Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Systemutvikling - Eksamen 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

her er mitt forslag, gitt at du bare har avkrysningsbokser til beste film osv i skjemaet, så man lett kan fylle inn hvilke filmer som skal vinne den prisen. I hovudskjemaet har jeg også lagt inn filmarbeidertabellen, som da har "beste skuespiller" innad i tabellen, og viser hvilke konkurranaser de ulike personene er repr. i..(ex. regissør er representant i beste regi, fotografen i foto etc.)

 

Jeg har delt skjemaet i to, først en til filmene, med beste film/foto/regi og manus kategoriene, der man kan krysse av for hvilke filmer som har vunnet, og et skjema for arbeiderne, med oversikten som nevnt ovenfor i det første avsnittet mitt...en egen boks for "beste skuespiller" er lagt ved, slik at denne kommer med videre.

 

Når man da er i hovedskjemaet, kan man navigere videre med pilene for å se hvilke filmer som har vunnet pris (fordi man ser avkrysningsboksene fra de forrige skjemaene), og hvilke aktører som er delaktige i filmene, samt en boks som viser hvilken skuespiller som har vunnet prisen.

 

Det er et regelbrytende enkelt system :p

 

 

Please, få litt feedback!

post-131474-1180889334_thumb.jpg

post-131474-1180889341_thumb.jpg

post-131474-1180889397_thumb.jpg

Lenke til kommentar

I forhold til sjanger, kan vel dette være noe man burde vurdere på selve eksamen, når ventuelle tillegssopplysninger eller lignende kommer. Synes det er rart at det var ingen vedlegg i forberedelsesdelen. Dette er jo en kortfilmfestival. Er ingen ekspert på dette området, men spørs om sjangrene det snakkes om er action/drama osv?

Lenke til kommentar
I forhold til sjanger, kan vel dette være noe man burde vurdere på selve eksamen, når ventuelle tillegssopplysninger eller lignende kommer. Synes det er rart at det var ingen vedlegg i forberedelsesdelen. Dette er jo en kortfilmfestival. Er ingen ekspert på dette området, men spørs om sjangrene det snakkes om er action/drama osv?

8773164[/snapback]

 

Bare legg inn sjanger med oppslag i "film" tabellen..skrive inn action/drama/komedie/grøsser osv...

 

en annen side ved saken:

 

er det da ikke slik at kortfilmer som oftest blir klassifisert som "indie"? (independant movie) Det er kanskje ikke så mange som binder kortfilmene sine til noen bestemt sjanger..fordi de er så korte..og sære.

Lenke til kommentar
er det da ikke slik at kortfilmer som oftest blir klassifisert som "indie"? (independant movie) Det er kanskje ikke så mange som binder kortfilmene sine til noen bestemt sjanger..fordi de er så korte..og sære.

Mye mulig, kanskje derfor det hintes til at man burde undersøke på internett om filmfestivaler?

 

Kan ikke si at jeg skjønte så mye av forslaget du hadde til løsning av konkurransedelen.

Lenke til kommentar
Det kan jo være helt forskjellige roller en person utfører i en film. Attributtet "jobb" kan jo brukes i entiteten mellom "film" og "filmarbeider". Da har du løst oppgaven om den sier at arbeiderne kan gjøre forskjellige ting i forskjellige og/ eller samme film(er).

8772946[/snapback]

 

Hva mener du med dette? sette imellom film og filmarbeider?

btw flere som har gjort en oppgave helt ferdig slik di tror den kommer til å bli?

Endret av tinyb00m
Lenke til kommentar
Det kan jo være helt forskjellige roller en person utfører i en film. Attributtet "jobb" kan jo brukes i entiteten mellom "film" og "filmarbeider". Da har du løst oppgaven om den sier at arbeiderne kan gjøre forskjellige ting i forskjellige og/ eller samme film(er).

8772946[/snapback]

 

Hva mener du med dette? sette imellom film og filmarbeider?

8773357[/snapback]

 

Jeg skrev feil. Jeg mente i "Filmarbeider"

 

Til Malakoff: Enn om du vil bare se hvem som vant en spesiell pris? Altså ikke gå igjennom alle filmene for å sjekke?

Lenke til kommentar

Jeg har nå sett på tspeeds modell og sammenlignet det med andre modeller som har vært foreslått i tråden, mine egne alternativer og det jeg ellers har sett av ting som kan være aktuelt med løsninger der jeg finner noe praktisk. Her har jeg altså prøvd å ta med mest mulig av det vi KAN få, blir sannsynligvis én eller to av de. ;)

 

* Priser - hvis det skal være med nominasjon. I så fall lager jeg nok et tilsvarende skjema som for utdelte priser, og lar de være uavhengig av hverandre. En sensor vil kanskje trekke ned pga dobbeltregistrering. Det blir seende bra ut i skjemaene, da kan man ha hovedskjema med film med et delskjema for nominasjoner og et annet delskjema for mottatte priser. Et annet alternativ er å gjøre om "pris_tbl" til "nominasjon_tbl" og legge til en avkrysningsboks for "Vinner?".

 

* besetnings_tbl: Fjerne BesetningsID og la de tre resterende attributtene være kombinert primærnøkkel. Slik modellen er nå kan én person registreres som skuespiller i samme film utallige ganger.

 

* Tror det er en mulighet for at vi kan få noe med økonomi. Billettpris og antall solgte billetter per visning? Kanskje summering av antall solgte billetter totalt? Antall personer som har sett en film? Disse tingene bør kunne løses greit med å legge til antall solgte billetter i visningstabellen.

 

Det som "skremmer" meg mest er uansett de to siste avsnittene i forberedelsen. Vi bør gå på nettet og finne ut av organisering av slike festivaler? Har søkt litt og kommet frem til at det mest aktuelle enten er organisering av frivillige eller støtte/samarbeidspartnere. Jeg setter en knapp på den siste ettersom det er nevnt at kommunen støtter med datastøtte og sekretær. Kanskje det da skal inkluderes i systemet en måte å registrere alle som har støttet festivalen, skrive ut liste over hvor mye som er mottatt osv. Liker heller ikke det som er nevnt om arrangementskomiteen. Kan ikke se hvordan det passer inn i systemet, så frykter at det blir teori rundt prosjektstyring (uten at jeg kan se hvordan vi skal få tid til det i tillegg til et såpass stort system).

Lenke til kommentar
* besetnings_tbl: Fjerne BesetningsID og la de tre resterende attributtene være kombinert primærnøkkel. Slik modellen er nå kan én person registreres som skuespiller i samme film utallige ganger.

Joda, du har ett poeng der. Hvis vi fjerner besetningsID, er det da mulig å registrere en filmarbeider på forskjellige roller i samme film? F.eks kan en person både være regissør og skuespiller etc.

Lenke til kommentar

Aha. Men gidder du å legge ut filen som vedlegg her likevel? Er bare unødvendig å bruke tid på å lage tabeller og relasjoner når du allerede har det, så kan jeg gjøre noen forslag til endringer og skjemaoppsett og legge ut det igjen. ;)

 

En annen ting som kan endres, men som strengt tatt ikke er nødvendig, er at i pris_tbl kan PrisID og Pris erstattes med "Priskategori" (med oppslag) og "årstall" som kombinert primærnøkkel. Det vil se bedre ut når prisene blir listet opp ("Beste Regi 2006" osv), men som sagt, det er ikke nødvendig.

 

Edit: Eller kan du legge ut, Haajen? Så vidt jeg kan se er den nesten lik med tspeeds. Jeg er en lat sjel. :p

Endret av bhsand
Lenke til kommentar
Det kan jo være helt forskjellige roller en person utfører i en film. Attributtet "jobb" kan jo brukes i entiteten mellom "film" og "filmarbeider". Da har du løst oppgaven om den sier at arbeiderne kan gjøre forskjellige ting i forskjellige og/ eller samme film(er).

8772946[/snapback]

 

Hva mener du med dette? sette imellom film og filmarbeider?

8773357[/snapback]

 

Jeg skrev feil. Jeg mente i "Filmarbeider"

 

Til Malakoff: Enn om du vil bare se hvem som vant en spesiell pris? Altså ikke gå igjennom alle filmene for å sjekke?

8773395[/snapback]

 

 

Hm..det som hadde vært idéelt da hadde vært å lage en egen boks for "vinner"..så kan du lage en rapport utifra en spørring som har betingelse "JA" på vinner..? Så får du en rapport som kun viser vinnerne..så kan du jo lage rapporter individuelt til hver konkurranse..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...