Gå til innhold

4GB OCZ RAM + Asus P5B = Ingen post, ingen beep


Bza

Anbefalte innlegg

Jeg har et Asus P5B hovedkort med 2GB OCZ GX XTC Rev 2 RAM. Dette har fungert fint i noen måneder. Jeg har nå kjøpt et ekstra sett med ram-brikker men får ikke startet PCen med disse brikkene i. (Brikkene er av akkurat samme type som forrige sett)

 

Jeg har forsøkt å sette RAM-hastighet manuelt, sette timings manuelt, sette spenningen manuelt. (opp til 2.1V) Strømforsyningen min er en OCZ Modstream 450W med 26A på 12V rail.

 

Når alle fire brikke monteres gir PCen ingen POST-meldinger og ingen beep. Er det noen som har et forslag til løsning?

Endret av Bza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å slå på "memory mapping" ga ingen effekt, så jeg gjorde som oysfaerg anbefalte og testet en og en brikke. Ingenting virket når en av brikkene fra det nye settet med RAM var på hovedkortet. Uansett om det var kun de 2 nye brikkene, eller 1 ny brikke alene. Da er det vel all grunn til å tro at det er noe feil med brikkene?

Lenke til kommentar

Hejsan,

 

Fungerar båda paren för sig helt ok? Om de gör det, kan du boota till windows med de och ta en screenshot av cpu-z där spd programmeringaran finns? Sen gör du likadant med det andra kitet. Sen jämför vi.

 

Edit// Jag borde lära mig läsa efter snart 35 år :/

 

En av brickorna i det nya kitet verkar dundas ja. Antingen gör du rma genom butiken där du köpte de eller sänder mig en epost. Du finner den i sign nedan.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Jeg har p5b-e plus hovedkort og har også 2 sett av 2 gb ram OCZ Platinum (4.5.4.15)

bruker ikke mapping som nevnt for da viser den 4 gb i bios men da kun 2gb i win xp og vista.Når mapping ikke er på så får jeg ihvertfall 3 gb til å bruke.

Pcen starter uten problem med alle brikken i.

Lenke til kommentar
da jeg kjøpte mitt P5B gjorde jeg det over tlf med netshop og de sa at OCZ minne krangla veldig med det kortet

8809852[/snapback]

 

 

Det var da fryktelig bastant, både mackanz og jeg har prøvd utallige sett med forskjellig OCZ-minne på disse korta og ingen sett har kranglet for meg iallefall...

Lenke til kommentar

Kombinasjonen jeg har opplevd problemer med gjaldt:

 

OCZ Platinum XTC Dual Channel PC-6400 2048MB

i kombinasjon med

ECS P965T-A

 

Problemet er at det nytter ikke å si at "det minnet fungerer ikke med det hovedkortet" pga forskjellige revisjoner av begge deler så man må som regel finne ut av slikt selv.

Lenke til kommentar
Kombinasjonen jeg har opplevd problemer med gjaldt:

 

OCZ Platinum XTC Dual Channel PC-6400 2048MB

i kombinasjon med

ECS P965T-A

 

Problemet er at det nytter ikke å si at "det minnet fungerer ikke med det hovedkortet" pga forskjellige revisjoner av begge deler så man må som regel finne ut av slikt selv.

8810004[/snapback]

Men så er ikke ett ECS P965T-A ett P5B Deluxe heller. Det er ett helt annet kort oppbygd med helt andre komponenter. Derfor kan jeg fint si at brikkene fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at P5B Deluxe er samme kort som ECS P965T-A, kun at det ikke kan bestemmes at et visst HK har problemer med en viss type minne pga forskjellige revisjoner av begge deler.

 

Mao om noen har hatt problemer med P5B i kombinasjon med en spesiell type OCZ minne tidligere så trenger ikke det å gjelde nå.

 

Så skrevet på en annen måte så sa jeg meg enig med deg at det var "fryktelig bastant" ;)

 

Det er heller unntaket når minne og HK ikke er kompitable for tiden heldigvis.

 

Edit: sjekket opp i hvilket HK jeg satt i istedet i maskinen med ECS + OCZ.

Var faktisk Asus P5B-E Plus jeg byttet til for at det skulle fungere feilfritt.

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Jeg har som skrevet et akkurat likt sett fra før og det fungerer helt fint. Jeg har prøvd alle kombinasjoner med disse brikkene, samt brikkene alene i par og enkeltvis. Dersom en eller begge av de nye brikkene er montert på hovedkortet booter ikke maskinen. Det gamle minnet som er akkurat likt booter fint. Jeg har sent en epost til netshop og forklart hva problemet er og hva jeg har testet med forespørsel om de vil jeg skal teste mer før jeg evnentuelt returnerer de.

Lenke til kommentar

Driver du med overklokking eller er alt default?

Jeg har instillinger på minne manuelt på 2.1 volt som brikken skal bruke of timinger som (3.4.4.10) manullt instillinger.((Beklager feil instillinger i første svar))

Og 1/1 sync med min e6600 på default.

Endret av m-lyng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...