Gå til innhold

Live Messenger 8.5 Beta sluppet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette kan fikses med instillinger og A-patch, og grunnene til at MS har det inne har nok et økonomisk grunnlag. Uansett, de fleste tech-interesserte greier å patche Messenger - som er den beste og har det reneste utseendet av alle messenger-klienter jeg har sett.

Etter min mening har programmer som Psi, Kopete og Pidgin et renere utseende out of the box enn WLM etter heftig patching ;)

 

Greit nok at fattige MS prøver å tjene noen kroner på reklame i WLM, men sånn som programmet er nå så begynner man jo å lure litt. Faren min hadde sikkert fått fnatt om han hadde testet en fersk install av WLM. Første gang man starter det spretter det opp 3 popup-vinduer eller noe slikt, med irriterende meldinger om MSN Today eller hva det heter, og innstillinger for filesharing osv. Et av problemene er at alt spretter opp på en gang. I tillegg prøver den å overskrive diverse innstillinger, så du får MSN homepage og toolbar osv. Jeg vil nesten gå som langt som å klassifisere hele programmet som spyware pga sine hostile adferd :thumbdown:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

jauv, er en del som ikke er bra med programmet. Men for lenge siden leste jeg om folk som mente a-patch og/eller mess.be var proppet med spyware. Har ingen kilder til å backe opp påstanden, men selv er jeg iallefall litt skeptisk til å patche MSN fra diverse obskure nettsider..

 

(Men på den annen side er jo MSN nesten spyware i seg selv som Langbein påpeker)

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Er det noen som har testet denne som vet om Microsoft ..

- har sluttet å vise reklameboksen nederst i hovedvinduet som bare er i veien?

- har sluttet å vise alle de arkfanene i venstre marg som jeg likevel ikke bruker?

- har sluttet å ha forhåndvalgt "vis nettsiden MSN Today", som jeg likevel ikke bruker?

- har sluttet med begrensningen på maksimalt en bruker innlogget samtidig?

- har sluttet med begrensningen på maksimalt en type nettverk man kan koble seg til?

- har sluttet å gjøre det vanskelig å overføre en rekke filtyper?

- har åpnet protokollen for videooverføring slik at man kan se video sammen med brukere av andre OS og IM-klienter?

8747037[/snapback]

Dette kan fikses med instillinger og A-patch, og grunnene til at MS har det inne har nok et økonomisk grunnlag. Uansett, de fleste tech-interesserte greier å patche Messenger - som er den beste og har det reneste utseendet av alle messenger-klienter jeg har sett.

9045074[/snapback]

Mener du at siden MS har et økonomisk motiv for brukerfiendtligheten så er det OK?

 

Greit nok at det finnes lappesaker (patch = lapp, plaster) for de teknisk kyndige (som tilfeldigvis også er så lite teknisk kyndige at de kan velge en annen IM-klient, en uten disse plagene), men det er jo desto mer tragisk for alle som ikke er så teknisk kyndige og likevel forledes til å velge Microsoft sin IM-klient.

 

Personlig anser jeg meg selv for å være teknisk kyndig nok og vet det finnes både lappesaker til MS sin klient og alternativer, men valget faller for øyeblikket på aMSN. Det har etter min mening riktignok noen irritasjonsmomenter det også, men ikke så mange og så ille som Microsoft sin. Mange av problemene med aMSN kan faktisk spores tilbake til Microsofts fiendtlighet mot andre IM-klienter. (kompatibilitet og dokumentasjon på protokollene for lyd, video m.m.)

Lenke til kommentar
aMSN ser jo ikke fin ut. Uansett, de som ikke er teknisk kyndige nok er av samme sort som bruker WMP og IE - de bryr seg nok ikke stort over slikt, så lenge de får gjort oppgaven. Fordelen ved å være teknisk kyndig, er at jeg kan få et pent IM-interface.

9079974[/snapback]

De teknisk ukyndige er gjerne også de som sitter på de laveste skjermoppløsningene, som 1024x768 evt. widescreen-lappis med 1280x800. Da er det kjekt at programmene ikke tar opp halve skjermen med reklame og drit :thumbdown:

 

Jeg våger å påstå at min kjære Kopete har et mer praktisk og ryddigere GUI enn Windows Live Messenger, og man trenger heller ikke legge inn tvilsomme patcher for å gjøre programmet brukbart:

 

snapshot1ra7.png

Shot at 2007-07-15

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Ja, så hvilke kvaliteter har aMSN som gjør at jeg skal se bort i fra det stygge ytre? Om den tar oppvasken og lager middag, skal jeg vurdere den ;)

9081974[/snapback]

Hvis du starter med å gå gjennom lista jeg nevnte tidligere 8747037[/snapback] så har du en god start.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tja. Hoppet over en del sider i denne tråden jeg. Var mye uvesentlig tull som ble skrevet her nå.

 

Jeg kjører nå Windows Vista og er glad for at WLM 8.5 har kommet. Den passer bedre sammen med Vista utseende og funksjonalitetsmessig. Deilig med et installasjonsprogram som ikke maser om så mye heller. Synes at andre bør ta etter her. I 90% av tilfellene er det ok med de valgene som er standard i et installasjonsprogram. Jeg har ofte bare klikket Neste hele veien igjennom uten å ha endret på noe som helst. Man kan heller da tilby to valg ved starten Avansert eller enkel installasjon. De som liker å knote med hvor de vil ha programmet/spillet og velge bort dokumentasjon og slikt klikker da Avansert. Vi normale eller vanlig dødelige kan da klikke enkel og bli ferdig raskt.

 

En annen ting er alt det fjaset som WLM kommer med out-of-the-box. Jeg kjører alltid A-Patch etter jeg har installert WLM så jeg får fjernet reklamen, så går jeg inn på Tools->Options i WLM og fjerner tabs og Windows Live Today vinduet.

Dette tar rimlig kort tid og noe man bare gjør en gang hver gang man oppgraderer WLM.

 

Jeg har testet aMSN, Pidgin, Kopete og Adium (Mac OS X). Disse er vel og bra for de som bare chatter, men WebCam-støtten er jo fraværende. aMSN har riktignok støtte for WebCam, men dette fungerer heller dårlig. Dessuten blir det ikke helt det samme uten native-klienten for den chat protokollen man bruker. Inntil Microsoft legger ut kildekoden til Windows Live Messenger og full beskrivelse av protokollen sin så er jeg redd ingen kan tilby en 100% fullverdig alternativ klient.

 

EDIT: Og dette kommer fra kjeften til en som bruker Linux en gang iblant også.

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...