Gå til innhold

TES: Hva er oblivion?


Anbefalte innlegg

Nei, det er IKKE WoW uten online. Ikke i det hele tatt. Det er en helt annen sjanger. Joda, rollespill begge delene, men der stopper også likheten.

8699334[/snapback]

Må bare spørre, er denne forskjellen åpenbar for en* som ikke har inngående kjennskap til noen av sjangerne?

 

 

 

 

 

*som meg feks, har ikke spilt andre rpg/actionadventure/whatever spill enn oblivion på 20 år og kjenner ikke WoW fra annet enn div artikler og youtube klipp og jeg sitter nettopp med det inntrykket at WoW er i samme gate som oblivion, bare online og at du ikke lenger er i sentrum for alt. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, det er IKKE WoW uten online. Ikke i det hele tatt. Det er en helt annen sjanger. Joda, rollespill begge delene, men der stopper også likheten.

8699334[/snapback]

Må bare spørre, er denne forskjellen åpenbar for en* som ikke har inngående kjennskap til noen av sjangerne?

 

 

 

 

 

*som meg feks, har ikke spilt andre rpg/actionadventure/whatever spill enn oblivion på 20 år og kjenner ikke WoW fra annet enn div artikler og youtube klipp og jeg sitter nettopp med det inntrykket at WoW er i samme gate som oblivion, bare online og at du ikke lenger er i sentrum for alt. ;)

8735074[/snapback]

 

Tror du kommer til å bli skuffa hvis du prøver Wow etter oblivion. Det ble ihvertfall jeg :hm:

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar
Må bare spørre, er denne forskjellen åpenbar for en* som ikke har inngående kjennskap til noen av sjangerne?

8735074[/snapback]

Nei, du har absolutt et poeng der. Men de fleste som vet hva Oblivion og WoW er (jeg har aldri prøvd sistnevnte, men vet hva det går i), gråter en stille bønn når noen spør om Oblivion er noe à la WoW, bare ikke online. Hvis du tar en titt på sammenligningene mine, så skjønner du kanskje hvorfor det virker helt absurd. :)

 

Jeg forventer ikke at noen skal ha samme kunnskap som meg om forskjellen på Oblivion og WoW, jeg bare presiserer meget tydelig (for forhåpentligvis å unngå flere spørsmål) at Oblivion ikke har noe som helst å gjøre med WoW, annet enn at du i begge spill utvikler egenskaper til en karakter. Svaret mitt i innlegg #2 i tråden var mulig noe forhastet, men jeg bare måtte få det ut før jeg formulerte et noe mer utdypende svar. Og så liker jeg ikke at folk helt tydelig ikke googler før de spør, selv om jeg må medgi å selv være skyldig i dette relativt ofte. :blush:

 

Men, poenget. Om jeg hadde et. Oblivion != WoW, blir det vel.

Lenke til kommentar

Jeg må komme med noen rettelser her.

 

Hvor har du det fra at WoW-motoren er en gammel Nvidia-grafikkmotor som også ble brukt i Warcraft 3? Ifølge Blizzard selv (tredje punkt til høyre under "Game Features") brukte Warcraft 3 deres egen motor.

 

Oblivion bygger ikke på Source-motoren, men en tungt modifisert utgave av Gamebryo-motoren, som ble brukt blant annet i Morrowind.

 

Det skal også gjøres klart at når du nevner at man får XP av nesten alt man gjør, så handler det overhodet ikke om tradisjonell XP. Du blir kontinuerlig bedre av alt du gjør, fra å gå til å slå.

 

Jeg ser også at du blander levelsystemet til karakteren og levelling-systemet til alle monstre og ting i spillet. Levelsystemet til karakteren, altså hvordan karakteren går opp i level (som nevnt ved å gjøre ting du vil bli bedre på), er av mange klassifisert som mye bedre og mer logisk enn i klassiske rollespill (hvor du får en viss mengde erfaringspoeng som du får distribuere mellom ferdighetene dine). Det er levelling-systemet til alt rundt deg som har blitt kritisert og som mange er misfornøyde med.

 

Og for å være helt ærlig, så er sikkert de fleste enige i at den kunstige intelligensen var bittelittegrann skuffende i forhold til hvor mye Bethesda hadde hypet den. Den var revolusjonerende nok med tanke på hvordan den virker, men etter du har spilt en stund ser du at det samme går om og om igjen. Den er litt for statisk i sin dynamiskhet, kan du si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...