemoment.

 

En kan ikke uten videre konvertere dette resultatet til andre motorer bare med utgangspunkt i momentet, ettersom slaglengde og virkemåte vil variere fra motor til motor. Motoren har også litt indre motstand og noe av kraften går tapt i komprimeringen av luft/drivstoff i de andre sylinderne, selv om mye vil bli bevart og omdannet til kraft igjen, særlig i dieselmotorer med høy kompresjon. Det å presse ventilene ned skaper også litt motstand.

 

Her er en pdf hvor det blandt annet er grafer fra virkelige målinger:

http://www3.fs.cvut.cz/web/fileadmin/docum...agujevac-Bl.pdf

 

Andre må gjerne komme med kommentarer rundt dette.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke CO2 være flytende?
Hva får deg til å tro at det ikke kan være flytende? Alle stoffer kan innta alle faser, det kommer bare an på temperaturen og trykket. CO2 bare innta flytende form over 5,1 atmosfærer da.

Det stemmer ikke selv om jeg ikke kommer på noen gode eksempler å avkrefte det med i farta. Noen stoffer går ikke innom fast/flytende/gass fase fordi de spaltes/fusjoneres til andre stoffer før de nærmer seg det området der de i teorien kunne blitt en bestemt fase.

 

Her er forsåvidt fasediagrammet for CO2:

CO2fasediagram.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...