Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Systemutvikling - Eksamen 2007


Anbefalte innlegg

Hahahhaa, så lett eksamen. :D Det eneste som var vanskelig var den siste rapporten, jeg kom ikke på noen måte å gjøre slik at det ble sideskift etter hver film, så jeg omgikk det med å sette villkår (kun én film per forhåndsvisning/utskrift).

 

Sensorveiledning (sier ikke noe særlig, egentlig)

Endret av bhsand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og løsningen var? Jeg fikk det forsåvidt til, var bare å lage en del fyll med kommentarplass og slikt, men ettersom antallet på medvirkende i filmene varierte, så gikk det ikke helt. I en film med få personer involvert kom det fort to filmer, og i en med mange personer kom den over to sider.

Lenke til kommentar
Hahahhaa, så lett eksamen. :D Det eneste som var vanskelig var den siste rapporten, jeg kom ikke på noen måte å gjøre slik at det ble sideskift etter hver film, så jeg omgikk det med å sette villkår (kun én film per forhåndsvisning/utskrift).

 

Sensorveiledning (sier ikke noe særlig, egentlig)

8779219[/snapback]

Jeg fant dette ut på selve eksamen. Nå har ikke jeg norsk access hjemme men gjør slikt på engelsk:

- Høyreklikk en plass på rapporten og fjern både Page, og Report Header/Footer (Topptekst, bunntekst).

- Høyreklikk igjen og trykk "Sorting and Grouping". Finn nå den verdien som hører til Film, og velg "Group footer": "Yes".

- Høyreklikk på den nye bunnteksten, og velg "Force new page": "yes".

 

 

 

Fikk til alt av access greiene, men hva i pokker er en kravspesifikasjon? ;p

Lenke til kommentar
Hahahhaa, så lett eksamen. :D Det eneste som var vanskelig var den siste rapporten, jeg kom ikke på noen måte å gjøre slik at det ble sideskift etter hver film, så jeg omgikk det med å sette villkår (kun én film per forhåndsvisning/utskrift).

 

Sensorveiledning (sier ikke noe særlig, egentlig)

8779219[/snapback]

Jeg fant dette ut på selve eksamen. Nå har ikke jeg norsk access hjemme men gjør slikt på engelsk:

- Høyreklikk en plass på rapporten og fjern både Page, og Report Header/Footer (Topptekst, bunntekst).

- Høyreklikk igjen og trykk "Sorting and Grouping". Finn nå den verdien som hører til Film, og velg "Group footer": "Yes".

- Høyreklikk på den nye bunnteksten, og velg "Force new page": "yes".

 

 

 

Fikk til alt av access greiene, men hva i pokker er en kravspesifikasjon? ;p

8780554[/snapback]

 

En kravspesifikasjon er hva systemet skal gjøre. Funksjonsorientert og dataorientert analyse, med andre ord kontekstdiagram, 0-diagram og datamodell. I tillegg til ikke-funksjonelle krav, som krav til utskrift av rapporter, krav til brukervennlighet osv.

 

Eksamen var snørrenkel, bortsett fra den lamme greia med at rapporten skulle være på et A4-ark hver. Skrev bare at jeg vurderte det til det bedre å la være, slik at dommerne kunne vurdere flere filmer på en gang :p Får sikkert ikke helt godkjent på den.. Men hele oppgaven bør holde til en 5'er i alle fall.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvordan gikk det med folk? Virket som mange hadde kontroll her. Var en del som var usikre i klassen min, men det ble en sekser og resten femmere.

 

 

Besvarelsen min: bhsand.zip

8924234[/snapback]

 

 

 

Fan ass, så på din besvarelse, har ikke fått min tror ikke vi får dem, men jeg kjenner igjen mye av d du har gjort, og det jeg har gjort. Hvilken karakter fikk du??

Lenke til kommentar

Joda, du har krav på å få kopi av besvarelsen hvis du vil ha. Hvis skolen din bruker SkoleArena, så tror jeg du kan sjekke eksamenskarakterene i morgen. Jeg fikk seks. =)

 

Er fint hvis andre også legger ut besvarelsene sine (hvis de har den). Er jo ferdig med faget nå, men så i tråden her at vi har lært en god del forskjellige måter å gjøre ting på. Hadde vært gøy å se hvordan andre har løst det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg skjønner ikke at jeg ikke fikk 6. Det eneste må være rapportene som ikke ble på hver sin side på den siste oppgaven. Men når du (bhsand) fikk 6 når du løste den delen på den måten du gjorde, synes jeg virkelig sensuren var på tryne... Jaja...

 

Fikk 5 btw.

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke den nøyaktige ordlyden på den deloppgaven, men i følge faglæreren min var det ikke noe galt i å gjøre det med parameterspørring, var fullt mulig å tolke det slik i følge ham. Selv syntes jeg at alle filmene i samme rapport virket mer rett i forhold til oppgaven, men jeg tror at det i praksis (i et reellt system) hadde vært mer praktisk med én rapport per film (én film vurderes gjerne av fire personer, mens en mer populær en vurderes kanskje av 12 - med en felles rapport kan du ikke velge ulikt antall utskrifter av de ulike filmene).

 

Vet selvfølgelig ikke hva veiledningene deres sa, og hva som evt. ble sagt på sensormøte. Kan hende at jeg var heldig med sensorene, men tror det viktigste var at én film kom på én side, uavhengig av hvilken løsning man brukte til det. (Fikk senere fortalt at for å få alle i samme rapport, så må man velge "sideskift" fra verktøykassen i utformingsvisning.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...