Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden


Anbefalte innlegg

Klarer du ikke å finne telefonnr. på dell sine sider?

 

http://support.euro.dell.com/support/topic...;l=no&s=dhs

 

 

Du kan kanskje til og med få bedre tilbud på telefonen om du er litt "skeptisk" og prøver å lokke selgeren litt. ;)

 

Hehe.. takk.

Fant ikke nummeret når jeg drev på å leita.

Meen.. nå blir jeg vel nødt til å bestille på mandag, siden de tydeligvis ikke har åpent på lørdager.. :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja.. da er XPS'n i hus - og foreløpig er jeg veldig fornøyd : D

 

Spørsmålet blir da: hvilke ting bør gjøres ? Er det slik at en "clean-install" av Vista gir bedre ytelse ? Gikk inn og slettet alt tull som lå inne (google desktop, osv.), men sitter med en følelse av at det blir litt halvveis.

 

Hva har dere andre som har fått maskinen gjort ? Hvilke programmer er det et selvfølge å legge inn ? Hva bruker dere til filmavspilling og musikkavspilling, og hvorfor ? Har dere gjort noen endringer på oppsett som vi andre også burde gjøre ?

 

Gode spørsmål, så fint om noen med Vista-peil svarer ;)

Lenke til kommentar
ringte dell siden jeg var litt pist pga ETA... de sa at de mangla n-kortet, hdd og ram... YAY

Jeg anbefaler alle som ønsker maskinen om å bestille følgende deler separat:

- Turbo Memory (Robson)

- N-kort

- T7XXX CPU

- Minne (minimum 4GB)

- Harddisk

 

Når det kommer til akkurat harddisken er man ikke sikker på at Dell leverer verdens desisdert raskeste (Hitachi 7K200) om man velger 200GB 7200RMP via bestillingsiden. Man kan risikere å få levert en annen modell eller merke enn akkurat denne, og nærmeste konkurent er milevis unna hva angår ytelse!!

 

Det er mye mulig leveringsturen reduseres med å gjøre dette, og ikke minst... man sparer en hel haug med penger :thumbup:

Lenke til kommentar
ringte dell siden jeg var litt pist pga ETA... de sa at de mangla n-kortet, hdd og ram... YAY

Jeg anbefaler alle som ønsker maskinen om å bestille følgende deler separat:

- Turbo Memory (Robson)

- N-kort

- T7XXX CPU

- Minne (minimum 4GB)

- Harddisk

 

Når det kommer til akkurat harddisken er man ikke sikker på at Dell leverer verdens desisdert raskeste (Hitachi 7K200) om man velger 200GB 7200RMP via bestillingsiden. Man kan risikere å få levert en annen modell eller merke enn akkurat denne, og nærmeste konkurent er milevis unna hva angår ytelse!!

 

Det er mye mulig leveringsturen reduseres med å gjøre dette, og ikke minst... man sparer en hel haug med penger :thumbup:

 

 

Hva gjør turbo memoryet?

Lenke til kommentar
ringte dell siden jeg var litt pist pga ETA... de sa at de mangla n-kortet, hdd og ram... YAY

Jeg anbefaler alle som ønsker maskinen om å bestille følgende deler separat:

- Turbo Memory (Robson)

 

 

 

Hva gjør turbo memoryet?

Sparer deg ca. 4-5sekunder på oppstart av vista og opptil 15minutter extra batteritid, det har ikke sånn sinnsykt mye å si på ytelsen enda (Vista vil få bedre støtte etterhvert og driverne vil modnes), men det er faktisk merkbart.

 

denne mini-PCIe modulen koster ikke mere enn ca. 200kr uansett for 1GB versjonen jeg putta inn i min M1330

Lenke til kommentar
Ja.. da er XPS'n i hus - og foreløpig er jeg veldig fornøyd : D

 

Spørsmålet blir da: hvilke ting bør gjøres ? Er det slik at en "clean-install" av Vista gir bedre ytelse ? Gikk inn og slettet alt tull som lå inne (google desktop, osv.), men sitter med en følelse av at det blir litt halvveis.

 

Hva har dere andre som har fått maskinen gjort ? Hvilke programmer er det et selvfølge å legge inn ? Hva bruker dere til filmavspilling og musikkavspilling, og hvorfor ? Har dere gjort noen endringer på oppsett som vi andre også burde gjøre ?

 

Gode spørsmål, så fint om noen med Vista-peil svarer ;)

Dell får nok penger av en del av programvareleverandørene for å legge

inn demo av deres programmer. Dell la inn en del slikt på min XPS m1710

da den ble levert med XP. Har reinstallert ett par ganger etter det, og nå

til sist har jeg hatt Vista som eneste OS.

Jeg tror ærlig talt ikke du vil merke noen særlig forskjell om du reinstallerer,

men det føles nok bedre å få rensa ut alt du ikke vet hva er.

 

Når det gjelder musikk og filmavspilling så bruker jeg Winamp, Media Player 11

og VLC media player.

 

Til anti-virus bruker jeg Free AVG.

Lenke til kommentar
Ja.. da er XPS'n i hus - og foreløpig er jeg veldig fornøyd : D

 

Spørsmålet blir da: hvilke ting bør gjøres ? Er det slik at en "clean-install" av Vista gir bedre ytelse ? Gikk inn og slettet alt tull som lå inne (google desktop, osv.), men sitter med en følelse av at det blir litt halvveis.

 

Hva har dere andre som har fått maskinen gjort ? Hvilke programmer er det et selvfølge å legge inn ? Hva bruker dere til filmavspilling og musikkavspilling, og hvorfor ? Har dere gjort noen endringer på oppsett som vi andre også burde gjøre ?

 

Gode spørsmål, så fint om noen med Vista-peil svarer ;)

Dell får nok penger av en del av programvareleverandørene for å legge

inn demo av deres programmer. Dell la inn en del slikt på min XPS m1710

da den ble levert med XP. Har reinstallert ett par ganger etter det, og nå

til sist har jeg hatt Vista som eneste OS.

Jeg tror ærlig talt ikke du vil merke noen særlig forskjell om du reinstallerer,

men det føles nok bedre å få rensa ut alt du ikke vet hva er.

 

Når det gjelder musikk og filmavspilling så bruker jeg Winamp, Media Player 11

og VLC media player.

 

Til anti-virus bruker jeg Free AVG.

men hva vet man er trygt å fjerne? er ikke keen på at plutselig får jeg noen problemer med webkamera eller whatever.

Lenke til kommentar
ringte dell siden jeg var litt pist pga ETA... de sa at de mangla n-kortet, hdd og ram... YAY

Jeg anbefaler alle som ønsker maskinen om å bestille følgende deler separat:

- Turbo Memory (Robson)

- N-kort

- T7XXX CPU

- Minne (minimum 4GB)

- Harddisk

 

Når det kommer til akkurat harddisken er man ikke sikker på at Dell leverer verdens desisdert raskeste (Hitachi 7K200) om man velger 200GB 7200RMP via bestillingsiden. Man kan risikere å få levert en annen modell eller merke enn akkurat denne, og nærmeste konkurent er milevis unna hva angår ytelse!!

 

Det er mye mulig leveringsturen reduseres med å gjøre dette, og ikke minst... man sparer en hel haug med penger :thumbup:

 

Dette var jeg ikke klar over... trodde man MÅTTE bestille PC-en hel. Greit man tydligvis kan åpne å sette i n-kortet. hdd er lett, men hva med RAM? er begge slottene tilgjengelige på bunnen? Hadde en asus lappis og der satt den ene tilgjengelig fra bunnen og den andre inni ved HK og det ble warranty void om jeg prøvde å komme meg inn dit :D

Lenke til kommentar
ringte dell siden jeg var litt pist pga ETA... de sa at de mangla n-kortet, hdd og ram... YAY

Jeg anbefaler alle som ønsker maskinen om å bestille følgende deler separat:

- Turbo Memory (Robson)

- N-kort

- T7XXX CPU

- Minne (minimum 4GB)

- Harddisk

 

Når det kommer til akkurat harddisken er man ikke sikker på at Dell leverer verdens desisdert raskeste (Hitachi 7K200) om man velger 200GB 7200RMP via bestillingsiden. Man kan risikere å få levert en annen modell eller merke enn akkurat denne, og nærmeste konkurent er milevis unna hva angår ytelse!!

 

Det er mye mulig leveringsturen reduseres med å gjøre dette, og ikke minst... man sparer en hel haug med penger :thumbup:

 

Dette var jeg ikke klar over... trodde man MÅTTE bestille PC-en hel. Greit man tydligvis kan åpne å sette i n-kortet. hdd er lett, men hva med RAM? er begge slottene tilgjengelige på bunnen? Hadde en asus lappis og der satt den ene tilgjengelig fra bunnen og den andre inni ved HK og det ble warranty void om jeg prøvde å komme meg inn dit :D

 

Du må bestille PC-en hel. Det han mener er at du kjøper laveste mulig spekka og oppgraderer selv.

Lenke til kommentar
Er det mulig å kjøpe n-kort og bare legge det inn i bærbaren i det ledige slottet (tror det er ekspress slot hvor håndkontrollen ligger) Altså kjøpe n-kort uten å legge den inn selve PC-en?

 

maskinen har en Expresscard-slot der du kan montere blant annet ett WLAN-kort, med støtte for 820.11n. Ulempen er at dette vil stikke ett par cm ut av maskinen til en hver tid, det koster mer, og du får såvidt jeg kan forstå dårligere hastighet/rekkevidde i og med at antennen er mye mindre (det interne kortet bruker en trådantenne som ligger rundt hele skjermen. Denne ligger der fra før, også om du bestiller uten n-kort).

 

Når du bare åpner en luke på undersiden for å sette inn ett internt kort som dessuten er billigere, er det i bunn og grunn ingen fordeler med å bruke ett kort i expresscard-slot'en i stedet. Du mister ingen garanti, og det er minimalt vanskeligere enn å sette inn ett expresscard-kort.

Lenke til kommentar

Hvor mange er det som har tatt med utvidet garanti på denne maskinen?

 

Jeg lurer på om det 1 år normale garantien holder? eller er det nødvendig for mer, personlig så har jeg nesten aldri hatt problemer med min pc erfaringer spesielt på stasjonær. Hadde en acer aspier og det ble stadig problemer med skjermen, hovedkortet og lydkortet.

 

Lurer på om dell m1330 holder seg i lang tid..?

 

Dessuten så er det vanlig 5 års reklamasjonsrett på alle maskiner, men dell sier vel NEI, de må jo holde seg til norske lover??

 

Noen som har noe meninger om dette?

Lenke til kommentar

Uansett om du ikke velger utvidet garanti i utgangspunktet, kan du likevel utvide denne etter du har kjøpt maskinen så lenge den er innenfor den opprinnelige garantitiden. Dell må uansett forholde seg til norske lover ja, det kan de ikke komme utenfor, men man får bedre tjenester med deres garanti-tilbud.

Lenke til kommentar

Hei. Sitter å sonderer markedet litt på bærbare maskiner. Hadde tenkt å kjøpe en til å ha med når jeg drar i Forsvaret uti januar. Tror jeg har siktet meg inn på en XPS M1330 og har rimelig lyst til å smelle inn en bestilling med en gang. Det eneste jeg tenker på er at jeg kommer ikke til å ha bruk for den før jeg skal dra, altså i januar. Er det noen nye modeller på horisonten, eller kan jeg kjøpe en M1330 uten å irritere meg over at det plutselig kommer en ny en i desember?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...