Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Del dine tips og råd til norskeksamen for VKII


Anbefalte innlegg

Er det lett å få stryk i norsk? :S

8735836[/snapback]

Jeg tror det er ekstremt vanskelig å få stryk så lenge du har disponert teksten litt (dvs. har et greit oppsett med innledning og avslutning og noenlunde logisk inndeling i avsnitt) og ser over rettskrivningen til slutt.

 

Hvis du i tillegg skriver fem og en halv side langt, og ikke alt er svada (det høres jo ut som du har dekt opp det oppgaven spør etter, og har med et par relevante poeng), så tror jeg du berger bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, denne eksamenen gikk så evig i dass :(. Skrev 2 sider på oppgave 5, tviler på at det er nok til mer enn en skarve 3'er. Jeg skriver stort sett feilfritt, men føler at hele greia bare ble rot :p. Forøvrig synes jeg oppgavene er noe av det kjedeligste jeg har sett.

Lenke til kommentar

jeg synes jeg ser så mye av det der "Jeg har øvd hele helga også fikk jeg ikke bruk for det".. ingen som kom opp i skriftlig her da? Norsk er chill for faen. Jeg kom opp i matte.. jeg har sittet med det HELE fakkings tiden. Norskeksamen var en avkobling fra matteøvinga til meg. Drit nå i å fokusere på norsken, øv heller til skriftlig på mandag. Men for all del, del informasjon slik at jeg kan titte innom og se om det er noe brukbart her. Kanskje til og med bidra med noe etter at jeg har lest ressursheftet :p

Lenke til kommentar

Er det noe poeng i å lese dette heftet da? Spør du meg så er det waste of time. Min erfaring med slike hefter er at man klarer seg fint med å lese artikkelen eller teksten som er relatert til oppgaven du omsider velger - på selve eksamensdagen.

Lenke til kommentar
jeg synes jeg ser så mye av det der "Jeg har øvd hele helga også fikk jeg ikke bruk for det".. ingen som kom opp i skriftlig her da? Norsk er chill for faen. Jeg kom opp i matte.. jeg har sittet med det HELE fakkings tiden. Norskeksamen var en avkobling fra matteøvinga til meg. Drit nå i å fokusere på norsken, øv heller til skriftlig på mandag. Men for all del, del informasjon slik at jeg kan titte innom og se om det er noe brukbart her. Kanskje til og med bidra med noe etter at jeg har lest ressursheftet :p

8736489[/snapback]

 

Heh, kom også opp i matte. Selv om den ikke er før 4. Juni øver jeg mer eller mindre hver dag. Var bra deilig å ha en eksamen nå slik at jeg kunne ha noe annet enn matte.

Lenke til kommentar

jeg skrev oppgave 1..hadde ikke lest om ham men gamblet litt på hukommelsen..

synes eksamens oppgavene var ralativt enkle,kanskje litt kjipt at så mange valgte oppgave 5,da blir det så mange stiler å sammenligne med for sensor..

ang morradagen er jeg usikker på oppgavene,hadde vært fint om noen kunne komme med noen ideer og tanker for morradagen..

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk en sterk 5er til vanlig, og føler jeg skriver godt språk. Men her føler jeg at jeg kanskje har misforstått ved å stille spørsmål ang en mulig ironi (noe de fleste nå sier at det ikke var) - og jeg er heller ikke sikker på om jeg ellers fikk med det viktigste når jeg skulle skrive om språkbruken hans.

8735962[/snapback]

 

Jeg brukte, som sagt, førstesiden på å forklare hvorfor og hvordan teksten var ironisk - det var slik jeg forsto den. Om det var feil, har jeg i hvert fall begrunnet alt jeg sa. Jeg skrev f.eks. at det er lurt å oppmuntre til debatt ved å oppta andre siden og overdrive. Da agiteres jo leserne fort.

 

Så vi er uansett litt i samme båt.

Lenke til kommentar
Er det noen her som tok det opp som privatist? Skulle man fått ressurshefte da også? Har ikke fått noe info om det og fikk ikke noe da jeg gikk fra eksamen i dag.. er redd jeg har gjort noe galt!?

8732569[/snapback]

Hvis du skal opp til friskriving på torsdag skal du ha resursheftet! Det får man 48 timer før selve eksamen...

8732578[/snapback]

Ha funnet ut i dag at når man går opp som privatist, får man ikke ressurshefte. fikk helt panikk i går. Lært at jeg ikke må stole på alt som står i diskusjonsforum! :D

Lenke til kommentar

Diktet i oppgave 4 handlet om ingenting annet enn fraflytting fra bygdenorge :-3

 

Gåter, gåter... Ser det er endel om universets opprinnelse og kjærlighet og greier. Spørsmål uten svar. Tipper det i alle fall blir en oppgave med eksistensielle undertoner, eller overtoner - forbanna kravstore dem skulle være :(

 

Edit: Driver å leser litt videre i heftet, ser ut som faktisk ganske interessante greier, tross det grøtete tittelen.

Endret av Carl M
Lenke til kommentar

Ble 5'ern på meg.. Skrev 4 sider, og ligger til vanlig på en god 5'er i norsk (streng lærer i tillegg). Men jeg har ikke tatt med noe historisk i besvarelsen min. Er dette dumt siden det er "fagdag"? Dessuten valgte jeg jo "planken" tydligvis.. Står det noe sted at elever skal straffes karaktermessig om man velger en oppgave der man ikke kan briefe med alle litteraturkunnskapene/Wergelandkunnskapene/målmerkekunnskapene? Jeg var at språket mitt er godt og at jeg hadde med relevante poenger, med unntak at jeg ikke tok med det med nasjonal identitet og språkhist.

 

btw, så satt jeg i mange minutter og kun grublet på om Long var en kvinne eller mann.. lol ;D Gav til slutt opp og unngikk pronomenbruk..

 

Om noen kunne scanna inn notatarket sitt med ferdige notater hadde jeg blitt evig takksam! Lykke til i morgen folkens

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...