Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lettsykkel eller Moped/scooter?


Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hei. Er 15 år nå, og vurderer å skaffe meg enten Lett MC eller Moped/scooter.

 

 

Jeg har tenkt å bruke den til kjøring til og fra skole/sentrum som ligger ca. 3 km unna her. I tillegg vil jeg ha mulighet til og ta turer som tar 3-4 timer herifra med bil, uten avhengighet med at moren min kjører og er med osv.

 

Vet at Lettsykkel er det beste da, siden den er raskere, men fy faen for en pris da :S

 

Og finnest det noe som er i orden som ikke er brukt?

 

Liker også ikke helt det at man skal ligge så utover sykkelen, også lene seg fra ene til andre vinkelen for og svinge :S

 

Vent litt, skal vise et eksempel:

 

http://www.erling-sande.no/admin/FileArchi...le.asp?fid=3178

 

Der må man jo legge seg framover, og utover bensintanken jo :S mens moped sitter man :D

 

Og hvor lang tid tar det og kjøre i 45 km, der det tar 3-4 timer med bil, når man har moped/lettsykkel, og ikke bil?

 

Og finnest det lettsykler som man ikke må legge seg utover hele bensintanken på?

 

Slik som med moped?:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lettsykkel er en del dyrere ja, men mye fetere å kjøre.

 

Når det gjelder sittestilling så er det ikke bare lettsykler du må legge deg over bensintanken på. Det er såkalte racingsykler man må det på. Det finnes både lettsykkel og moped versjoner av dem. Men det finnes også vanlige de du sitter rett opp og ned på som lettsykkel, som kalles crossykler. De eneste forskjellene på lettsykkel og moped er farten og prisen :)

Lenke til kommentar

His du skal bruke sykkelen til å kjøre noen timer med, så anbefaller jeg lett sykkel. På moped vil du bare sitte å irritere deg over at det går så sakte, og angre på at du ikke har trimmet den, eller kjøpt lett sykkel.

 

Du får som sagt tak i både mopeder og lettsykler i nesten alle fasonger og farger ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Han tydeligvis, som vurderer original moped som fremkomstmiddel til et sted som er 3-4 timer unna.

8751963[/snapback]

 

 

Jau. Det også. Gjerne til utlandet og da :)

 

Som Danmark, finland og sverige :D

 

Har funnet en sykkel nå :)

 

Honda XR 125 L :D

 

Koster 36 tusen kroner, men skal ikke ha bil, og kan ha den i 10-20 år, så jeg føler det er en god investering :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Hm, høres relativt greit ut. Du kommer nok til å savne litt krefter etterhvert, men det burde virke fint med en slik ;) . Du bør også se på en Daelim Roadwin eller noe, de er veldig fine, og gode å kjøre.

8752520[/snapback]

 

 

Hehe. :p

 

Neinei, Honda XR 125 L er jo lettsykkel da :D 125 CC, veier 119 kg i tørrvekt, 12 liter bensin tank, 110-130 KMH/H toppfart :D tror denne skal bli bra :)

 

Skal se på Daelim også ja ;D

Lenke til kommentar

Som offroad og tilhenger av firtakt må jeg si det var et pent valg :p

 

Jeg synes dog det er litt snålt at produsentene velger å ikke ta ut all effekten de har lov til i firtakterene sine. 10-12HK er ikke spesielt mye i en 125ccm, uavhengig av 2/4-takt. Det gir bare firtakterene et unødvendig rykte for å være slappere enn de trenger å være.

 

70-tallet var det andre boller, så hvorfor ikke nå lenger.

Lenke til kommentar
Hm, høres relativt greit ut. Du kommer nok til å savne litt krefter etterhvert, men det burde virke fint med en slik ;) . Du bør også se på en Daelim Roadwin eller noe, de er veldig fine, og gode å kjøre.

8752520[/snapback]

 

 

Hehe. :p

 

Neinei, Honda XR 125 L er jo lettsykkel da :D 125 CC, veier 119 kg i tørrvekt, 12 liter bensin tank, 110-130 KMH/H toppfart :D tror denne skal bli bra :)

 

Skal se på Daelim også ja ;D

8755107[/snapback]

 

Daelim Roadwin vil jeg påstå at er et meget bra valg.

 

Jeg har en selv og er meget fornøyd. Aldri hatt noe form for trøbbel med den. Den er lettkjørt samtidig som den er underholdende å kjøre. Du sier at du ikke vil "lene deg over tanken", da er Roadwin fin for deg. Her sitter du rett i ryggen.

 

Toppfarten på den er 120 km/t på speedo, målt med GPS til 116 km/t.

 

Det du sier angående å ha sykkelen i 10-20 år har jeg vanskelig for å tro på. Selv hadde jeg planer om å ha sykkelen til jeg var ferdig med studier, men jeg hadde oppkjøring på klasse A i går. Så tenker å bytte den ut i noe større i løpet av sommeren. Lett-MC virker kraftig nok med en gang du får den, spesielt dersom du har kjørt mopet/scooter før. Men etter 2 år mener du 99% sikkert at 125cc er for lite.

 

Men for all del, ikke kjøp 50cc dersom du har tenkt å ta turer på 3-4 timer. Det vil være tortur. Selv på 125cc mener jeg at det er i det lengste laget.

Lenke til kommentar

Lett mc er jo selvfølgeli bedre, du holder flyten med trafikken.. ;-)

Den 3-4timers turen din.. Det kommer an på hvilke fartsgrenser det er.. er det 80-90km/t så tar det jo dobbelt så lang tid..:-)

 

Jeg synes kjørebehovet ditt ikke passer helt med sykelen du vil ha... :roll:

 

Du vil kjøre i byen og på lange turer.. Etter det jeg har høst så er det tungt å kjøre i byen og på lengre turer med Racing.. De sier at du skal ligge å flyte på luften.. det oppnår du nok ikke i byen.. Jeg vil anbefale en sykkel du sitter litt mer rett på hvis du skal kjøre langt.. En jeg kjenner synes det er trening å kjøre racing (nsr).. Da kjører han 20min eller noe sånt.. Kan godt være at han overdriver litt.. :)

 

Du finner den rette sykkelen... Tenk litt på komfort sammtidig som du tenker litt på utseende.. ;-)

Lenke til kommentar
jeg synes dette er en kul lettsykkel

http://www.kellox.no/index.php?id=12851

 

sikkert god å kjøre  ;)

8757924[/snapback]

 

æsj :p

 

 

Ser du skal ha en 4-takter. Hvis du skal ha en 4-takter så ville jeg valgt XT125X. Du har også Yamaha DT125X (som er 2-takter). En 2-takter kan ha like lang levetid som en 4-takter men krever litt mer vedlikehold. Personlig ville jeg valgt en 2-takter pga. 4-takter 125cc går ikke noe serlig bra i det hele tatt.

 

Men ditt valg, skal du ha 4-takt så ville jeg valgt XTX

Lenke til kommentar
jeg synes dette er en kul lettsykkel

http://www.kellox.no/index.php?id=12851

 

sikkert god å kjøre  ;)

8757924[/snapback]

 

Den ser jævlig ut, men er en drøm å kjøre på. Jeg vil tro at det er den beste 125cc til lengre turer.

8758525[/snapback]

 

 

Hei så du leter etter en sykkel, jeg har en Yamaha Virago 125ccm selv, jeg syns ivertfall Yamaha Virago er best pga at du ligger ikke på sykkelen, du sitter godt og den har kjørekomfort, skal du ha noe som går fort bør du kjøpe deg en nsr eller noe i den duren. men skal du ha noe behaglig å kjøre kjøp en virago, du får dem for mellom 15-25 000 kr jeg kjøpte min for 20 000kr og den er 110% strøken.

 

Men som ikke kjøp en Varardo eller hva den heter som det av bilde av over dem er høye og da får du dårligre ballanse den er vonde å sitte på å du må ha turtall på dem som et helvete for å komme opp i 90 km/t.

 

Dette er ivertfall min mening, jeg er fan av det som da heter Coustum sykler(man sitter og kjører ikke ligger)

men alle har hver sin smak, håper du finner den rette sykklen for deg :)

 

Mvh

GG. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hehe, ok :D

 

Så en Honda Shadow, men ny koster den 56000 :/

 

En i klassen har den riktignok :p

 

Men den så jo behagelig ut :)

 

Tenker vel mest på Honda XR 125 L fortsatt, i og med at den klarer offroad, ulente terreng osv :D

 

Men en ting jeg lurer på,

 

Er det påbudt med støvler som går over anklene? :ohmy:

Lenke til kommentar
Hehe, ok :D

 

Så en Honda Shadow, men ny koster den 56000 :/

 

En i klassen har den riktignok :p

 

Men den så jo behagelig ut :)

 

Tenker vel mest på Honda XR 125 L fortsatt, i og med at den klarer offroad, ulente terreng osv :D

 

Men en ting jeg lurer på,

 

Er det påbudt med støvler som går over anklene? :ohmy:

8763051[/snapback]

En i min klassen skal kjøpe seg XR 125 L. Den ser jo bra ut også, og 4-takter er bedre enn 2-takter på lengere turer!

Støvler er ikke påbudt nei, men anbefalt for at du ikke skal sette bukse-kanter e.l. fast når du kjører.

Endret av Fermann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...