Gå til innhold

Tokina ATX Pro 12-24 eller Sigma 10-20?


Anbefalte innlegg

Tester ut endel steder å legge bilder på, Google er en veldig enkel tjeneste og gir OK bilder. Testlink fra Sigmaen ligger her:

 

http://picasaweb.google.co.uk/Lasselindhph/BygdJuni2007

 

Alle bildene er rett fra kameraet (Jpeg Fine) og tatt med senterert måler. Dette understøtter det faktum at D80 ikke overeksponerer (EV=0,0), selv i såpass masse lys og refleksjoner fra vannet som da disse bildene ble tatt.

 

 

/L

8928356[/snapback]

 

Det var flere fine bilder her. Få utbrente partier, om noen, jeg kikket ikke så alt for nøye etter. Noen bilder med skjeve horsisonter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ferien nærmer seg og jeg MÅ ta et valg .(

 

Dog ser jeg at det er mye fordreining av virkligheten med vidvinkel. Folk ser jo 10 kg tyngre ut plutselig. Eller er det bare meg

 

Etter at jeg dundra ut å kjøpte sigma 50-150 har jeg dessverre råd til kun et eneste objektiv til i år.

 

 

Jeg har nå i bakken:

 

Nikon 85mm 1,8

Sigma 50-150

Nikon 18-70 (kit linse)

Nikon 70-300 (som jeg ALDRI bruker, dog ligger den der en dag tilfelle jeg og min kommende finner ut om det blir oss. Da går denne til sønnen hennes).

 

 

Spørsmåler et om jeg skal gå for Tokina eller Sigma, og oppi det hele vurderer jeg også en Sigma 30mm 1,4

 

Klarer jeg med med 18-70 linsa til naturbilder? Jeg liker nemmelig ikke at folk blir tykkere. Eller har jeg missforstått hele greia?

Lenke til kommentar
Spørsmåler et om jeg skal gå for Tokina eller Sigma, og oppi det hele vurderer jeg også en Sigma 30mm 1,4

Føler du at du trenger vidvinkelen (10-22/12-24), og føler du at du trenger lysstyrken (30 f/1.4)? Ellers ville jeg likegjerne vurdert å bytte Nikon 18-70 med Tamron 17-50 med den objektivparken du har... Du får ganske bra vidvinkel (selv om det ikke er ultravidvinkel) og et veldig skarpt objektiv med bra lysstyrke (selv om det er to trinn ned til f/1.4). Det blir en objektivpark du ikke vil skjemmes over å sette på en D200/"D300" en gang i fremtiden, og som du vil ha mye glede over på din D80 i dag. Dessuten får jo sønnen til din kommende muligens et komplett kit med D80, 18-70 og 70-300 når dere bestemmer dere for at det blir dere og du har kjøpt en etterfølger til D200 ;o)
Lenke til kommentar
I stedet for å løse meg fra mitt problem, presenterer du meg et nytt .)

Hvor ofte har du savnet videre objektiver enn Nikon 18-70?

8938960[/snapback]

 

Aldri. Men igjen skal jeg jo gå i fjellet i sommer.

 

Kanskje den ulitmate løsning for meg rett og slett er

 

Tamron 17-50 2,8

Sigma 50-150 2,8

 

Har jo min favoritt: Nikon 85mm 1.8 til portretter, og det er jeg knallfornøyd med

 

Så kan jo den "kommende" sønn om alt faller på plass leke seg med

Nikon 18-70

Nikon 70-300

 

 

 

Så var det det å søke frem tråder med Tamron 17-50 og se på bilder da...

Lenke til kommentar
Aldri. Men igjen skal jeg jo gå i fjellet i sommer.

Da foreslår jeg at du venter med å kjøpe noe til etter den fjellturen, så finner du ut om du savner ultravidvinkel. Hvis det bare er "mye i bildet" du vil ha med vidvinkel, kan du likegjerne ta et par tre-bilder ved siden av hverandre (evt fire-seks i et array) og stitche dem i software etterpå. Bruker du stativ, blir det veldig bra!

 

Kanskje den ulitmate løsning for meg rett og slett er

 

Tamron 17-50 2,8

Sigma 50-150 2,8

 

Har jo min favoritt: Nikon 85mm 1.8 til portretter, og det er jeg knallfornøyd med

Det ville vært suverent til mitt behov i hvert fall...

 

Så var det det å søke frem tråder med Tamron 17-50 og se på bilder da...

Tviler på at du blir skuffet ;o) Den Tamronen matcher nesten Nikon 17-55 på optisk kvalitet, og på byggekvalitet er den "god nok" for de fleste amatører...
Lenke til kommentar

Da blir jeg jo helt og holdet piratoptikk mann da :)

Jeg som i utgangspunktet sverget å holde meg til Nikon.

jaja. Bruker jo 85mm 1,8 flittig ihvertfall da :) Det er liksom portrett objektivet mitt.

 

50-150 er ute og action objektivet

Får se om ikke 17-50 blir det som benyttes ute, inne og når jeg tar naturbilder :) Skal tenke lenge på dette. Mitt 18-70 er jo bra som juling det, spørmålet er om jeg trenger den lysstyrken som tamronen gir, samt det en "hakket" på brennvidden nedover. Hmmmm...

 

Hvorfor er dette en mani?

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Hva er minste fokuseringsavstand for tamron 17-50mm? Og er det treig siden den ikke har USM/HSM?

Den har 27cm som minste fokuseringsavstand, fra sensoren. Fra frontelementet på objektivet, skulle det bli ca 15cm...

 

Har ikke hørt at den skal være spesielt treg AF, men er ikke klasseleder heller.

Lenke til kommentar

AF'en på Tamronen er i de fleste tilfeller rask og fin. Den kan jage litt under veldig vanskelige forhold (men det gjorde Sigma 30mm også når jeg testa den), og den kan også bråke litt når den får litt å jobbe med.

 

Men alt i alt er det et kjempeobjektiv du absolutt bør vurdere.

 

Tamron 17-50 2,8

Sigma 50-150 2,8

Nikkor 85mm 1,8

 

(og Sigma 30mm 1,4 etter hvert)

 

burde bli en meget fin pakke det ja.. :)

Lenke til kommentar
Ferien nærmer seg og jeg MÅ ta et valg .(

 

Dog ser jeg at det er mye fordreining av virkligheten med vidvinkel. Folk ser jo 10 kg tyngre ut plutselig. Eller er det bare meg

 

Etter at jeg dundra ut å kjøpte sigma 50-150 har jeg dessverre råd til kun et eneste objektiv til i år.

 

 

Jeg har nå i bakken:

 

Nikon 85mm 1,8

Sigma 50-150

Nikon 18-70 (kit linse)

Nikon 70-300 (som jeg ALDRI bruker, dog ligger den der en dag tilfelle jeg og min kommende finner ut om det blir oss. Da går denne til sønnen hennes).

 

 

Spørsmåler et om jeg skal gå for Tokina eller Sigma, og oppi det hele vurderer jeg også en Sigma 30mm 1,4

 

Klarer jeg med med 18-70 linsa til naturbilder? Jeg liker nemmelig ikke at folk blir tykkere. Eller har jeg missforstått hele greia?

8938845[/snapback]

 

 

Stadig forvirra ser jeg, det er bra ;)

Se på bildet av denne jenta som er tatt med sigmaen.

Ser ikke plagsomt feit ut spør du meg,

 

http://lh5.google.co.uk/image/Lasselindhph....jpg&imgmax=640

 

Men det er klart at en vidvinkel vil fordreie litt, jeg er positivt overrasket over at den gjør så lite feil og det er overhodet ingenting DxO Pro retter opp mot denne, kontra hvor mye feil 18-200mm VR gir. Da for Dxo Pro MYE og jobbe med ..

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Det er ikke lett å sitte å drømme slik jeg gjør.

 

Etter en dialog med meg selv fant jeg ut at jeg beholder min Nikon 18-70 og prøver den på fjellturen. jeg skal se næreme høsten om jeg ikke kjøper et drømmeobjektiv for innekveldene.

 

Vurderte i dag en tamron 17-50 2,8 men er ennå usikker.

Men man vet jo aldri hva man ender opp med. Det er det morsomme med å ha denne hobbyen kombinert med at man er en idiot uten økonomisk sans :fun:

 

Har ennå mye å lære når det gjelder fotografering, så får jeg heller kjøpe når behovet virkelig er der.

Lenke til kommentar
Det er ikke lett å sitte å drømme slik jeg gjør.

 

Etter en dialog med meg selv fant jeg ut at jeg beholder min Nikon 18-70 og prøver den på fjellturen. jeg skal se næreme høsten om jeg ikke kjøper et drømmeobjektiv for innekveldene.

 

Vurderte i dag en tamron 17-50 2,8 men er ennå usikker.

Men man vet jo aldri hva man ender opp med. Det er det morsomme med å ha denne hobbyen kombinert med at man er en idiot uten økonomisk sans :fun:

 

Har ennå mye å lære når det gjelder fotografering, så får jeg heller kjøpe når behovet virkelig er der.

8942623[/snapback]

 

Jeg avsluttet vurderingen idag og kjøpte en 17-50mm f2.8 idag. Tok en rask tur ut og tok at par bilder - det ser lovende ut. I og med at foto-PC'en er i biter, så får jeg ikke sjekket skikkelig før senere ikveld eller i morgen.

 

Tom

Lenke til kommentar

 

Jeg avsluttet vurderingen idag og kjøpte en 17-50mm f2.8 idag. Tok en rask tur ut og tok at par bilder - det ser lovende ut. I og med at foto-PC'en er i biter, så får jeg ikke sjekket skikkelig før senere ikveld eller i morgen.

 

Tom

8942656[/snapback]

 

Kan du poste litt bilder og gi en skikkelig dom. Denne vs Nikon 18-70 linsa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...