Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Plommer under plommetreet sent på sesongen, kan ha høyt alkohol-innhold. Mye frukt blir til alkohol når det råtner.

 

Prosessen er helt naturlig.

 

EDIT:

 

Priim; dersom alkohol ble oppdaget i dag, vet vi ikke hva som ville skjedd. Det kommer an på hvordan kulturen hadde vært. Med dagens kultur er alkohol et must.

 

Forøvrig, cannabis ble ikke oppdaget i går, det er minst like gammelt som alkohol, om ikke eldre :)

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke flere motstandere av cannabis eller har dere innsett at kampen mot legalisering er tapt?

 

Eller er det vanskelig å si noe i mot?

 

Vi skal jo endre loven og det skjer jo ingenting av å bare snakke... Vi må handle nå! Tiden er overmoden for å få en legalisering.

 

Jeg kan garantere at dersom Norge legaliserer cannabis så vil det spre seg til våre naboland.

 

Men før det blir legalisert i Sverige så vil vi garantert se en strøm av svensker som kommer til Norge for å røyke legalt og det hadde vært artig. Da hadde vi over en periode fått tilbake det vi hadde tapt på alle som reiser til Sverige for å kjøpe billig kvalitets mat. Men det blir nok omvendt. At det blir legalisert i Sverige og at det aldri blir legalisert i Norge slik at svenskene tjener enda mer på det norske folk. Men det som hadde vært det beste er at det burde bli legalt over hele europa.

Lenke til kommentar

Plommer under plommetreet sent på sesongen, kan ha høyt alkohol-innhold. Mye frukt blir til alkohol når det råtner.

 

Prosessen er helt naturlig.

 

EDIT:

 

Priim; dersom alkohol ble oppdaget i dag, vet vi ikke hva som ville skjedd. Det kommer an på hvordan kulturen hadde vært. Med dagens kultur er alkohol et must.

 

Forøvrig, cannabis ble ikke oppdaget i går, det er minst like gammelt som alkohol, om ikke eldre :)

 

 

Såg på en dokumentar at Cannabis har eksistert mye lengre en mennesket, og det er jo ikkje noke som kom i går nei :p

 

Men er ikkje så alt for lenge siden det blei veldig aktuelt i Norge, var sånn eg mente akkurat det (:

 

Men hadde vi med den kunnskapen vi har om alkohol og dei bieffaktane det hadde fått på landet vårt, all "elendigheta" det har skapt, så trur eg dei fleste hadde sagt nei, men det hadde vi jo såklart ikkje vist, så captain hindsight strikes again, men du forstår modulen:)

 

Men det som hadde vært det beste er at det burde bli legalt over hele europa.

 

Det er jo faktisk ikkje heilt umulig heller, et EU vedtak ville nok ha ornet det ganske fort.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Plommer under plommetreet sent på sesongen, kan ha høyt alkohol-innhold. Mye frukt blir til alkohol når det råtner.

 

Prosessen er helt naturlig.

 

EDIT:

 

Priim; dersom alkohol ble oppdaget i dag, vet vi ikke hva som ville skjedd. Det kommer an på hvordan kulturen hadde vært. Med dagens kultur er alkohol et must.

 

Forøvrig, cannabis ble ikke oppdaget i går, det er minst like gammelt som alkohol, om ikke eldre :)

 

Drikker dere alkohol fra råtten frukt og bær? fysj..

 

Uansett... Alkohol fører til noe som heter fyllesjuke og cannabis fører bare til at man føler seg avslappet og balansert dagen etterpå.

 

Prosessen er naturlig ja men alkohol er fortsatt unaturlig og da det i natur kommer i fra noe som er dødt og råttent så sier det seg selv at man bør holde seg unna.

 

Alkohol er ikke godt og jeg har aldri likt hverken smaken eller effekten av det.

Lenke til kommentar

Alkohol er et unaturlig giftmiddel men Cannabis er et naturlig rusmiddel.

 

Øy. Alkohol er da høyst et naturlig rusmiddel.

 

Nei, langt i fra... Det der er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Alkohol er menneskeskapt. Mens Cannabis er naturlig da det ikke er menneskeskapt og det kommer rett i fra naturen.

 

Det høres ut som at du sliter med å skille mellom "normalt" og "naturlig"

 

Det er vel ikke så veeeldig vanskelig å forstå?

 

Woot.

Alkohol er en organisk kjemisk forbindelse. På samme måte som cannabisplanten er. At man må foredle de begge gjør de ikke mindre naturlig for det. Alkohol finnes naturlig i naturen, dog man har lært seg å fremstille det i større kvanta.

 

Spis et råtnende eple neste gang du er på let etter sopp. Og spør deg følgende; er det alkohol her?

Lenke til kommentar

Alkohol er vell smak og behag, prøver så godt eg kan og holde meg unna brennevin, selv har eg hatt et destieleri, likte virkelig ikkje måten det virka på.

 

Men øl smaker jo faktisk godt, blir sjeldent dårlig dagen etterpå,men er jo dem som er bort i mot døde.

jada, det er det. Men jeg liker ikke øl eller noe og det blir et stort sosialistisk press uansett. Når jeg er med gutta om sommeren så vil dem ta seg en øl og prater om hvor digg det det er med en øl i sola osv så føler jeg meg veldig mye mer annerledes og det er ikke så veldig lett. Jeg leste det siste innlegget ditt som var nederst på siste side av tråden men har ikke svart på det. Begynner å få lyst til å gjøre andre ting enn å henge på forumet akkurat nå.

 

Men vi kan jo se litt på bruken av internett, datamskiner og mobiltelefoner. Jeg vil nå påstå at er det noe folk er avhengige av så er det det men det er det ingen som vil diskutere eller tenke på.

 

Det er litt avhengighets skapende men veldig vanedannende og på samme måte er cannabis så det er derfor de som røyker cannabis gjør det så ofte de kan. Akkurat som at folk sitter på datan, ser på tv, spiller og gjør noe de liker så ofte de kan.

 

Det blir på samme måte.

 

Det er viktig å skille mellom "vane" og "avhengighet" selv om det er abstrakt så er det likevel to helt forskjellige uttrykk.

Lenke til kommentar

Må le litt hver gang jeg leser ordene cannabis og avhengighet i samme setning. Har du røyka en stund er det selvfølgelig ikke festlig å slutte, men det er seriøst ikke noe stort problem. Ta det fra en som er svak for de gode ting og som har sluttet med vanerøyking flere ganger.

 

Og før du spør om hvorfor jeg begynner igjen så er det fordi jeg ikke vil forsake noe så deilig fullstendig.

Lenke til kommentar

Alkohol er vell smak og behag, prøver så godt eg kan og holde meg unna brennevin, selv har eg hatt et destieleri, likte virkelig ikkje måten det virka på.

 

Men øl smaker jo faktisk godt, blir sjeldent dårlig dagen etterpå,men er jo dem som er bort i mot døde.

jada, det er det. Men jeg liker ikke øl eller noe og det blir et stort sosialistisk press uansett. Når jeg er med gutta om sommeren så vil dem ta seg en øl og prater om hvor digg det det er med en øl i sola osv så føler jeg meg veldig mye mer annerledes og det er ikke så veldig lett. Jeg leste det siste innlegget ditt som var nederst på siste side av tråden men har ikke svart på det. Begynner å få lyst til å gjøre andre ting enn å henge på forumet akkurat nå.

 

Men vi kan jo se litt på bruken av internett, datamskiner og mobiltelefoner og alt det andre som folk liker å drive med. Den såkalte "avhengigheten" av det blir jo på samme måte som med cannabis.

 

Det er litt avhengighets skapende men veldig vanedannende og på samme måte er cannabis så det er derfor de som røyker cannabis gjør det så ofte de kan. Akkurat som at folk sitter på datan, ser på tv, spiller, leser bøker, er på shopping, reise til syden osv og gjør noe de liker så ofte de kan fordi det gir gode følelser og det er mer spennende enn mye annet og det er på en måte en slags rus i seg selv. Trur nok at de fleste hadde blitt ganske uttafor om de ikke hadde fått lov til å gjøre noe de liker som også er givende.

 

Det blir jo på samme måte. Men cannabis er noe som alle hadde likt og på mange måter en stor trussel mot kapitalismen.

 

Eksempel:

En tråd som er laget av stilkene fra cannabisplanten er noe av det mest slitesterke man får som er naturlig men dyr å produsere. Det vil si at klær som varer i 10-20 år er mindre lønnsomt enn for eksempel syntetiske klær som varer i 1 år eller til fargene og fasongen er ødelagt. Kapitalismen vil ikke at klær skal vare så lenge og vil ikke bruke dyre produksjonsmetoder for det er ikke lønnsomt og det er lønnsomhet som kapitalismen er avhengige av.

 

Det er ingen tvil om at de første gjenstandene som ble masseprodusert i verden ble laga med god kvalitet for at det skulle vare lenge og det er det mange bevis på dersom man graver litt og ser tilbake. Da tenkte man ikke på det at for å tjene mer penger så måtte de selge mer så det skjønte de etterpå og det aller meste man får kjøpt er bare dritt med flere svake punkter som er laga for at det skal bli ødelagt for at folk skal kjøpe nytt. Alt som blir masseprodusert for kapitalismen blir produsert billigst mulig

 

Det er ikke mange mennesker som ser problemet før det er for sent. For eksempel at vi burde vært mer redd for terror FØR 22 juli enn etter 22 juli. Det er nå vi bør føle oss tryggere for nå er det mange som har våknet. Det er før 22. Juli vi burde ha vært redde.

 

I høst var jeg på en skikkelig backpacker tur og jeg måtte sette i fra meg sekken på en benk ved en tursti fordi jeg MÅTTE skikkelig på dass og kunne velge mellom å gjemme meg inne i buskene eller drite på meg. Det var så trangt at jeg måtte sette fra meg bagasjen. Da jeg kom ut igjen så var det noen som var på vei til å ringe politiet fordi dem trodde at det var en bombe.

 

Det er viktig å skille mellom "vane" og "avhengighet" selv om det er abstrakt så er det likevel to helt forskjellige uttrykk.

Lenke til kommentar

Der var blant annent en i frå Nederland som fekk sparken fordi han hadde røykt på en Coffee shop mens han var hjemme, han fekk sparken og meg kjent så har han ikkje fått jobb igjen med et Norsk selskap.

 

Og der ser vi hvor dypt dette hykleriet faktisk kan forplante seg og hvilke konsekvenser det kan få for enkeltskjebner. Jeg kjenner selv til personer som har måtte avsluttet både jobb og utdannelse fordi de har røyket det grønne på sin egen fritid. De samme personene kunne ha drukket seg sanseløse fulle samme kveld uten at eneste sjef ville ansett det som sin sak så lenge den ansatte møtte edru og klar på jobb. Dette er autoritære, dobbeltmoralske holdninger som gjennomsyrer en ganske stor del av befolkningen, ja, selv min egen kjære bekjentskapskrets.

Lenke til kommentar

kan dere vennligst lese og se om dere er enige i innleggene mine?

 

De beste argumentene fra dere og alle argumentene fra meg skal jeg bruke til å formulere et politisk saklig brev til H.M Kongen.

 

Jeg vil med dette kreve at det blir lovendring, slutt på propaganda, få sannheten frem og gi riktig informasjon.

 

Jeg ønsker at det blir mer åpenhet om Cannabis. Bruke effektive metoder på å spre informasjon om at cannabis kan bidra til at vi får en grønnere og renere klode slik at vi får et bedre miljø og renere samfunn.

 

Dette står jeg for og jeg har ikke noe problem med å stå for den jeg er.

 

Det er nå vi alle kan stå frem og det er svært mange som ønsker cannabis.

 

JA til legalisering! JA til mer åpenhet!

Lenke til kommentar

Tror ikke et brev til kongen er den mest kostnadseffektive fremgangsmåten. Diskuter heller temaet med meningsmotstandere både på nett og i virkeligheten, og spre budskapet. Det var slik jeg ble omvendt. Jeg gikk fra den typiske "jeg vet ikke noe om saken, derfor er forbudet sikkert greit"-holdning til å faktisk forstå hvilke dype negative moralske og samfunnsøkonomiske hele narkokrigen har på samfunnet og planeten.

Endret av KjemikerJon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke et brev til kongen er den mest kostnadseffektive fremgangsmåten. Diskuter heller temaet med meningsmotstandere både på nett og i virkeligheten, og spre budskapet. Det var slik jeg ble omvendt. Jeg gikk fra den typiske "jeg vet ikke noe om saken, derfor er forbudet sikkert greit"-holdning til å faktisk forstå hvilke dype negative moralske og samfunnsøkonomiske hele narkokrigen har på samfunnet og planeten.

Kanskje ikke men noen må ta initiativ til å få fortgang i saken.

 

Jeg skal uansett engasjere meg sterkt i politikken og jeg skal søke om å få et møte på stortinget med alle partiene til stede for å spre budskapet.

 

Men jeg trenger hjelp for det er grunnlag til å danne et nytt politisk parti som heter DGMS ("de grønne miljø sosialistene")

 

Noen av de viktigste sakene vi skal stå for er

 

Renere og bedre miljø

Mer rettferdighet

Mer åpenhet (mindre tabu)

Fjerne omvendt kommunisme

Legalisering av cannabis

Innføring av industriell cannabis -> styrke næringslivet

Skape flere arbeidsplasser

Skille mellom helse og kriminalitet

Skape mindre toleranse og hardere straffer for kriminalitet

 

 

Jeg ønsker at det blir opplest og vedtatt i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Jeg har selv gjort en del forsøk på å stille spørsmål om legalisering. For en stund tilbake, postet jeg dette i tråden:

 

Jeg sendte en epost til alle partiene og poltikerene på stortinget, med en kort og grei epost.

 

Hei

 

Hvorfor støtter ikke partiet deres legaliseringen av cannabis?

 

Her er svarene jeg fikk:

 

 

200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

 

Fordi Cannabis kan være skadelig og avhengighetsskapende.

 

 

 

 

 

Mvh

 

Ingjerd Schou

 

 

 

Høyre

 


200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

 

Hei,

 

Svaret er enkelt; fordi vi ikke ønsker å undergrave lovforbudet mot narkotika, er det ikke aktuelt å legalisere narkotika i noen form her i landet, inkludert cannabis.

 

 

 

Mvh

 

Elisabeth Aspaker

 

 


100px-Norwegian_Labour_Party_Logo.svg.png

 

Hei,

 

Grunnene til å være mot legalisering av cannabis er mange. Jeg mener det viktigste er at all kunnskap vi har, viser at jo større tilgjengelighet, jo større forbruk. Og vi ønsker et forbud som gir en høyere terskel for ungdom å begynne med cannabis.

 

 

 

Mvh,

 

Stine Renate Håheim

 


frp_logo.jpg

 

Hei

 

Viser til svar fra Per Sandberg

 

 

 

Morten Ørsdal Johansen

 


frp_logo.jpg

Hei

 

Jeg viser til din henvendelse og takker for den.

 

 

 

FrP er mot legalisering av cannabis av flere grunner. Bruk av hasj/marihuana fører i en del tilfeller til bruk av sterkere stoffer og et farligere rusproblem kan bli resultatet. Dette har igjen stor negativ innvirkning på den enkeltes nærmeste familie, samtidig som det har negative samfunnsøkonomisk innvirkning.

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Fremskrittspartiets stortingsgruppe

 

 

 

Vidar Karlsen

 

Justispolitisk rådgiver

 


200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

Hei!

 

 

 

Det står klart i vårt partiprogram. Vil man endre det, må man gå inn i debatten med henblikk på å endre det. Dette er ikke mitt fagfelt og jeg forholder meg til programmet.

 

 

 

Mvh

 

 

 

Gunnar Gundersen

 


700-Demokratene-logo-2_256x198-150x150.jpg

Hei

 

*********

 

 

 

Vi er ikke for legalisering av cannabis men vi aksepterer at det blir brukt til medisinsk behandling.

 

 

 

Mvh

 

 

 

Kjell Arne Sellæg

 

Generalsekretær

 

Demokratene i Norge

 


frp_logo.jpg

Det er så enkelt som at det har landsmøtet vedtatt og stortingsgruppe fulgt opp gjennom mange år. Landsmøter begrunner ikke men er et utslag av politiske debatter og voteringer gjennom mange år.

 

Per Arne Olsen


Sp-logo.jpg

Hei!

 

 

 

Vi mener det vil forsterke det totale rusproblemet vi har i samfunnet og legalisere et rusmiddel til.

 

 

 

Trygve Slagsvold Vedum

 


frp_logo.jpg

Cannabis er på lik linje med andre tilsvarende narkotiske forbudt ved lov i Norge og de aller fleste vestlige land. Det er en rekke forskningsprosjekter knyttet til bruk og misbruk av denne typen stoffer og i hvor stor grad disse utgjør en skade på kroppen. Resultatene av disse undersøkelsene varierer om hvorvidt cannabis er farligere enn røyk, alkohol etc,. I et føre var perspektiv og ikke minst utifra undersøkelser som viser at dette er skadelig eller er første steg til bruk av andre og mer skadelige stoffer så mener jeg at dette fortsatt skal være forbudt

 

 

 

Med hilsen

 

 

 

Harald T. Nesvik

 

Stortingsrepresentant (Frp)

 

2. nestleder Næringskomiteen

 

Nestleder parlamentarikerdelegasjonen EFTA/EØS

 

100px-Norwegian_Labour_Party_Logo.svg.png


Hei ********.

 

Det er ingen partier på Stortinget støtter noen form for legalisering av noen typer narkotiske stoffer. De fleste norske politikere tror ikke på at å legalisere narkotika vil gi oss mindre problemer med rusproblemer i samfunnet. For ganske mange mennesker har veien til tung rusavhengighet gått via lettere stoffer. Man har god kunnskap om at terskelen for å teste ut sterkere stoffer senkes med regelmessig bruk av cannabis, også økt alkoholbruk kan forekommer ofte ved bruk av andre rusmidler. På samme måte som det kan fins sammenhenger mellom vanlig sigarettrøyking og lavere terskel for å si ja til å røyke hasj og marihuana. Selv om vi vet at ikke alle som bruker cannabis blir avhengig eller blir rusmisbrukere, må hensyn til samfunnet som helhet vektes høyere enn å forenkle narkotikabruk for dem som eventuelt ikke vil få problemer, eller mener de kan takle kontrollert bruk. Vi kan tenke oss ett eksempel der en storesøster på 17 år regelmessig røyker hasj uten å få noen videre problemer i livet, men røykingen hennes påvirker lillebroren hennes på 13 år til å gjøre det samme. Han er kanskje ikke er like heldig som henne og får store problemer. Det er ikke et søkt eksempel, men en høyst reell virkelighet som lettere kan oppstå i familier eller venneflokker med enda mer utstrakt bruk av narkotika. Vi er ganske sikker på at det blir større bruk av cannabis og andre stoffer hvis vi øker tilgjengelighet og adgang til å benytte slike stoffer lovlig, og så lenge ingen kan motbevise det motsatte så er ikke det en risiko mange er villig til å ta.

 

Cannabisbruk er i seg selv ikke uproblematisk . Mye tyder på at avhengighet knyttet til cannabis kan oppstå ved langvarig bruk, tap av kontroll over bruken, konsentrasjonsvansker, og manglende lyst til å utføre daglige aktiviteter og oppgaver. I noen tilfeller kan cannabis føre til depresjon, og utløse psykiske problemer.

 

Vi har nok rusproblemer i samfunnet, alkoholmisbruk er det desidert største og rammer flest familier. Vi vet at de som argumenterer for legalisering av cannabis ofte argumenterer med at de drikker mindre, er rolige og utøver mindre vold enn andre. Derfor blir det feil at de driver med er ulovlig sett i forhold til hva fulle folk steller til med av bråk og spetakkel sies det. Dette blir dessverre for enkelt, og det fins sammenhenger mellom all bruk av rusmidler hvis man ser på det større bildet og bort fra den ”rolige kompisgjengen”. Langt fra alle cannabisbrukere blir narkomane, men de fleste narkomane har brukt cannabis på et tidlig tidspunkt.

 

Cannabis vil sannsynligvis ikke bli foreslått legalisert i Norge. I hvert fall ikke så lenge Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre eller Kristelig Folkeparti sitter på Stortinget.

 

Vi trenger mindre rus ikke mer i vårt samfunn.

 

Ha en fin dag!

 

 

 

Med vennlig hilsen Arbeiderpartiet.

 

Silje Grytten

Politisk rådgiver for Arbeiderpartiets helse og –omsorgsfraksjon.


frp_logo.jpg

Diskusjonen rundt dette temaet er todelt, nokre støtter legaliserimg

Mens hittil har eit flertall gått mot med henvisning til legalisering an narkotika er mot partiets program.

Mvh Oskar Grimstad

Sendt fra min HTC


100px-Norwegian_Labour_Party_Logo.svg.png

Hei *********!

 

Du får eit svar frå Silje Grytten om ikkje så lenge.

 

 

 

Mvh

 

Tor Bremer


frp_logo.jpg

Hei *********,

 

 

 

Dette er et spørsmål som avgjøres av våre landsmøter hvert 4. år når vi vedtar partiprogrammet.

 

 

 

Det er noen som er for legalisering, men flertallet har ønsket en restriktiv politikk og nulltoleranse mot narkotika, siden så mange mennesker får problemer med misbruk. Og mange mener at ved bruk av cannabis er det lettere å begynne med sterkere stoffer. Kostnadene og konsekvensene for samfunnet blir så store, derfor har flertallet valgt at FrP skal ha en streng politikk på dette området.

 

 

 

Vennlig hilsen

 

 

 

Ulf Leirstein

 

Finanspolitisk talsmann FrP


200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

 

Fordi Høyre ikke støtter legalisering av noen narkotiske stoffer.

 

 

 

Per Kristian Foss


frp_logo.jpg

Hei

 

 

 

Takk for din e-post. Spørsmålet er vel ikke hvorfor FrP ikke støtter legalisering av cannabis. Spørsmålet er hvorfor skulle vi gjøre det? Jeg opplever det ikke som noe folkekrav å legalisere dette narkotiske stoffet og kan heller ikke se at det er et viktig debattema blant folk i Norge. Det er heller ikke noen stor debatt i sammenlignbare land. Det som eventuelt kunne diskuteres var naturligvis om bruken av cannabis til behandling eller i medisinsk bruk for øvrig burde gjøres mulig i de tilfeller det vil ha effekt for syke. Ut over det anser jeg ikke dette som et særlig aktuelt spørsmål.

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Anders Anundsen (FrP)

 

Anders Anundsen

 

Stortingsrepresentant, FrP

 

Leder for Stortingets Kontroll- og konstitusjonskomité


 

200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

Hei!

 

Det har ikke vært noe tema akkurat nå.

 

Jeg husker ikke hva argumentasjonen har vært – Vi har jo ikke akkurat vært for drugs.

 

Mvh

 

Lars Myraune


200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

 

Hei. Takk for e-post.

 

 

 

Hvorfor landsmøtet stemmer som de gjør, vet jeg ikke. Det har aldri vært forslag om avkriminalisering oppe på Høyres landsmøte.

 

 

 

 

 

Vennlig hilsen

 

 

 

Torbjørn Røe Isaksen,

 

Stortingsrepresentant Telemark Høyre

 

Arbeid- og sosialkomiteen


frp_logo.jpg

Hei,

 

 

 

Dette er et spørsmål som mange ganger har vært debattert i partiet og det er partiets landsmøte som har fastsatt partiets politikk på området. Det er mange i FrP som støtter legalisering, men flertallet ønsker ikke det. Så godt som alle er enig i at man skal unngå at mennesker begynner med harde narkotiske stoffer som heroin, mange hos oss mener at hvis vi åpner for cannabis, så vil veien til for eksempel heroin bli lettere. Avgjørende er det nok også at så godt som hele Europa har gått imot liberalisering. Og i de land/områder hvor det har vært praktisert mer liberal politikk så har det virket som en magnet på mennesker og skapt nye utfordringer.

 

 

 

Hvis man kunne ha en mer felles politikk om liberalisering i Europa så tror jeg mange hos oss ville vurdert dette. Vi vil fortsette å debattere dette internt og jeg er ikke skråsikker på hva som er riktig politikk. Jeg synes dette spørsmålet er krevende og forsøker å lytte til alle gode argumenter.

 

 

 

 

 

Mvh

 

Morten Høglund


200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

 

Hei!

 

 

 

Fordi vi legger til grunn de sosiale og helsemessige skadene bruken av cannabis fører til og at en legalisering vil føre til økt bruk.

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Bent Høie

 

Stortingsrepresentant

 

Høyre


200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

Hei og takk for mail.

 

Grunnen er at vi heller vil styrke det forebyggende arbeidet overfor barn og unge. Skal det ha noen mening kan det ikke ligge en legalisering i den andre enden.

 

Ha en fin dag!

 

 

 

Mvh.

 

Svein Flåtten


frp_logo.jpg

Hei

 

 

 

Godt spørsmål. FpU har flere ganger tatt til orde for legalisering, mens FrP ikke har villet legalisere annet enn medisinsk og industriell (hamp)bruk. Jeg er godt kjent med forskning som viser at regelmessig bruk av cannabis ikke er like skadelig som regelmessig bruk av alkohol, noe som selvsagt taler for legalisering. Men også med forskning som viser at psykiske lidelser og avhengighet er forholdsvis frekvent blant hasjbrukere, noe som taler mot legalisering.

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Fremskrittspartiets Stortingsgruppe

 

 

 

Tord Lien

 

Stortingsrepresentant

 

2. nestleder kirke-, utdannings- og forskningskomiteen


200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

Rett og slett fordi vi har sett for mange tragiske sjebner knyttet til cannabis bruk.

Mvh

Oyvind Halleraker


100px-Norwegian_Labour_Party_Logo.svg.png

Hei på deg

 

 

 

Det er nok mange årsaker til det slik at det beste svaret får du fra våre helsepolitikere. For meg er det viktig at man setter noen grenser. Cannabis som er omdiskutert er tross alt et rusmiddel som forsterker samfunnets rusproblemer og åpner for bruk av sterkere rusmidler.

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

 

 

Terje Lien-Aasland

 

Stortingsrepresentant /Member of Parliament

 

Arbeiderpartiet/Labor Party


100px-Norwegian_Labour_Party_Logo.svg.png

Hei!

Fordi vi tror lovgivning i seg selv har en holdningsskapende virkning.

 

God natt,

Mvh Jette


 

 

 

EDIT:

 

Men jeg trenger hjelp for det er grunnlag til å danne et nytt politisk parti som heter DGMS ("de grønne miljø sosialistene")

 

Noen av de viktigste sakene vi skal stå for er

 

Renere og bedre miljø

Mer rettferdighet

Mer åpenhet (mindre tabu)

Fjerne omvendt kommunisme

Legalisering av cannabis

Innføring av industriell cannabis -> styrke næringslivet

Skape flere arbeidsplasser

Skille mellom helse og kriminalitet

Skape mindre toleranse og hardere straffer for kriminalitet

 

 

Jeg ønsker at det blir opplest og vedtatt i nærmeste fremtid.

Jeg ser du er glad i kapitalismen, individuelle friheter; og cannabis

 

Er du sikker på at du ikke kommer til å føre mer eller mindre samme politikk som DLF da? Jeg forstår selvfølgelig ikke hvordan du planlegger å betale for et "grønt miljø", blir fort mye skatt og avgifter når miljø kommer inn i bildet.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Jeg har selv gjort en del forsøk på å stille spørsmål om legalisering. For en stund tilbake, postet jeg dette i tråden:

 

Jeg sendte en epost til alle partiene og poltikerene på stortinget, med en kort og grei epost.

 

Hei

 

Hvorfor støtter ikke partiet deres legaliseringen av cannabis?

 

Her er svarene jeg fikk:

 

 

200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

 

Fordi Cannabis kan være skadelig og avhengighetsskapende.

 

 

 

 

 

Mvh

 

Ingjerd Schou

 

 

 

Høyre

 


200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

 

Hei,

 

Svaret er enkelt; fordi vi ikke ønsker å undergrave lovforbudet mot narkotika, er det ikke aktuelt å legalisere narkotika i noen form her i landet, inkludert cannabis.

 

 

 

Mvh

 

Elisabeth Aspaker

 

 


100px-Norwegian_Labour_Party_Logo.svg.png

 

Hei,

 

Grunnene til å være mot legalisering av cannabis er mange. Jeg mener det viktigste er at all kunnskap vi har, viser at jo større tilgjengelighet, jo større forbruk. Og vi ønsker et forbud som gir en høyere terskel for ungdom å begynne med cannabis.

 

 

 

Mvh,

 

Stine Renate Håheim

 


frp_logo.jpg

 

Hei

 

Viser til svar fra Per Sandberg

 

 

 

Morten Ørsdal Johansen

 


frp_logo.jpg

Hei

 

Jeg viser til din henvendelse og takker for den.

 

 

 

FrP er mot legalisering av cannabis av flere grunner. Bruk av hasj/marihuana fører i en del tilfeller til bruk av sterkere stoffer og et farligere rusproblem kan bli resultatet. Dette har igjen stor negativ innvirkning på den enkeltes nærmeste familie, samtidig som det har negative samfunnsøkonomisk innvirkning.

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Fremskrittspartiets stortingsgruppe

 

 

 

Vidar Karlsen

 

Justispolitisk rådgiver

 


200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

Hei!

 

 

 

Det står klart i vårt partiprogram. Vil man endre det, må man gå inn i debatten med henblikk på å endre det. Dette er ikke mitt fagfelt og jeg forholder meg til programmet.

 

 

 

Mvh

 

 

 

Gunnar Gundersen

 


700-Demokratene-logo-2_256x198-150x150.jpg

Hei

 

*********

 

 

 

Vi er ikke for legalisering av cannabis men vi aksepterer at det blir brukt til medisinsk behandling.

 

 

 

Mvh

 

 

 

Kjell Arne Sellæg

 

Generalsekretær

 

Demokratene i Norge

 


frp_logo.jpg

Det er så enkelt som at det har landsmøtet vedtatt og stortingsgruppe fulgt opp gjennom mange år. Landsmøter begrunner ikke men er et utslag av politiske debatter og voteringer gjennom mange år.

 

Per Arne Olsen


Sp-logo.jpg

Hei!

 

 

 

Vi mener det vil forsterke det totale rusproblemet vi har i samfunnet og legalisere et rusmiddel til.

 

 

 

Trygve Slagsvold Vedum

 


frp_logo.jpg

Cannabis er på lik linje med andre tilsvarende narkotiske forbudt ved lov i Norge og de aller fleste vestlige land. Det er en rekke forskningsprosjekter knyttet til bruk og misbruk av denne typen stoffer og i hvor stor grad disse utgjør en skade på kroppen. Resultatene av disse undersøkelsene varierer om hvorvidt cannabis er farligere enn røyk, alkohol etc,. I et føre var perspektiv og ikke minst utifra undersøkelser som viser at dette er skadelig eller er første steg til bruk av andre og mer skadelige stoffer så mener jeg at dette fortsatt skal være forbudt

 

 

 

Med hilsen

 

 

 

Harald T. Nesvik

 

Stortingsrepresentant (Frp)

 

2. nestleder Næringskomiteen

 

Nestleder parlamentarikerdelegasjonen EFTA/EØS

 

100px-Norwegian_Labour_Party_Logo.svg.png


Hei ********.

 

Det er ingen partier på Stortinget støtter noen form for legalisering av noen typer narkotiske stoffer. De fleste norske politikere tror ikke på at å legalisere narkotika vil gi oss mindre problemer med rusproblemer i samfunnet. For ganske mange mennesker har veien til tung rusavhengighet gått via lettere stoffer. Man har god kunnskap om at terskelen for å teste ut sterkere stoffer senkes med regelmessig bruk av cannabis, også økt alkoholbruk kan forekommer ofte ved bruk av andre rusmidler. På samme måte som det kan fins sammenhenger mellom vanlig sigarettrøyking og lavere terskel for å si ja til å røyke hasj og marihuana. Selv om vi vet at ikke alle som bruker cannabis blir avhengig eller blir rusmisbrukere, må hensyn til samfunnet som helhet vektes høyere enn å forenkle narkotikabruk for dem som eventuelt ikke vil få problemer, eller mener de kan takle kontrollert bruk. Vi kan tenke oss ett eksempel der en storesøster på 17 år regelmessig røyker hasj uten å få noen videre problemer i livet, men røykingen hennes påvirker lillebroren hennes på 13 år til å gjøre det samme. Han er kanskje ikke er like heldig som henne og får store problemer. Det er ikke et søkt eksempel, men en høyst reell virkelighet som lettere kan oppstå i familier eller venneflokker med enda mer utstrakt bruk av narkotika. Vi er ganske sikker på at det blir større bruk av cannabis og andre stoffer hvis vi øker tilgjengelighet og adgang til å benytte slike stoffer lovlig, og så lenge ingen kan motbevise det motsatte så er ikke det en risiko mange er villig til å ta.

 

Cannabisbruk er i seg selv ikke uproblematisk . Mye tyder på at avhengighet knyttet til cannabis kan oppstå ved langvarig bruk, tap av kontroll over bruken, konsentrasjonsvansker, og manglende lyst til å utføre daglige aktiviteter og oppgaver. I noen tilfeller kan cannabis føre til depresjon, og utløse psykiske problemer.

 

Vi har nok rusproblemer i samfunnet, alkoholmisbruk er det desidert største og rammer flest familier. Vi vet at de som argumenterer for legalisering av cannabis ofte argumenterer med at de drikker mindre, er rolige og utøver mindre vold enn andre. Derfor blir det feil at de driver med er ulovlig sett i forhold til hva fulle folk steller til med av bråk og spetakkel sies det. Dette blir dessverre for enkelt, og det fins sammenhenger mellom all bruk av rusmidler hvis man ser på det større bildet og bort fra den ”rolige kompisgjengen”. Langt fra alle cannabisbrukere blir narkomane, men de fleste narkomane har brukt cannabis på et tidlig tidspunkt.

 

Cannabis vil sannsynligvis ikke bli foreslått legalisert i Norge. I hvert fall ikke så lenge Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre eller Kristelig Folkeparti sitter på Stortinget.

 

Vi trenger mindre rus ikke mer i vårt samfunn.

 

Ha en fin dag!

 

 

 

Med vennlig hilsen Arbeiderpartiet.

 

Silje Grytten

Politisk rådgiver for Arbeiderpartiets helse og –omsorgsfraksjon.


frp_logo.jpg

Diskusjonen rundt dette temaet er todelt, nokre støtter legaliserimg

Mens hittil har eit flertall gått mot med henvisning til legalisering an narkotika er mot partiets program.

Mvh Oskar Grimstad

Sendt fra min HTC


100px-Norwegian_Labour_Party_Logo.svg.png

Hei *********!

 

Du får eit svar frå Silje Grytten om ikkje så lenge.

 

 

 

Mvh

 

Tor Bremer


frp_logo.jpg

Hei *********,

 

 

 

Dette er et spørsmål som avgjøres av våre landsmøter hvert 4. år når vi vedtar partiprogrammet.

 

 

 

Det er noen som er for legalisering, men flertallet har ønsket en restriktiv politikk og nulltoleranse mot narkotika, siden så mange mennesker får problemer med misbruk. Og mange mener at ved bruk av cannabis er det lettere å begynne med sterkere stoffer. Kostnadene og konsekvensene for samfunnet blir så store, derfor har flertallet valgt at FrP skal ha en streng politikk på dette området.

 

 

 

Vennlig hilsen

 

 

 

Ulf Leirstein

 

Finanspolitisk talsmann FrP


200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

 

Fordi Høyre ikke støtter legalisering av noen narkotiske stoffer.

 

 

 

Per Kristian Foss


frp_logo.jpg

Hei

 

 

 

Takk for din e-post. Spørsmålet er vel ikke hvorfor FrP ikke støtter legalisering av cannabis. Spørsmålet er hvorfor skulle vi gjøre det? Jeg opplever det ikke som noe folkekrav å legalisere dette narkotiske stoffet og kan heller ikke se at det er et viktig debattema blant folk i Norge. Det er heller ikke noen stor debatt i sammenlignbare land. Det som eventuelt kunne diskuteres var naturligvis om bruken av cannabis til behandling eller i medisinsk bruk for øvrig burde gjøres mulig i de tilfeller det vil ha effekt for syke. Ut over det anser jeg ikke dette som et særlig aktuelt spørsmål.

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Anders Anundsen (FrP)

 

Anders Anundsen

 

Stortingsrepresentant, FrP

 

Leder for Stortingets Kontroll- og konstitusjonskomité


 

200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

Hei!

 

Det har ikke vært noe tema akkurat nå.

 

Jeg husker ikke hva argumentasjonen har vært – Vi har jo ikke akkurat vært for drugs.

 

Mvh

 

Lars Myraune


200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

 

Hei. Takk for e-post.

 

 

 

Hvorfor landsmøtet stemmer som de gjør, vet jeg ikke. Det har aldri vært forslag om avkriminalisering oppe på Høyres landsmøte.

 

 

 

 

 

Vennlig hilsen

 

 

 

Torbjørn Røe Isaksen,

 

Stortingsrepresentant Telemark Høyre

 

Arbeid- og sosialkomiteen


frp_logo.jpg

Hei,

 

 

 

Dette er et spørsmål som mange ganger har vært debattert i partiet og det er partiets landsmøte som har fastsatt partiets politikk på området. Det er mange i FrP som støtter legalisering, men flertallet ønsker ikke det. Så godt som alle er enig i at man skal unngå at mennesker begynner med harde narkotiske stoffer som heroin, mange hos oss mener at hvis vi åpner for cannabis, så vil veien til for eksempel heroin bli lettere. Avgjørende er det nok også at så godt som hele Europa har gått imot liberalisering. Og i de land/områder hvor det har vært praktisert mer liberal politikk så har det virket som en magnet på mennesker og skapt nye utfordringer.

 

 

 

Hvis man kunne ha en mer felles politikk om liberalisering i Europa så tror jeg mange hos oss ville vurdert dette. Vi vil fortsette å debattere dette internt og jeg er ikke skråsikker på hva som er riktig politikk. Jeg synes dette spørsmålet er krevende og forsøker å lytte til alle gode argumenter.

 

 

 

 

 

Mvh

 

Morten Høglund


200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

 

Hei!

 

 

 

Fordi vi legger til grunn de sosiale og helsemessige skadene bruken av cannabis fører til og at en legalisering vil føre til økt bruk.

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Bent Høie

 

Stortingsrepresentant

 

Høyre


200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

Hei og takk for mail.

 

Grunnen er at vi heller vil styrke det forebyggende arbeidet overfor barn og unge. Skal det ha noen mening kan det ikke ligge en legalisering i den andre enden.

 

Ha en fin dag!

 

 

 

Mvh.

 

Svein Flåtten


frp_logo.jpg

Hei

 

 

 

Godt spørsmål. FpU har flere ganger tatt til orde for legalisering, mens FrP ikke har villet legalisere annet enn medisinsk og industriell (hamp)bruk. Jeg er godt kjent med forskning som viser at regelmessig bruk av cannabis ikke er like skadelig som regelmessig bruk av alkohol, noe som selvsagt taler for legalisering. Men også med forskning som viser at psykiske lidelser og avhengighet er forholdsvis frekvent blant hasjbrukere, noe som taler mot legalisering.

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Fremskrittspartiets Stortingsgruppe

 

 

 

Tord Lien

 

Stortingsrepresentant

 

2. nestleder kirke-, utdannings- og forskningskomiteen


200px-H%C3%B8yre_logo.svg.png

Rett og slett fordi vi har sett for mange tragiske sjebner knyttet til cannabis bruk.

Mvh

Oyvind Halleraker


100px-Norwegian_Labour_Party_Logo.svg.png

Hei på deg

 

 

 

Det er nok mange årsaker til det slik at det beste svaret får du fra våre helsepolitikere. For meg er det viktig at man setter noen grenser. Cannabis som er omdiskutert er tross alt et rusmiddel som forsterker samfunnets rusproblemer og åpner for bruk av sterkere rusmidler.

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

 

 

Terje Lien-Aasland

 

Stortingsrepresentant /Member of Parliament

 

Arbeiderpartiet/Labor Party


100px-Norwegian_Labour_Party_Logo.svg.png

Hei!

Fordi vi tror lovgivning i seg selv har en holdningsskapende virkning.

 

God natt,

Mvh Jette


 

 

 

EDIT:

 

Men jeg trenger hjelp for det er grunnlag til å danne et nytt politisk parti som heter DGMS ("de grønne miljø sosialistene")

 

Noen av de viktigste sakene vi skal stå for er

 

Renere og bedre miljø

Mer rettferdighet

Mer åpenhet (mindre tabu)

Fjerne omvendt kommunisme

Legalisering av cannabis

Innføring av industriell cannabis -> styrke næringslivet

Skape flere arbeidsplasser

Skille mellom helse og kriminalitet

Skape mindre toleranse og hardere straffer for kriminalitet

 

 

Jeg ønsker at det blir opplest og vedtatt i nærmeste fremtid.

Jeg ser du er glad i kapitalismen, individuelle friheter; og cannabis

 

Er du sikker på at du ikke kommer til å føre mer eller mindre samme politikk som DLF da? Jeg forstår selvfølgelig ikke hvordan du planlegger å betale for et "grønt miljø", blir fort mye skatt og avgifter når miljø kommer inn i bildet.

 

Takk for innlegget. Det gir meg et bedre bilde om hva de tenker selv om det egentlig ikke overrasket meg så mye. Nå har jeg bare skumlest men jeg skal virkelig starte en debatt med partiene... en etter en for å omvende dem. Jeg skal kreve motargumenter mot alle mine synspunkter og dersom dem ikke klarer det så har vi jo egentlig vunnet. Da har vi kommet langt mot legalisering. Vi skal ikke lenger bare akseptere.

 

Det høres egentlig ut som at det er akseptert at folk av voksen karakter driver med cannabis.

 

Det de kommer med er veldig svake begrunnelser for hvorfor de ikke er for legalisering.

 

De neste dagene mine skal jeg bruke på å formulere et brev også poste det her slik at vi kan diskutere om det er noe som mangler også om det er noe mer å tilføye.

 

Dette er noe som skal frem og vi skal sørge for at politikerne tar det på alvor og som sagt så skal vi kreve at det blir opplest og ikke forkastet.

 

Jeg ser nå for meg at dette er slutten på en lang diskusjon som ikke fører til noe annet enn enda mer debatt.

 

TAKK!

Lenke til kommentar

Husk på at poliktiekra påtross av forskning må velge det som skaffer dei mest velgera i si spesifike målgruppe.

 

Ikkje ha forstore forhåpninger :)

Det er vel derfor dem ikke holder det dem lover og det er enda en negativ virkning av demokratiet som jeg ønsker å avskaffe.

 

Det er bare starten av en prosess.

 

Jeg skal aktivt drive med aktivisme og danne et nytt politisk parti men jeg har ikke ressurser så jeg trenger donasjoner til arbeidet.

 

Norge kan gå foran som et eksempel og når vi har fått partiet vårt inn på stortinget så er det bare å kjøre på men først så skal vi skrive brev til myndighetene og kreve svar på alle punkter.

 

Jeg har ingen forhåpninger om noe som helst.

Lenke til kommentar

Har aldri vært med i noen form for partiet, men hjalp til i AUF sin gjennomføring av gratis skolebøker for Vidaregåande.

 

Så vidt eg har forstått det så er det ingen politiske parti som ser ut til å fremme diskusjonen rundt legaliseringen.

Men ønsker dere og få noke gjort så anbefaler eg ei underskriftskampanje, det å starte et politisk parti bare for en sak blir nok vansklig, heller start ei pressgruppe.

Lenke til kommentar
Det rett og slett urettferdig at cannabis er forbudt. Er det helt greit at folk blir alkoholikere da og ødelegger organene inne i kroppen sin? Alkohol er et unaturlig giftmiddel men Cannabis er et naturlig rusmiddel.

 

Jeg ønsker selvfølgelig likhet for loven, men samtidig tviler jeg på hvorvidt verden trenger fler rusmidler.

 

Alkohol er ikke farlig i små mengder - for de fleste. Det er ikke cannabis heller. Og det er selvsagt feil å ta ifra majoriteten av mennesker som klarer å røyke eller drikke i moderasjon den retten.

 

Problemet i min oppfatning er alle de som ikke klarer å bruke slike ting i moderasjon. Samt at majoriteten av den cannabisen som brukes i Europa er genmodifisert skunk, som ikke er et "lett rusmiddel", men tvert imot et ganske tungt et.

 

Og hvordan skulle f.eks politiet forholde seg til en legalisering av naturlig cannabis og et forbud mot genmodifisert? Det er jo mye forlangt at de skulle genteste alt de kommer over?

 

Jeg synes, at som et prøveprosjekt, burde man innføre en lisens for å forbruke rusmidler, for alle voksne, inkludert alkohol og naturlig cannabis. De som ikke klarer å oppføre seg, mister lisensen, og får således ikke lenger kjøpt alkohol eller cannabis. Likeså kunne de som driver med hjembrent og skunk eller annen genmodifisert cannabis, fremdeles kastes i fengsel, og tom. få strengere straffer enn i dag.

Lenke til kommentar

Har aldri vært med i noen form for partiet, men hjalp til i AUF sin gjennomføring av gratis skolebøker for Vidaregåande.

 

Så vidt eg har forstått det så er det ingen politiske parti som ser ut til å fremme diskusjonen rundt legaliseringen.

Men ønsker dere og få noke gjort så anbefaler eg ei underskriftskampanje, det å starte et politisk parti bare for en sak blir nok vansklig, heller start ei pressgruppe.

Det skal du ha respekt for.

 

Det vil også være svært vanskelig å starte underskriftskampanje da folk vil være anonyme av flere forskjellige grunner men det kunne kanskje gått an å holde underskriftskampanjen anonym til det ble mange nok underskrifter.

 

I tidligere innlegg så har jeg satt opp en liste over de viktigste sakene partiet vårt står for. Jeg tenker ikke kun legalisering av cannabis.

 

Det som også gjør det er vanskelig er de som vil at cannabis skal være forbudt.. og det er fordi at kriminelle vil miste svært mye av inntektene sine for det er de som kontrollerer narkotika markedet i dag. De gjør det jo ikke bare for moroskyld. De gjør det for å tjene penger. Narkotika handel er faktisk en av verdens mest lønnsomme næring. Det er så godt etablert til tross for forbudet at det er ingen vits i å fortsette forbud men legalisere all narkotika slik at vi kan kartlegge og få et klart bilde av omfanget. Når det er gjort så er det mange som vil bli overrasket. Da blir det også mulig å få kontroll.

 

Jeg blir kvaaaalm av forbudet.

 

Jeg mener også at myndighetene velger å ha et forbud fordi dem er redde for hva mange kriminelle kan gjøre dersom de mister et av sine viktigste levebrød. Det kan faktisk føre til andre typer kriminalitet men det blir også mest sannsynlig lettere å oppklare enn den skjulte narkotika handelen som kanskje ikke en gang blir oppdaget.

 

Er det veldig mange som kan si meg i mot å si at det ikke er slik det er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...