Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulovlig med to i bredden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke se at det står noe i trafikkreglene som direkte forbyr det (om ikke dette kommer inn under forbikjøringsreglene da) Fordelen er at de som evt. vil kjøre forbi, da blir tvunget til å gjøre dette på lovlig vis i stedet for å presse mopeden i grøfta når marginene viste seg å være mindre enn de først trodde...

 

Men jeg ville ikke gjort det likevel, fordi:

 

-I svinger, der du legger ned mopeden tar du plutselig mer plass i veibanen og da kan det fort bli vel trangt.

-Dersom den ene plutselig må kjøre unna et hull, en stein eller en annen hindring er det nesten garantert at man smeller i hverandre og lager "mopedfloke". Dette er både vondt, dyrt og det ser sinnsykt dumt ut. ;)

 

Så for deres egen sikkerhet, ville jeg kjørt på rekke, men med god avstand til kanten, slik dere skal. Da må fortsatt de som vil forbi gjøre dette på lovlig vis.

 

 

En ting til: Det kan jo hende at det vil bryte med grunnreglene da:

 

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.”

 

Så spørs det jo om det kan komme inn under "varsomt" og/eller "ikke kan oppstå fare eller voldes skade" ved å ligge to mopeder i bredden. Det blir vel en vurderingssak ut fra hvordan veien er der dere ferdes.

Lenke til kommentar

Så for deres egen sikkerhet, ville jeg kjørt på rekke, men med god avstand til kanten, slik dere skal. Da må fortsatt de som vil forbi gjøre dette på lovlig vis.

 

8804516[/snapback]

Ikke kjør helt på rekke. Kjør ennenhver person i hvert hjulspor, slik at dere bruker hele bredden. Da er sjansen for sammenstøt mindre og. ;)

Lenke til kommentar

Ikkje lov til å ligge to i bredda?

Syne virkeleg at teorikurset for MC spesifiserte at to i bredden er den beste kjøremåten for MCer, rett og slett fordi det hindrer forbipressnings-ulykker.

 

Med to i bredden meiner eg ikkje at dei ligg parallellt men den eine ligger 1/2 sykkellengde forran den andre (gjerne den ytterste som ligger fremst)

Viss ein ser fleire MCer ute på tut ligger dei nesten alltid i ein slik 2 kolonners-formasjon. Om det er forbode så synes eg det er veldig rart.

Lenke til kommentar
Ja, men å ligge parallelt ved siden av hverandre. Sånn som du sier, man ligger i annen hvert hjulspor. Jo, fordi hvis den ene skulle være så uheldig å falle så skal man kunne svinge unna.

8818801[/snapback]

det der har jeg aldri hørt om, seff kan vell ligge 2 på bredda, tryggest fordi andre biler ikke kan ta sånn farlige forbikjøringer.

Lenke til kommentar
Ja, men å ligge parallelt ved siden av hverandre. Sånn som du sier, man ligger i annen hvert hjulspor. Jo, fordi hvis den ene skulle være så uheldig å falle så skal man kunne svinge unna.

8818801[/snapback]

det der har jeg aldri hørt om, seff kan vell ligge 2 på bredda, tryggest fordi andre biler ikke kan ta sånn farlige forbikjøringer.

8823153[/snapback]

Veit ikke om det er noen lov mot å ligge to ved siden av hverandre, men det er ikke anbefalt. Man skal, ihvertfall bør ligge i annenhvert hjulspor, med noen meters mellomrom fram til den nærmeste foran. Bråbremser den foran eller svinger unna en hindring i veibanen kan den bak lettere unngå sammenstøt.

 

Dette er vel noe man lærer når man tar mc/mopedlappen.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Det er bare tull å kjøre 2 i bredden og jeg selv forventer at jeg har hele bredden for meg selv. Jeg har selv opplevd at en annen fører plasserer seg rett ved siden av meg når jeg står litt lenger til høyre og blinker til venstre. Vis jeg bare gir faen å kjører på så vil det komme en kollisjon så må se idiotisk ut for andre medtraffikanter. Har ikke skjedd ofte at en annen scooter/mc/atv har gjort det, men jeg har nå gjort meg en mening om temaet.

 

Kjør enten bak meg eller kjør forbi meg, ikke kjør ved siden av meg. 

 

Er mer redd for bilister som skal ta forbikjøring akkurat når jeg setter på blinklys å begynner å dreie mot venstre fordi jeg skal svinge av i neste kryss. Har skjedd 2ganger, begge på en strekning hvor jeg kjørte 50kmt i en 40sone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...