Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lettsykkel eller Moped/scooter?


Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Det er da fullt lovlig å endre utveksling på sykkelen, det er ingen begrensinger på toppfart og det vil ikke bryte med noen regler. Ikke det at man trenger å gjøre det, en sykkel med 15HK bør være drevet orginalt slik at den gjør 100-110 uten store problemer.

 

Det er faktisk lov å endre utveksling på mopeder også så lange det ikke medfører toppfart utover 45km/t, det er ingenting i noen regler som forbyr slike spesifikke tekniske inngrep, bare hva den har lov til å yte.

 

80km/t grensar gjaldt før da lett motorsykkel var 100ccm og 7.5HK, mener dagens regler kom i 1998 (?) da EU samkjørte sine regler.

8803857[/snapback]

 

Har du lest i vognkortet ditt? Ser ikke sånn ut, for der står det nemlig at man ikke har lov å endre noe som gjør at den går bedre. Så da sier det jo seg selv? Endrer man drevingen på sykkelen vil den gå bedre. Så konklusjonen her er: du har ikke lov å gjøre en dritt på motoren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Vi snakker lett motorsykkel, ingen hastighetsbegrensning

 

2. Endring av drev er ikke ensbetydende med "gå bedre", det er endring dersom det øker av toppfarten som er forbudt på mopeder, det er fullt mulig å bytte utveksling uten at toppfarten går opp.

 

3. De tre siste syklene mine har ikke begrenset på hverken effekt eller toppfart, så der står det ingenting noen av delene. Teksten du linket i en tidligere tråd sier det samme som jeg sa i pkt 2.

 

Deg tror jeg bare gir opp, ta et kurs i fysikk så du forstår sammenhengen mellom effekt, moment og utveksling, så kan du lese lovteksten og se hva som er tillatt og ikke. Teksten i vognkortet sier akkurat det samme som §13 i vegtraffikkloven.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Det er ikke lov til å endre drevinga på lett-MC, det øker ikke effekten til sykkelen på noen måte, men er bare ikke lov, TEIT! For eks hadde jeg en Honda NSR 125, og orginalt for man jo ikke dratt ut 6 giret, da er det ikke lov til å dreve ned sånn at man faktisk kan bruke alle girene.

 

Det er heller ingen farts begrensning på 125cc, eneste er maks 15hk, men det er ikke lov til å endre på noe som endrer toppfart eller akselerasjonsevnen uten å få det godkjent.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å kjøpe lettsykkel viss du har penga!

 

Eg har ein Honda XR 125L. HERLIG sykkel! :D

Dreg utrulig bra i oppoverbakke, utrulig bra drag frå 0-90, litt treigare til 100-110. Men greier fint 100.

Toppfart på flata vil eg sei er 110. Men med ein god nedoverbakke kan du greie 120.

Sykkelen har ein ganske grom lyd sjølv om lyddemparen demper ein del lyd :)

 

Honda XR er ein utrulig god allrounder, komforten er heilt perfekt til bruk på veger, og han passer fint til ei tur på hytta.

 

Kjøp lettsykkel :) Eg angrer ikkje eit sekund!

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å kjøpe lettsykkel viss du har penga!

 

Eg har ein Honda XR 125L. HERLIG sykkel! :D

Dreg utrulig bra i oppoverbakke, utrulig bra drag frå 0-90, litt treigare til 100-110. Men greier fint 100.

Toppfart på flata vil eg sei er 110. Men med ein god nedoverbakke kan du greie 120.

Sykkelen har ein ganske grom lyd sjølv om lyddemparen demper ein del lyd :)

 

Honda XR er ein utrulig god allrounder, komforten er heilt perfekt til bruk på veger, og han passer fint til ei tur på hytta.

 

Kjøp lettsykkel :) Eg angrer ikkje eit sekund!

8863384[/snapback]

 

Angrer ikke på farta ? Du vet jeg hadde kjørt fra deg med mopeden min tidligere med 10-25km/t ?

 

Jeg hadde selvsagt valgt Lett - alt kommer ann på penger.

 

MailMan13 : Btw, man trenger ikke kurs i fysikk for å lese i vognkortet på moped der det står at endring av utveksling ikke er lov :)

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Anbefaler deg å kjøpe lettsykkel viss du har penga!

 

Eg har ein Honda XR 125L. HERLIG sykkel! :D

Dreg utrulig bra i oppoverbakke, utrulig bra drag frå 0-90, litt treigare til 100-110. Men greier fint 100.

Toppfart på flata vil eg sei er 110. Men med ein god nedoverbakke kan du greie 120.

Sykkelen har ein ganske grom lyd sjølv om lyddemparen demper ein del lyd :)

 

Honda XR er ein utrulig god allrounder, komforten er heilt perfekt til bruk på veger, og han passer fint til ei tur på hytta.

 

Kjøp lettsykkel :) Eg angrer ikkje eit sekund!

8863384[/snapback]

 

 

Hehe, ok :)

 

Drømte at jeg satt på den sykkelen :!:

 

Kjørte i 325 KM/T, også funket ikke bakbremsa ;O så jeg kræsja :o

 

 

Menne, hvordan er bremsene på den Honda XR125 L sykkelen? :!:

 

Klarer den å stoppe en fart i 100 KM/T i god tid?

 

:o

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

"Angrer ikke på farta ? Du vet jeg hadde kjørt fra deg med mopeden min tidligere med 10-25km/t ?

 

hahah, aner du ikkje at ein XR har eit sjukt bra bunndrag? Høyrt om mange som har dratt i frå ein Aprilia RS 125 (Orginal) på aksen. XR greier 0-80 veldig fort. So eg dreg nok frå mopeden din på aksen, og kva trur du skjer viss eg skifter drev til å få betre toppfart?

Jo, då fliser eg deg. Hurra.

Og herregud, ein køyrer jo ikkje i 120 heile tida. Vil jo ikkje bli gjeldslave den dagen ein køyrer på eit lite barn som spring over vegen?

Er ikkje særlig tøft å kræsje i 140.

Tenk litt før du poster då.. Og ikkje minst, trur nok speedoet ditt viser litt feil..

 

Og so til du som lurte på bremsene:

Det er trommel-bremser bak, og skivebremser bak. Eg syns bremsene mine er ganske gode. Men har ikkje prøvd å bråbremse frå 100 km/t til 0 akkurat :p

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
"Angrer ikke på farta ? Du vet jeg hadde kjørt fra deg med mopeden min tidligere med 10-25km/t ?

 

hahah, aner du ikkje at ein XR har eit sjukt bra bunndrag? Høyrt om mange som har dratt i frå ein Aprilia RS 125 (Orginal) på aksen. XR greier 0-80 veldig fort. So eg dreg nok frå mopeden din på aksen, og kva trur du skjer viss eg skifter drev til å få betre toppfart?

Jo, då fliser eg deg. Hurra.

Og herregud, ein køyrer jo ikkje i 120 heile tida. Vil jo ikkje bli gjeldslave den dagen ein køyrer på eit lite barn som spring over vegen?

Er ikkje særlig tøft å kræsje i 140.

Tenk litt før du poster då.. Og ikkje minst, trur nok speedoet ditt viser litt feil..

 

Og so til du som lurte på bremsene:

Det er trommel-bremser bak, og skivebremser bak. Eg syns bremsene mine er ganske gode. Men har ikkje prøvd å bråbremse frå 100 km/t til 0 akkurat :p

8883727[/snapback]

 

 

Hmm, ok :thumbup:

Lenke til kommentar

Er enig med 'jonas_blomster'. Om man kjøper 4 takter angrer man.

Men vil ikke anbefale Honda NSR. Om du skal ha 125ccm anbefaler jeg Aprilia RS eller KTM EXC. Aprilia er de beste om du ønsker deg RS(Racing sykkel) og om du vil ha noe Supermotard aktig er nok EXC best. EXC er jo en enduro så om intressen viser seg for motorcross o.l kan du bare skifte dekk så kan bruke den på bane.

Lenke til kommentar

"om man kjøper 4takt angrer man" For noe TULL! Er du innstilt på å kjøre lovlig, utrimmet og økonomisk er 4takt en HERLIG kjøremaskin. Moped er ikke bedre på NOEN punkter, skal du få en som fliser en XR125 må du trimme den så mye at den ryker fort. Og moped er ingen turmaskin - uansett.

Lenke til kommentar
"om man kjøper 4takt angrer man" For noe TULL! Er du innstilt på å kjøre lovlig, utrimmet og økonomisk er 4takt en HERLIG kjøremaskin. Moped er ikke bedre på NOEN punkter, skal du få en som fliser en XR125 må du trimme den så mye at den ryker fort. Og moped er ingen turmaskin - uansett.

8914113[/snapback]

Endelig kom scoot og redda dagen :D

Eg skal køyre orginalt, billig og driftsikkert. Dermed er Honda XR 125 det perfekte valg for meg.

Eg bur på vestlandet med korte strekker der vegane ikkje er lagd for hastigheiter oppi 150 liksom. Pluss skal du ha noko å køyre i skauen med, då liker eg personlig firetaktar best. Kan jo nesten ta full gass i oppoverbakker.

Fart er ikkje alt heller.. Driftsikkerheita tel ein del.

Er ein fantastisk god kvalitet på hondaen min :) Er noko anna når ein høyrer veldig ofte om RS og Mitoer der alt mogleg piss er gale..

 

 

Og han bruker utrulig lite bensin, nesten orginal-moped forbruk. Kor herlig er det? Og å køyre på tur med XR'n er kjekt.

Er kjekt å cruise på vegen og høyre på go'lyden istadenfor ekkel grasklyppar-lyd.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...