Gå til innhold

Skifte kondensatorer skjermkort - [Løst]


Anbefalte innlegg

Hvis jeg skulle komme over noen kondensatorer fra annet utstyr som jeg lurer på om jeg kan bruke, er det da mulig å vite hvor stor impedansen er? Så vidt jeg kunne se av de defekte på skjemkortet var ikke selve kondensatorene merket med det?

8745922[/snapback]

må finne datablad på komponenten for å se dette.

8746346[/snapback]

Ok. Noe sier meg at det ikke alltid er like lett å finne, spesielt hvis komponentene begynner å dra på årene. :)

 

Du kan ringe Elkjøp, Expert eller andre butikker som selger TVer og spørre hvilket firma de bruker til reparasjon av slikt. Alternativt hadde jeg for 2-3 år siden en TV til reparasjon hos en kar i Åsane (Haukås) som også solgte parabolantenner mm. Jeg har markert plasseringen av butikken på finn.no her. Verkstedet/butikken var i 1. etg på et vanlig hus, men med "butikkvinduer" og reklameskilt for satelittpakker.  :)

8746489[/snapback]

Takk for tipset. Linken fungerte dessverre ikke som den skulle. Fikk opp hele Europa første gangen og nå sist østkysten av England :) Endret av ostebonden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beklager, men dette er tøv. Disse kondensatorene er ganske sikkert utsatt for store rippelstrømmer og da er det lav impedans som er viktig.

Prøv å forstå OHMs lov!

8745788[/snapback]

 

Har ikke nevnt impedansen med ett ord... Og det er heller ikke snakk om at det er ett romskip som skal repareres, kun en billig fix på ett gammelt skjermkort. Du får gjerne mene at det er tøv, men hvorfor skulle disse kondensatorene være utsatt for så stor rippel? Hvor har du det fra?

8747986[/snapback]

 

Hvor jeg har det fra??

35 års erfaring med design av profesjonell elektronikk, innklusive mil.spec. strømforsyninger.

De kondensatorene han referer til sitter i en BUCK-type spenningsomformer. Der er kondensatorene knallhardt belastet. Det er derfor de ryker.

 

Forøvrig peker jeg på et alternativ fra ELFA i en tidligere post. de koster 6kr. stykket..... :thumbup:

Lenke til kommentar
Forøvrig peker jeg på et alternativ fra ELFA i en tidligere post. de koster 6kr. stykket..... :thumbup:

8750168[/snapback]

Takk for tipset :) Du vet ikke om det er muligheter for at de sender som vanlig brevpost? Ser ut til at Servicepakke med posten er eneste alternativ + postoppkrav som blir 75+45=120kr. Da blir det litt penger allikevel :cry:
Lenke til kommentar
Forøvrig peker jeg på et alternativ fra ELFA i en tidligere post. de koster 6kr. stykket..... :thumbup:

8750168[/snapback]

Takk for tipset :) Du vet ikke om det er muligheter for at de sender som vanlig brevpost? Ser ut til at Servicepakke med posten er eneste alternativ + postoppkrav som blir 75+45=120kr. Da blir det litt penger allikevel :cry:

8750512[/snapback]

 

Du kan betale med kort og slippe oppkrav da.

Fiksa et hovedkort for et års tid siden. Har liggende et par 1200uF/6.3V (Elfa 67-232-66), hvis du er interisert.

Lenke til kommentar
Du kan betale med kort og slippe oppkrav da.

Fiksa et hovedkort for et års tid siden. Har liggende et par 1200uF/6.3V (Elfa 67-232-66), hvis du er interisert.

8750666[/snapback]

Ser dessverre ikke ut til at man kan betale med kort, utrolig nok..

Er ikke Uinteressert i kondensatorene dine, for å si det slik :)

Ser at impedansen er endel høyere enn på 67-232-74 og at den ikke tåler like høy rippel, men er vel kanskje god nok.. Hva sier ekspertene? :D

Lenke til kommentar
Du kan betale med kort og slippe oppkrav da.

Fiksa et hovedkort for et års tid siden. Har liggende et par 1200uF/6.3V (Elfa 67-232-66), hvis du er interisert.

8750666[/snapback]

Ser dessverre ikke ut til at man kan betale med kort, utrolig nok..

Er ikke Uinteressert i kondensatorene dine, for å si det slik :)

Ser at impedansen er endel høyere enn på 67-232-74 og at den ikke tåler like høy rippel, men er vel kanskje god nok.. Hva sier ekspertene? :D

8750740[/snapback]

 

Har selv betalt med VISA....

 

EDIT:

 

Brev koster 25kr hos ELFA,

Da blir det 11,41+25+moms=46kr for 2 stk 67-232-74 :) Ikke så ille det da

Endret av nidec
Lenke til kommentar
EDIT:

 

Brev koster 25kr hos ELFA,

Da blir det 11,41+25+moms=46kr  for 2 stk 67-232-74 :) Ikke så ille det da

8750823[/snapback]

Hvis dette er riktig så er jo det ikke ille i det hele tatt :)

Men jeg finner ikke denne informasjonen på siden deres. Kunne du linket til denne informasjonen?

 

Mvh ostebonden

Lenke til kommentar
EDIT:

 

Brev koster 25kr hos ELFA,

Da blir det 11,41+25+moms=46kr  for 2 stk 67-232-74 :) Ikke så ille det da

8750823[/snapback]

Hvis dette er riktig så er jo det ikke ille i det hele tatt :)

Men jeg finner ikke denne informasjonen på siden deres. Kunne du linket til denne informasjonen?

 

Mvh ostebonden

8750963[/snapback]

 

Det er ikke listet opp noen steder... Men du får det alternativet nå du skal bestille.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
EDIT:

 

Brev koster 25kr hos ELFA,

Da blir det 11,41+25+moms=46kr  for 2 stk 67-232-74 :) Ikke så ille det da

8750823[/snapback]

Hvis dette er riktig så er jo det ikke ille i det hele tatt :)

Men jeg finner ikke denne informasjonen på siden deres. Kunne du linket til denne informasjonen?

 

Mvh ostebonden

8750963[/snapback]

 

Det er ikke listet opp noen steder... Men du får det alternativet nå du skal bestille.

8751069[/snapback]

Hvis vi slipper unna med en knapp femtilapp er jo det topp! Må bare finne ut om de fysiske målene passer så er vel et par stk 67-232-74 bestilt :)

Edit:Forutsetter at det er riktig som du sier :)

Endret av ostebonden
Lenke til kommentar

Da blir det ordning veit du. Lykke til med prosjektet. Er alltid morro å få til slike saker. Prisen ble det ikke mye å si på i allefall. Noen ganger er det også gøy selv om regnskapet ikke går opp, men at man kan fikse noe selv og svinge loddebolten. :grin:

 

Og angående rippel har dere selvsakt rett, men hvis det er så disse kondensatorene blir utsatt for så mye av det. ;)

Lenke til kommentar
Da blir det ordning veit du. Lykke til med prosjektet. Er alltid morro å få til slike saker. Prisen ble det ikke mye å si på i allefall. Noen ganger er det også gøy selv om regnskapet ikke går opp, men at man kan fikse noe selv og svinge loddebolten.  :grin:

 

Og angående rippel har dere selvsakt rett, men hvis det er så disse kondensatorene blir utsatt for så mye av det.  ;)

8751506[/snapback]

Takk for det du. Er selv av den oppfatning at det ikke alltid er så viktig om det blir noen kroner ekstra, så lenge det er gøy og du får fikset selv :) Men nå er det jo til syvende og sist opp til min fetter som står med lommeboken. Han får neppe så stor tilfredsstillelse av at jeg fikser skjermkortet. Hehe. Men nå blir jo prisen etter all sannsynlighet overkommelig så gjør nok ikke han så mye. Alternativet er jo ett nytt skjermkort til 700-1000 kr og høyst sannsynlig ny strømforsyning.

 

Takk til alle for svar og innspill.

 

Mvh ostebonden

 

Edit: Har nå bestilt 4 stk 67-232-74 fra elfa. Greit å ha noen i reserve :) Total pris kr 60,-

 

Kan gi en aldri så liten oppdatering når jeg mottar kondensatorene og har skiftet de ut. Forhåpentligvis er det alt som trengs for å få skjermkortet up and running..

Endret av ostebonden
Lenke til kommentar

Vil anbefalle deg å ta en tur til alle stedene som selger data i nærheten og sjekke el.returen dems.. stor sjangs for at du finner noe med kondensatorer der.. og hva er vel bedre enn gratis kondensatorer? :p hehe.. er du heldig så finner du kanskje et bedre skjermkort også

Lenke til kommentar
Vil anbefalle deg å ta en tur til alle stedene som selger data i nærheten og sjekke el.returen dems.. stor sjangs for at du finner noe med kondensatorer der.. og hva er vel bedre enn gratis kondensatorer? :p hehe.. er du heldig så finner du kanskje et bedre skjermkort også

8753135[/snapback]

For sent nå uansett, men et bra forslag. 60 kr er ikke all verdens. Overlever det :)
Lenke til kommentar

105C er mest sannsynlig merkinga på kondensatoren..

105 betyr 1000µF, mens C'en angir en toleranseverdi på +/- 0.25%

 

Derimot finnes det egne koder som angir temperatur.

F.eks.

X7D betyr:

X - Minste arbeidstemp: -55C

7 - Høyeste arbeidstemp: +125C

D - Temperaturtoleranse: +/- 3,3%

 

Edit: så forskjellen mellom 67-232-74 og denne kondensatoren er nok at den en toleranse på 20%, mens den som satt på skjermkortet har 0,25% :hmm:

 

http://xtronics.com/kits/ccode.htm

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
105C er mest sannsynlig merkinga på kondensatoren..

105 betyr 1000µF, mens C'en angir en toleranseverdi på +/- 0.25%

http://xtronics.com/kits/ccode.htm

8770852[/snapback]

 

Tror nok du tar feil akkurat her. 105C betyr helt sikkert 105 grader Celsius. Har aldri sett en elktrolyttkondensator som oppgies med tallkode for kapitansen. Dessuten ville 105 i tilfelle betyd 1uF. (1000uF blir 108). Tolleranseverdi på 0,25% på en elektrolyttkondensator (eller hvilken som helst kondensator) er også bare tull.

 

 

space

Lenke til kommentar

Glimmerkondensatorer kan ha veldig lave toleranser, så en kvart prosent er iallefall ikke urealistisk, men i dette tilfellet stemmer det ikke, som du sier. Elektrolyttkondensatorer har ofte toleranser opp til -50/+100%.

 

Koder som X7D er vel bare brukt på keramikkondensatorer.

 

Kan bekrefte at 105C er maxtemperaturen, dette er veldig vanlig.

Lenke til kommentar
All Right. Lærte jeg noe nytt i dag óg :)

Dessuten; dersom toleranseverdi på 0,25% er tull; hvorfor er da "systemet" lagd på den måten? :p

8775820[/snapback]

Uansett var det en kjekk artikkel å ha til oppslag for senere bruk.

BTW, tantalyttkondesatorer oppgis også som f.eks. 105 for 1 mikrofarad.

Lenke til kommentar

Det finnes selvfølgelig kondensatorer med meget høy presisjon f.eks. +-0,25% men de er også MEGET sjeldne. Hvis man ser igjenom utvalget hos ELFA er minste tolleranse +-1% på det de fører som standard.

 

For elektrolyttkondensatorer er +-20% det mest vanlige.

 

Tall"Systemet" med f.eks. 105, 221,822 osv. er ikke uvanlig men brukes stort sett på komponenter med liten fysisk størrele der det ikke er plass til å skrive f.eks "Sanyo 1000uF 6,3V". Bl.a. kjeramiske kondensatorer, små plastfilms- og tantalkondensatorer og (små) overflatemonterte kondensatorer.

 

 

space

Endret av space17
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...