Gå til innhold

Tokina ATX Pro 12-24 eller Sigma 10-20?


Anbefalte innlegg

Jeg ble forbløffet over hva DxO Optics Pro gjorde med bildene på 18-200mm VR objektivet. Det tar litt tid å rette opp bildene for "skjevheter", men de blir uten tvil bedre enn orginalen.

8799436[/snapback]

Nå er vel 18-200 noe av det drøyere på markedet, med sterk og kompleks tønnefortegning på vidvinkel (lens correction i Photoshop funker vel ikke på sånt), og tiltagende putefortegning utover i teleområdet, så det er ikke rart DxO gjorde underverker der. Rette linjer blir jo synlig bølgete på 18mm uten korrigering. Dedikerte vidvinkelzoomer trenger ikke å gjøre de samme kompromissene, slik at behovet for korrigering i stor grad forsvinner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg var derimot på japanphoto for å handle tokinaen + 50mm til nikon.

Japanphoto på byporten shopping (oslo) hadde ingen av de, og siden jeg var på kurs like i nærheten hadde jeg ikke mulighet til å dra til noen andre der og da.

 

Men siden de ikke hadde den, er jeg tilbake i tenkeboksen. Jeg er en impulskjøper og når jeg ikke får det jeg ønsker i situasjonen havner jeg dypt inn i tenkeboksen :(

8799503[/snapback]

 

 

He he, der tok du oss gutta på kornet, Impulskjøpere alle sammen ;)

Bara damer som gidder å bruke uker på å handle.

 

Vurderte Vidvinkelzoom i går, kjøpte i dag. Finito.

If feil kjøp, goto Foto.no å bli kvitt skrotet, kjøp ny..

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar
Jeg ble forbløffet over hva DxO Optics Pro gjorde med bildene på 18-200mm VR objektivet. Det tar litt tid å rette opp bildene for "skjevheter", men de blir uten tvil bedre enn orginalen.

8799436[/snapback]

Nå er vel 18-200 noe av det drøyere på markedet, med sterk og kompleks tønnefortegning på vidvinkel (lens correction i Photoshop funker vel ikke på sånt), og tiltagende putefortegning utover i teleområdet, så det er ikke rart DxO gjorde underverker der. Rette linjer blir jo synlig bølgete på 18mm uten korrigering. Dedikerte vidvinkelzoomer trenger ikke å gjøre de samme kompromissene, slik at behovet for korrigering i stor grad forsvinner.

8800244[/snapback]

 

Du har helt rett, heldigvis ;)

Den eneste "effekten" av å kjøre DxO på godt over 60 bilder er en smule utjevning av objektivets mangler på max blender (antydning til mørkere hjørner) i spesielle kombinasjoner mht. valgt blender. Utover det, dropp DxO på denne type objektiver, så der tok jeg "feil". Men jeg er strålende fornøyd sålangt, så for vi se hva dommen blir etter en tur med mere komplekse bilder.

 

/L

Lenke til kommentar

Bilder kommer, men jeg er på jobb til langt på natt i dag og på reise i morgen.

Søndag tenker jeg. Det eneste man bør være opmerksom på med D80 er dens iver til å overeksponere. Det ble litt vel mye lys på de bildene jeg tok i går (brukte kun "fine", så det kunne ikke reddes i PS). Bruk -0,7 som en tommelfinger regel i mye lys eller mer..

 

Når det er sagt, jeg tok noen bilder etterhverandre, med samme høyde, men varierte vertikal linje for å senere lage et panaorama bilde i CS3.

 

Litt knoting med Auto Align (Bruk script for å legge bildeserien inn i ulike lag, merk alle lag og bruk Auto Align). Etter dette kan man benytte Auto Blend og vips så har CS3 gjort hele jobben ;) Litt OT, men veldig gøy..

 

/L

Lenke til kommentar
Mener å ha lest at polafilter ikke er så heldig på slike objektiver, da det kan gi uønskede effekter ;(

 

Vet ikke om dette er fasit, men det står faktisk noe slikt i "blekka", som fulgte med Sigmaèn.

Fasit er det ikke, men polafiltere fjerner jo lys med én polarisering. På supervidvinkel får du lys fra så mange retninger og i så skrå vinkler, at pola-filteret ikke fungerer helt som det skal. Det kan dog gi en tøff effekt, men da vil du jo helst være ute etter den effekten :o)
Lenke til kommentar

Har studert flere av trådene her inne ang Tokina 12-24, samt lest rundt på nettet, bla. Ken Rockwell (whee) og bestilte den idag, håper rafo klarer å levere den til imorgen (krysser fingrene) slik at jeg kan teste den i helga.

 

Kommer tilbake med noen bilder regner jeg med.

Lenke til kommentar

Da har jeg kosa meg i helgen med Sigmaen og er så langt strålende fornøyd. Artig objektiv og du blir en litt "slitsom" fotagraf for dine omgivelser, da det er morsomt å gå helt innpå motivet (eksempel med en blomst her):

 

Beklager størrelsen på bildene, har ikke fått scalert de ned ennå....

 

 

 

eller at du vil ha med all værden på ett bilde som her:

PS. Fokus er på de to bakerste blomstene...

 

 

 

 

Tar skarpe og fine bilder og autofokus er ekstremt rask.

Knips i vei uten å se i søkeren, bildene blir uansett skarpe.

 

Anbefales på det varmeste.

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar
www.flickr.com :)

 

btw:

Siden min bror dundrer avgårde til statene ba jeg han handle med tokinaen til meg

8829656[/snapback]

 

Tokinaèn er sikkert et kjempekjøp, du vil fort oppdage at du kommer til å bruke dette objektivet mye. Vidvinkel er rett og slett en helt annen måte å komponere bilder på ;)

 

Du for legge ut noen bilder etterhvert,

 

/L

Lenke til kommentar
relsafus: De bildene var litt uskarpe syntes da jeg. Kanskje du bør ta noen fokus sjekker og evt. levere det inn til kalibrering? For meg ser det veldig ut som det er bomfokus

8832356[/snapback]

 

Hei og takk for tilbakemelding,

Det er muligens fotografens skyld, ikke vet jeg. Har du noen forslag mht. å ta noen fokus sjekker (type motiv, etc som gjør det enklere å vurdere kvaliteten på objektivet ?)

 

EDIT: Tok en rask sjekk på D80 og der stod "optimize image" til "softer" ?

Mulig jeg har kløna litt, satt den til "normal" igjen. Jeg skal få tatt noen bilder senere og legge de ut. Uskarpe bilder skal man ikke ha med såpass brukanes utstyr syns jeg ;(

 

EDIT-2:

Tror allerede nå at de uklarhetene kan spores til "softer" i oppsettet. Klønete av meg, men bra jeg fikk innspill for å sjekke at noe muligens var galt, noe det ser ut til å være, men det er nå rettet opp...

 

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Legger inn et nytt bilde, kun for å sjekke fokus / skarphet. Tok bilde av en potteplante på bordet ute. Ser dette grei ut (kun detaler som skal bedømmes, drit i motivet )

 

 

 

Bildet er kun beskjert litt for å få frem hovedmotivet og krympet i CS3.

 

/L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...