Gå til innhold

Hjelp til valg av kabler til Wii


Anbefalte innlegg

Hei,

Hjemme skal familien min ha en 42. tommers Pioneer Plasma skjerm og på hytta har vi en 26. tommer LCD Samsung skjerm.

Problemet er det at da jeg fyrte opp Wiien på hytte skjermen ble bildet veldig uskarpt og kornete. Prøvde derfor å ta en titt på settings der jeg stilte inn Wiien på 50 hz mode, da ble plutselig bildet mye skarpere, har aldri sett det så skarpt og lekkert. Skulle nestem tro den kjørte i 720p eller noe slikt. Men spørsmålet er da hvorfor bildet blir så skarpt i 50 hz mode og så elendig i 60 hz mode, er jo ikke alle spilll som støtter 50 hz heller. Så kanskje jeg skal kjøpe noen komponent kabler? Blir bilde bra da? Hvordan komponent kabler anbefaller dere? Og hvorfor ble bilde så skarpt i 50 hz?

 

Takker for svar :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komponent kablene er heilt klart å anbefale om man sitter på ein HD TV. Eg har eit par billige komponent-kabler fra play-asia samt Nintendo sine offisielle. For å vere ærlig ser eg ingen vesentlige forskjeller. Men eg foretrekker å spille Wii på vanlig TV med RGB-kabler da bildet blir best på denne måten.

Lenke til kommentar
Hei,

Hjemme skal familien min ha en 42. tommers Pioneer Plasma skjerm og på hytta har vi en 26. tommer LCD Samsung skjerm.

Problemet er det at da jeg fyrte opp Wiien på hytte skjermen ble bildet veldig uskarpt og kornete. Prøvde derfor å ta en titt på settings der jeg stilte inn Wiien på 50 hz mode, da ble plutselig bildet mye skarpere, har aldri sett det så skarpt og lekkert. Skulle nestem tro den kjørte i 720p eller noe slikt. Men spørsmålet er da hvorfor bildet blir så skarpt i 50 hz mode og så elendig i 60 hz mode, er jo ikke alle spilll som støtter 50 hz heller. Så kanskje jeg skal kjøpe noen komponent kabler? Blir bilde bra da? Hvordan komponent kabler anbefaller dere? Og hvorfor ble bilde så skarpt i 50 hz?

 

Takker for svar  :)

60Hz er vel 576i elns, noe som da ikke er samme widescreenformat so mTVen din osv.. (ville jeg tro) Og da må nok skjermen gjøre om dette signalet, som resulterer i dårligere bilde.

 

MEN, kjøp for all del komponentkabel!! Det skrotet av en composite kabel er så dårlig at nintendo 64 sin grafikk ikke fortjente å bli sett med en slik kabel. Komponent gir mye høyere kontrastnivå. (composite har vel en maksimalt kontrastnivå på ca 200:1, og kan maks kjøre 50Hz med 480i)

Dette betyr at den hopper over annenvher linje per bilde, noe som gir et uskarpt bilde totalt sett. Fargekvaliteten er også så blass at du kan begynne å lure på om det er sort/hvitt TV.

 

Det jeg vil frem til, er at alle med flatskjerm burde kjøpe en komponentkabel så raskt de kan. Byttet til det i går (vet ikke hvorfor jeg venet så lenge med innkjøp, men angrer ivhertfall ikke).

Nå kan jeg faktisk lese tesken hvis jeg surfer på nettet. :)

 

Tokk et bilde med et dårlig kamera, i et svært dårlig opplyst rom, så skarpheten til komponentkabelen kommer ikke frem overhode, men er er ivhertfall et forsøk:

 

Komponent:.......................Composite:

komponent1gr3.th.jpg composite1pg1.th.jpg

Ps: Komponentbildet er litt mørkere på grunn av kortere lukkertid, så se mer på kontrastnivået og skarpheten.

 

Komponent:.......................Composite:

komponent2hl1.th.jpg composite2un3.th.jpg

 

Komponent:.......................Composite:

komponent7qd1.th.jpg composite7il6.th.jpg

Ps: Var veldig vanskelig å få et godt bilde in-game, pga ye bevegelser osv.. (og fordi det er så dårlig lysstyrke på prosjektoren)

 

Komponent:.......................Composite:

komponent5wj6.th.jpg composite5kt4.th.jpg

Ps: Se spesielt godt på hjertene som er langt skarpere, på det lysende underlaget, som lyser sterkere og på veggen i bakgrunnen som har et mye bedre sortnivå.

 

Edit: Composite var kjørt i best mulig format, altså 480i, mens Komponent var kjørt i 480P. :)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Står vel  i manualen om de er støtte for RGB. Eg har ihverfalll fått intrykk av at nyere TV`er støtter RGB. Nyere som i etter 1995 eller noe :p

8727221[/snapback]

 

Ekte menn kaster manualen i det elektronikk kommer i hus :cool: (Eller mister det nesten like fort). Er en utgått modell og finner den ikke på hjemmesidene til produsenten.

 

Skal skaffe meg uorginal RGB og teste med den så får jeg vurdere the real thing etterhvert. Eller er uorginale kabler shait?

Endret av SwedishChef
Lenke til kommentar

Som sagt over, merket eg ingen forskjeller imellom den billige og den offisielle(som likevel er billig fra play-asia).

 

Når det er sagt så har eg ikkje gått inn for å teste disse to opp mot hverandre. Tror nesten eg skal gjøre dette ein dag om eg gidder :p

Lenke til kommentar

Hadde helt glemt hele greia med kabler til Wii.. men, så noen komponent -kabler på Free Record Shop her for et par dager siden..

 

Har en LCD -skjerm; Sony KDL-40W2000 .. Noen som mener noe fra eller til om jeg bør kjøpe meg den kabelen?

 

Takk, takk! :)

Lenke til kommentar
Hadde helt glemt hele greia med kabler til Wii.. men, så noen komponent -kabler på Free Record Shop her for et par dager siden..

 

Har en LCD -skjerm; Sony KDL-40W2000 .. Noen som mener noe fra eller til om jeg bør kjøpe meg den kabelen?

 

Takk, takk! :)

8756216[/snapback]

 

Har du LCD-skjerm blir svaret alltid automatisk ja. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker den vanlige gul, rød og hvit -ledningen rett inn i tilsvarende hull på en vanlig 21" TV, hva vil være et bedre tilbud for meg?

 

Sjekket ut den Nintendo Wii Video Component Cable, men har ikke 5 slike hull. Er vel beregnet for HD-TV.

http://img.alibaba.com/photo/51460262/Sale...onent_Cable.jpg

 

Hva vil være bedre å bruke for min del. Vil gjerne ha bilder og navn på kabler som kan få kvaliteten til å virke bedre.

Lenke til kommentar
Jeg bruker den vanlige gul, rød og hvit -ledningen rett inn i tilsvarende hull på en vanlig 21" TV, hva vil være et bedre tilbud for meg?

 

Sjekket ut den Nintendo Wii Video Component Cable, men har ikke 5 slike hull. Er vel beregnet for HD-TV.

http://img.alibaba.com/photo/51460262/Sale...onent_Cable.jpg

 

Hva vil være bedre å bruke for min del. Vil gjerne ha bilder og navn på kabler som kan få kvaliteten til å virke bedre.

8759290[/snapback]

De orginale som du bruker, der er den gule kabelen for vide-overføringen, mens de to andre (rød og hvit) er for lyd.

På komponentkabel, så har du tre kabler for video-overføring (en kabel for hver av de tre primærfargene) Dette i tillegg til de to lydkablene (som fortsatt er hvit og rød)

 

Eldre CRT skjermer har desverre ikke denne inngangen. (gjerne bare flatskjermer/HD-TV, bakprosjeksjons og prosjektorer som har denne)

MEN, jeg antar du har scart inngang? (den svære sorte inngangen)

 

Da kan du kjøpe denne kabelen: Nintendo Wii RGB Video Cable

328833.jpg

Lenke til kommentar
Dersom du har to SCART innganger bak TV`en er det normalt at nr.1 støtter RGB. Plugger du kabelen i feil, sitter du igjen med like dårlig bilde som med kompositt.

8759854[/snapback]

Hmmm, om du ikke har støtte for RGB på TV'en, så vil du vel få S-video kvalitet?

Og fortsatt så er jo S-video et hav av forskjell ifra Komposite. (med tanke på skarphet ivhertfall..)

Lenke til kommentar
Mala, eller andre som har peiling, vet dere hva lengden er på komponent kabelen til $9.99 hos play-asia?

8742034[/snapback]

 

Baklager litt seint svar, men eg tok og målte opp sånn noenlunde ca. lengde på begge klablene.

 

Uoffisielle; 1.80 m

Offisielle; 2.40 m

 

@ Andrull; Mye mulig det. Men eg fikk ihvertfall inntrykk av at bildet hadde noenlunde samme sløve fargene og mørkheten på bilde som ved kompositt. Dårlig var det ihvertfall sammenlignet med RGB. Men poenget mitt var ihvertfall det at man bør vite hvilken inngang som støtter RGB :p

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...