Gå til innhold

Skifte kondensatorer skjermkort - [Løst]


Anbefalte innlegg

Hei. Min fetter har et skjermkort som nylig tok kvelden. Har sett på kortet og funnet ut at et par av kondensatorene har "poppet". Har søkt litt rundt og funnet ut at han langt fra er den eneste med det problemet. Kortet er Nvidia Geforce FX 5200. Fant et bilde på nett som viser det som er problemet:

20060512badcapskv8.jpg

Nøyaktig de samme kondensatorene som er merket "BAD" på bildet har røket på hans skjermkort. Den eneste lille forskjellen må være at det er enda tydeligere på hans kort.

 

Kondensatorene er merket som følger:

- 105C

- 6.3v

- 1000uf

- Skywell SHT

 

Så istedenfor å kjøpe nytt skjermkort tenkte jeg at jeg skulle erstatte disse kondensatorene med noen nye. Har noe erfaring med lodding (har "chippet" 3 PS2-maskiner) så det skal nok gå greit.

 

Det jeg trenger hjelp til er å velge ut riktige kondensatorer som skal erstatte disse to ødelagte kondensatorene, og dette har jeg dessverre ingen peiling på. Så hvis noen hadde tatt seg bryet med å f.eks finne noen på www.elfa.se, www.kompotek.no eller andre steder hadde det vært flott. Kan disse fra kompotek brukes? Har lest at det ikke er noe problem å f.eks kjøpe 10v istedenfor 6.3v. Stemmer dette?

 

Så lurer jeg også på om jeg bør skifte alle kondensatorene av samme merke når jeg først skal skifte de to ødelagte.

 

Mvh ostebonden

Endret av ostebonden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt off topic:

Er vel like kostbart å skaffe seg et nytt slik kort. (det er jo såpass gammelt og dårlig at det ikke er verdt 100-lappen engang) :hmm:

Men hvis du gjør dette for morroa sin skyld, så skal jeg ikke stoppe deg, men rent økonomisk sett, så krever det vel altfor mye tid + penger å erstatte kondensatorene...

Lenke til kommentar

Det du må passe på er riktig kapasitans ( 1000uf ) og at de tåler varmen ( 105*C ).

Spenningen er ikke viktig, bare den er 6,3V eller høyere og at kondensatoren fysisk passer i hullene og at det er plass til den.

Endret av GLOCK05
Lenke til kommentar

Hehe. Ja har jo tenkt at det kanskje er like økonomisk å kjøpe et nytt skjermkort, men dersom det er mer enn smårusk å spare fikser jeg heller det gamle. Det er jo litt for moro skyld også :) Hadde det vært en butikk i Bergen som hadde solgt disse komponentene ville det vært helt topp. Da hadde jeg sluppet frakten, som utgjør sikkert 90% av totalpris ved kjøp på nett. Ingen som vet om noen vel? Har forhørt meg ved en annen anledning også, men da var det ingen som visste..

 

Det du må passe på er riktig kapasitans ( 1000uf ) og at de tåler varmen ( 105*C ).

Spenningen er ikke viktig, bare den er 6,3V eller høyere og at kondensatoren fysisk passer i hullene og at det er plass til den.

8732461[/snapback]

Ok. Så du på kondensatoren jeg linket til fra kompotek? Kan den brukes dersom de fysiske målene er riktig?

Kapasitansen er riktig, og den tåler 105*C

Endret av ostebonden
Lenke til kommentar
Hehe. Ja har jo tenkt at det kanskje er like økonomisk å kjøpe et nytt skjermkort, men dersom det er mer enn smårusk å spare fikser jeg heller det gamle. Det er jo litt for moro skyld også :) Hadde det vært en butikk i Bergen som hadde solgt disse komponentene ville det vært helt topp. Da hadde jeg sluppet frakten, som utgjør sikkert 90% av totalpris ved kjøp på nett. Ingen som vet om noen vel? Har forhørt meg ved en annen anledning også, men da var det ingen som visste..

 

Det du må passe på er riktig kapasitans ( 1000uf ) og at de tåler varmen ( 105*C ).

Spenningen er ikke viktig, bare den er 6,3V eller høyere og at kondensatoren fysisk passer i hullene og at det er plass til den.

8732461[/snapback]

Ok. Så du på kondensatoren jeg linket til fra kompotek? Kan den brukes?

Kapasitansen er riktig, og den tåler 105*C

8732471[/snapback]

Hva med å gå til en TV reparatør å kjøpe delene?

Lenke til kommentar
Hehe. Ja har jo tenkt at det kanskje er like økonomisk å kjøpe et nytt skjermkort, men dersom det er mer enn smårusk å spare fikser jeg heller det gamle. Det er jo litt for moro skyld også :) Hadde det vært en butikk i Bergen som hadde solgt disse komponentene ville det vært helt topp. Da hadde jeg sluppet frakten, som utgjør sikkert 90% av totalpris ved kjøp på nett. Ingen som vet om noen vel? Har forhørt meg ved en annen anledning også, men da var det ingen som visste..

 

Det du må passe på er riktig kapasitans ( 1000uf ) og at de tåler varmen ( 105*C ).

Spenningen er ikke viktig, bare den er 6,3V eller høyere og at kondensatoren fysisk passer i hullene og at det er plass til den.

8732461[/snapback]

Ok. Så du på kondensatoren jeg linket til fra kompotek? Kan den brukes dersom de fysiske målene er riktig?

Kapasitansen er riktig, og den tåler 105*C

8732471[/snapback]

Jeg antar disse er like gode/dårlige som andre.

Men Panasonic var ikke listet på "bad cap" listen.

Jeg trodde dette problemet bare gjaldt kort produsert rundt årtusenskiftet.

Det kan jo også være at kondensatorene har hatt overspenning, dvs. at det kan være mer defekt på kortet.

Lenke til kommentar
Jeg antar disse er like gode/dårlige som andre.

Men Panasonic var ikke listet på "bad cap" listen.

Jeg trodde dette problemet bare gjaldt kort produsert rundt årtusenskiftet.

Det kan jo også være at kondensatorene har hatt overspenning, dvs. at det kan være mer defekt på kortet.

8732639[/snapback]

Føler meg rimelig trygg på at det bare er disse kondensatorene som er problemet. Har som nevnt googlet endel og funnet at det er et ganske vanlig problem med dette skjermkortet.

Lenke til kommentar

Jeg ville bare byttet de som ser sprengt ut.

Det som tar livet av disse er høye rippelstrømmer, i kombinasjon med høy indre motstand => blir varme og koker ut elektrolytten.

Siden rippelstrømmene ikke er like for alle kondensatorene på kortet kan godt noen være OK mens andre er kokt.

At noen er kokt det betyr antagelig at disse har høy rippel og de bør derfor ikke byttes til billigste type med høy indre motstand om man skal ha noe håp om litt levetid... på den andre siden gidder man vel ikke bruke dette kortet i mange flere år uansett .. kan jo spare på et par billige og bytte en gang til siden om det trenges.

Lenke til kommentar

kons er inne på et meget viktig poeng, du vil trenge kondensatorer av "low-esr" type. 1000uF 6,3V er veeeldig vanlig, hva med å skjekke et ødelagt hovedkort (strømforsyningsdelen rett ved siden av CPU)? Ofte meget høy kvalitet på kondensatoreren, dersom kortet er av litt nyere type.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Har ikke helt bestemt om det blir nytt skjermkort eller reparasjon av det gamle ennå..

 

kons er inne på et meget viktig poeng, du vil trenge kondensatorer av "low-esr" type. 1000uF 6,3V er veeeldig vanlig, hva med å skjekke et ødelagt hovedkort (strømforsyningsdelen rett ved siden av CPU)? Ofte meget høy kvalitet på kondensatoreren, dersom kortet er av litt nyere type.

8738333[/snapback]

Et bra tips, men har dessverre ingen ødelagte hovedkort liggende.

Endret av ostebonden
Lenke til kommentar

For de kondensatorene kan du strengt tatt ta hvilke som helst kondensatorer på minimum 1000uF og putte inn istede. Siden kapasitansen er såppas stor er det ganske sikkert snakk om at de blir brukt til glatting /filterering og ikke i noen "kritisk" kretsløsning. Temperaturen vil aldri stige over 40-50 grader i kabinettet, så at de skal tåle 105 grader er ikke viktig det heller, og til slutt, du finner vel knapt kondensatorer som er beregnet til mindre enn 6,3v.

 

Så mao. Riv opp det først og beste du finner som kan inneholde kondensatorer som er tilnærmet samme type og benytt disse. Husk bare på at du ikke kobler feil polaritet.

 

Det kan være mer som har gått dukken etter at disse røyk også, og da er det litt dumt å ha kjøpt to kondensatorer til 10kr pr stk, og en haug med annet rask for å komme over minimumsprisen på 200 kr som ofte er på postordere... :yes:

Endret av Kong_Tom
Lenke til kommentar
For de kondensatorene kan du strengt tatt ta hvilke som helst kondensatorer på minimum 1000uF og putte inn istede. Siden kapasitansen er såppas stor er det ganske sikkert snakk om at de blir brukt til glatting /filterering og ikke i noen "kritisk" kretsløsning. Temperaturen vil aldri stige over 40-50 grader i kabinettet, så at de skal tåle 105 grader er ikke viktig det heller, og til slutt, du finner vel knapt kondensatorer som er beregnet til mindre enn 6,3v.

 

Så mao. Riv opp det først og beste du finner som kan inneholde kondensatorer som er tilnærmet samme type og benytt disse. Husk bare på at du ikke kobler feil polaritet.

Ja kanskje jeg skal se om jeg finner noe utstyr som ikke lenger er i bruk som kanskje inneholder noen kondensatorer jeg kan bruke. Verdt å sjekke i hvert fall..

 

Det kan være mer som har gått dukken etter at disse røyk også, og da er det litt dumt å ha kjøpt to kondensatorer til 10kr pr stk, og en haug med annet rask for å komme over minimumsprisen på 200 kr som ofte er på postordere...  :yes:

8743209[/snapback]

Et godt poeng :) Hvis vi må opp i et par hundrelapper for å fikse kortet blir det uaktuelt. Da blir det nytt kort. Men som jeg nevnte tidligere frykter jeg at det også innebærer ny strømforsyning. Å kjøpe på nettet er kanskje ikke så aktuelt allikevel for det blir jo fort noen kroner da. Dersom det hadde vært noen elektronikkbutikker/tv-reperatører i bergen kunne det vært aktuelt, men vet dessverre ikke om noen..
Lenke til kommentar
For de kondensatorene kan du strengt tatt ta hvilke som helst kondensatorer på minimum 1000uF og putte inn istede. Siden kapasitansen er såppas stor er det ganske sikkert snakk om at de blir brukt til glatting /filterering og ikke i noen "kritisk" kretsløsning. Temperaturen vil aldri stige over 40-50 grader i kabinettet, så at de skal tåle 105 grader er ikke viktig det heller, og til slutt, du finner vel knapt kondensatorer som er beregnet til mindre enn 6,3v.

 

Beklager, men dette er tøv. Disse kondensatorene er ganske sikkert utsatt for store rippelstrømmer og da er det lav impedans som er viktig.

Prøv å forstå OHMs lov!

Lenke til kommentar
Disse kondensatorene er ganske sikkert utsatt for store rippelstrømmer og da er det lav impedans som er viktig.

8745788[/snapback]

Hvis jeg skulle komme over noen kondensatorer fra annet utstyr som jeg lurer på om jeg kan bruke, er det da mulig å vite hvor stor impedansen er? Så vidt jeg kunne se av de defekte på skjemkortet var ikke selve kondensatorene merket med det?
Lenke til kommentar
Disse kondensatorene er ganske sikkert utsatt for store rippelstrømmer og da er det lav impedans som er viktig.

8745788[/snapback]

Hvis jeg skulle komme over noen kondensatorer fra annet utstyr som jeg lurer på om jeg kan bruke, er det da mulig å vite hvor stor impedansen er? Så vidt jeg kunne se av de defekte på skjemkortet var ikke selve kondensatorene merket med det?

8745922[/snapback]

må finne datablad på komponenten for å se dette.

Lenke til kommentar

Du kan ringe Elkjøp, Expert eller andre butikker som selger TVer og spørre hvilket firma de bruker til reparasjon av slikt. Alternativt hadde jeg for 2-3 år siden en TV til reparasjon hos en kar i Åsane (Haukås) som også solgte parabolantenner mm. Jeg har markert plasseringen av butikken på finn.no her. Verkstedet/butikken var i 1. etg på et vanlig hus, men med "butikkvinduer" og reklameskilt for satelittpakker. :)

Lenke til kommentar
Beklager, men dette er tøv. Disse kondensatorene er ganske sikkert utsatt for store rippelstrømmer og da er det lav impedans som er viktig.

Prøv å forstå OHMs lov!

8745788[/snapback]

 

Har ikke nevnt impedansen med ett ord... Og det er heller ikke snakk om at det er ett romskip som skal repareres, kun en billig fix på ett gammelt skjermkort. Du får gjerne mene at det er tøv, men hvorfor skulle disse kondensatorene være utsatt for så stor rippel? Hvor har du det fra?

Lenke til kommentar
Beklager, men dette er tøv. Disse kondensatorene er ganske sikkert utsatt for store rippelstrømmer og da er det lav impedans som er viktig.

Prøv å forstå OHMs lov!

8745788[/snapback]

 

Har ikke nevnt impedansen med ett ord... Og det er heller ikke snakk om at det er ett romskip som skal repareres, kun en billig fix på ett gammelt skjermkort. Du får gjerne mene at det er tøv, men hvorfor skulle disse kondensatorene være utsatt for så stor rippel? Hvor har du det fra?

8747986[/snapback]

 

Enig med nilsjohanole, lav ESR (ekvivalent serie resistans) er viktig her. Digitale kretser (CMOS) trekker kun strøm (flere titals ampere i dette tilfellet kansje) i det øyeblikket klokkesignalet går høy/lav eller lav/høy. Og siden dette skjer frere millioner ganger i sekundet, blir det en stor rippelstrøm. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...