Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i Elektronikk VK1 2007


Anbefalte innlegg

Skal ha eksamen i elektronikk på tirsdag, får ut forberedelses ark i morra. Om det er noen likesinnede der ute som skal ha eksamen i elektronikk på tirsdag, og interessen er tilstede kan vi bruke denne posten for å hjelpe hverandre med spørsmål som vil oppstå.

 

Nå er det jo sånn at VK1 elektronikk eksamen er laget lokalt, og de vil derfor være litt forskjellige over hele landet. Men læreplanen er den samme så mye vil være likt.

 

Brukte forumet her i fjor også ved grunnkurs eksamen, noe som var svært nyttig både for meg og mange andre. :thumbup:

 

Stikk innom i morra da, alle som har spørsmål/SVAR på elektronikk...mysterier..

Endret av Mrwonders
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått eksamenfoberedelsesdel som vistnok gjelder for Bergen Maritime, Årstad Videregående og Krokeide Videregående.

 

Går på en CD-spiller med SMPS, Delta Sigma converter, opptak fra mikrofon og lagring på CD og Mikroprosessorstyring.

 

SMPS er grei, men har litt problemer med å forstå Delta-sigma konverteren da jeg ikke har vært borti den tidligere. NOen som vet om en bra nett-link om Delta-sigma konvertere (helst norske sider)? :innocent:

Lenke til kommentar
Noen som fikk det skjemaet med en blanding av analogteknikk og dig, var vel skjema over styringsenhet for en kasettspiller(ja av alle ting så fikk vi denne teite oppgaven). Hvis noen her har fått denne(selv om jeg tviler), kan de fortelle litt om den?

8777846[/snapback]

 

 

Jeg har også fått disse skjemaene, er ikke så vanskelige. Får se om jeg kan skrive litt seinere... må lese mer nå :p

Lenke til kommentar

Har ikke eller tok ikke bilder av forberedelse-delen, så desverre kunne ikke hjelpe. Glad jeg rakk å få skrivd ned det jeg trengte hvertfall.

 

Her er noe av det jeg husker angående de kretsene jeg fikk utdelt.

 

Den første kretsen(effektforsterken) var en klasse AB(?). Vi fant tilbakekoblingen og regnet ut det som da skrev på arket(de kondensatorene som var der for gjøre noe relatert til DC-strømmen), da på den vanlige måten og i desibel bare for å vise fram litt til sensor som retter prøven.

Legg også merke til at L1 og motstanden den er koblet i nærheten til(kanskje dårlig forklart) er der for å fjerne antenne-effekten, eller intermodulasjonsforvrengning mener jeg det var(hvertfall en type forvrengning). Gjorde litt mer også som jeg ikke husker.

 

Den digital-analoge kretsen var en styringsenhet for en kassetspiller skrev vi lite om ettersom det var veldig få som skjønte noe av den, og veldig mange ga opp. Uansett så tegna vi et slags blokkskjema for den, så vi vet hvertfall noe om hva som er i kretsen og ikke noe stort mer..

 

Skrev ellers litt kort om forvrengningene man kan få, litt om lyd, halv side om givere o.s.v.

Lenke til kommentar

Det er også lurt å tenke igjennom om kretser kan forbedres på en eller annen måte, eventuet at man påpeker svakheter med kretsløsningen. Slike tanker scorer utrolig mye hos sensor

 

Ofte får man spørsmål om fremgangsmåter ved feilsøking. Her er den prosedyren jeg bruker:

 

FEILSØKINGSTEKNIKK. betyr her lokalisering av feil i elektronisk utstyr. Feilsøkingen kan være på utstyr på produksjonssiden, feil på utstyr etter en periode i bruk eller på utstyr som er på utviklingsstadiet. Under feilsøking kan man benytte følgende 8 trinn:

1. Bekreft den innrapporterte feilen

2. Noter ned feilsymptomer

3. Konstater at tilførselen er i orden

4. Foreta en visuell inspeksjon

5. Avgrens feilen til en spesiell del av utstyret

6. Avgrens feilen til en komponent

7. Utfør reparasjonen

8. Test utstyret

Lenke til kommentar

effektforsterkeren: Alle de små kondensatorene er der for å fjerne høyfrekvens signaler. Har fått vite at det er stor sansynlighet at vi får en del om tomgangstransistoren, finne ut hvor mye strøm som går igjennomtransistorene på tomgang når potmeter p2 ligger i forskjellige stillinger. Forstrekningen på hele dritten er ca 48x. øvre halvperiode av signalet går gjennom T1, T3, T5, og T6, og negative igjennom T3, T4,, t8, T9. De 2 motstandene og kondensatoren i serie på utgangen er en "virituel høyttaler når forsterkeren får signal men ikke har noen høyttaler tilkoblet.

 

Den spolen og motstanden på utganen het vist noe sånt som Parasittoscilliasjon. som var der for å fjerne høyfrekvens og "annet dritt" på utganen :S :p,.

 

Digintal: Læreren vår som hadde sendt inn skjema som forslag :p, han er drittsekk ;). Noe av greia her er at etter den transistoren å inverterenen på inngangen er den noen neller porter og noen inverterere. 2 Nand portter og en invtertere som er kobla sån som på skjema fungerer som en S R vippe med invrterete innganger.

 

 

Gidder ikke rette skrivefeil :p

 

 

legger ved effektforsterkeren..

post-123680-1180971259_thumb.jpg

Endret av Glutar
Lenke til kommentar

Effektforsterker:

 

L1 på effektforsterkeren Fjerner Høyfrekvent, radio signaler, og alt mulig annet dritt for å ikke komme ut på høyttaler.

 

2x 10ohm motstander på utgangen + 1x kondensator 100nF kalles Dummyload, later som den er en høyttaler om ikke høyttaler tilkoblet.

 

Tilbakekoblingsmotstanden (R29?) og T4 RBasis R14 er motstandene som bestemmer forsterkningen. R29/R14+1=ca 48x/ganger

 

 

Kasettspiller:

 

PÅ kasettspilleren, så har du en krets med en monstabil multivibrator, den er der for å skape forsinkelser i systemet slik at man ikke ødelegger båndet på kasetten når man f.eks har på reverse, og så trykker stopp.

 

Der du har en resistans, tilkoblet en kondensator til jord kalles Lavpass filter og fjerner de høye frekvensene.

 

Det er også mange andre kondensatorer i kretsen, de fjerner Også høyfrekvens.

 

I tomgangsstrøm transistor trinnet ligger ett potmeter som Glutar sa, som styrer hvor mye de 2 siste forsterkerne skal lede. I denne tomgangsstrøm kretsen har du 2 kondensatorer til, begge har som oppgave her og fjerne Lavfrekvent og Høyfrekvent støy, ettersom disse ikke påvirker signalet fordi denne delen av kretsen er avgrenset fra det andre.

 

 

Ellers tror jeg denne eksamen kommer til å gå riktig bra, untatt Kasettspilleren (kanskje?)

Endret av Airborne
Lenke til kommentar

http://img108.imageshack.us/my.php?image=b...abladel1wj9.jpg

 

http://img70.imageshack.us/my.php?image=blablabladel2rs7.jpg

 

http://img111.imageshack.us/my.php?image=blabbelail2.jpg

 

Her er skjemaene vi fikk i dag...de to øverste er vedlegg 1(kasett spiller styringen) og den nederste er effekt forsterkeren....ENJOY

 

 

(P.S: fortjener en klem når jeg kommer på skolen i morgen siden jeg posta de :love: )

Endret av coVen
Lenke til kommentar
effektforsterkeren: Alle de små kondensatorene er der for å fjerne høyfrekvens signaler. Har fått vite at det er stor sansynlighet at vi får en del om tomgangstransistoren,  finne ut hvor mye strøm som går igjennomtransistorene på tomgang når potmeter p2 ligger i forskjellige stillinger. Forstrekningen på hele dritten er ca 48x. øvre halvperiode av signalet går gjennom T1, T3, T5, og T6, og negative igjennom T3, T4,, t8, T9. De 2 motstandene og kondensatoren i serie på utgangen er en "virituel høyttaler når forsterkeren får signal men ikke har noen høyttaler tilkoblet.

 

Den spolen og motstanden på utganen het vist noe sånt som Parasittoscilliasjon. som var der for å fjerne høyfrekvens og "annet dritt" på utganen :S :p,.

 

Digintal: Læreren vår som hadde sendt inn skjema som forslag :p, han er drittsekk ;). Noe av greia her er at etter den transistoren å inverterenen på inngangen er den noen neller porter og noen inverterere. 2 Nand portter og en invtertere som er kobla sån som på skjema fungerer som en S R vippe med invrterete innganger.

 

 

Gidder ikke rette skrivefeil :p

 

 

legger ved effektforsterkeren..

8780838[/snapback]

 

Alt helt til høyre(R20, R22, R21, R12, R11, C14,C11, C8 og L1) er der for å fjerne antenne effekten i høytalerledningen. hadde ikke disse komponentene vært der, hadde vi fått intermodulasjons forvregning...

Lenke til kommentar

Det er noen her som mente at R22, R21 og C14 er en såkaldt Dummyload, må stille meg tvilende til den.

Jeg mener at alle komponentene som er koblet til utgangen kun er for å forhindre radiostøyø.

 

Er det noen som mener noe annet og kan gi en GOD begrunnelse på denne er jeg meget inntresert.

Lenke til kommentar
Det er noen her som mente at R22, R21 og C14 er en såkaldt Dummyload, må stille meg tvilende til den.

Jeg mener at alle komponentene som er koblet til utgangen kun er for å forhindre radiostøyø.

 

Er det noen som mener noe annet og kan gi en GOD begrunnelse på denne er jeg meget inntresert.

8782397[/snapback]

 

Begynte og tvile litt nå jeg også :/

Lenke til kommentar
Det er noen her som mente at R22, R21 og C14 er en såkaldt Dummyload, må stille meg tvilende til den.

Jeg mener at alle komponentene som er koblet til utgangen kun er for å forhindre radiostøyø.

 

Er det noen som mener noe annet og kan gi en GOD begrunnelse på denne er jeg meget inntresert.

8782397[/snapback]

 

Begynte og tvile litt nå jeg også :/

8782693[/snapback]

 

Jeg tviler sterkt, for jeg regnet nettop på både grensefrekvenser og den kapasative motstanden ved 1KHz.

 

Dette er resultatene:

 

Filter 1 (R22,R21 og C14)

Grensefrekvens = 795775,4 Hz (dette er et HF filter)

Xc = 1591,5 Ohm

 

Filter 2 (R11,R12,C11 og C8)

Grensefrekvensen = 159154,9 (dette er også høyfrekvent)

Xc = 795,77 Ohm

 

Leste litt om Dummyloads ista, for dette er noe vi ikke har hatt om på min skole.

Utifra det jeg da forstår, så kan ikke dette være en dummyload, men et HF filter for å forrhindre intermodulasjonsforvrengning.

 

Noen som mener jeg har feil tar jeg gladlig mot krittik, og vil gjærne diskutere det.

Lenke til kommentar

EKSAMEN! !!

 

Du har fått i oppgave å gjøre en reperasjon på en digital klokke og noen små modifikasjoner. Ved Modifikasjonene velger du å benytte PIC16F84

 

 

 

Bildet nederst på sida:

http://www.wimb.net/index.php?s=electr&page=4

 

Kommer sikkert til å få noe sånt som at jeg skal bruke den IC'en PIC16F84 så skal jeg legge til sekund viser osv.. litt programering . hjelp ?

 

Noen som kan hjelpe med hvordan alt fungerer osv ? ;D tror jeg skjønner hvordan kretsen fungerer opp til hvordan den SN7441 og SN7490 virker , hvordan de loader inn tallet osv..

Lenke til kommentar
Det er noen her som mente at R22, R21 og C14 er en såkaldt Dummyload, må stille meg tvilende til den.

Jeg mener at alle komponentene som er koblet til utgangen kun er for å forhindre radiostøyø.

 

Er det noen som mener noe annet og kan gi en GOD begrunnelse på denne er jeg meget inntresert.

8782397[/snapback]

 

Begynte og tvile litt nå jeg også :/

8782693[/snapback]

 

Jeg tviler sterkt, for jeg regnet nettop på både grensefrekvenser og den kapasative motstanden ved 1KHz.

 

Dette er resultatene:

 

Filter 1 (R22,R21 og C14)

Grensefrekvens = 795775,4 Hz (dette er et HF filter)

Xc = 1591,5 Ohm

 

Filter 2 (R11,R12,C11 og C8)

Grensefrekvensen = 159154,9 (dette er også høyfrekvent)

Xc = 795,77 Ohm

 

Leste litt om Dummyloads ista, for dette er noe vi ikke har hatt om på min skole.

Utifra det jeg da forstår, så kan ikke dette være en dummyload, men et HF filter for å forrhindre intermodulasjonsforvrengning.

 

Noen som mener jeg har feil tar jeg gladlig mot krittik, og vil gjærne diskutere det.

8782831[/snapback]

 

 

Har også regnet det ut og det stemmer med dine beregninger. Betyr grensefrekvens at den IKKE slipper igjennom frekvenser over 795khz, 159khz?

Lenke til kommentar
Det er noen her som mente at R22, R21 og C14 er en såkaldt Dummyload, må stille meg tvilende til den.

Jeg mener at alle komponentene som er koblet til utgangen kun er for å forhindre radiostøyø.

 

Er det noen som mener noe annet og kan gi en GOD begrunnelse på denne er jeg meget inntresert.

8782397[/snapback]

 

Begynte og tvile litt nå jeg også :/

8782693[/snapback]

 

Jeg tviler sterkt, for jeg regnet nettop på både grensefrekvenser og den kapasative motstanden ved 1KHz.

 

Dette er resultatene:

 

Filter 1 (R22,R21 og C14)

Grensefrekvens = 795775,4 Hz (dette er et HF filter)

Xc = 1591,5 Ohm

 

Filter 2 (R11,R12,C11 og C8)

Grensefrekvensen = 159154,9 (dette er også høyfrekvent)

Xc = 795,77 Ohm

 

Leste litt om Dummyloads ista, for dette er noe vi ikke har hatt om på min skole.

Utifra det jeg da forstår, så kan ikke dette være en dummyload, men et HF filter for å forrhindre intermodulasjonsforvrengning.

 

Noen som mener jeg har feil tar jeg gladlig mot krittik, og vil gjærne diskutere det.

8782831[/snapback]

 

 

Har også regnet det ut og det stemmer med dine beregninger. Betyr grensefrekvens at den IKKE slipper igjennom frekvenser over 795khz, 159khz?

8784676[/snapback]

 

det kommer ann på om det er ett lavpass filtereller høypassfilter.

I dette tillfellet så vil det fjærne alle signaler over grensefrekvensen, i forenklet tale.

Lenke til kommentar
Da stiller jeg spørsmålstegn til en lærer som sa det.

 

Men han sa også, at han ikke viste hvorfor det var en serikobleing og en parallellkobling i parallell. der stiller jeg også ett spørsmålstegn.

8785649[/snapback]

 

Det har ikke noe å si om den er i serie eller paralell.

Tror det er av praktiske grunner, for da slipper man og bruke forskjellige komponenter.

Ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...