Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Systemutvikling - Eksamen 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har samme eksamen. Virker rimelig plankekjøring, men det er noe jeg stusser litt på.

 

"Arrangementskomiteen for filmfestivalen består av fem medlemmer frå skolane, filmmiljøet og turistnæringa. Leiaren er frå turistnæringa. Ein av kommunane medverkar med datastøtte og sekretær."

 

Noen som kan tenke seg til hva slags crazy twist denne informsjonen kan være godt for?

Endret av Canute
Lenke til kommentar
Jeg har samme eksamen. Virker rimelig plankekjøring, men det er noe jeg stusser litt på.

 

"Arrangementskomiteen for filmfestivalen består av fem medlemmer frå skolane, filmmiljøet og turistnæringa. Leiaren er frå turistnæringa. Ein av kommunane medverkar med datastøtte og sekretær."

 

Noen som kan tenke seg til hva slags crazy twist denne informsjonen kan være godt for?

8756208[/snapback]

 

Det eg først tenkte når eg såg det var prosjekt-teori, men eg veit ikkje. Læreren min meinte at ho ikkje trudde det ville komme.

 

edit: her er forresten datamodellen min slik den ser ut no (beklager at den er litt rotete).

Nokon som har tilbakemeldinger? Det hadde vore flott om andre etter kvart kunne ha lagt ut sine forslag :)

 

edit 2: Tenker å også ha med ein eigen tabell kalt festivalinformasjon (som ikkje inngår i nokon relasjon) som vert brukt i t.d. rapportar.

post-27901-1180716902_thumb.jpg

Endret av zero_time
Lenke til kommentar
edit: her er forresten datamodellen min slik den ser ut no (beklager at den er litt rotete).

Nokon som har tilbakemeldinger? Det hadde vore flott om andre etter kvart kunne ha lagt ut sine forslag :)

 

edit 2: Tenker å også ha med ein eigen tabell kalt festivalinformasjon (som ikkje inngår i nokon relasjon) som vert brukt i t.d. rapportar.

8758854[/snapback]

 

Ser grei ut den. Jeg skal begynne skikkelig i morgen, så kommer kanskje med noe mer feedback da. Det er dog noen småting jeg allerede har i tankene.

 

* Tabellen "Kontaktperson" skjønner jeg ikke helt vitsen med. Hvorfor har en filmdeltaker en kontaktperson? I så tilfelle bør vel den relateres til filmen, eller? mulig du kunne forklart hva du har tenkt?

 

* Det kan være at mange ikke vet hvordan man finner frem til lokale bare ved å vite Postnr/lokalets navn (Virker jo som om dette lagt opp til turister, og dem har jo ikke peiling på hvor ting er). En veibeskrivelse hadde kanskje gjort seg?

 

* "Kommite" virker ufullstendig (?). Den ansvarlige bør iallfall informasjon om hvordan man kontakter vedkommende i tilfelle noe ikke er rett.

 

Har du dessuten tenkt på om det er noen form for konkurransekomite? Jeg er litt usikker på hvordan dem kommer frem til vinneren, og hvilken måte som ville vært mest gunstig å få dette inn i databasen (Stor fan av Keep it simple stupid, vi lager jo tross alt bare en prototype).

Lenke til kommentar
Fikk ikke samme oppgavem fikk rutiner for å etablere kontor arbeidsplass for nye tilsatte og innføring i sikker bruk av skolens datasystem.. Men går du i 2 klasse eller 3?

8755239[/snapback]

 

Forskjell på systemutvikling og systemdrift da... Jeg kom også opp i systemdrift, ikke den mest kompliserte oppgaven nei...

Lenke til kommentar

Jeg har også fått den oppgaven, synes den siste modellen jeg ser her er bra, men med noen saker jeg ikke finner særlig nødvendig.

 

Keep it simple, de har læreren vår lært oss.. hehe

 

Noen som har gjor ferdig en slik access database, eller har alle bare laget modellen? Isåfall noen som vil dele?

 

Har kun laget modellen jeg, ser litt ut som den som er overnevnt.. Men litt mindre tabeller.

 

Ny i forumet her, så surrer litt, hehe..

Lenke til kommentar
Jeg har også fått den oppgaven, synes den siste modellen jeg ser her er bra, men med noen saker jeg ikke finner særlig nødvendig.

 

Keep it simple, de har læreren vår lært oss.. hehe 

 

Noen som har gjor ferdig en slik access database, eller har alle bare laget modellen? Isåfall noen som vil dele?

 

Har kun laget modellen jeg, ser litt ut som den som er overnevnt.. Men litt mindre tabeller. 

 

Ny i forumet her, så surrer litt, hehe..

8769591[/snapback]

Har laget en jeg, den er ikke helt lik og ikke like stor som den du tenker på, men kan godt legge den ut når jeg står opp i morgen ;D

Lenke til kommentar
Jeg har også fått den oppgaven, synes den siste modellen jeg ser her er bra, men med noen saker jeg ikke finner særlig nødvendig.

 

Keep it simple, de har læreren vår lært oss.. hehe 

 

Noen som har gjor ferdig en slik access database, eller har alle bare laget modellen? Isåfall noen som vil dele?

 

Har kun laget modellen jeg, ser litt ut som den som er overnevnt.. Men litt mindre tabeller. 

 

Ny i forumet her, så surrer litt, hehe..

8769591[/snapback]

Har laget en jeg, den er ikke helt lik og ikke like stor som den du tenker på, men kan godt legge den ut når jeg står opp i morgen ;D

8769627[/snapback]

 

 

Ja gjør gjerne det. Får ikke sove jeg, så sitter å jobber med en modell, er heller ikke like stor som dem over. Man trenger ikke gjøre mer enn oppgaven krever.. ;)

 

Men legg gjerne ut hele databasen, er alltid fint med pekepinner og hjelp, er ikke så altfor flink i dette faget så.. :blush:

Lenke til kommentar

Synes de forslagene som ligger ute her nok her hakket for kompliserte. Greit man vil gjøre det bra, men "keep it simple" som mange har sagt allerede, er nok veien å gå. Slik jeg ser det er mesteparten av oppgaven rimelig plankekjøring: Vi trenger å registrere:

*Hvilke filmer som deltar (navn,sjanger,spilletid,aldersgrense?)

*Hvem som medvirker i filmene: Tabell med personalia + en "mellomtabell" som gjør slik at vi kan registere de på flere filmer. Av den mellomtabellen burde det fremgå hvilken rolle vedkommende har.(regissør,skuespiller,kamermann osv)

*Hvor vises filmene?: Registere ulike lokaler i en egen lokaletabell med all relevant info som man har vært inne på i tidligere forslag. Egen visningstabell hvor alle visninger registreres(relatert til lokaletabell)

 

Den virkelig store utfordringen her synes jeg ligger i Premieringer i de ulike konkurranseklassene. Noen som har noen kreative løsninger her?

Det vi i tillegg burde tenke på i forberedelsestia, er nok hvilke rapporter som kommer til å bli aktuelle? I tidligere eksamenssett har det bl.a stått: "Lag de 2 rapportene som du synes er mest relevante for oppgaven" etc.

Endret av tspeed
Lenke til kommentar
Noen tanker til denne?

 

 

I entiteten FILMARBEID skal Filmarbeid_ID såklart være identifikator, og komme med som fremmednøkkel i F.ARBEIDSPRIS

8768304[/snapback]

 

(Orket ikke quote datamodellen/bildet også)

Virker forsåvidt grei den, men hva gjør du om manusforfatteren eller regissøren i en film, også er skuespiller i samme film?

Og har du ikke tatt med noe om "komiteen"? Evt hvorfor?

 

Noen som har forslag til rapporter vi vil bli bedt om å lage? Regner med en oversikt over inntekter/evt en faktura vil komme, men noen andre? Bruker vel gjerne å være 2-3?

 

Forøvrig enig med tspeed, det enkle er ofte det beste ;)

Endret av maaseby
Lenke til kommentar
(Orket ikke quote datamodellen/bildet også)

Virker forsåvidt grei den, men hva gjør du om manusforfatteren eller regissøren i en film, også er skuespiller i samme film?

Og har du ikke tatt med noe om "komiteen"? Evt hvorfor?

 

 

Da registrerer jeg først manusforfatter/regissør først og skuespiller etterpå. ikke noe problem.

 

Lurte litt på det der med kommité men fant aldri liksom helt ut hvor jeg skulle plassere den.

 

Flere forslag til modell folkens?

Endret av elgizmo
Lenke til kommentar
Synes de forslagene som ligger ute her nok her hakket for kompliserte. Greit man vil gjøre det bra, men "keep it simple" som mange har sagt allerede, er nok veien å gå. Slik jeg ser det er mesteparten av oppgaven rimelig plankekjøring: Vi trenger å registrere:

*Hvilke filmer som deltar (navn,sjanger,spilletid,aldersgrense?)

*Hvem som medvirker i filmene: Tabell med personalia + en "mellomtabell" som gjør slik at vi kan registere de på flere filmer. Av den mellomtabellen burde det fremgå hvilken rolle vedkommende har.(regissør,skuespiller,kamermann osv)

*Hvor vises filmene?: Registere ulike lokaler i en egen lokaletabell med all relevant info som man har vært inne på i tidligere forslag. Egen visningstabell hvor alle visninger registreres(relatert til lokaletabell)

 

Den virkelig store utfordringen her synes jeg ligger i Premieringer i de ulike konkurranseklassene. Noen som har noen kreative løsninger her?

Det vi i tillegg burde tenke på i forberedelsestia, er nok hvilke rapporter som kommer til å bli aktuelle? I tidligere eksamenssett har det bl.a stått: "Lag de 2 rapportene som du synes er mest relevante for oppgaven" etc.

8771611[/snapback]

 

Den siste modellen har jo bare med alt du skriver her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...