Gå til innhold

Hest stod fastbundet..skal jeg melde ifra?


Anbefalte innlegg

Jeg var ute og gikk en tur i går og så en hest stå i et lite område som var meget opptrampet(ikke lenger gress der han stod, men heller gjørme\moll).

 

Første jeg la merke til var at hesten stod og langde en litt merkelig vrinskelyd(typo?).

 

Siden det området den gikk på ikke var gjerdet inn så stusset jeg litt på hvorfor hesten bare stod det og lagde den lyden og ikke gikk til der det var gress.

 

Når jeg kommer litt forbi den, så ser jeg at hesten er bundet fast til en stokk\påle lenket fast til den ene foten og at det er derfor området den står på er så opptrampet.

 

 

Hva skal jeg gjøre i en slik sak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idag tilbakela jeg over 200km (frem og tilbake) for å få vaksinert og sterilisert begge hokattene mine.(de har det bare fint, men er ennå groggy etter narkosen) Jeg valgte å dra så langt fordi kameraten min bor så langt unna og han er veterinær og en ypperlig kirurg. Dessuten jobber han i Mattilsynet. Det er jo de som er ansvarlige for å ivareta dyrenes rettigheter. Vi diskuterte nettopp forholdene rundt dyr og enkelte eieres vanskjøtsel av dem. Jeg fikk en brosjyre av ham og jeg har skrevet den av (har ikke skanner). I den står det utførlig om når vi bør gripe inn og hvordan. Legg spesielt merke til, helt på slutten, at man kan tipse anonymt.

 

Dette er en ren avskrift av brosjyren

 

Hva gjør du når dyr lider?

Mattilsynet. www.mattilsynet.no/dyrevern

Fakta

Mattilsynet er et landsdekkende forvaltningsorgan som er med på å sikre forbrukerne trygg mat og trygt drikkevann. Vi skal fremme folke-, plante-, fiske- og dyrehelse, miljøvennlig produksjon og etisk forsvarlig hold av fisk og dyr.

 

Mattilsynet forvalter dyrevernloven og arbeider for at alle dyr skal få dekket sine grunnleggende behov. Dyrevernsnemndene er statlig oppnevnte organer som skal arbeide for at dyrevernloven etterleves. Mattilsynet skal sammen med nemndene gi veiledning, pålegge nødvendige tiltak og har om nødvendig mulighet til å ta dyr i forvaring.

 

I løpet av 2005 hadde Mattilsynet og dyrevernnemndene 7441 dyrevernsinspeksjoner. I 71 av disse tilfellene ble det påvist så grove brudd mot dyrevernloven at forholdene ble politianmeldt.

 

Hvorfor skal du ringe Mattilsynet og dyrevernsnemndene?

Mattilsynet og dyrevernnemndene skal sikre dyrenes velferd og har myndighet til å gripe inn i saker hvor dyr lider.

 

· Tips fra publikum er den viktigste årsaken til at Mattilsynet og dyrevernsnemndene hindrer dyretragedier.

· Med din hjelp kan vi hindre at dyr lider.

· Alle har et moralsk ansvar for at dyr har det godt.

Mattilsynet og dyrevernnemndene følger opp meldinger om dyr som lider.

 

· Vi oppsøker plassene du gir tips om. Det blir gjort en vurdering av om dyret blir utsatt for unødig lidelse. Ved alvorlig brudd på dyrevernloven kan dyreholder bli fratatt dyrene, og forholdet kan bli politianmeldt.

 

Når skal du kontakte Mattilsynet og dyrevernnemndene?

· Vold mot dyr.

· Dyr som hindres i å utøve naturkig atferd.

· Dyr som åpenbart er avmagret.

· Dårlig stell av dyr.

· Dyr som lever under uhygieniske forhold.

· Dyr som ikke får nødvendig tilsyn.

· Dyr som ikke får vann og mat.

· Eier som ikke tar ansvar for dyrets behov.

· Dyr som er skadd og/eller syke.

 

”Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lide i utrengsmål.”Dyrevernsloven, § 2

 

Bry deg om dyrenes velferd!

· Kontakt Mattilsynet og dyrevernnemndene på felles telefon 06040.

· Du trenger ikke oppgi ditt navn når du ringer oss.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Siden vi er inne på emnet og det gjelder samme person; skal jeg gi bekjed til mattilsynes om denne bonden ikke gjerder inne sauer og andre dyr?

 

Pappa (som er nabo til denne bonden) har måttet gjerde inn hele eiendommen sin fordi han har hatt sauer og kyr komme inn på hans eiendom og spist opp blomster og denslags.

Lenke til kommentar
Siden vi er inne på emnet og det gjelder samme person; skal jeg gi bekjed til mattilsynes om denne bonden ikke gjerder inne sauer og andre dyr?

 

Pappa (som er nabo til denne bonden) har måttet gjerde inn hele eiendommen sin fordi han har hatt sauer og kyr komme inn på hans eiendom og spist opp blomster og denslags.

8756676[/snapback]

Hvis manglende inngjerding påfører dyrene lidelser etc. (manglende tilsyn) så er mattilsynet rette instans. Men dersom det kun er ulempen mht. manglende inngjerding det gjelder, så må dette løses på en annen måte. Vanligvis er det den som har dyr som har ansvaret for å gjerde dem inne. Men det kan være at det står i gamle papirer hvem som har gjerdeplikt, din far eller naboen.

 

Edit. Tilføyelse: Ta en titt på denne linken, så får du kanskje en peiling på hvem som er ansvarlig for gjerdeholdet.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/dok/V....html?id=438085

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...