Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Del dine tips og råd til norskeksamen for VKII


Anbefalte innlegg

Det var vel hovedsakelig hvor vanskelig det er å lære seg norsk, at det er mye mer enn det som står i lærebøkene en må lære seg.

Ja, det var hovedsakelig det jeg skrev også, men jeg stusset over det fordi jeg trodde det skulle være "mer" innhold i en eksamensoppgave.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg regner med at med å kommentere språkbruk skulle vi få fram at han, selv om han var gjennomgående negativ, ironiserte over emnet. Hallo, hvilken cand. philol. bruker debattinnlegg på å bashe flott litteratur? Jeg fikk fram det på rundt en side, skrev om hvordan de forskjellige tekstene og forfatterne han nevnte var aktuelle i dag og kommenterte de andre idéene han skrev om. Rundt 5 sider totalt.

8732897[/snapback]

Jeg tror det han skrev var ment slik det sto, og at det ikke var no ironi eller no rundt det. Når det gjelder språkbruken så nevnte jeg at strukturen i stykket var veldig god, nesten som han hadde hatt en liten vårrengjøring i det, så ryddig var det, og at måten han skrev på var veldig direkte og muntlig. Nenvte også at han var veldig flink til å begrunne seg, og at dette kan ha noe med hans cand. philol. tittel...

Lenke til kommentar

Jeg skrev oppgave 5.. skrev 4 sider. Håper jeg hvertfall får 4.. :p har gjort det forferdelig dårlig i norsk i det siste..

 

Jeg satt frem til klokken 12 og lurte på hva faen jeg skulle skrive.. skrev tre og en halv side kladd til både oppgave 4 og oppgave 5 før jeg bestemte meg.. Dritt oppgave.

 

"Gåter" ? Hva faen? Vræl!

Lenke til kommentar

Oppgave 3 her også.

 

Som flere andre her lurer også jeg på om jeg har fått svart på det oppgaven spurte om når det gjelder språkbruk. Det ble iallfall ikke så voldsomt mye om dét, men kanskje litt mer omkring selve påstanden hans. Skrev til sammen fire og en halv side, og satser på å få 5 - det har jeg fått på stort sett alle skrivedager på videregående før òg, så jeg er forholdsvis stabil der.

 

"Gåter" har jeg bare bladd i så langt, men det virker jo kurant nok - jeg har for eksempel registrert at universets tilblivelse er et tema som behandles, og det er jo gode nyheter for en som har hatt litt astrofysikk i 3FY i år ...

 

Interessant ressurshefte eller ei - eksamen i norsk sidemål blir ingen fornøyelse uansett.

 

Mulig folk har tipset om det før, men Riksmålsforbundet har en ganske grei side med eksamenstips. Kanskje mest aktuelt for de som skal skrive bokmål på torsdag, men en del råd fungerer jo på generelt plan.

 

http://www.riksmalsforbundet.no/eksamen/

Lenke til kommentar

Skrev oppgave 2 jeg. Hadde flaks med den oppgaven, siden jeg skrev om det samme på særemnet mitt. Fullt så heldig var jeg ikke med temaet for friskrivning, gåter!

Aner ikke hva man kan få spørsmål om med et slikt tema. Noen som har noen gode nettsider å anbefale?

Lenke til kommentar

TwinMOS: Takk for linken. Sto mye nyttig der.

 

Hvorfor er det slik at folk ikke sitter tiden ut på eksamen? Det er snakk om noen timer ekstra sitting med mulighet for å forbedre teksten sin... Var ferdig med teksten rundt to timer før eksamen var ferdig. Likevel satt jeg å gikk igjennom teksten til jeg ble jaget ut. Kan i denne sammenhengen nevne at jeg fikk forbedret mange deler av teksten.

Lenke til kommentar

Skrev nr. 3 jeg også. Fikk plutselig det innfallet med ironi helt mot slutten, da jeg var ferdig å skrive. Men slo det kjapt fra meg. Det faktum at Korslund oppfordrer til debatt rundt temaet mot slutten gjør at jeg er 99,9% sikker på at det ikke er ironi.

Lenke til kommentar
Hadde vel om gåter/vitser, hvordan barn blir påvirket av prinsesser, en person som planla å slå opp med ei jente, et par myter, big bang, og litt mer jeg ikke husker.

 

Du må uansett ha med deg heftet på dagen, siden du vil bruke heftet mens du skriver.

8734640[/snapback]

Ja, jeg skjønner det, men ville bare høre temaet før jeg får hentet heftet i morgen.

Lenke til kommentar
TwinMOS: Takk for linken. Sto mye nyttig der.

 

Hvorfor er det slik at folk ikke sitter tiden ut på eksamen? Det er snakk om noen timer ekstra sitting med mulighet for å forbedre teksten sin... Var ferdig med teksten rundt to timer før eksamen var ferdig. Likevel satt jeg å gikk igjennom teksten til jeg ble jaget ut. Kan i denne sammenhengen nevne at jeg fikk forbedret mange deler av teksten.

8734363[/snapback]

 

Det er jo ikke vits i å sitte ut tiden bare for å sitte ut tiden. Jeg ble ferdig halv 12 og gadd ikke å se over teksten mer enn én gang. Kunne selvsagt studert den litt grundigere og luket bort noen flere feil, men da hadde jeg uansett blitt ferdig til i tolvtiden. Skulle jeg liksom sittet der i to timer til bare for å lete etter noen småfeil bare fordi det KUNNE være noen der?

 

Jeg blir alltid tidlig ferdig og får nesten alltid bedre karakter enn de fleste (ikke alle selvsagt). Å sitte ut eksamenstiden ser jeg ikke noe poeng i så lenge jeg er fornøyd med produktet etter å ha blitt tidlig ferdig.

 

Det er jo ikke snakk om liv og død her heller, det er bare 50 % av den skriftlige norskkarakteren som bestemmes. Og det er begrenset hva man kan klare å forbedre etter at man i utgangspunktet er ferdig med stilen. Da lar jeg heller et lite kommafeil være kommafeil for den gang og heller ta meg to timer mer fri!

Lenke til kommentar

Det skrives vel en sensorveiledning til hver oppgave tror jeg. Men hvis man leste nøye på oppgaven så sto det målene i læreplanen der, og disse danner jo grunnprinsippet for vurderingen. de går stort sett bare ut på kunne fomulere seg bra, og få frem sin mening i en godt strukturert tekst.

Lenke til kommentar
Oppgave 3 her også.

 

Som flere andre her lurer også jeg på om jeg har fått svart på det oppgaven spurte om når det gjelder språkbruk. Det ble iallfall ikke så voldsomt mye om dét, men kanskje litt mer omkring selve påstanden hans. Skrev til sammen fire og en halv side, og satser på å få 5 - det har jeg fått på stort sett alle skrivedager på videregående før òg, så jeg er forholdsvis stabil der.

 

 

Huff, er så redd for å stryke, skrev fem og en halv side oppgave 3.

 

Når det gjelder språkbruken nevnte jeg noen virkemidler (sammenlikninger, humor, overdrivelser), og at dette kunne tyde på en ironisk framstilling, men at dette ikke var helt tydelig. På min kommentar til sitatet gikk jeg ut ifra at han ikke var ironisk, og sa min mening om at disse bøkene skulle fjernes fra bibliotekhyllene.

 

Er det lett å få stryk i norsk? :S

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk en sterk 5er til vanlig, og føler jeg skriver godt språk. Men her føler jeg at jeg kanskje har misforstått ved å stille spørsmål ang en mulig ironi (noe de fleste nå sier at det ikke var) - og jeg er heller ikke sikker på om jeg ellers fikk med det viktigste når jeg skulle skrive om språkbruken hans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...