Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Del dine tips og råd til norskeksamen for VKII


Anbefalte innlegg

Dessverre har vi ikke gjennomgått periodene etter 1940 på skolen. Sunn fornuft sier at jeg ikke gidder å lære meg det nå. :)

 

Krysser fingrene for en oppgave om språkhistorie. Helst mellom 1800 - 1981. Har aldri skrevet en tolkningsoppgave på tentamen...

Endret av Aetas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå anser jeg meg så godt som ferdig med eksamenslesningen. Har avsett to timer til å se litt på dette:

 

- Språkhistorie fra 1814 frem til i dag

- Biografi om Rolf Jacobsen

- Litt generelt om de forskjellige hovedperiodene de siste hundre årene (hva som kjennetegner hver enkelt)

- Pugget hovedpunktene i sakprosa- og diktanalyse.

 

Og i tillegg skal jeg lese gjennom en "nynorsk vs bokmål"-tekst (for og imot to skriftspråk) før jeg legger meg.

 

Dette bør da vel holde? Skal ha maks uflaks dersom jeg ikke greier å besvare én av de fem oppgavene nå.

Endret av nordin
Lenke til kommentar
Har noen en link til malen av artikkel? eller har noen malen liggende?  finner det ikke noen vei, verken i gamle notater eller signatur :((

8727441[/snapback]

 

Malen av artikkel?

 

Det er jo bare gode gamle "innledning, hoveddel og avslutning". I innledningen tar du med det generelle og hva du har tenkt å ta for deg. I hoveddelen kommer drøftingen eller selve besvarelsen på oppgaven, og i avslutningen kommer du med en konklusjon/oppsummering av det du har skrevet.

 

Forresten... Leser dere spesielt mye om 1907-reformen? Jeg har bare tatt med det generelle, og håper at vi får en oppgave som går fra 1907-reformen og frem til i dag.

Endret av nordin
Lenke til kommentar
Uff, det siste punktet ditt har jeg glemt helt :( Får ta en skikkelig gjennomgang av det nå.

8727408[/snapback]

 

Det meste er jo ganske logisk da. Jeg fant ingen spesielt gode artikler om saken på Daria.no, så jeg satser på at jeg klarer meg med mine egne argumenter om det skulle dukke opp en slik oppgave.

 

Hadde ikke fått panikk om jeg var deg :)

Lenke til kommentar

Nei har bare lest generelt om reformen, blaude konsonatene osv.. Har ikke satt meg dypt inn i det.. eller prøver å trekke inn Ivar Aasen og Knud Knudsen da.. Men er ikke seff ikke sikker på at vi får det.. Har pugget periodene og hva som er typisk for dem :)

 

Må legge meg nå, er nødt til å få blund på øye, håper bare jeg får sove :-/

 

Lykke til i morra da :)

Lenke til kommentar
Det meste er jo ganske logisk da. Jeg fant ingen spesielt gode artikler om saken på Daria.no, så jeg satser på at jeg klarer meg med mine egne argumenter om det skulle dukke opp en slik oppgave.

 

Hadde ikke fått panikk om jeg var deg :)

8727537[/snapback]

Neida, går sikkert fint :) Er bare kjipt hvis jeg glemmer å ha med noe.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...