Gå til innhold

TEST: XFX GeForce 8500 GT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men så kan man spørre seg om DX10 spiller noen rolle på et budsjettkort?

Tja, nå blir vel Dx10-spill ganske krevende når de kommer, men man kan sikkert bruke Dx10-modusen i 1024x768 eller mindre.

 

Vil ta et år før DX10 begynner å bli vanlig og flere år før det blir påkrevet.

Ville heller kjøpt et 1650pro til samme prisen, regner da levetiden til rundt 2 år.

Så kjøper man et DX10 kort.

8685148[/snapback]

Ja, det kan nok være en god idé.

Lenke til kommentar

De melker kua for hva det er godt for. Dx10 alene gjør vel at dette sørgelige kortet selger... HTPC kort ja vel, men ikke HDCP støttte engang? Hva er da vitsen?

 

Minner om telenor sine ISDN dager dette der de satt å gnudde på ADSL teknologien såpass lenge at alle potensielle kunder hadde lagt inn ISDN til kroner 1000. Det hører også med til historien at det kostet kroner 1000 å bli kvitt skiten igjen også...

Lenke til kommentar

Som mange sier så er dette kortet utmerket til HTPC, lavt effektforbruk(bør være mulig å kjøle det passivt), det har dekoding av bortimot alle videoformater i hw, noe som gjør at selv gamle vrak av pcer med svake cpuer kan kjøre hd dvd og blueray etc. Hdcp støtte hadde vært kjekt, men det er jo ingenting man absolutt trenger, kan fint kjøre digitallyd ut fra lydkortet i pcen. Kanskje 6800xt pcie kortet i htpcen blir byttet ut med dette på sikt.

Lenke til kommentar
HTPC kort ja vel, men ikke HDCP støttte engang? Hva er da vitsen?

8687310[/snapback]

Man trenger da ikke HDCP for å spille av film. Hverken i DVD-kvalitet eller noen av HD-oppløsningene.

8687823[/snapback]

 

Man trenger ikke det ,men det hadde jo vært et pluss for å kunne forsvare kortet 100%. Slik det er nå faller det litt mellom 2 stoler etter min mening...

Lenke til kommentar
Hvorfor skal de dytte mest mulig RAM inn i low-end-kort? Mistenker at det er fordi mange som ikke har peiling tror RAM er den avgjørende faktoren for ytelse. Noen andre tanker?

8731496[/snapback]

Mengden RAM, antall GHz selger, og derfor serverer de intetanene forbrukere det. :innocent:

 

Skjermkortet i seg selv villr nok tvilsomt hatt bruk for noe mer enn 128MB.

(over det, så ville falskehalsen vært minnehastigheten/GPUen uansett)

Lenke til kommentar

Har idag oppgradert min HTPC fra et GeForce 6600GT kort med en Zalman kjøler på, til et GeForce 8500GT kort.

 

Valgte dette kortet fra Gigabyte:

https://prisguiden.no/product.php?productId=70864

 

i_297815-564x376.jpg

 

Det har passiv kjøling, og HDCP. Gigabyte er en av få kortprodusenter som setter på ROM-brikker med HDCP nøkler på 8500GT kortene.

 

Jeg kjører HDCP over DVI. HDMI trenger jeg ikke fordi jeg kjører lyden direkte fra PC til forsterker.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har også akkurat satt inn ASUS EN8500GT Silent Magic i min HTPC og må si jeg er glad og fornøyd med det. Passiv kjøling og HDCP støtte. På lik linje med [GDP]Raptor har jeg ikke behov for HDMI, da lyden går digtalt rett i en forsterker.

 

Hadde også gjerne sett en test med ytelse på film av H.264, BluRay og HD-DVD snarere enn de nyeste og mest krevende spillene.

 

Kortet har ingen problemer med å kjøre 1920x1080 på min LCD TV i hvert fall, hvor jeg tidligere måtte bruke PowerStrip for å få det til å funke (riktignok med integrert GeForce 6150).

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Hva annet enn spill kan man bruke er DX10 kort til, dette er jo alt for svakt til å spille med.

For svakt? Det er svakt ja, men ikke for svakt for alle spill. Det finnes andre spill en de nyeste og mest krevende. Det finnes også lavere oppløsninger enn 1920x1600. Dette kortet gjør det jo bra i noen av testene på f.eks 1280x1024 uten AA.

 

Hva annet man kan bruke et slikt kort til enn spill på lave oppløsninger og sånt? Jo, man har jo 2D (ikke alle PCer har integrert grafikk), video, utganger for et par ekstra skjermer, osv.

 

Hva er egentlig vitsen med å kjøpe/produsere et kort som er rett og slett dårlig?

Det er ikke dårlig. Det er bare dårlig dersom det kombineres med feil kjøpegruppe. Ikke glem at det er mange som ikke har det samme behovet som deg. Ellers så er vitsen med å produsere slike kort å tjene penger. Det er i budsjettmarkedet det er mest penger å hente grunnet store volum.

 

Men så kan man spørre seg om DX10 spiller noen rolle på et budsjettkort?

Vil ta et år før DX10 begynner å bli vanlig og flere år før det blir påkrevet.

Ville heller kjøpt et 1650pro til samme prisen, regner da levetiden til rundt 2 år.

Så kjøper man et DX10 kort.

 

 

Uansett er det ikkje nokon vits i å kjøpe eit "DX10-kort" dersom du ikkje har Windows Vista. Foreløpig går det ikkje an å installere eit slikt kort i XP (dvs., det går an, men du får ikkje utnytta "DX-eigenskapane" i det), og etter det eg har høyrt har ikkje Microsoft tenkt å gjere det muleg heller... Så skal du spele spel med DX10 når det blir vanleg, er du nok nødt til å skaffe deg Vista. Det er synd, sidan XP er så mykje betre. Windows Vista Service Pack 1 kjem visstnok ut i løpet av våren, så då blir det nok betre, sjølv om eg tvilar på at det kjem til å utkonkurrere XP. Men det er ikkje akkurat grunn til å skaffe seg Vista pga. DX10, sidan det er svært få spel som støttar det foreløpig. :hmm:

 

Eg har det kortet i maskina mi, og eg har ikkje angra på det heller... Har ikkje hatt eit einaste problem med enda. (alle spel [som eg har prøvd på den] har virka)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...