Gå til innhold

Tokina ATX Pro 12-24 eller Sigma 10-20?


Anbefalte innlegg

Jeg synes dette ser normalt ut mhp skarphet, spesielt de bildene fra frognerparken. Du kan vurdere å sette opp skarphet med ett hakk i kameramenyen, jeg har D200 og det leverer også ganske myke bilder rett fra kamera. Litt høyere kontrast kan du også vurdere.

 

Når det gjelder fokus så skal du ikke stresse for mye med dette. Flytt fokuspunktet til det som er hovedmotivet i kamera, sett blender rundt 11 om du har lys til dette, ikke under 1/20 sek lukker, fyr løs. Med en vidviklel bør dette være greit i 9 av 10 tilfeller i godt lys.

 

Hvis du har photoshop kan du kjøre en rask oppskarpning, filter -> sharpen -> unsharp mask, amount: 80-120%, radius 0,7-1,3, threshold 0. Prøv deg fram!

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
" My D80 overexposes a lot. No big deal; I dial in -0.7 stops of exposure compensation (the +/- button)"

8856420[/snapback]

Ken er flink til å fremstå som fornuftig. Jeg har veldig lyst til å gjøre et eksperiment, om du gidder (jeg betviler nemlig sterkt påstanden om overeksponering): Sett kameraet til å gjøre opptak i jpeg fine + nef, og knips et helt vanlig bilde á la de du har postet her (men altså uten -0.7 kompensasjon) og send meg filene på PM. Bruk senterpunktet til å fokusere, og ikke rekomponer etter at du har fokusert.

 

...om du gidder.

Lenke til kommentar

Jeg er og enig med Abraxa.

 

Syns ikke dette ser så ille ut jeg med tanke på skarhet, og du burde kanskje vurdere litt mer kontrast. Mix av bilder som du gjorde to ganger er ikke jeg videre happy for, men smaken er som baken.

 

Gleder meg til å se flere bilder.

 

Og folkens. SLUTT å skrem meg med at de er uskarpe. Slike tanker er ikke bra med tanke på at sånne som meg da kjøper utstyr vi egentlig ikke trenger...

Lenke til kommentar
Dette er kun JPEG "fine" fra D80, dvs, ferdig komprimert...

 

Bør jeg overlate dette til NEF (RAW) , ?

 

Er veldig usikker nå på hvor "uskarpheten"  kommer inn og hvordan jeg kan bidra på min side. Bistand ønskes (konstruktiv kritikk er altid OK)

Det er nok mest at det hadde vært en liten fordel med litt oppskarping i etterbehandlingen, Unsharp Mask f.eks.

 

Jeg tok meg den frihet å gjøre det (og en lite resize) på ett av bildene dine:

 

 

Det er en del å hente...

Lenke til kommentar
Siden jeg er helt amatør:

 

Er ikke vidvinkel egentlig ikke optimalt for statuer? Ville ikke trådstarter her ha fått flottere bilder med f.eks en 85mm 1,8 ?

Det spørs jo som alt annet hva du er ute etter. Vidvinkel til statuer vil på samme måte som ved portretter skape et litt kunstig perspektiv, men jeg må kanskje innrømme at det gjør seg bedre med slikt perspektiv på statuer enn portretter, statuer er tross alt kunst(ig) likevel...

 

Så flottere bilder med 85mm f/1.8? Kanskje, hvis trådstarter hadde ønsket mer "naturlig" perspektiv, linjer som går der man forventer, mindre fortegning etc. Hvis ikke det er ønsket, er det jo ikke verken bedre eller flottere...

Lenke til kommentar

å bruke tele på en statue blir jo egentlig en ren avbilding av statuen. ikke alltid så spennende kanskje. det vidvinkelbildet gav jo et sug med skarpere bakgrunn og sugende himmel. synes nok det bildet var mer interessant selv om selve statuen ble fordreid

Lenke til kommentar
å bruke tele på en statue blir jo egentlig en ren avbilding av statuen. ikke alltid så spennende kanskje. det vidvinkelbildet gav jo et sug med skarpere bakgrunn og sugende himmel. synes nok det bildet var mer interessant selv om selve statuen ble fordreid

Det var det jeg mente med at vidvinkel-utgaven kan gi mer kunsterisk preg, og at bildet dermed ikke nødvendigvis blir bedre med tele, selv om det er en mer "presis" avbildning av virkeligheten... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jeg er og enig med Abraxa.

 

Syns ikke dette ser så ille ut jeg med tanke på skarhet, og du burde kanskje vurdere litt mer kontrast. Mix av bilder som du gjorde to ganger er ikke jeg videre happy for, men smaken er som baken.

 

Hei og takk for svar, kun for å presisere bildemanipulering.

Det er kun bilde i post #50 som er manipulert. Sort Hvit bildet i #51 er opprinnelig, men gjort om til sort hvit i PS3. Ønsket bare å formidle dette.

 

 

Gleder meg til å se flere bilder.

 

Kommer ;)

 

Og folkens. SLUTT å skrem meg med at de er uskarpe. Slike tanker er ikke bra med tanke på at sånne som meg da kjøper utstyr vi egentlig ikke trenger...

 

Å jo da, du og jeg og mange andre kommer til å kjøpe oss til fanter på dyyyre objektiver, kjøpte forresten en 50mm, F1,8 i dag til astronomiske 999,-

Måtte nesten i banken ;)

 

 

8857585[/snapback]

Endret av relsafus
Lenke til kommentar
Jeg synes dette ser normalt ut mhp skarphet, spesielt de bildene fra frognerparken. Du kan vurdere å sette opp skarphet med ett hakk i kameramenyen, jeg har D200 og det leverer også ganske myke bilder rett fra kamera. Litt høyere kontrast kan du også vurdere.

 

Hei abraxa og takk for kommentar; Greia er at jeg allerede har gjort dette..

- Image sharpening, satt til Medium high (+1)

- Color mode, satt til IIIa (sRGB)

- Saturation, satt til Enhanced (+)

 

Alt iht. "gode råd fra godeste Ken...."

Bør jeg revurdere dette oppsettet ?

 

 

Når det gjelder fokus så skal du ikke stresse for mye med dette. Flytt fokuspunktet til det som er hovedmotivet i kamera, sett blender rundt 11 om du har lys til dette, ikke under 1/20 sek lukker, fyr løs. Med en vidviklel bør dette være greit i 9 av 10 tilfeller i godt lys.

 

Ser ut til at f/ må over 10 ja..

 

 

Hvis du har photoshop kan du kjøre en rask oppskarpning, filter -> sharpen -> unsharp mask, amount: 80-120%, radius 0,7-1,3, threshold 0. Prøv deg fram!

 

Har alle PS pakkene som finnes og jeg har "fikla" lite med disse bildene, da jeg er interessert i få feedback på opprinnelses bildene. Manipulering etc er at annet kapittel som jeg behersker greit ;)

 

 

8857350[/snapback]

Lenke til kommentar
" My D80 overexposes a lot. No big deal; I dial in -0.7 stops of exposure compensation (the +/- button)"

8856420[/snapback]

Ken er flink til å fremstå som fornuftig. Jeg har veldig lyst til å gjøre et eksperiment, om du gidder (jeg betviler nemlig sterkt påstanden om overeksponering): Sett kameraet til å gjøre opptak i jpeg fine + nef, og knips et helt vanlig bilde á la de du har postet her (men altså uten -0.7 kompensasjon) og send meg filene på PM. Bruk senterpunktet til å fokusere, og ikke rekomponer etter at du har fokusert.

 

...om du gidder.

8857454[/snapback]

 

Jeg kan godt "gidde" dette Anew, men nå er det kveld og "problemet" eksisterer ikke i dette lyset. Jeg har dog testet dette endel og ser at kameraet forteller meg ved fremvisning av bilder at de er overeksponert (merkelig logikk). Highlight lyser mot meg i displayet og viser områder der motiv er "utbrendt", dvs. lite eller ingenting å hente i en JPEG fil (RAW derimot er det self mulig å endre dette..)

 

Jeg har tatt noen tusen bilder nå i sommer (mye lys ja) og -0,7 er i endel tilfeller for lite, dersom man ønsker å få med detaljer på himmelen typisk.

 

Jeg skal ta noen JPEG (bruker alltid Fine) + NEF i helgen og sende de til deg ;)

Jeg er selvsagt meget interresert i om påstanden til Ken er "fasit" også på D80, men mistenker for at dette stemmer...

 

Se også mine D80 "custom instillinger" i post #72, disse er kopiert fra godeste Ken.

Mulig jeg har røra det til mht. sharpening, color mode etc...

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar
Dette er kun JPEG "fine" fra D80, dvs, ferdig komprimert...

 

Bør jeg overlate dette til NEF (RAW) , ?

 

Er veldig usikker nå på hvor "uskarpheten"  kommer inn og hvordan jeg kan bidra på min side. Bistand ønskes (konstruktiv kritikk er altid OK)

Det er nok mest at det hadde vært en liten fordel med litt oppskarping i etterbehandlingen, Unsharp Mask f.eks.

 

Jeg tok meg den frihet å gjøre det (og en lite resize) på ett av bildene dine:

 

 

Det er en del å hente...

8857669[/snapback]

 

 

Hei k-ryeng og takk for tilbakemelding,

Bildene er bevist ikke tuklet med i stor grad, men det er klart det er mye å hente på beskjæringer, oppskarpninger etc. Fint arbeid du gjorde her ;)

 

Pleier å bruke unsharp på

Radius = 0,3 pixler

Amount på ca 160

Threshold på ca 20

 

Dette endrer nesten ingenting (eget lag), lager derfor ennå et nytt lag der Radius endres noen hakk,,, enklere å gå tilbake når man har gått for langt..

 

/L

Lenke til kommentar
Siden jeg er helt amatør:

 

Er ikke vidvinkel egentlig ikke optimalt for statuer? Ville ikke trådstarter her ha fått flottere bilder med f.eks en 85mm 1,8 ?

 

Ikke meninga å kapre tråden..

8857694[/snapback]

 

Helt sikkert Øivind, men jeg er kun ute for å teste hva Sigmaen er god for.

Knivskape bilder kan jeg ta med min 18-200mm VR og nyinkjøpte 50mm 1,8.

 

Det jeg finner ut av med denne tråden er hvor kritisk slike objektiver er på

blender. Stor dybde krever liten blender (f/11 til f/22) og da blir lukkertiden i minste laget uten stativ ser jeg...

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar
Til alle som har objektivene her:

Veldig fint om dere legger inn erfaringene deres i produktguiden også. Det kan gjøre det mye lettere for andre i ettertid, både de som vurderer å kjøpe noen av disse, og ikke minst oss som svarer...

8862879[/snapback]

 

 

Skal gjerne gjøre det, men hvor ligger denne ?

Beklager, men jeg er sylfersk på forumet...

 

/L

Lenke til kommentar
Skal gjerne gjøre det, men hvor ligger denne  ?

Beklager, men jeg er sylfersk på forumet...

Du finner erfaringssidene her:

Tokina 12-24 f/4 for Canon

Tokina 12-24 f/4 for Nikon

Sigma 10-20 f/4-5.6 for Canon

Sigma 10-20 f/4-5.6 for Nikon

 

De som har Sigma til andre fatninger, kan finne det ved å gå inn på et av disse, og velge objektiv med rett fatning under 'Sigma' over objektivnavnet.

Lenke til kommentar
Skal gjerne gjøre det, men hvor ligger denne  ?

Beklager, men jeg er sylfersk på forumet...

Du finner erfaringssidene her:

Tokina 12-24 f/4 for Canon

Tokina 12-24 f/4 for Nikon

Sigma 10-20 f/4-5.6 for Canon

Sigma 10-20 f/4-5.6 for Nikon

 

De som har Sigma til andre fatninger, kan finne det ved å gå inn på et av disse, og velge objektiv med rett fatning under 'Sigma' over objektivnavnet.

8863108[/snapback]

 

Ok, done that !

 

/L

Lenke til kommentar
Personlig liker jeg presise avbildinger av virkligheten

 

relsafus: kan du ta litt landskapsbilder etc?

Eventuelt kan jeg kline meg på en tur når du er parken?

8858410[/snapback]

 

Hei igjen,

Tok et traktoregg bilde på Hellerudsletta i dag med Sigmaen:

Sorry , server vil ikke ha flere bilder idag...

 

/L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...