Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

For mye olje i motoren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på hva konsekvensen er viss man fyller olje over maxmerket på peilepinnen?

Har lest det ikke er bra, men hva er problemet, hva skjer?

8792736[/snapback]

 

Oljetrykket vil vell bli for høyt og det blir en ekstra belastning på pakningene i motoren , pakninger og sim ringer kan kanskje ryke og oljen begynne å lekke ut...

 

Jeg tror ikke det blir noe stort problem hvis det var bare litt over max merket men om det er snakk om mye så

Lenke til kommentar
Trykket øker vel ikke? Det er det jo oljepumpa som lager, og den bryr seg vel ikke noe om oljenivået (så lenge det er over minimum).

8795726[/snapback]

 

ble i hvert fall store oljelekasjer etter han fyllte på for mye olje, mere veit jeg ikke.

 

edit, oljepumpa bryr seg ikke om det er lite eller mye olje ja, jo høyere turtall jo mere olje trykk.. Og mere olje jo høyere trykk.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
veit om en som fyllte for mye olje på bilen sin at den fikk store oljelekasjer overalt(omtrent rant olje ut).. Blir vel allt for høyt oljetrykk slik at pakningene og div ryker.

8795448[/snapback]

En kammerat av meg har gjort det samme, og samme skjedde der. Gikk flere pakninger.

Lenke til kommentar
Lurer på hva konsekvensen er viss man fyller olje over maxmerket på peilepinnen?

Har lest det ikke er bra, men hva er problemet, hva skjer?

8792736[/snapback]

Er vanligvis ganske bra slingringsmonn på peilepinnen slik at opptil 1 cm over maksmerket kan gå bra (kommer an på hvor mye olje motoren skal ha i utgangspunktet)..

Alt for mye olje kan føre til ødelagte simringer og pakninger pga. for høyt oljetrykk.

Lenke til kommentar

Skal ganske mye til for og fylle på for mye olje, men hvis en skulle være skikkelig uheldig så er det slik at når stemplene er på vei ned fra en takt så vil de plaske ned i olja og møte voldsomt med motsand. Og du kan jo tenke deg hvordan det da går med de andre stemplene.

 

Dette er noe jeg har blitt fortalt etter at jeg lurte på dette selv så om det er galt hadde det vært kult og vite hva som egentlig skjer :)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...