Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Systemutvikling - Eksamen 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei folken, jeg har også kommet opp i Systemutvikling, som egentlig var en lettelse :p

 

Har prøvd å lage en modell sammen med de andre jeg kom opp med,

speek your mind.

 

Mange tabeller her,ja. Hvilken funksjon har "typelokale"? Jeg synes at info om lokale (antall plasser osv?) burde kunne registreres i filmlokale tabellen.

Slik jeg ser det, gjør "filmarbeider" delen det slik at det vil kunne oppstå dobbelregistreringer, i tilfelle noen medvirker som skuespiller i en film ,men regissør i en annen? Eller hvis noen har både regi og skuespill i samme film?

 

I tillegg: Tar vi høyde for at databasen kan brukes igjen flere år? Hvis den skal brukes over flere år, må vi vel slette alle filmdeltakere fra forrige år? Derfor synes jeg det blir urelevant med "prisår" og "arrangementsår".

 

Btw, er det samme modell du opplastet her som på photo-host? Var noen felt som manglet på den som ligger her.

8772518[/snapback]

 

Takker for at på peker noen timg :)

skal se om jeg kann endre noe.

Ja, jeg vil at databasen skulle kunne brukes over flere år, det er ikke nødvendig å slette alle filmene fra forige år men det burde gjøres og det kann gjøres med litt koding, (jobber med det no)

 

det er nesten sakke modellen som på photo-host, forandrtet noe for at jeg tenkte at en skuespiller kunen få en pris, det var ikke "beste skuespiller" men "beste skuespill" som sto på arke derfor fjærnet jeg det

Lenke til kommentar
Hvilken funksjon har "typelokale"?

 

Det blir en komboboks, det er flere lokaler som blir tatt i bruk for å vise filmer på, kulturhus, kino, skole.......

8772680[/snapback]

 

Det ligger vel i navnet på lokalet? "Nova kino", "Røya VGS", "Tøyen kulturhus"

 

Er unødvendig med den entitetstypen spør du meg.

Lenke til kommentar
Hvilken funksjon har "typelokale"?

 

Det blir en komboboks, det er flere lokaler som blir tatt i bruk for å vise filmer på, kulturhus, kino, skole.......

8772680[/snapback]

 

Det ligger vel i navnet på lokalet? "Nova kino", "Røya VGS", "Tøyen kulturhus"

 

Er unødvendig med den entitetstypen spør du meg.

8772735[/snapback]

 

 

jaja sant det. det blir den lette måten å gjøre det på, og det vil sensor se....

 

Hvis det gjørse slik jeg tenkte så er det også mulig å lage en raport over lokalene sotert etter type Hvilke kinoer, soler, kulturhus somer i bruk.

Endret av Thomas0706
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange som bruker egne tabeller for å lage kombinasjonsbokser? Så lenge det er forholdsvis fastsatte alternativer (f.eks. navnet på tre byer), så er det vel unødvendig å lage egne tabeller for å lage/endre alternativene. Kombinasjonsboksen kan lages direkte i den første tabellen i stedet.

 

Edit: Applaus til tspeed for å, etter min mening, ha den beste og mest oversiktlige modellen til nå. Er noen småendringer jeg ville ha gjort, f.eks. en egen tabell for registrering og endring av ulike roller (det er mer brukervennlig - kan legges inn i et menysystem), men ellers ser det veldig bra ut.

Endret av bhsand
Lenke til kommentar
Hvilken funksjon har "typelokale"?

 

Det blir en komboboks, det er flere lokaler som blir tatt i bruk for å vise filmer på, kulturhus, kino, skole.......

8772680[/snapback]

 

Det ligger vel i navnet på lokalet? "Nova kino", "Røya VGS", "Tøyen kulturhus"

 

Er unødvendig med den entitetstypen spør du meg.

8772735[/snapback]

 

 

jaja sant det. det blir den lette måten å gjøre det på, og det vil sensor se....

8772781[/snapback]

 

Ja, sensor vil se det. Sensor vil se at så lenge du har navnet, kapasiteten og adressen til lokalet og dets rom, så spiller det ingen rolle om det er en VGS eller en kino, selv om det også kommer fram.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så mange som bruker egne tabeller for å lage kombinasjonsbokser? Så lenge det er forholdsvis fastsatte alternativer (f.eks. navnet på tre byer), så er det vel unødvendig å lage egne tabeller for å lage/endre alternativene. Kombinasjonsboksen kan lages direkte i den første tabellen i stedet.

8772796[/snapback]

helt enig, noe jeg prøver å gjøre i min modell ihvertfall. Mange småe tabeller blir bare mye surr, og ser bare rotete ut imo.

Lenke til kommentar

Den tspeed synes jeg så svært god ut, selv om jeg ikke skjønner hva kontaktperson gjør der? Ellers svært god! :)

 

Noen som har prøvd å tenke lenger ut om hvordan selve oppgaven blir, laget spørringer og rapporter? Er så ofte usikker når jeg lager spørringer og disse raportene.. :/

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så mange som bruker egne tabeller for å lage kombinasjonsbokser? Så lenge det er forholdsvis fastsatte alternativer (f.eks. navnet på tre byer), så er det vel unødvendig å lage egne tabeller for å lage/endre alternativene. Kombinasjonsboksen kan lages direkte i den første tabellen i stedet.

8772796[/snapback]

helt enig, noe jeg prøver å gjøre i min modell ihvertfall. Mange småe tabeller blir bare mye surr, og ser bare rotete ut imo.

8772804[/snapback]

 

joa sikkert litt unødvendig, men jeg føler at jeg får bedre oversikt ved å gjøre det slik, vi har vel kanskje lært forskjellige måter å gjøre det på

Lenke til kommentar

I noen tilfeller er det jo en fordel pga brukervennlighet. Det er lettere for en bruker av systemet å gå inn via et menyvalg til et skjema der en kan endre priskategorier, roller i filmer osv enn å gå i tabellen i utformingsvisning og endre oppslaget. ;) Men i de tilfellene det er rimelig faste alternativer og liten sjanse for at det må endres (f.eks. by), så synes jeg det er unødvendig.

Endret av bhsand
Lenke til kommentar
Den tspeed synes jeg så svært god ut, selv om jeg ikke skjønner hva kontaktperson gjør der? Ellers svært god! :)

 

Noen som har prøvd å tenke lenger ut om hvordan selve oppgaven blir, laget spørringer og rapporter? Er så ofte usikker når jeg lager spørringer og disse raportene.. :/

8772836[/snapback]

 

Jeg har en fæl mistanke om at vi får et utkast av en datamodell som vi må normalisere. Den ene kommunen bidrar jo med "datastøtte".

Lenke til kommentar
Den tspeed synes jeg så svært god ut, selv om jeg ikke skjønner hva kontaktperson gjør der? Ellers svært god! :)

 

Burde kanskje endre entetitesnavnet eller hva det heter. Tanken min er bare at hvert lokale har en kontaktperson? Det kan være greit å ha med i en rapport hvor f.eks man skal skrive ut en liste over de ulike lokalene.

 

Hvilke rapporter som er relvante, må man nok tenke litt over. Selv om selve modellen og skjemaene er gode, er det slik jeg har forstått det, rapportene mange ganger som sensorene ser etter i en besvarelse at man behersker.

Lenke til kommentar
I noen tilfeller er det jo en fordel pga brukervennlighet. Det er lettere for en bruker av systemet å gå inn via et menyvalg til et skjema der en kan endre priskategorier, roller i filmer osv enn å gå i tabellen i utformingsvisning og endre oppslaget. ;) Men i de tilfellene det er rimelig faste alternativer og liten sjanse for at det må endres (f.eks. by), så synes jeg det er unødvendig.

8772852[/snapback]

 

 

ja ok så er det "unødvendig" men...... du skal liksom vise hva du kan i Systemutvikling/ datamodelering, selv om det er en liten fille komboboks så viser den at du behersker å lage kombobokser

Endret av Thomas0706
Lenke til kommentar
I noen tilfeller er det jo en fordel pga brukervennlighet. Det er lettere for en bruker av systemet å gå inn via et menyvalg til et skjema der en kan endre priskategorier, roller i filmer osv enn å gå i tabellen i utformingsvisning og endre oppslaget. ;) Men i de tilfellene det er rimelig faste alternativer og liten sjanse for at det må endres (f.eks. by), så synes jeg det er unødvendig.

8772852[/snapback]

Enig. Her er det viktig å tenke på brukervennligheten.Men rolle i en film, sjanger etc er vel rimelig faste alternativer det og, som ikke er behov for å endres?

Lenke til kommentar
I noen tilfeller er det jo en fordel pga brukervennlighet. Det er lettere for en bruker av systemet å gå inn via et menyvalg til et skjema der en kan endre priskategorier, roller i filmer osv enn å gå i tabellen i utformingsvisning og endre oppslaget. ;) Men i de tilfellene det er rimelig faste alternativer og liten sjanse for at det må endres (f.eks. by), så synes jeg det er unødvendig.

8772852[/snapback]

Enig. Her er det viktig å tenke på brukervennligheten.Men rolle i en film, sjanger etc er vel rimelig faste alternativer det og, som ikke er behov for å endres?

8772886[/snapback]

 

Det kan jo være helt forskjellige roller en person utfører i en film. Attributtet "jobb" kan jo brukes i entiteten mellom "film" og "filmarbeider". Da har du løst oppgaven om den sier at arbeiderne kan gjøre forskjellige ting i forskjellige og/ eller samme film(er).

 

Filmsjangre er ganske faste, men man vet aldri om man har glemt å registrere en eller to ;)

Lenke til kommentar

Sjanger komboboks...?

Hvis man bruker komboboks, må du kanskje tenke på at det burde være mulig å legge til sjanger raskt å lett, dere har vel sett at flere filmer har flere enn ett sjanger som Drama / komedie eller Adventure / Drama etc.

Endret av Thomas0706
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...