Gå til innhold

Tokina ATX Pro 12-24 eller Sigma 10-20?


Anbefalte innlegg

 

Jeg avsluttet vurderingen idag og kjøpte en 17-50mm f2.8 idag. Tok en rask tur ut og tok at par bilder - det ser lovende ut. I og med at foto-PC'en er i biter, så får jeg ikke sjekket skikkelig før senere ikveld eller i morgen.

 

Tom

8942656[/snapback]

 

Kan du poste litt bilder og gi en skikkelig dom. Denne vs Nikon 18-70 linsa.

8942697[/snapback]

 

Kan nok poste noen bilder, men blir vanskelig å sammenligne mot Nikon, ettersom jeg har Canon :hmm:

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan nok poste noen bilder, men blir vanskelig å sammenligne mot Nikon, ettersom jeg har Canon :hmm:

Skarphet og optiske kvaliteter er mulig å sammenlikne uansett, selv om man må ta høyde for forskjeller i sensorene ved fargegjengivelse. Autofokus blir noe annet, da det er forskjellig motorteknologi i disse (Nikon er drevet av motor i huset, mens Canon har motor i objektivet (ikke USM/HSM-kompatibelt på Tamron).
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var for et par uker siden på FotoVideo og grillet selgeren der ang Sigma 10-20mm. Da jeg nevnte objektivet i starten av samtalen, bare gliset selgeren bredt og sa at "alle" ville ha dette. Han ble derimot lang i maska når jeg sa at jeg hadde lest mye negativt om kvaliteten, spesielt fokusproblemer og skarphet.

 

Fikk prøve et eksemplar på en Nikon D80, og resultatet var jevnt over dårlig! Spesielt slet objektivet med skarpheten. (Jeg kjenner ikke D80, så mulig det var "stilt bort")

 

Mot bedre vitende endte jeg likevel opp med å kjøpe et Sigma 10-20mm objektiv, på tross av at selgeren virket clueless. Brennvidden er såpass spennende, at jeg bare måtte forsøke.

 

Mulig jeg har vært ekstremt heldig med mitt eksemplar, men det er virkelig sylskarpt - i motsetning til demo-objektivet i butikken! Superfornøyd med objektivet så langt, og jeg synes byggekvaliteten er overbevisende også. Det eneste negative med objektivet, er at du ikke får satt på linse-cap'en når solskjermen er montert. Dette er rett og slett for dårlig, Sigma.

 

Alt i alt et meget hyggelig førstebekjentskap med 3.parts optikk fra Sigma.

Lenke til kommentar
Men kan jeg bare bestille en 77mm Nikon lenscap og forvente at det ikke tar borti frontglasset i objektivet? På Sigma 10-20mm så buler det ganske godt ut.

9027780[/snapback]

Ja, det kan du gjøre. Men jeg vil anbefale å kjøpe dem på ebay. De er nok mye billigere der enn om du kjøper dem over disk her i landet! ;)

 

Fotovideo.no selger Nikon LC-77 for 176,- kroner + frakt. På ebay får du den glatt for 119,- kroner inkludert frakt. Men det er jo opp til hver enkelt hvor raskt man vil ha det! :)

 

Jeg fant også en på ebay som ser ut til å være en "kopivare" av Nikon sin LC-77 til bare 54,- kroner inkludert frakt.

 

Jeg har selv handlet av denne selgeren på ebay uten problemer. Han har i tillegg Nikon sin lens cap i de fleste størrelser. (LC-77 kommer på ca 129,- kroner fra denne selgeren)

Endret av kak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...