Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Systemutvikling - Eksamen 2007


Anbefalte innlegg

Den siste modellen har jo bare med alt du skriver her?

8771803[/snapback]

Vel, så nok ikke nøye nok gjennom den,ja. Men er en del tabeller jeg rett og ikke skjønner nytten av: Visningslokale,BY og F.arbeidspris.

Det er vel ikke nm i å ha flest tabeller? Synes det bare blir mere rot da. Infoen i visningslokale og by, kan lett flyttes over i lokaletabellen?

 

F.arbeiderpris må noen forklare meg, er sikkert noe klokt over den, skjønner bare ikke funksjonen?

Endret av tspeed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den siste modellen har jo bare med alt du skriver her?

8771803[/snapback]

Vel, så nok ikke nøye nok gjennom den,ja. Men er en del tabeller jeg rett og ikke skjønner nytten av: Visningslokale,BY og F.arbeidspris.

Det er vel ikke nm i å ha flest tabeller? Synes det bare blir mere rot da. Infoen i visningslokale og by, kan lett flyttes over i lokaletabellen?

 

F.arbeiderpris må noen forklare meg, er sikkert noe klokt over den, skjønner bare ikke funksjonen?

8771866[/snapback]

 

Poenget med F.arbeiderpris er at man kan gi ein pris til ein enkelt person (f.eks. prisen for besteskodespelar), framfor at prisen vert gitt til filmen som vedkommande spelar i.

 

edit: skrivefeil

Endret av zero_time
Lenke til kommentar
Den siste modellen har jo bare med alt du skriver her?

8771803[/snapback]

Vel, så nok ikke nøye nok gjennom den,ja. Men er en del tabeller jeg rett og ikke skjønner nytten av: Visningslokale,BY og F.arbeidspris.

Det er vel ikke nm i å ha flest tabeller? Synes det bare blir mere rot da. Infoen i visningslokale og by, kan lett flyttes over i lokaletabellen?

 

F.arbeiderpris må noen forklare meg, er sikkert noe klokt over den, skjønner bare ikke funksjonen?

8771866[/snapback]

 

Jo, "visningslokale", eller "visningssted" som jeg kaller det i min modell, er med rett og slett fordi det blir mye enklere å gjøre oppslag, siden et lokale har flere rom, altså "visningssted". Hvis du bare har "lokale", så må du registrere det samme lokale om igjen og om igjen hver gang du skal registrere et rom eller en kinosal etc.

 

By bør være en egen, siden det kun er snakk om 3 byer. Da kan du lage en kombinasjonsboks for å velge hvilken by lokalet befinner seg i. Slik unngår man feil og unødvendig multiregistrering. Med andre ord: Du slipper å registrere byen lokalet ligger i. Og du slipper å sjekke om du har skrevet feil.

 

"Filmarbeiderpris" må være en egen entitetstype, fordi man vil jo kunne velge den personen som har vunnet en pris, istedet for å se hvilken film han/hun spilte i.

Lenke til kommentar
Den virkelig store utfordringen her synes jeg ligger i Premieringer i de ulike konkurranseklassene. Noen som har noen kreative løsninger her?

8771611[/snapback]

 

Ut i fra oppgaven virker det som om det er selve filmen som skal premieres, med tanke på at det står "beste skuespill" og ikke "beste skuespiller". Et annet eksempel er "beste regi" i steden for "beste regissør".

Lenke til kommentar

OK, skjønner poenget med de tabellene nå. Planen min var og inkludere feltene i lokaletabellen, men ser jo nå at det kan bli feil mht at ett lokaler kan ha flere visningssteder. Dobbelregistreringer er vel noe vi for all pris burde unngå så,langt som det lar seg gjøre. BY kan vel være ett eget felt i Lokale, med oppslag hvor vi skriver inn verdien selv? Blir vel det samme uansett, så skal vel ikke ha noe å si.

 

Tilbake til arrangementskomiteen. Skjønner egentlig ikke hvordan dette kan bli relevant i forhold til databasen vi skal utvikle? Kan hende dette bare er tilleggsopplysninger som gis, bare for å lure oss litt? All info som gis i en forbedelsesdel, er vel ikke nødvendigvis noe som man får nytte av i oppgaven?

Lenke til kommentar
By bør være en egen, siden det kun er snakk om 3 byer. Da kan du lage en kombinasjonsboks for å velge hvilken by lokalet befinner seg i. Slik unngår man feil og unødvendig multiregistrering. Med andre ord: Du slipper å registrere byen lokalet ligger i.

8771945[/snapback]

 

Det er jo det du bruker postnummer til.

Lenke til kommentar
Ut i fra oppgaven virker det som om det er selve filmen som skal premieres, med tanke på at det står "beste skuespill" og ikke "beste skuespiller". Et annet eksempel er "beste regi" i steden for "beste regissør".

8772127[/snapback]

 

Hvis man tolker oppgaven slik, trenger vi vel ikke F.arbeiderpris? Hva med en egen pristabell, som relateres til FILMID. I denne tabellen legger vi f.eks inn en begrunnelse for at vedkommende film fikk en pris?

Lenke til kommentar
Ut i fra oppgaven virker det som om det er selve filmen som skal premieres, med tanke på at det står "beste skuespill" og ikke "beste skuespiller". Et annet eksempel er "beste regi" i steden for "beste regissør".

8772127[/snapback]

 

Hvis man tolker oppgaven slik, trenger vi vel ikke F.arbeiderpris? Hva med en egen pristabell, som relateres til FILMID. I denne tabellen legger vi f.eks inn en begrunnelse for at vedkommende film fikk en pris?

8772215[/snapback]

 

Det høres ikke dumt ut. Prøver meg på den.

Lenke til kommentar
Hei folken, jeg har også kommet opp i Systemutvikling, som egentlig var en lettelse :p

 

Har prøvd å lage en modell sammen med de andre jeg kom opp med,

speek your mind.

 

 

Bare meg som har trøbbel med å fått sett det bildet?

Kunne du ikkje heller ha lasta bildet opp som eit vedlegg?

Endret av zero_time
Lenke til kommentar

Huff blir stressa av den du thomas0706 har lagt ut, der var det mye gitt. :p

Eller er det bare meg som ikke klarer å ha så mye med, faller sikkert ikke ned i karakter for å ikke ha så altfor mye med? Man skal jo kun svare på det man får beskjed om? :)

Det jeg har fått beskjed om.. og hører mange snakker om at det bør være en regningstabell også, det står ikke noe om at de skal tjene inn penger på dette, og heller ikke noe som helst om at det er billetter til filmene, så jeg vil ta det som at vi driter i å ta noe ekstra inn der?

Lenke til kommentar
Huff blir stressa av den du thomas0706 har lagt ut, der var det mye gitt. :p

Eller er det bare meg som ikke klarer å ha så mye med, f

8772410[/snapback]

 

hehe :p

det er engetlig ikke så mye :thumbup:

men det er ikke sikkert at man trenger tabellene Arrangementskomedie, A_medlem_år og A_ medlemmer, med i databasen disese blir på en måte utenfor seeve" filmfestival" basen, det kann godt tenkes at arrangementskomiteen blir mere som en teoridel hvor man må sett opp prosjekt gruppe/plan

Endret av Thomas0706
Lenke til kommentar
Huff blir stressa av den du thomas0706 har lagt ut, der var det mye gitt. :p

Eller er det bare meg som ikke klarer å ha så mye med, faller sikkert ikke ned i karakter for å ikke ha så altfor mye med? Man skal jo kun svare på det man får beskjed om? :)

Det jeg har fått beskjed om.. og hører mange snakker om at det bør være en regningstabell også, det står ikke noe om at de skal tjene inn penger på dette, og heller ikke noe som helst om at det er billetter til filmene, så jeg vil ta det som at vi driter i å ta noe ekstra inn der?

8772432[/snapback]

Ikke om å ha mest mulige tabeller, så lenge man bare svarer på det oppgaven er ute etter ( vi vet vel ikke helt ennå alt den ber om?)

 

I forhold til registrering av bilettsalg osv, er det vel veldig få hint om dette i forbedelsesdelen, men man burde allikavel ha en tanke om hvordan man vil løse dette, hvis det skulle dokke opp. Kommer jo alltid noen tillegsopplysninger i oppgaven.

Lenke til kommentar
Huff blir stressa av den du thomas0706 har lagt ut, der var det mye gitt. :p

Eller er det bare meg som ikke klarer å ha så mye med, faller sikkert ikke ned i karakter for å ikke ha så altfor mye med? Man skal jo kun svare på det man får beskjed om? :)

Det jeg har fått beskjed om.. og hører mange snakker om at det bør være en regningstabell også, det står ikke noe om at de skal tjene inn penger på dette, og heller ikke noe som helst om at det er billetter til filmene, så jeg vil ta det som at vi driter i å ta noe ekstra inn der?

8772432[/snapback]

 

 

Er ikke sikker men det kann godt tenkes at det med bliett salg/bestillinger blir litt i det meste laget med tanke på tiden.

Endret av Thomas0706
Lenke til kommentar
Hei folken, jeg har også kommet opp i Systemutvikling, som egentlig var en lettelse :p

 

Har prøvd å lage en modell sammen med de andre jeg kom opp med,

speek your mind.

 

Mange tabeller her,ja. Hvilken funksjon har "typelokale"? Jeg synes at info om lokale (antall plasser osv?) burde kunne registreres i filmlokale tabellen.

Slik jeg ser det, gjør "filmarbeider" delen det slik at det vil kunne oppstå dobbelregistreringer, i tilfelle noen medvirker som skuespiller i en film ,men regissør i en annen? Eller hvis noen har både regi og skuespill i samme film?

 

I tillegg: Tar vi høyde for at databasen kan brukes igjen flere år? Hvis den skal brukes over flere år, må vi vel slette alle filmdeltakere fra forrige år? Derfor synes jeg det blir urelevant med "prisår" og "arrangementsår".

 

Btw, er det samme modell du opplastet her som på photo-host? Var noen felt som manglet på den som ligger her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...